Toon posts:

Donkere grijze stippen op mijn foto

Pagina: 1
Acties:
  • 72 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hoi allen, ik ben nieuw in digitale fotografie. ik heb een eos20D body met een canon 28-105 lens.
ik heb gister wat fotos geschoten. en op witten en strak blauwe achtergronden heb ik enorme last van stippen in me beeld.
heeft iemand een idee of dat stof is op mijn lens is of wat ik ook wellis zie is op de sensor ofzo.
wie kan me hierbij helpen.

Afbeeldingslocatie: http://www.microdesign.nl/stippen.jpg

Verwijderd

Meestal duidt dit op vuil op je sensor. Kan van alles zijn zoals bijvoorbeeld opgedroogde condens of statisch stof. Hoe vaker je van lens verwisseld des te meer kans je hebt op vuil op je sensor. Ik maak me sensor altijd schoon met groene scotisch tape (scotisch tape is belangrijk ivm lijmresten die mogelijk achter blijven bij andere plakband merken). Ik kan me voorstellen dat je het zelf niet durf schoon te maken. Dan moet je op google maar eens zoeken naar SENSOR SWAP, of zoiets.

Je zegt dat je nieuw bent! Heb je de camera al lang want bij kort gebruik zou je sensor eigenlijk nog neit zo vies mogen zijn....lijkt me

susses er mee!

lqdo

Verwijderd

Een blaasbalgje helpt vaak ook al veel, gebruik zelf een Giottos dingetje van €8 ofzo en daar krijg ik tot nu toe alles mee weg.
@ lqdo: sensor swab bedoel je, swap kan ook maar een sensor wisselen voor wat stofjes is wat overdreven hé :D

Verwijderd

hehe, je hebt helemaal gelijk, ;) SENSOR SWAB...sry

Verwijderd

Topicstarter
camera is 2e hands. dus vandaar.. maar jullie zeggen sensor. kan ik dit ook laten cleanen bij een fotozaak en zoja wat kost dit ong.

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Duidelijk vuil/stof. Probeer het eerst eens met een andere lens; misschien is het je sensor helemaal niet.

Verwijderd

Topicstarter
ik zal is kijken.

Verwijderd

En als het toch op de sensor blijkt te zitten kán dit bij een fotozaak gecleand worden. Goedkoper is echter het zelf doen: blaasbalgje + "Menu > Sensor schoonmaken" (=spiegel klapt op) en blazen maar.

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-10-2025

Toff

FP ProMod
Of je diafragmeert wat minder ;). @ F/20 zie je alles, @ F/8 wss bijna niets. Kan je ISO (400!) ook wat omlaag.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 18:38:
En als het toch op de sensor blijkt te zitten kán dit bij een fotozaak gecleand worden. Goedkoper is echter het zelf doen: blaasbalgje + "Menu > Sensor schoonmaken" (=spiegel klapt op) en blazen maar.
menu -> sensor schoonmaken of iets wat er op lijkt kan ik niet vinden :(

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:31
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 20:00:
[...]

menu -> sensor schoonmaken of iets wat er op lijkt kan ik niet vinden :(
Draai de mode dial eens uit een van de Scene standen naar een van PASM.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 20-07-2007 20:13 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

&Hoewel de kans groot is dat het op dyslectie wordt gegooid: werk ook even aan je taalgebruik wil je? ;me" "is ipv eens" en geen leestekens: maakt het lezen er niet prettiger op. :)

Omdat je vraag toch al is beantwoord krijg je er gratis een slotje bij.

[ Voor 0% gewijzigd door Floor-is op 20-07-2007 20:17 . Reden: ik ben ook dyslectisch blijkbaar ]

Bericht hierboven

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.