Nieuwe geheugen module lijkt niet te werken?

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Vandaag kreeg ik mijn bestelde 1gb extra geheugen binnen, om precies te zijn:
Kingston Dimm 1gb DDR2 PC2-3200 400Mhz ECC

Na het geheugen ingeplugged te hebben (na veel moeite want ik moest erg hard drukken voor het er goed in klikte) zette ik de computer aan. Ik krijg beep-beep geluid en geen beeld. Dus korte tonen steeds met een korte rust er tussen.
Daarna heb ik wat gekloot met geheugens verwisselen. Alleen het nieuwe geheugen gaf dezelfde beep-beep toon. Het nieuwe geheugen + 1 van de oude = zelfde beep-beep. Nu heb ik de nieuwe eruit gehaald en dan werkt de PC gewoon, de oorzaak is dus het nieuwe geheugen.

Ik vond op GoT een link naar de bios codes. Ik heb een Dell computer met een Phoenix bios. Hier vond ik de bios codes. Nou heb ik geen idee wat die 2-3-1-4 bijvoorbeeld betekenen en daarom kan ik dus mij aanhouden beep-beep signaal niet opzoeken. Kan iemand mij misschien vertellen hoe dat moet?

Veel verstand van hardware etc heb ik niet, maar ik doe mijn best om zo veel mogelijk te zoeken en uit te vogelen. Ik hoop dat iemand mij met dit probleem kan helpen. Zou het mogelijk kunnen komen doordat het nieuwe geheugen ECC (error control check ofzo?) heeft?

Specs:

Dell Dimension 4700
2x Infineon 256 Mb DDR2 SDRAM 400Mhz

Op deze site vond ik trouwens het volgende over mijn moederbord:
Supported Memory: 400-MHz (PC-3200) and 533-MHz (PC-4300) DDR2 unbuffered SDRAM non-ECC
Onder het schrijven van deze post ontdek ik opeens iets dat mogelijk erg kut is!! Op de bovenstaande site staan non-ECC. Nu heb ik met mijn stomme kop daar niet opgelet en wel een geheugen met ECC gekocht. Wil dit zeggen dat dit geheugen nooit kan werken icm dit moederbord? 8)7

Ik hoop erg dat iemand mij verder kan helpen! :9

Verwijderd

ECC hoeft geen probleem te zijn. Dat ligt geheel aan wat je mobo kan. Meestal is het zo dat je wel ECC kunt gebruiken maar dan unbuffered ECC. Maarja mss heb je wel een bordje waar alleen gewoon RAM in kan.

• monnick
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 16:54:
ECC hoeft geen probleem te zijn. Dat ligt geheel aan wat je mobo kan. Meestal is het zo dat je wel ECC kunt gebruiken maar dan unbuffered ECC. Maarja mss heb je wel een bordje waar alleen gewoon RAM in kan.
Het lijkt me dat SDRAM ook moet werken als ik de site in mijn vorige post mag geloven. Daar staan trouwens ook de volledige specs van mijn mobo.

EDIT:

Everest zegt het volgende:
Bus Type: DDR2 SDRAM

[ Voor 6% gewijzigd door monnick op 20-07-2007 16:58 ]

Verwijderd

Je hebt SDRAM.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Precies, vertel eens wat voor dimm het precies is, registered of unbuffered?
ECC kan genegeerd worden, registered niet (gezien dat op een andere manier het geheugen aanspreekt dan unbufferd)

• monnick
  • Niet online
Terw_Dan schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 16:58:
Precies, vertel eens wat voor dimm het precies is, registered of unbuffered?
ECC kan genegeerd worden, registered niet (gezien dat op een andere manier het geheugen aanspreekt dan unbufferd)
Wat registered en unbuffered is weet ik niet omdat ik er nog niet zo veel vertand van heb maar ik ga het meteen uitzoeken.

Volledige specs van nieuwe geheugen module

En het geheugen dat er nu in zit is unbuffered volgens Everest.

EDIT: In de FAQ heb ik gevonden dat registered en unbuffered geheugen niet gemixt kunnen worden. Wat er nu inzit is unbuffered, dus nu moet ik uitzoeken wat het nieuwe geheugen is? Ik heb alleen geen idee waar ik dit kan vinden maar ik doe mijn best.

ps. Mijn pc maakt nogal een herrie na het geheugen verwisselen, mogelijk komt dit ook doordat de kast even open zit.

[ Voor 23% gewijzigd door monnick op 20-07-2007 17:08 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

monnick schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 17:03:
[...]

Wat registered en unbuffered is weet ik niet omdat ik er nog niet zo veel vertand van heb maar ik ga het meteen uitzoeken.

Volledige specs van nieuwe geheugen module

En het geheugen dat er nu in zit is unbuffered volgens Everest.
RAM FAQ

Het is iig unbuffered. Wat everest zegt is niet echt boeiend, die leest het uit de SPD. Kijk liever fysiek wat voor spul je in handen hebt, dat is veel betrouwbaarder.

Een mogelijkheid die je hebt is dat je mem niet compatible is met je bordje. Probeer eens een ander dimmetje.

Verwijderd

Als je PC beept dan lust ie het geheugen niet. Sowieso zal ie het zeer waarschijnlijk niet gaan pikken als je ECC met non-ECC mixed. En aangezien je ook de beeps krijgt met alleen het nieuwe geheugen, kan je mobo ws. niet overweg met ECC. Het beste is dan om het reepje om te ruilen voor non-ECC.

• monnick
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 17:07:
Als je PC beept dan lust ie het geheugen niet. Sowieso zal ie het zeer waarschijnlijk niet gaan pikken als je ECC met non-ECC mixed. En aangezien je ook de beeps krijgt met alleen het nieuwe geheugen, kan je mobo ws. niet overweg met ECC. Het beste is dan om het reepje om te ruilen voor non-ECC.
Ja dit lijkt me inderdaad het meest voor de hand liggend. Wel erg jammer, want ik dacht dat ik het goed uitgezocht had, en dit is ook bevestigd door een bekende die hier meer verstand van heeft. Nou dan zal ik het geheugen moet proberen om te ruilen. :(

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 17:07:
Je kunt Non-ECC met ECC mixen hoor. De ECC functie wordt dan niet gebruikt, maar het werkt wel gewoon. Dus dat zal niet hetgene zijn waardoor het fout gaat.

Waarschijnlijker is dat de Dimm gewoon niet compatible is.

• monnick
  • Niet online
Terw_Dan schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 18:39:
[...]

Je kunt Non-ECC met ECC mixen hoor. De ECC functie wordt dan niet gebruikt, maar het werkt wel gewoon. Dus dat zal niet hetgene zijn waardoor het fout gaat.

Waarschijnlijker is dat de Dimm gewoon niet compatible is.
Ja dat je het kan mixen las ik in de FAQ. Echter bij mijn geval ondersteund mijn mobo geen ECC voor zover ik weet. Op die site die ik in een van mijn eerdere reacties gaf had ik dus al gevonden dat het 'supported memory' alleen 'non-ECC' is. Dus het ligt puur wel aan die ECC lijkt me?

Van dat DIMM weet ik verder niets af :?

EDIT: Ik zit eens de handleiding van mijn Dell pc te lezen, er staat in dik gedrukte letters:

NOTICE: do not install ECC memory modules

EDIT2: Ja ruilen inderdaad, ik heb hem besteld bij Informatique.nl. Ik heb ze al gemaild, ik hoop dat ik hem nog mag ruilen. :/

[ Voor 17% gewijzigd door monnick op 20-07-2007 19:28 ]

Verwijderd

Ruilen dus

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

monnick schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 19:19:
[...]
EDIT: Ik zit eens de handleiding van mijn Dell pc te lezen, er staat in dik gedrukte letters:

NOTICE: do not install ECC memory modules

EDIT2: Ja ruilen inderdaad, ik heb hem besteld bij Informatique.nl. Ik heb ze al gemaild, ik hoop dat ik hem nog mag ruilen. :/
Tja, volgende keer de manual lezen VOORDAT je iets koopt?
Maar verder mag je als je het geheugen korter dan 7 dagen in huis hebt het terugsturen op basis van de wet koop op afstand, waarin je de mogelijkheid krijgt om bij koop via internet iets binnen 7 dagen retour te sturen zonder opgaaf van raden.

Of zoals HlpDsk het makkelijker stelt: Ruilen dus.

Verwijderd

Gelukkig is geheugen licht. Hopelijk heb je de verpakking nog niet weggegooid. Scheelt weer wat verzendkosten.

Ik gooi dozen pas weg als de garantietermijn verstreken is. Ja ook van m'n 30" display.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
monnick schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 19:19:
Ja ruilen inderdaad, ik heb hem besteld bij Informatique.nl. Ik heb ze al gemaild, ik hoop dat ik hem nog mag ruilen.
Binnen acht dagen, en je bent niet verplicht een reden op te geven.

Een week bedenktijd geldt volgens mij trouwens voor elke internet-aankoop, en dat van die acht dagen staat ergens op de site van Informatique.

Wijze les dus: Lees niet alleen de manual, maar ook de site van de winkel voordat je ze mailt.. ...lezen dus ;)
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 21:09:
Ik gooi dozen pas weg als de garantietermijn verstreken is. Ja ook van m'n 30" display.
offtopic:
Ik gooide eerst bijna alles weg na een aantal weken (en zeker weten dat het werkt dus), maar met name bij het verkopen als je het niet meer hoeft is de originele verpakking leuk, en voegt het waarde toe. Aangezien de zolder toch ruim genoeg is.. :P
Verder bewaar ik het ook van bijna alles. Alleen dingen als een casefan niet. Als 'ie kapot gaat kan hij toch wel zonder blister terug :z

Dozen van pakketten gooi ik eerder weg trouwens, daarvan probeer ik van elke kleine maat één of twee te bewaren, inclusief wat opvullingsmateriaal. Grotere dozen neem ik wel van m'n werk mee voor die ene keer per jaar.. :+

[ Voor 43% gewijzigd door TheZeroorez op 20-07-2007 21:12 ]

• monnick
  • Niet online
Oke bedankt voor alle info!

Ik heb dus inmiddels informatique al gemaild, nog geen bericht terug gehad. Wat me wel opviel is dat de prijs van het geheugen gister of eergisteren van 37eu naar 49eu is gegaan! :?

Het was inderdaad erg stom van me om een ECC module te kopen! :(

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

monnick schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 22:03:
Oke bedankt voor alle info!

Ik heb dus inmiddels informatique al gemaild, nog geen bericht terug gehad. Wat me wel opviel is dat de prijs van het geheugen gister of eergisteren van 37eu naar 49eu is gegaan! :?
Geheugen prijzen zitten weer in de lift omdat veel fabrikanten de productie staken omdat het onder de kostprijs werd verkocht.
Dus waarschijnlijk zul je wel ietsje meer kwijt zijn.
Pagina: 1