[gentoo] allerlei segfaults

Pagina: 1
Acties:

• Siebz0r
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-06-2018

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
heb dus zo 2 gentoo systeempjes staan, helemaal identiek, maar bij 1tje heb ik een probleem..
Als ik een emerge uitvoer krijg ik vaak een "segmentation fault" in men ssh sessie meer niet dan dat, na 3 a 5 pogingen gaat emerge wel door maar stopt dan b.v. halverwege ofzo.
Heb ook wel eens dat de ssh sessie ineens word verbroken en dan zie ik men het bakbeest niet meer op het netwerk, kan niet pingen etc.
Bij het inloggen via ssh gaat dit ook niet echt snel.. login als root, dan geef ik een enter :') maar het duurt echt minstens een halve minuut voordat ie om een passwd vraagt.
Met de installatie via cd heb ik ook vaak last gehad van een segfault (als ie ging kopieren van cd naar hdd)

Zelf denk ik dat dit aan de hdd of ide controller ligt..
iemand mss een idee??

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:04
Dit duidt vaak op hardwarematige problemen. Heb je al een memtest86 gedraaid? Laat "dmesg" nog rare meldingen over je HD zien?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Heb je al eens een memtest gedaan? En ik verander je titel even van het nietszeggende "wazig probleem?" in iets wat meer omschrijft wat je probleem is.

Verwijderd

Het trage inloggen via SSH heeft wellicht een andere oorzaak. Vaak komen trage connecties door een slecht of niet functionerend mechanisme voor DNS lookups. Controleer eens of in /etc/resolv.conf hetzelfde staat voor beide machines. En probeer eens een reverse DNS lookup te doen naar de machine vanwaar je probeert te verbinden.

Een segfault hoort in normale omstandigheden niet voor te komen. Het kan zijn dat sommige essentiële libraries teveel geoptimaliseerd zijn, bijvoorbeeld libc, of bij het compileren een overgeoptimaliseerde gcc, maar het kan ook door brak geheugen komen. Ik zou dus eerst eens het geheugen testen.

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:26

AirX

Tweak Guru

Zoals al 3 eerder voorgesteld: geheugen testen. (kheb precies hetzelfde probleem gehad met een reepje brak geheugen). PC draaide verder goed, maar tijdens het compilen segfaults.

• Siebz0r

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
als het geheugen kaduuk zou zijn, zou dat wel balle zijn.. aangezien dat het een xbox is en het geheugen daar op het mobo zit gesoldeerd :')

is er mss een progje waar je het geheugen mee kan testen terwijl gentoo gewoon draait? (denk het niet?)

Verwijderd

Nee. Het geheugen testen bestaat min of meer uit het schrijven naar en lezen van elk stukje geheugen, om te zien of dat goed gaat. Als je dat op een draaiend systeem doet, dan kan dat heel vaak niet eens, en met een reden. Het willekeurig schrijven naar geheugen zal in principe elk besturingssysteem op zijn knietjes krijgen. Memtest86 zal wel zeer eenvoudig doch solide zijn.

• Siebz0r

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
memtest wilt niet draaien op dat xbox gentoo geval :') ik had nog een gentoo hddtje liggen en hangt er nu aan...
alles lijkt tot nu toe goed te gaan.. ben nu 102 packages aan het emergen :')
als alles goed gaat lijkt mij de hdd defect te zijn ofzo :')
hopenlijk is het ook de hdd.. (is maar een 10 gb)
als het het mobo/geheugen is word dat een nieuwe xbox, koop ik liever een 10 gb hdd voor een maar eurie als daat het probleem mee weg is :')

• Siebz0r

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
emerge geeft weer een segfault.. ik ga toch ff kijken of ik memtest op die doos geknalt krijg :D

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:35

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het klinkt echt heel erg als brak geheugen... Heeft de xbox zelf niet een diagnose programma?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Je kan eens proberen om emerge in gdb te draaien om uit te zoeken bij welke regel het precies mis gaat, maar zonder kennis van gdb schiet het interpreteren van de uitvoer ook weinig op.

Staat er na die segfault niet in de dmesg (gewoon 'dmesg' intypen in de console)? Als hardware zich slecht gedraagd kan je meestal daar wel iets van terug vinden.

• Siebz0r

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
ik ga drek ff kijken of er iets mis is met de bekabeling etc.
er is een programma dat geheugen doet testen terwijl linux draait (memtester) het is niet super maar het is wat.. het enige probleem is.... hij wil niet starten :( heb memtest86 en memtest86+ geprobeert in te laden via de bootloader.. maar dat wil ook niet echt :')

dmesg geeft niet echt iets vreemds aan, wel is het lastig omdat dmesg via ssh niet helemaal te lezen is.. is er een command om dit screen voor screen te printen? niet dat ie een hele lijst print waar ik de helft niet van kan lezen?

eerst maar ff de bekabeling bekijken en dan kijk ik wel ff of ik een ram tester aan de gang krijg

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Siebz0r schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 16:07:
ik ga drek ff kijken of er iets mis is met de bekabeling etc.
er is een programma dat geheugen doet testen terwijl linux draait (memtester) het is niet super maar het is wat.. het enige probleem is.... hij wil niet starten :( heb memtest86 en memtest86+ geprobeert in te laden via de bootloader.. maar dat wil ook niet echt :')
Misschien is het handig om te vertellen wat de foutmelding is? Mijn glazen bol is wat beslagen....
dmesg geeft niet echt iets vreemds aan, wel is het lastig omdat dmesg via ssh niet helemaal te lezen is.. is er een command om dit screen voor screen te printen? niet dat ie een hele lijst print waar ik de helft niet van kan lezen?
dmesg | more

Maar fijn dat je zelf al conclusies trekt i.p.v. dit over te laten aan anderen, die weten waar ze op moeten letten ;)

Verwijderd

memtest werkt niet op de xbox, kun je met xbox watson je hardware niet testen? (Letterlijk van de xbox fora, google eens iets :) ). Als je extra geheugen hebt toegevoegd, haal dat eruit, is ook vaak een oorzaak (timing differences, bv. cheap + duur geheugen gemixt met timing van duur geheugen die je cheap geheugen niet trekt).

• Siebz0r

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
memtest86 enz. start maar laat wss de grakaart hangen (geen beeld enz.)
memtester wil op de een of andere manier ook niet, ik start met: memtest 64M [enter]
maar dan gaf ie een melding met dat ik men ram aan moest geven (maar dat doe ik toch?)

bekabeling was toppie.. nix mis mee

nu moet ik zeggen ik heb 2 xboxjes staan waar linux op draait.. een v1.5 en een v1.6
met de 1.6 heb ik deze problemen, met de 1.5 helemaal geen problemen.
Nu ben ik gaan googlen of het toch niet aan de BIOS licht..
nu kwam ik hier bij uit..

[kort]
een bepaalde 1.6 MS code bepaalt de ram timings; met een "klote-bios" krijg je probs met je ram, bla bla, bios download enz.

ik biosje gedowned, geflashed, en ben nu heerlijk aan het emergen..

emerge lshw :D 39 packages, dus als dit goed gaat lijkt mij alles in orde

[ Voor 0% gewijzigd door blaataaps op 23-07-2007 10:21 . Reden: volgens mij is de gangbare afkorting MS, niet M$ ]

• Siebz0r

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
FIXED :D 't lag aan de bios/ramtimings
Pagina: 1