ISDN vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 1.662 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:17

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Hey!

Mijn pa wil graag internet hebben.. Nu heb ik vrijwel geen ervaring met ISDN dus ik vroeg me het volgende af.

Vanuit de muur gaat een stekker naar een "kastje". Ik vermoed dat dit een quattrovox is (lijkt op http://www.kassas.nl/quatrovox%203.jpg, dus leek mij logisch).

Nu zegt mijn vader dat vanuit de quattrovox een stekker loopt naar een ander kastje, en dat kastje heeft een reguliere telefoonaansluiting (zo'n stekker met 4 pinnen). Daar zit dan ook de telefoon op aangesloten.

De wens is om internet, 2 telefoons (2 lijnen) en een fax aan te sluiten.

Wat ik mij nu afvraag: Waar is dat tweede kastje voor? De telefoons zijn geen ISDN telefoons maar analoge telefoons. Kunnen deze direct op de quattrovox, of is dat kastje er juist om het signaal om te zetten?
De modem die besteld is is een ISDN modem. Deze kan direct op de quattrovox?

Voor zover ik het begrijp staat er op een ISDN-lijn een hogere spanning en is dat de reden dat er ISDN-apparatuur aangesloten moet worden.
Dus (even samengevat):

QUATTROVOX#1 ==> ISDN router
QUATTROVOX#2 ==> KASTJE => TELEFOON
QUATTROVOX#3 ==> ? ?=>? FAX
QUATTROVOX#4 ==> ISDN telefoon

Kan bovenstaande situatie (ik heb het niet gezien), en heb ik gelijk?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Dat kan niet.

De quadrofox heeft alleen een ISDN ingang en 4 analoge uitgangen.
Dus op de quatrofox sluit je bijv. een fax aan en 1 of meer analoge toestellen.

De quadrofox is op zijn beurt weer op een NT-1 kastje aangesloten, die heeft 2 uitgangen.
Op de nog vrije uitgang (als je nog geen ISDN telefoon gebruikt) kan je de ISDN router aansluiten.

Afbeeldingslocatie: http://bigthumbs.marktplaats.nl/kopen/thumbnail/f/47/134583423.jpg

Beetje klein plaatje maar het verschil tussen een Quatrofox en NT1 kan je wel zien.
Op het witte kastje sluit je je ISDN Modem/router aan.

[ Voor 23% gewijzigd door Luppie op 20-07-2007 13:46 ]

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Cobra_Lup,

Bedankt voor je snelle en heldere antwoord :).

Dit is precies wat ik hoopte en oorspronkelijk dacht maar mijn pa bracht mij aan het twijfelen.
Wat hij zegt is dat de telefoon met een "normale" 4-pins stekker aangesloten zit. Enig idee hoe dit kan?

Op de NT1 is volgens mij maar één aansluiting in gebruik. Ik begrijp dus dat de ADSL-router hierop aangesloten kan worden (ADSL via ISDN dan he)? (extra vraagje: zou je in theorie ook de router op de quattrovox kunnen aansluiten?)

Nu is de router die aangeschaft is een FritzBox. Deze bevat VOIP functionaliteit en ook de mogelijkheid om een lifeline aan te sluiten. Hoe past dit in het plaatje? Moet in dat geval de aansluiting van de Quattrovox in de router, en de telefoons/fax op de fritzbox? Of dat helemaal vergeten?

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-03 17:41
Je Quattrovox is om analoge apparatuur aan te sluiten op een isdn verbinding. Daar kan je dus geen ISDN apparatuur op aan sluiten.
Vanuit je Quattrovox loopt waarschijnlijk een lijn naar een afmonteer kastje om makkelijk je telefoon aan en af te kunnen sluiten. Dat is dus allemaal analoog.

Wat je bovenstaand aangeeft kan niet.

Als je router ISDN is dan moet je die rechtstreeks op je NT1 kastje aansluiten, die ziet er zo uit:

Dus je moet je zoiets voor stellen

NT1 --> Quattrovox
--> ISDN Modem

Quattrovox --> Analoge Telefoon 1
--> Kastje --> Analoge Telefoon 2
--> Analoge Fax
--> Vrij

Hmmm, te lang getype :'(

Ik zie net dat je adsl wilt gebruiken. Dan wordt je situatie nog weer anders:

Volgens mij komt je adsl splitter voor je NT1.

Zie hier de handleiding van kpn

http://www.mxstream.nl/su...ter/03015%20qg%20isdn.pdf

[ Voor 16% gewijzigd door urk_forever op 20-07-2007 13:52 ]

Hail to the king baby!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Zowel de internetaanvraag als de router zijn aangevraagd voor ADSL over ISDN.
Als ik jouw handleiding bekijk dan is het inderdaad weer een ander verhaal..

Volgens mij hangt er http://www.actw.nl/Randapparatuur/Images/NT-1_S4_small.jpg deze.

Als ik het goed begrijp krijgen we dus:
Afbeeldingslocatie: http://i20.photobucket.com/albums/b227/EagleCreek/situatie.png

Am I right?

[ Voor 28% gewijzigd door Eagle Creek op 20-07-2007 14:01 ]

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-03 12:22
Je plaatje klopt helemaal. Alle telefoons achter de Quottrovox gaan via de KPN lijn, de telefoons achter de Fritz via VOIP. Allemaal analoge telefoons dus.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Bedankt voor de info!

Kan ik een lijntje legen vanaf de quattrovox naar de Fritz als zijnde lifeline?
De reden dat ik hierom vraag is de volgende:
Gevraagd is of het mogelijk is om tussen de twee telefoons naar elkaar door te verbinden. Nu is er geen sprake van een telefooncentrale dus normaal gesproken kan dit niet. Nu kan de FritzBox dit wél. Daarom zou ik deze graag op de fritz aangesloten zien.
Nu willen ze niet volledig vertrouwen op VOIP dus moet er een lifeline zijn. De fritz schakelt in geval van uitval automatisch over.
Waar komt die lifeline vandaan? Quatrox => Fritz?

EDIT:
Om nog even op een eerder antwoord terug te komen:
Vanuit je Quattrovox loopt waarschijnlijk een lijn naar een afmonteer kastje om makkelijk je telefoon aan en af te kunnen sluiten. Dat is dus allemaal analoog.
Dit is dus een kabeltje vanuit een poortje naar een ander kastje? Maar dit heb ik niet nodig als ik de telefoonstekkertjes, RJ11-jes, direct aansluit?

[ Voor 25% gewijzigd door Eagle Creek op 20-07-2007 14:06 ]

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05:03

Totaalgeflipt

De enige echte

Officeel gaat het zo
code:
1
2
3
[isra] ---> Splitter ---> isdn modem
                     ---> NT1 --> Quattrovox ---> Tel1
                                             ---> Tel2 / Fax

In woorden: Lijn komt binnen, gaat op de splitter bij lijn, en gaat vanaf de splitter bij uitgang modem, naar isdn adsl modem.
Vanaf nt1 op de splitter naar nt1 kastje. Van nt1 kastje naar quattrovox, en vanaf de quattrovox naar de verschillende toestellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Totaalgeflipt op 20-07-2007 14:25 ]

• Xiphalon
  • Laatst online: 11:48
Over het doorverbindne, de Quattrovox is een telefooncentrale, en kan dus doorverbinden. Je kan zelfs tussen de aangesloten analoge telefoons bellen.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
darkmage schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 15:05:
Over het doorverbindne, de Quattrovox is een telefooncentrale, en kan dus doorverbinden. Je kan zelfs tussen de aangesloten analoge telefoons bellen.
Are you serious??
En hoe dan? Of beter gezegd: staan zulke dingen in het boekje? Want het kastje staat er al een tijdje (lees járen), dus konden die oude types dat ook al? Boekje is allang zoek natuurlijk maar wellicht nog op internet? (al hoorde ik dat die oude KPN types heel lastig aan te komen zijn).

Dus als telefoon A een gesprek binnenkrijgt dan kan die hem doorschakelen naar telefoon B?

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-03 12:14

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Geen probleem. Gewoon op de flash toets drukken en dan op het poortnummer waar de andere telefoon op zit. De Quattrovox heeft 4 analoge uitgangen. Je kan gewoon naar deze poorten bellen door het poortnummer te gebruiken. Wel eerst naar de interne lijn gaan door op de (meestal) flash toets te drukken.
Zo kan je dus bijvoorbeeld ook een andere telefoon in huis bellen als deze op een andere poort zit!.

[ Voor 14% gewijzigd door Hurricane op 20-07-2007 15:24 ]

• urk_forever
  • Laatst online: 17-03 17:41
Eagle Creek schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 15:14:
[...]

Are you serious??
En hoe dan? Of beter gezegd: staan zulke dingen in het boekje? Want het kastje staat er al een tijdje (lees járen), dus konden die oude types dat ook al? Boekje is allang zoek natuurlijk maar wellicht nog op internet? (al hoorde ik dat die oude KPN types heel lastig aan te komen zijn).

Dus als telefoon A een gesprek binnenkrijgt dan kan die hem doorschakelen naar telefoon B?
Als je op google Quattrovox Handleiding in toetst dan kom je vanzelf hier terecht:

http://www.haayer.nl/servicesupport/downloads/kpn.html

Hail to the king baby!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Hurricane schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 15:23:
Geen probleem. Gewoon op de flash toets drukken en dan op het poortnummer waar de andere telefoon op zit. De Quattrovox heeft 4 analoge uitgangen. Je kan gewoon naar deze poorten bellen door het poortnummer te gebruiken. Wel eerst naar de interne lijn gaan door op de (meestal) flash toets te drukken.
Zo kan je dus bijvoorbeeld ook een andere telefoon in huis bellen als deze op een andere poort zit!.
Flash toets.. Hmm.. Nu weet ik dat onze oude telefoon dit had, maar toch niet alle telefoons?
Onze huidige telefoon heeft een instelling hiervoor, de nieuwe telefoon is een DECT. De telefoon is nog niet binnen dus ik kan niet in de handleiding kijken (ik heb geen typenummer) maar is er een reeële kans?

@URK: Ik zal het typenummer eens opsnorren en dan kijken, thanks.

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-03 12:14

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

@Eagle Creek

Alle nieuwe telefoons hebben hier geen probleem mee. Bij de ene werkt het met een "flash" toets bij een andere een andere toets. Dit moet je even nalezen in de handleiding van de telefoon. Bij de echte oude telefoons kan je ook even heel kort het haakcontact indrukken en dan zit je ook op de interne lijn.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Ok.. Dat ga ik nog wel even uitzoeken dan :).
Tot zover bedankt he :D.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-03 12:22
Het gaat hier wel om doorverbinden van een telefoon die achter de Quattrovox zit naar een andere telefoon die ook achter de Quattrovox zit. De telefoons die achter de Fritz zitten vallen hier buiten.

Voor je lifeline moet je één van de 4 uitgangen van je Quattrovox doorverbinden met je Fritz.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Jimster schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 00:23:
Het gaat hier wel om doorverbinden van een telefoon die achter de Quattrovox zit naar een andere telefoon die ook achter de Quattrovox zit. De telefoons die achter de Fritz zitten vallen hier buiten.
Logisch, evengoed bedankt.
[b][message=28433080,noline]Voor je lifeline moet je één van de 4 uitgangen van je Quattrovox doorverbinden met je Fritz.
Thanks!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
It's working :9

Pagina: 1