Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Werkloosheid en uitkering

Pagina: 1
Acties:
  • 175 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de volgende situatie ik heb heel veel gegoogled ed. maar heb er niks over kunnen op internet. Mischien dat een van onze mede GOT'ters wel het een en ander hierover weet.

Het volgend is dat ik binnenkort ga trouwen en mijn vriendin heeft in haar eigen woonplaats werk. Maar dat ligt zo'n honderd kilometer verderop dus als we getrouwd zijn wordt het voor haar een onmogelijke zaak om haar werkzaamheden bij haar huidige werkgever voort te zetten waarschijnlijk zal zij dan ook ontslag gaan nemen.

Weet er iemand van mede GOT'ters of mijn vriendin tot zij werk gevonden heeft recht heeft op een WW uitkering.

Groet,

• Hollanda
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-09 22:06
ontslag nemen heb je geen recht op een uitkering. Eigen schuld dikke bult als het ware.

Verwijderd

Als je zelf ontslag neemt, heb je vrijwel nooit recht op WW. Het is namelijk één van de belangrijkste regels binnen de WW om vast te stellen of de werkloosheid niet aan iemand zelf is te wijten (zelf ontslag nemen == geheel eigen toedoen).

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:48

ralpje

Deugpopje

... En daarbij, je hoeft niet direct als je gaat trouwen bij elkaar te gaan wonen. Dus éérst ander werk zoeken, daarna verhuizen :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 23:02

TheDane

1.618

Is er geen mogelijkheid om (parttime) (tijdelijk) thuis te gaan werken?

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:44
Lat relatie instand houden als je getrouwd bent. Romantisch ook wel ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Dracula op 20-07-2007 14:18 ]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Dat wordt gewoon pendelen elke dag a 100 km, want als je zelf ontslag neemt kan je het meestal schudden,.

Ik raad aan dat je contact opneemt met het CWI voor de precieze details, maar ik garandeer wienig succes

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 14:12:
Maar dat ligt zo'n honderd kilometer verderop dus als we getrouwd zijn wordt het voor haar een onmogelijke zaak om haar werkzaamheden bij haar huidige werkgever voort te zetten waarschijnlijk zal zij dan ook ontslag gaan nemen.
Hangt natuurlijk wel een beetje van de flexabiliteit van de werkgever af (en ook wel de werknemer natuurlijk). Ik heb vorig jaar precies zoiets gehad. En ik werk nog steeds bij dezelfde baas ;)

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Niet om het een of ander, maar het lijkt me sterk dat je geen nieuwe baan kan vinden in de huidige arbeidsmarkt. Gewoon een maand of twee van te voren gaan solliciteren in/om de nieuwe woonplaats.

Dat je uberhaupt in deze situatie aan een uitkering gaat denken is voor mij al een aantal stappen te ver!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

PolarBear schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 14:23:
Dat je uberhaupt in deze situatie aan een uitkering gaat denken is voor mij al een aantal stappen te ver!
Zo vreemd is dat toch niet? Je raakt toch werkloos gedurende die tijd en je hebt die premies betaald, dus ik kan mij goed voorstellen dat je die vraag (van TS) stelt. Alleen zijn de regels een tikkie anders, namelijk dat je niet zelf ontslag aanbiedt.

• PolarBear
  • Niet online
Ik vind het vreemd omdat je in deze situatie absoluut niet werkloos hoeft te worden en dus ook niet aan uitkeringen hoeft te denken.

Ik betaal ook premies voor m'n ziekenkostenverzekering dan wil ik toch ook niet ziek worden?

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

ecteinascidin schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 14:28:
[...]

Zo vreemd is dat toch niet? Je raakt toch werkloos gedurende die tijd en je hebt die premies betaald, dus ik kan mij goed voorstellen dat je die vraag (van TS) stelt. Alleen zijn de regels een tikkie anders, namelijk dat je niet zelf ontslag aanbiedt.
ik vind dat wel behoorlijk vreemd. Een uitkering is er om geld te krijgen op het moment dat je ontslagen wordt, dit wordt betaald met geld dat wij met zijn allen aan belasting betalen. Waarom zou iemand hier recht op hebben als deze zelf ontslag neemt?

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Verwijderd

leejoow schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 14:47:
[...]

ik vind dat wel behoorlijk vreemd. Een uitkering is er om geld te krijgen op het moment dat je ontslagen wordt, dit wordt betaald met geld dat wij met zijn allen aan belasting betalen. Waarom zou iemand hier recht op hebben als deze zelf ontslag neemt?
Inderdaad want de volgende stap is dat mensen zeggen "hey ehh, ik ga ff stoppen met werken om te studeren, WW plz?". Is op zich wel voordelig voor mij, krijg ik volgend jaar stufi EN een uitkering, hoewel dit duidelijk niet de bedoeling is van het sociale systeem.

Verwijderd

leejoow schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 14:47:
[...]

Omdat je dan verwijtbaar werkloos bent, en de achterliggende gedachte van een bijstandsuitkering / WW-uitkering is nu juist dat het om onvrijwillige werkloosheid gaat. De overheid is niet gek, die geeft jou echt geen geld als je gewoon door eigen schuld werkloos wordt. Dat is je eigen risico, de overheid geeft je alleen gratis geld als je er echt helemaal niets aan kunt doen.

• anandus
  • Niet online
Maar je krijgt dan toch bijstand ipv WW?

(Ik weet er, gelukkig, niet zoveel vanaf)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Verwijderd

Heb ik recht op bijstand?

U komt in aanmerking voor een bijstandsuitkering als u:

* in Nederland woont en een Nederlands of Europees identiteitsbewijs hebt of een geldige verblijfsvergunning;
* en geen of niet voldoende inkomsten hebt (minder dan het voor u geldende bijstandsbedrag, de zogeheten bijstandsnorm);
* en weinig of geen eigen vermogen bezit;
* en geen beroep kunt doen op een andere uitkering, zoals een WW- of WIA-uitkering (dit is een voorliggende voorziening).

Wanneer u gehuwd bent of samenwoont, moeten u en uw partner ieder aan deze voorwaarden voldoen. Heeft uw partner bijvoorbeeld meer vermogen dan toegestaan, dan zult u dat samen eerst op een verantwoorde wijze moeten opmaken voordat u bijstand kunt aanvragen. Op verantwoorde wijze wil zeggen dat u het geld moet besteden om van te leven. U mag het niet nog snel even uitgeven aan luxe dingen als een nieuwe plasma-tv of een zonvakantie.
Dus als je partner werkt heb je geen recht op bijstand.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:31

Standeman

Prutser 1e klasse

anandus schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 15:15:
Maar je krijgt dan toch bijstand ipv WW?

(Ik weet er, gelukkig, niet zoveel vanaf)
Ligt er een beetje aan wat dan het gezamenlijke inkomen is. Als de TS genoeg verdient, krijgt ze vriendin / vrouw geen cent (en logisch). Wanneer de TS erg weinig verdient, kan ze een gedeeltelijke bijstandsuitkering krijgen incl een sollicitatieplicht.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:38

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 15:17:
Dus als je partner werkt heb je geen recht op bijstand.
En niet vergeten al je bezittingen op te eten zodat je een "platzak" wordt, dat van de staat leeft. Een fiets mag je nog overhouden. ;)

Verwijderd

Leuk die voorwaarden voor bijstand: Maar die zijn geheel achterhaald. In de meeste gemeenten krijg je gewoon een baan aangeboden ipv een uitkering. Alleen als je ECHT AB_SO_LUUT niet kunt werken, dan komt er evt. een bijstandsuitkering tot stand.

Iedereen die wèl kan werken krijgt dus werk, en dat varieert van inpakwerk tot groenvoorziening; Bijpassend niveau is geen vereiste in die hele zaak verder.

/me werkt bij een sociale dienst, en weet dit geheel zeker

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Dat moeten ze hier in België ook doen, je wilt niet weten hoe moeilijk het is om krantensorteerders in Antwerpen te vinden is. Tegenwoordig zitten ze Hollanders met taxi/limo te lokken om bij ons kranten te sorteren.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het overigens wel heel erg naar dat sommige replies heel spotten overkomen.

De uitkeringen is meer bedoeld als overbrugging en niet om er op te teren. Tuurlijk is
het niet de bedoeling dat wij een geruime tijd hiervan willen leven gewoon het feit dat
het een terugval is in de inkomsten.

Het is gewoon een openhartige vraag en net zoals iedere belastingbetaler zit mijn
geld ook in dat potje dus men hoeft niet te doen alsof sommige replieers mij alleen maar voorzien
van een uitkering.

En bovenal is het ook de bedoeling dat zij een baantje heeft voordat zij verhuisd maar
stel je voor dat het niet lukt daar vanuit gaande.

Verwijderd

Topicstarter
Gunner schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 14:20:
[...]

Hangt natuurlijk wel een beetje van de flexabiliteit van de werkgever af (en ook wel de werknemer natuurlijk). Ik heb vorig jaar precies zoiets gehad. En ik werk nog steeds bij dezelfde baas ;)
Part-time zou natuurlijk een mogelijkheid kunnen zijn dat overwegen wij natuurlijk ook maar op afstand werken dat is niet mogelijk.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 15:30:
De uitkeringen is meer bedoeld als overbrugging en niet om er op te teren. Tuurlijk is
het niet de bedoeling dat wij een geruime tijd hiervan willen leven gewoon het feit dat
De werkloosheidsuitkering is eerder voor mensen die op straat gedonderd worden en niet door hun eigen schuld op straat staan. Hier zien we een duidelijke poging om door eigen schuld op straat te gaan staan en geld te trekken.
Het is gewoon een openhartige vraag en net zoals iedere belastingbetaler zit mijn
geld ook in dat potje dus men hoeft niet te doen alsof sommige replieers mij alleen maar voorzien
van een uitkering.
De sociale zekerheid gaat niet oneindig lang mee, de balans tussen betalers en geldtrekkende mensen loopt scheef. De babyboomgeneratie gaat op pensioen zodat er veel werkplekken vrij komen en de werkgevers jagen op de weinige jongeren van nu. Zo zijn er nog altijd voor werkplekken over, deze kunnen door onze werklozen opgevuld worden. Indien de werkplekken nog altijd open blijven, dan zal de economie op halve kracht draaien (en de Vlamingen fietsen Nederland op nog hogere snelheid voorbij). Dan blijft de enige oplossing, Polen importeren zoals Belgische bouwsector van 50000 Polen leven, maar dat willen de extreemrechtse kiezers weer niet. Dus de sociale zekerheid zal in Europa over kop gaan of we krijgen burgeroorlog, recessie en miserie. In Groot-Brittannië leeft 25% van de bevolking onder de armoedegrens en in steden gaan de percentages tot 50%. In de VS zien we ook problemen ivm hypotheken niet meer kunnen betalen, ruineren wegens geprivatiseerde zorgverzekeringensysteem en meer dan 10% van de bevolking zit zonder eten.
En bovenal is het ook de bedoeling dat zij een baantje heeft voordat zij verhuisd maar
Dan maar eerst solliciteren en pendelen, daarna verhuizen. Waar is tijd toen men dagelijks urenlang onderweg was met de trein en fiets?

[ Voor 7% gewijzigd door rapture op 20-07-2007 15:41 ]

• PolarBear
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 15:30:
1. Het is nergens voor nodig om op een uitkering te teren in dit geval.
2. Terugval in inkomsten is geen reden om een uitkering aan te vragen.
geld ook in dat potje dus men hoeft niet te doen alsof sommige replieers mij alleen maar voorzien van een uitkering.
Zoals ik al eerder zei, ik vind het een rare redenatie. Premies voor WW etc betaal je om WW te krijgen als het echt niet anders kan en het buiten je schuld gebeurd is.

Als ik een brandverzekering heb ga ik toch ook niet vragen hoe ik het beste mijn huis in de brand kan zetten?
Hoezo ga je er vanuit. Ik kan je bijna wel garanderen dat er werk te vinden is. Je kan beter een topic openen met hoe zoek ik een baan IMHO. Als je voorlief neemt dat je tijdelijk minder leuk werk doet heb je in de huidige markt vrijwel zeker een baan.

Verwijderd

Topicstarter
PolarBear schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 16:02:
[...]

1. Het is nergens voor nodig om op een uitkering te teren in dit geval.
2. Terugval in inkomsten is geen reden om een uitkering aan te vragen.

[...]

Zoals ik al eerder zei, ik vind het een rare redenatie. Premies voor WW etc betaal je om WW te krijgen als het echt niet anders kan en het buiten je schuld gebeurd is.

Als ik een brandverzekering heb ga ik toch ook niet vragen hoe ik het beste mijn huis in de brand kan zetten?

[...]

Hoezo ga je er vanuit. Ik kan je bijna wel garanderen dat er werk te vinden is. Je kan beter een topic openen met hoe zoek ik een baan IMHO. Als je voorlief neemt dat je tijdelijk minder leuk werk doet heb je in de huidige markt vrijwel zeker een baan.
Buiten al dat economische genozel vind ik nog steeds dat er een heel verkeerd beeld wordt geschets en dat zeg ik als iemand die al ruim tien jaar aan het werk is en geen 1 cent uitkering heeft gehad ook zelfs in de periode van 1,5 jaar werkloosheid. (ICT-dip) Dus wat dat betreft wordt mij geen eer aangedaan om zo te reageren.

Alleen de situatie is nou anders omdat ik ook zeer veel vaste lasten heb tegenwoordig hoop je toch op een financiele zekerheid.

Ik heb dus bij deze de vraag bij het verkeerde publiek neergelegd omdat men niet kan meedenken in de situatie. Als men het zo erg vind dat ik 's een keer een hulpverlenende instantie raadpleeg kan men ook met andere voorstellen komen. En het gaat er helemaal niet om of ik de premies wel betaal of niet ik vraag hier de wetgeving en de leek mij de gepaste forum.

En nog een vraag aan de mensen die zo bot reageren. ik hoop het niemand toe maar zou jij een funtie gaan doen wat ver onder je niveau zit alleen maar om geen uitkering te krijgen. Ik denk van niet dus hou dat eervolle hardwerkende niet zeurende werknemer anekdotes maar voor jullie.

@ Moderator: "Wat mij betreft kan deze topic gesloten worden."

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 17:27:
[...]

En nog een vraag aan de mensen die zo bot reageren. ik hoop het niemand toe maar zou jij een funtie gaan doen wat ver onder je niveau zit alleen maar om geen uitkering te krijgen. Ik denk van niet dus hou dat eervolle hardwerkende niet zeurende werknemer anekdotes maar voor jullie.
Nu heb ik dan nog niet bot gereageerd, en dat ga ik niet doen ook.

Trouwen is geen verplichting. Dat je aanstaande vrouw te beroerd is om te reizen naar d'r werk, waarom moet werkend Nederland daar voor opdraaien dan?

Daarbij werk ik momenteel onder mijn niveau, en kan in iedergeval met TROTS zeggen dat ik m'n reet red zonder m'n handje op te houden.

Ze kan gewoon die 100km voor lief nemen, en tussentijds blijven solliciteren (houd er rekening mee dat een werkgever niet verplicht is om reiskosten te lappen voor de afstand die zij zelf verder weg gaat wonen).

De vraag rest mij nog, waarom zocht ze niet al werk in de regio? Je kan mij niet vertellen dat je een bruiloft in 1 week tijd regeld, aangezien je ook nog zoiets hebt als ondertrouw enzo.

Ey!! Macarena \o/

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Buiten al dat economische genozel vind ik nog steeds dat er een heel verkeerd beeld wordt geschets en dat zeg ik als iemand die al ruim tien jaar aan het werk is en geen 1 cent uitkering heeft gehad ook zelfs in de periode van 1,5 jaar werkloosheid. (ICT-dip) Dus wat dat betreft wordt mij geen eer aangedaan om zo te reageren.
Da's geen argument, imho. Of zeg je het ook vrijwillig op, op het moment dat je meer het teruggekregen dan betaald als je een keer wel wordt ontslagen? De gemiddelde mens betaald ook veel meer ziektekosten dan ze terugkrijgen. Tot ze een keer onder de tram komen of kanker blijken te hebben...
Alleen de situatie is nou anders omdat ik ook zeer veel vaste lasten heb tegenwoordig hoop je toch op een financiele zekerheid.
Die is er: niet stoppen met werken en gewoon reizen :) (Of achteraf gezegd: al beginnen met solliciteren vanaf het moment dat er over trouwen wordt gedacht resp. gesproken)
edit:
Zie onder: nevermind :)
Ik heb dus bij deze de vraag bij het verkeerde publiek neergelegd omdat men niet kan meedenken in de situatie. Als men het zo erg vind dat ik 's een keer een hulpverlenende instantie raadpleeg kan men ook met andere voorstellen komen. En het gaat er helemaal niet om of ik de premies wel betaal of niet ik vraag hier de wetgeving en de leek mij de gepaste forum.
We denken geloof ik graag mee en ik denk dat de meesten je situatie ook wel snappen. Maar dat betekent nog niet dat men het met je eens is. Een antwoord vwb de wetgeving is er iig al :)
Dat heb ik inderdaad gelukkig nooit hoeven mee te maken (sinds mijn scholierentijd met tulpenkoppen/bollenrooien etc). Maar dat staat los van de vraag, imho.
Dus: hard solliciteren en het komt vast goed. De markt is inderdaad momenteel bepaald niet slecht.

[ Voor 6% gewijzigd door F_J_K op 20-07-2007 18:01 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
RaZ schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 17:37:
[...]

Nu heb ik dan nog niet bot gereageerd, en dat ga ik niet doen ook.

Trouwen is geen verplichting. Dat je aanstaande vrouw te beroerd is om te reizen naar d'r werk, waarom moet werkend Nederland daar voor opdraaien dan?

Daarbij werk ik momenteel onder mijn niveau, en kan in iedergeval met TROTS zeggen dat ik m'n reet red zonder m'n handje op te houden.

Ze kan gewoon die 100km voor lief nemen, en tussentijds blijven solliciteren (houd er rekening mee dat een werkgever niet verplicht is om reiskosten te lappen voor de afstand die zij zelf verder weg gaat wonen).

De vraag rest mij nog, waarom zocht ze niet al werk in de regio? Je kan mij niet vertellen dat je een bruiloft in 1 week tijd regeld, aangezien je ook nog zoiets hebt als ondertrouw enzo.
Leuk dat men allerlei oordelen kan smijten met verschillende aannames. Wie zegt dat men die afstand niet voor leif neemt en niet bereid is om dat te gaan doen.

Jouw TROTS terzijde ik vind het ook heel erg goed van jou maar ik heb ook jarenlang met dezelfde TROTS als jij ook hebt gewerkt in callcenters en inpak bedrijven ook al is het maar tijdelijk. (Dit schrijf ik omdat het woordje trots heel erg geaccentueerd is en naar mijn mening bedoeld is als insinuiatie van jij zal dat ook moeten doen.)

En op de vraag waarom er geen werk wordt gezocht daar is men al mee bezig 6 maanden vooraf het huwelijk. En waar dat een week verhaal voor het huwelijksregeling vandaan komt weet ik ook niet maar blijkbaar weer een aanname van de beste heer.

Groet

• PolarBear
  • Niet online
[...]
De laatste keer dat ik checkte had jij dit topic geopend met de volgende vraag:

*knip rest offtopic geneuzel* De laatste keer dat ik de Het algemeen beleid en Werk & Inkomen - Policy checkte stond daar dat er verwacht wordt om topicstarters met fatsoen te behandelen waar jij tot meerdere malen toe geen blijk van geeft. Het past niet om dan bij een vrij duidelijk zakelijke vraag stempels en kwalificaties op de topicstarter zelf te plakken, zoals het als belachelijk kwalificeren van het stellen van de vraag alleen al. Het enige wat je er mee bereikt is dat je mensen wegjaagt van dit forum en men hier geen vragen meer zal stellen. Als je zonodig over de menselijke houding of wenselijkheid van wetgeving wilt bediscussieren dan open je maar een nieuw topic.

[ Voor 68% gewijzigd door Rukapul op 21-07-2007 09:32 ]

• Standeman
  • Laatst online: 14:31

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik moet eerlijk zeggen dat het vinden van werk soms helemaal niet zo makkelijk is. Ook niet in deze goede tijden.

Mijn vriendin is al maanden opzoek naar een baan voor 32 uur in de week als HR-manager (of personeels-doos, zoals ze het zelf noemt) in de driehoek Rotterdam, Utrecht, Amsterdam. Inmiddels heeft ze 6+ gesprekken gehad, maar is het elke keer net niet geworden. Ze is leuk, vlot en heeft flink verstand van haar vakgebied.

Als je absoluut geen eisen stelt zal werk mogelijk wel te vinden zijn, maar zodra je iets meer wilt, zoals: 32 uur werken, in de buurt (binnen 40km straal) en een redelijk niveau en bijbehorend salaris, wordt het al een stuk minder.
Gelukkig heeft ze nu een redelijke baan die sinds kort steeds leuker gaat worden (een directeur die wel kan deligeren).

Ik zelf ben 2 jaar geleden ok een andere baan gaan zoeken en het resultaat: 1x afgewezen en keuze uit 3 contracten (tja, java-developer).

Ik bedoel, je moet ook geen pech hebben in de huidige markt.

[ Voor 6% gewijzigd door Standeman op 20-07-2007 22:32 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

@Polar,
TS zit geenszins te wachten op een houding van 'je gaat maar werken voor je geld'. Iedereen die een tijdje letterlijk werkloos is vraagt zich af of íe dat moet melden bij het CWI op 1 of andere manier. Als oppassend burger zou het namelijk een logische gedachte zijn dat als je werkloos raakt, dat vervolgens meldt waarna je misschien WW krijgt. Zo ook TS en zodoende ook de vraag of íe in aanmerking komt. En met een simpele 'Nee, want' is de TS geholpen, niet met iets dat de quote is of erger...
PolarBear schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 14:23:

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:57

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

*knip* offtopic metageneuzel over TS ipv de vraag.

Zie Het algemeen beleid en Werk & Inkomen - Policy en bijvoorbeeld de post van Ect. hierboven waarom dat niet wenselijk is.

[ Voor 219% gewijzigd door Rukapul op 21-07-2007 09:28 ]

Verwijderd

Mag ik even inhoudelijk reageren? En ook een antwoord geven op de vraag? :)

Je hebt recht op WW als je ontslagen wordt. In beginsel niet als je ontslag neemt. Máár!!: jij neemt ontslag uit 'overmacht' als het ware, omdat van jou niet verwacht kan worden dat je die 100 km enkele reis gaat maken elke dag. En dus heb je recht op een WW uitkering. Plain and simple. Ze controleren tegenwoordig trouwens niet eens meer op verwijtbaar etc. Daar is het een veel te grote puinzooi en ellende voor bij het UWV.

Succes ermee!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Overmacht is iets dat je zelf niet in de hand hebt, bv als jouw regio door een storm weggewaaid is (of onder water staat) en je moet 100km verder onder dak zoeken. Of je eigen keuze om lekker ver te gaan wonen en eigen keuze om dagelijks te gaan pendelen. De vorige generatie (jouw ouders) deden dat nog met de trein en de fiets. Er zijn nu nog altijd studenten die met OV dagelijks 150+km (afstand enkele reis) naar de hogeschool pendelen.

Op de tanden bijten, beetje afzien kan geen kwaad, dit is ineens een goede relatietester. Trouwen jullie enkel voor de goede tijden, plezier, feestjes bouwen,...? Of kunnen jullie ook samen door slechte tijden en lastige problemen te worstelen? Veel scheidingen gebeuren wanneer het leuke happy happy feestje gedaan is (bv man brengt niet genoeg geld binnen, mmm bij de buurman is het gras een tikkeltje groener.).

Ik ga met mijn Graduaat (HBO) diploma nog 2 à 3 jaar verder studeren (master), dat betekent studentenkamer zelf betalen door kranten te sorteren tegen 7 euro per uur. Ik weet dat mijn medestudenten OCMW (bijstand) kunnen aanvragen, 900 euro per maand kunnen vangen en in een oversized appartement kunnen leven. Toch kies ik liever ervoor om zelf het boeltje draaiend te houden zonder de sociale zekerheid onnodig te belasten.

[ Voor 52% gewijzigd door rapture op 22-07-2007 17:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Trouwen jullie enkel voor de goede tijden, plezier, feestjes bouwen,...?
Nee wij trouwen om de ellende op te zoeken. Wat heeft dit er nou mee te maken.

Ik kan je standpunt heel goed begrijpen niet daarvan maar de 100 km is te doen in 2,5 uur op z'n kortst. Dat beteken dus 5 uur reistijd op een dag en nou ga je mij niet wijsmaken dat dit een acceptabele reistijd is.

BTW ik ben ook al afgestudeerd en heb ook een diploma geen masters maar wel HBO. Ik heb de periode die jij nu meemaakt ook meegemaakt. Maar je kan toch ook gewoon bij je ouders blijven wonen of moest jij weg????

Nou maar over mijzelf te vertellen ik bijt iedere dag door die zure appel heen ik rij op het momen zo;n 150.000 KM per jaar dat betekend dat ik heel veel op de weg ben in de file sta. Men moet geen aanname doen dat ik te beroerd ben of mijn vriendin om een beetje te reizen voor ons werk.

Maar dit allemaal terzijde ik heb het wel begrepen geloof ik het kan dus wel. Heb al nagevraagd bij CWI maar met hele strenge voorwaarden. En overigens ook met de werkgever gepraat hoe wij dit probleem kunnen oplossen.

Ik bedank allen voor het meedenken met mijn situatie sommige hebben kritiek geuit en van de andere heb ik daadwerkelijk advis gekregen allen in welk geval dan ook bedankt.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Misschien even een andere vraag wat voor werk doet je vriendin?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Gefeliciteerd met je voorgenomen huwelijk. Wat betreft de uitkering kun je de situatie uitleggen aan het CWI. Die kunnen je vertellen hoe dit formeel geregeld is. Wanneer is 'binnenkort'? Is er nog tijd tot de bruiloft om ander werk te zoeken?

Het komt erop neer dat je kosten naar beneden moeten of je inkomsten omhoog. Enkele opties of combinaties daarvan:
  • Een mindere baan accepteren.
  • Wanneer het makkelijker voor jou is om ander werk te vinden, zou je naar bij haar kunnen gaan wonen en werk zoeken, in plaats van andersom.
  • Spaargeld gebruiken om de periode van werkloosheid te overbruggen.
  • Bezuinigen (onder andere simpelere bruiloft. Sowieso heb je nog maar de kosten van één huis en minder reiskosten wanneer je samenwoont. Dat scheelt behoorlijk, misschien kom je dan uit.
  • Wellicht kan je verloofde minder dagen met meer uur werken en nog een deel thuis werken? Zo kun je misschien van 5 x in de week naar 2 of 3 keer in de week of zo.
  • Zolang zij geen ander werk heeft in de regio kunnen jullie ieder in je eigen huis blijven wonen.

Verwijderd

Topicstarter
Falcon schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 08:41:
Misschien even een andere vraag wat voor werk doet je vriendin?
Dit wil ik liever niet vrijgeven maar een baan dat niet al te snel is te vinden alhoewel er wel veel vraag naar is maar niet in de regio waar ik woon.
Roenie schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 09:36:
Gefeliciteerd met je voorgenomen huwelijk. Wat betreft de uitkering kun je de situatie uitleggen aan het CWI. Die kunnen je vertellen hoe dit formeel geregeld is. Wanneer is 'binnenkort'? Is er nog tijd tot de bruiloft om ander werk te zoeken?

Het komt erop neer dat je kosten naar beneden moeten of je inkomsten omhoog. Enkele opties of combinaties daarvan:
  • Een mindere baan accepteren.
  • Wanneer het makkelijker voor jou is om ander werk te vinden, zou je naar bij haar kunnen gaan wonen en werk zoeken, in plaats van andersom.
  • Spaargeld gebruiken om de periode van werkloosheid te overbruggen.
  • Bezuinigen (onder andere simpelere bruiloft. Sowieso heb je nog maar de kosten van één huis en minder reiskosten wanneer je samenwoont. Dat scheelt behoorlijk, misschien kom je dan uit.
  • Wellicht kan je verloofde minder dagen met meer uur werken en nog een deel thuis werken? Zo kun je misschien van 5 x in de week naar 2 of 3 keer in de week of zo.
  • Zolang zij geen ander werk heeft in de regio kunnen jullie ieder in je eigen huis blijven wonen.
Bedankt voor je openhartig advies en voorstellen maar na het een en ander te overleggen zal dit wel geen moeilijke periode worden. Het lijkt er wel op dat het van z'n lijen dakje zal gaan.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Gezien de CWIs van tegenwoordig is de kans behoorlijk groot dat je vriendin meteen een baan aangeboden krijgt als ze zich meldt. Misschien niet precies wat ze wil, maar WW en bijstand zijn er voor situaties dat je absoluut geen baan kunt krijgen. Een leuke baan moet je zelf voor zorgen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• StevenK
  • Laatst online: 14:53
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 14:12:
Het volgend is dat ik binnenkort ga trouwen
feli enzo.
en mijn vriendin heeft in haar eigen woonplaats werk. Maar dat ligt zo'n honderd kilometer verderop dus als we getrouwd zijn wordt het voor haar een onmogelijke zaak om haar werkzaamheden bij haar huidige werkgever voort te zetten
wrom onmogelijk? Er zijn in Nederland genoeg mensen die 100 km van hun werk wonen.
waarschijnlijk zal zij dan ook ontslag gaan nemen.

Weet er iemand van mede GOT'ters of mijn vriendin tot zij werk gevonden heeft recht heeft op een WW uitkering.
Op deze vraag is denk ik het antwoord al duidelijk gegeven. Recht op WW heb je alleen wanneer je onvrijwillig je baan verliest.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Pagina: 1