Sinds begin april 2007 heb ik ADSL met bellen van Speedlinq, een 20/1-mbps-verbinding.
De snelheid van 20mbps is nooit gehaald.
Wel bleef de verbinding, soms zelfs 3 dagen, in de lucht met 14mbps.
Omdat het toch te vaak fout ging besloot Speedlinq het abonnement te downgraden naar 773/6151kbps. Daarna bleef de verbinding 3 weken zonder problemen in de lucht.
Helaas ging het een week terug weer fout.
De helpdesk van Speedlinq gaf aan de klacht door te geven aan KPN.
Na enkele dagen was de verbinding plotseling weer stabiel op 773/6151kbps.
In vorige topics kwamen ook de onderbrekingen en hoge errorcounters aan bod.
Maar dit zijn mijns inziens alleen maar de gevolgen van het werkelijke probleem.
Het werkelijke probleem zit in de lijn-demping en de signaal-ruisverhouding (SN-marge)
Ik heb een lijn met een lengte van maar 1400 meter.
Uit de details van de DSL-koppelingsinformatie van mijn Speedtouch 706 is te halen wat op de lijn ervaren wordt.
Tijdens een goed moment ziet dat er als volgt uit:
Signaalverzwakking lijn (verzenden/ontvangen) [dB]: 7,0 / 15,5
SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]: 20,5 / 13,5
Tijdens een niet stabiel moment vertoond deze info bijvoorbeeld het volgende:
Signaalverzwakking lijn (verzenden/ontvangen) [dB]: 31,0 / 38,5
SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]: 5 / 5
Het mag duidelijk zijn dat de lijndemping zo laag mogelijk moet zijn en de signaal/ruisverhouding juist zo hoog mogelijk.
De oorzaak zou op de lijn kunnen zitten, b.v.: een wisselend contact van een draad, dus wisselende isolatie (trillen door een passerende vrachtwagen), afleiding naar een andere lijn of naar aarde (veroorzaakt door een tinspetter of een losliggend draadje), etc..
Maar ook zouden er dB-instellingen in de DSL-apparatuur verstoord kunnen raken door softwarefouten of werkzaamheden van de operator.
Al met al is een gedegen onderzoek in die richting door KPN en Speedlinq noodzakelijk om van de telkens terugkerende problemen af te zijn.
Wat zou het goed zijn voor Speedlinq en KPN om tevreden klanten te hebben die dan niet voor elke melding bij de helpdesk van Speedlinq 20 Euro kwijt zijn, notabene voor een klacht die de operator zelf veroorzaakt. (= 44 gulden, wat een inkomsten voor Speedlinq!)
Op mijn laatste incidentmelding heb ik nog geen afmelding (met oorzaak) ontvangen.
Mochten er oplossingen aan te dragen zijn om zelf het probleem voor goed te herstellen dan verneem ik dat graag.
De snelheid van 20mbps is nooit gehaald.
Wel bleef de verbinding, soms zelfs 3 dagen, in de lucht met 14mbps.
Omdat het toch te vaak fout ging besloot Speedlinq het abonnement te downgraden naar 773/6151kbps. Daarna bleef de verbinding 3 weken zonder problemen in de lucht.
Helaas ging het een week terug weer fout.
De helpdesk van Speedlinq gaf aan de klacht door te geven aan KPN.
Na enkele dagen was de verbinding plotseling weer stabiel op 773/6151kbps.
In vorige topics kwamen ook de onderbrekingen en hoge errorcounters aan bod.
Maar dit zijn mijns inziens alleen maar de gevolgen van het werkelijke probleem.
Het werkelijke probleem zit in de lijn-demping en de signaal-ruisverhouding (SN-marge)
Ik heb een lijn met een lengte van maar 1400 meter.
Uit de details van de DSL-koppelingsinformatie van mijn Speedtouch 706 is te halen wat op de lijn ervaren wordt.
Tijdens een goed moment ziet dat er als volgt uit:
Signaalverzwakking lijn (verzenden/ontvangen) [dB]: 7,0 / 15,5
SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]: 20,5 / 13,5
Tijdens een niet stabiel moment vertoond deze info bijvoorbeeld het volgende:
Signaalverzwakking lijn (verzenden/ontvangen) [dB]: 31,0 / 38,5
SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]: 5 / 5
Het mag duidelijk zijn dat de lijndemping zo laag mogelijk moet zijn en de signaal/ruisverhouding juist zo hoog mogelijk.
De oorzaak zou op de lijn kunnen zitten, b.v.: een wisselend contact van een draad, dus wisselende isolatie (trillen door een passerende vrachtwagen), afleiding naar een andere lijn of naar aarde (veroorzaakt door een tinspetter of een losliggend draadje), etc..
Maar ook zouden er dB-instellingen in de DSL-apparatuur verstoord kunnen raken door softwarefouten of werkzaamheden van de operator.
Al met al is een gedegen onderzoek in die richting door KPN en Speedlinq noodzakelijk om van de telkens terugkerende problemen af te zijn.
Wat zou het goed zijn voor Speedlinq en KPN om tevreden klanten te hebben die dan niet voor elke melding bij de helpdesk van Speedlinq 20 Euro kwijt zijn, notabene voor een klacht die de operator zelf veroorzaakt. (= 44 gulden, wat een inkomsten voor Speedlinq!)
Op mijn laatste incidentmelding heb ik nog geen afmelding (met oorzaak) ontvangen.
Mochten er oplossingen aan te dragen zijn om zelf het probleem voor goed te herstellen dan verneem ik dat graag.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2007 00:03 ]