Media center pc op een gewone 100hz breedbeeld tv?

Pagina: 1
Acties:
  • 709 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nils_vdg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-07 14:39
Ik heb laatst een nieuwe pc samen gesteld met de bedoeling hier uiteindelijk een media center pc van te bouwen. Ik heb alleen nog geen nieuwe videokaart aangeschaft, en eigenlijk ook nog geen goed beeldscherm hier voor. De reden hiervoor is omdat ik hier momenteel geen geld meer voor heb, en zoals het er nu naar uit ziet voorlopig ook even niet zal hebben...

Tot overmaat van ramp heeft mijn kiss dp-1500 speler het ook nog is begeven, ik kan dus geen dvd's meer kijken... (ik gebruikte de kiss ook om andere/gedownloade media naar mijn tv te streamen)

Nou kan ik er voor kiezen om een nieuwe kiss dvd speler te kopen (de 1600 wordt het dan), maar misschien is het een optie gewoon een goede videokaart te kopen zodat ik geen dvd speler meer nodig heb.

Nou heb ik enkel het probleem dat ik als tv nog een normale 100hz breedbeeld tv heb.

Nou is mijn vraag dus of er videokaarten zijn, die ik via scart (of eventueel s-video als dit verglijkbare kwaliteit kan leveren) op mijn tv aan kan sluiten, en die het beeld omvormen zodat deze geschikt is voor een 100hz tv. Zal dit beeld verglijkbaar zijn met wat mijn kiss-dvd speler aan beeld gaf?

Mijn budget ligt rond de 250 euro voor een nieuwe videokaart.

• cyrus26
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-06 09:10
Je kan een videokaart bijna altijd via s-video aansluiten.Als je rond de 250 euro kan spenderen zou ik gaan voor een ati 2600 xt.Deze kost maar rond de 130 a 150 euro.Zo spaar je nog wat geld uit.Deze zijn s-video aan te sluiten.Let er wel op als je windows opstart dat de letters nt zo goed leesbaar zijn.De dvds die je afspeelt zijn wel heel goed.

• nils_vdg
Dat je zo goed als elke videokaart via s-video op je tv kan aansluiten weet ik wel, maar is dit beeld op en 100hz tv verglijkbaar met het beeld dat van de dvd speler af komt die aangelosten is via de scart aansluiting?

• cyrus26
nils_vdg schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 15:48:
Dat je zo goed als elke videokaart via s-video op je tv kan aansluiten weet ik wel, maar is dit beeld op en 100hz tv verglijkbaar met het beeld dat van de dvd speler af komt die aangelosten is via de scart aansluiting?
Als je naar men eerste post kijkt zie je dat het beeld goed is van een dvd.Films worden keurig weergegeven.Alleen het beeld van windows zelf dus de start balk en letters zijn wat onscherp.Niks om je druk over te maken. Zo was het vroeger toch.Weet nt of 100 hz daar een toegevoegde waarde aan geeft.Ik teste het vroeger uit op een 50 hz.

• nils_vdg
Even wat extra info,

Ik draai momenteel nog op xp, maar ga in de toekomst wel over naar vista.
Heb nu nog een crt 17' monitor, maar wil in de toekomst wel een 20' widescreen tft. (over 1 jaar ofzo)
Heb nu nog als tv een 100hz staan, maar wil in de toekomst wel een 82cm plasma. (over 2 jaar)

Speel af en toe spellen en doe veel fotobewerking.

Momenteel heb ik een xfx kaart met geforce 7800 GT chip. (256mb ddr3)

Deze kan ik helaas niet op mijn tv uitproberen omdat ik er geen tv-out kabels bij heb. Heb deze kaart als tijdelijke kaart tweedehands aangeschaft en nooit de tv-out kabel erbij gekregen. Deze heb ik ook nog nooit los te koop gezien voor deze videokaart.

Als iemand deze kabel los te koop weet voor deze videokaart dan kan ik voorlopig ook weer even vooruit.

[ Voor 7% gewijzigd door nils_vdg op 20-07-2007 16:08 ]

• cyrus26
Normaal gezien kan je een s-video kabel in elke goede electronica zaak vinden. Ik zie het probleem nt.En een 7800 is goed genoeg.Maar denk er wel aan.Toekomst gericht is een ati 2600 xt beter.Dit omwille van de hardware matige decoder.Hierdoor kan je op een trage pc toch nog vloeiend hd beelden bekijken.De beeldkwalietit is bij de 2600xt ook beter.Maar een 7800 would do the job fine.Zie geen probleem

• Grote Schurk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-07 15:24
Lees dit even door: http://www.dtvforum.info/...=316916&st=0&#entry316916

Als je RGB over scart gooit is scart beter dan Svideo, ligt dus aan de bron.

[ Voor 22% gewijzigd door Grote Schurk op 20-07-2007 16:19 ]

• nils_vdg
cyrus26 schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 16:12:
Normaal gezien kan je een s-video kabel in elke goede electronica zaak vinden. Ik zie het probleem nt.En een 7800 is goed genoeg.Maar denk er wel aan.Toekomst gericht is een ati 2600 xt beter.Dit omwille van de hardware matige decoder.Hierdoor kan je op een trage pc toch nog vloeiend hd beelden bekijken.De beeldkwalietit is bij de 2600xt ook beter.Maar een 7800 would do the job fine.Zie geen probleem
De uitgang op mijn videokaart is voor video in, en video uit in 1. De normale 4-pins kabel past hier niet in, de aansluiting op mijn videokaart is 9-pins..

• nils_vdg
Ik wil even mijn vraag bijstellen..

weet er iemnd waar ik een "hdtv ViVo - kabel" (video in video out) kan bestellen voor een geforce kaart?

Eventueel een s-video 9-pins naar 4-pins is ook goed, enkel weet ik niet of de pinnen van het beeld dan wel overeen zullen komen.

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:22
Probeer het eens op Elektronica Online.

omniscale.nl

• Pino64
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-07 10:28
nils_vdg schreef op zondag 22 juli 2007 @ 11:05:
Ik wil even mijn vraag bijstellen..

weet er iemnd waar ik een "hdtv ViVo - kabel" (video in video out) kan bestellen voor een geforce kaart?

Eventueel een s-video 9-pins naar 4-pins is ook goed, enkel weet ik niet of de pinnen van het beeld dan wel overeen zullen komen.
Je moet gewoon een S-video kabel hebben, 4 pins en dan aan 1 kant het zwarte pinnetje eruit breken, zodat hij past in een 9 pins aansluiting. Dit gaat goed, maar je moet wel oppassen dat je de stekker er dan goed indrukt, zonder geweld. Hier werkt dat perfect. Ik heb een streepje op de stekker gezet wat boven is.

Wil je dit niet, dan heb je inderdaad een verloop nodig. Meestal een kastje met ook component erop.

Verder maakt het niet uit welke videokaart je hebt. Die nvidia is perfect. Het beeld is exact hetzelfde als bij een stand-alone speler. Kun je ook mooi Zoomplayer of iets dergelijks gebruiken, dan heb je helemaal mooi speelgoed.

• nils_vdg
Hey thnx Pino64!!!

De mod van het pinnetje afbreken werkt goed! Het beeld is ook zeker in orde, alleen heb ik zelf op mijn breedbeeld tv nog van die grote zwarte balken onder en boven, maar daar zijn volgens mij al meerdere topics aan gewijd dus ga ik daar maar is in verder zoeken.
Pagina: 1