[idee] Een of meerdere slangen?

Pagina: 1
Acties:
  • 224 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:54
Hey mensen :)

Ik zat te denken aan het volgende:

Een waterkoeling gaat normaal dmv 1 slang

bijvoorbeeld CPU -> GPU -> Radiator -> reservoir

door middel van 1 dikke slang, zeg eens 8 mm dikte (binnenmaat)

De warmte van de GPU & CPU word nu via het koelblokje :P doorgegeven aan het water en dit word dmv 1 dikke slang rondgevoerd in het systeem.

Het lijkt mij daarom ook dat het water slecht een deel van de maximum op te nemen warmte, ook daadwerkelijk opneemt. Wat nu:

Stel :P Dat je een 2-tal kleinere slangen eraan maakt, dan warmt het water toch ook sneller op?

zo dus:

Afbeeldingslocatie: http://img262.imageshack.us/img262/121/imageshackzb3.jpg

Zou jullie mening wel graag willen weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom niet 1 naar de gpu en een andere naar de cpu? zodat het warme water van het ene koelblok niet nog eens naar de andere gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
dubbele slangen is dubbele snelheid waterdoorvoer.
dit kunnen je reservoir, pomp, gpu en cpu echter niet aan (1 ingang, 1 uitgang)
dus als je daar 'T' eindjes op maakt lukt het wel, maar dan ben je je hele voordeel kwijt.

verder heeft de dikte van de slag weinig te maken met de warmteopname van het water.
Wat daar veel boeiender voor is is hoe goed je koelblok zijn warmte aan het water kwijt kan, en hoe goed dat water zijn warmte weer kwijt kan aan de radiator(en)

pas wanneer je radiator zo goed de warmte kwijt kan, en je koelblokje het water zo snel opwarmt dat de temperatuur van het water na het koelblok STUKKEN hoger is dan na de radiator zou je de snelheid moeten verhogen

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
Het plaatje is (Nu ik het zo bekijk), niet helemaal correct :X

Mijn idee was het hele systeem dubbel uit te voeren, dus ook een dubbel reservoir..

Het idee erachter is ( voor mij :P ) heel simpel

je hebt 1 energiebron hiermee verhit je water, je kunt (lijkt mij) sneller 2 kleine hoeveelheden verwarmen dan 1 grote hoeveelheid.

ff verbeterd plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://img371.imageshack.us/img371/5744/verbeteringlg6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en wat voor pomp ga je daar voor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anonimoes
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11-2024

anonimoes

Zomerweer is ook maar relatief

In theorie kan je natuurlijk een klein beetje water inderdaad sneller opwarmen dan een grotere hoeveelheid, tot zover klopt het. Het probleem wat ik echter zie is dat je dan ook koelblokken zou moeten hebben met twee uit en ingangen, gewoon twee slangen via een Y stukje op een koelblok zetten heeft mi geen enkel effect... Wat wellicht beter is en hierboven ook gesuggereerd wordt is om de ene loop de graka te laten koelen en de andere loop de cpu, dan haal je mi voordeel uit je dubbele loops,
edit:
Dit is zoals shadow hier onder zegt inderdaad toch niet zo'n goed idee, gewoon 1 loop is beter
niet als het water van twee slangen vervolgens bij elkaar door hetzelfde blokje gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door anonimoes op 20-07-2007 20:06 ]

Gemberthee: water met een smaakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 19:14:
waarom niet 1 naar de gpu en een andere naar de cpu? zodat het warme water van het ene koelblok niet nog eens naar de andere gaat.
Dat moet je dus absoluut niet doen. Het water zal in 1 loop door een koelblok nauwelijks opwarmen (misschien iets van een halve graad). Het is dus niet zo dat er ineens warm water door je gpu blok loopt nadat het eerst door een gpu blok is geweest. Nadeel van opsplitsen is dat de stroomsnelheid ook gehalveerd wordt, en dat kan juist nadelig werken.
Ik zou dus gewoon alles in serie zetten, zoals situatie 1.

edit: Je moet het meer zien als; het koelblok warmt het water op, en de radiatoren koelen het weer af. Zolang het water stroomt maakt het in principe niet uit wat er tussenin gebeurd. Al laat je het door 10 loops lopen, het koeloppervlak van de radiatoren zal er niet ineens groter door worden. Het water is slechts het transportmiddel tussen blok en radiator.

@onder; je hebt gelijk, stroomsnelheid maakt ook niet vreselijk veel uit, behalve voor van die blokken die gebasseerd zijn op het 'jet' idee

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2007 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Dit idee is echt.... dom.

Je water warmt altijd op naar een bepaalde temp, afhankelijk van je setup.
Of je nu 20L hebt of 0.3L, dat maakt geen drol uit.
Verder zijn je slangen niet de bepalende factor voor je flow, toen we nog het fijne "Grote WC topic" hadden stond er ergens een linkje naar een grafiek. Nouja, waar het op neer komt is dat het verschil tussen slangen echt bijna niks uitmaakt.
Je blokken en res geven de weerstand.

Als je nu 2 lijnen gaat maken blijft je weerstand even groot.
Sowieso komen de 2 lijnen steeds weer bij een bottleneck als ze samen gevoegd worden.
Al met al is het inefficiënt en ook minder veilig.
Sowieso is je flow niet zo erg belangrijk, zeker niet als je blokken van de duitse fabrikanten neemt, deze geloven in tegenstelling tot de amerikanen in lage flow.
Als je perse een hoge flow wilt houden pak dan gewoon een Liang pompje, als je gewoon een setup hebt van cpu--res--pomp--rad--(misschien) gpu -- (misschien) nb dan voldoet een 1048 Eheim al.
(lgt er ook wel aan wat voor een blokken, maargoed, het zal uiteindelijk allemaal niet zoveel uitmaken)

/edit
2 verschillende loops heeft ook weinig zin.
Ik stel altijd een fatsoenlijke rad voor, werkt in principe altijd... Dus koop geen alphacool rad ofzo.
Ga geen dingen dubbel kopen of doen en ga vervolgens ook niet besparen. Is nog steeds de beste oplossing. (thermochill rad of de Blackice GT Extreme zou ik aanraden ;))
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 20:00:
[...]
Ik denk dat het zelfde geld voor de warmteoverdracht naar de radiator. Hoe sneller de stroom hoe beter. Ik zou dus zeker voor situatie 1 gaan...
Fout, zie het als een racebaan:
Als je met 100km/h rijd duurt stuk A 10 seconden en kom je er om de 60 sec voor bij
Als je met 200km/h rijd duurt stuk A 05 seconden en kom je er om de 30 sec voor bij

Leuk he.... Het punt is eigenlijk dat het niet TE langzaam moet gaan en sommige blokken hebben een hoge flow nodig om genoeg turbulentie te veroorzaken.

[ Voor 29% gewijzigd door ixl85 op 20-07-2007 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
Had vandaag echt zo'n moment van, dat MOET ik weten :P

Bedankt alvast voor de invoer heren,

ps: en ALLES dubbel uitvoeren dan?

dmv 2 pompen, reservoirs, rads, ( per koelblokje vd. gpu & cpu dus 4 aansluitingen (af- en aanvoer)

Dat moet toch resulteren in betere resultaten? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jens17 schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 20:16:
Had vandaag echt zo'n moment van, dat MOET ik weten :P

Bedankt alvast voor de invoer heren,

ps: en ALLES dubbel uitvoeren dan?

dmv 2 pompen, reservoirs, rads, ( per koelblokje vd. gpu & cpu dus 4 aansluitingen (af- en aanvoer)

Dat moet toch resulteren in betere resultaten? :9
2 rads zal natuurlijk wel tot een koeler water leiden. 2 pompen denk ik niet, aangezien de pomp zelf ook energie verbruikt en dus ook warmte aan het water toevoegd. (mits de stroom snelheid natuurlijk niet té laag wordt)
Het resevoir heeft denk ik geen invloed op het geheel, en dient alleen om het systeem vrij van lucht te houden en het bijvullen makkelijk te maken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Nee, 2 pompen in 1 loop werkt niet goed omdat ze dan samen gaan werken, kan beter 1 snelle hebben, het is niet zo dat je dan bijv 600+600L/min krijgt.
2 rads kan wel werken maar zoals ik zei:
Doe geen dingen dubbel maar koop iets goeds!!!
2 res: onzin, water word toch warm.
Er zijn geen koelblokken met 4 aansluitingen en sowieso zou het onzin zijn.
Je hebt er wel met 3 (RBX) maar dat is puur om overdruk te voorkomen, waar je btw niet bang voor hoeft te zijn bij andere blokken hoor.

/edit
rad verhaal toelichting:
Je setup is niet zo bijster geweldig.
Een cpu....
Als je daar een normale 240 rad op zet (of zelfs een 120!!!) kan die hem makkelijk koel houden.
Als je er 2*240 rads op zet ga je dat verschil niet merken omdat je simpelweg niet zoveel hitte hebt om af te voeren.

Wat je kan doen is gewoon een 1 120 (GTX of thermochill), die houden een cpu wel rustig (een BIP ook wel, afhankelijk van je doeleinde natuurlijk en welke cpu het is). Als je nog wat uitbreidingsmogelijkheden wilt hebben kan je beter voor een 240 gaan, dan kan je hem hoogstwaarschijnlijk nogwel passief draaien! :)
Zelfs ik kan mn systeem passief laten draaien (zie sig)

Wat hebt je btw voor een spullen (hardware), wat voor een dingen wil je met je wc gaan doen en wat voor een blokken wil je.... Dit is eiigenlijk een beetje onzinnig zo.

[ Voor 47% gewijzigd door ixl85 op 20-07-2007 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-05 22:30
Je kan beter de extra radiator erbij aan doen (of een dubbele nemen) en het hele 2 loop systeem achterwege laten, ik ga er ook van af stappen. Als je meer flow wilt neem je toch 1/2" slang?
Ik gebruik geen 1/2" slang omdat ik het er lomp vind uitzien en de bochten wat moeilijker worden. Aangezien ik toch al een bult 8x1 fittingen heb vind ik het ook jammer om over te stappen op 1/2

[ Voor 52% gewijzigd door Bulls op 21-07-2007 00:34 ]

Pagina: 1