Pc gefried?

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stefmeister
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-02 14:06
Nadat bij mij gister spontaan de stroom uitviel, ben ik er na 3 stoppen te slopen achter gekomen dat mijn computer hiervan de oorzaak was. Want elke keer als ik m’n computer aansloot op een willekeurig stopcontact en vervolgens aanzette, knalde er weer de stop van de betreffende groep kapot.

Zijn dit symptomen van een pc met slechts een kapotte voeding, of zijn er ergere dingen mee aan de hand (in de trant dat alles kapot is)?

Aangezien ik op het moment eigenlijk slechts 1 normale desktop pc heb kan ik niet even makkelijk onderdelen testen oid en vroeg ik mij af wat ik nu het beste kan doen.

Suggesties?

Extra info: Pc stond om het moment gewoon rustig idle aan terwijl ik zelf een beetje tv zat te kijken in een andere kamer.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:56

SpamLame

niks

Doorgebranden voeding door stof ophoping, iets beters kan ik er niet van maken.
Je kan wel testen door de voeding met alleen een fan of iets aan te zetten.
Klapt de zekering dan is het iig de voeding, mogelijk meer, stuk.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik denk dat je voeding defect is geraakt door de stroomuitval en nu kortsluiting maakt

andere voeding proberen lijkt mij de makkelijkste oplossing

Verwijderd

Test je voeding apart zou ik zeggen, als hij dan werkt [geen stop er uit] kan je kijken wat er dan wel kapot is. Of andersom natuurlijk.

• Stefmeister
Hoe krijg ik de voeding "standalone" precies aan?

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:07
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/pmg/test-psu.jpg

Verwijderd

Zal per direct een nieuwe voeding aanschaffen, die dingen kosten toch bijna niks.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:03

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 13:14:
Test je voeding apart zou ik zeggen, als hij dan werkt [geen stop er uit] kan je kijken wat er dan wel kapot is. Of andersom natuurlijk.
Dat moet je voeding wel zijn. als er iets op je mobo kortsluiting zou maken dan vliegt de zekering van de voeding eruit, of hij brand door. maar iig zal dan niet de hele groepzekering eruitgaan.

Aan TS kijk ook eens heel secuur naar je powercable, kan zijn dat die ergens sluiting maakt doormiddel van schuurplekjes ofzo

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

maw, het groene draadje met een zwarte verbinden ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Lord_Nemesis
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-01 23:34

Lord_Nemesis

Wa oars?

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 13:33:
Zal per direct een nieuwe voeding aanschaffen, die dingen kosten toch bijna niks.
Neem dan aub niet een hopie goedkopie sweex of andere rommel...
Beetje kwaliteit is beter voor de stabieliteit van je systeem en gaat vaak veeeel langer mee.

Succes!

[ Voor 36% gewijzigd door Lord_Nemesis op 20-07-2007 13:35 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery

• Stefmeister
Kan dit met elk willekeurig stukje stroomdraad?

Wat kunnen trouwens de mogelijke worse-case scenario effecten zijn van een doorgebrande voeding? Moederbord kapot? en hoe zit het met andere apparatuur zoals hds e.d.?

Het was wel soort van tijd voor een nieuw moedebord, maar mijn hds en met name de data zie ik toch liever niet zomaar verdwijnen :)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:34

M2M

medicijnman

Stefmeister schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 13:45:
[...]

Wat kunnen trouwens de mogelijke worse-case scenario effecten zijn van een doorgebrande voeding? Moederbord kapot? en hoe zit het met andere apparatuur zoals hds e.d.?

Het was wel soort van tijd voor een nieuw moedebord, maar mijn hds en met name de data zie ik toch liever niet zomaar verdwijnen :)
als je een goede voeding had is in theorie je moederbord en zijn componenten gespaard. Heb je niet zo'n prachtige voeding, zou het kunnen zijn dat de stroompiek door is gegaan in je andere hardware. Dit kun je alleen merken als je je nieuwe voeding zometeen aansluit en je pc weer aanzet.

(ps. ) daarom is het ook altijd verstandig om zo'n overspanningsbeveiliging tussen je pc en je stoptcontact te zetten.

als binnenin je voeding ergens kortsluiting is ontstaan, zou er niet zoveel mis moeten zijn (behoudens de gesloopte voeding), maar dit soort dingen zijn altijd lastig vast te stellen. Het kan namelijk evengoed zijn dat een 220V kabel doorgebrand is en kortsluiting heeft gemaakt met bijvoorbeeld de 3.3V kabel. Het begint gewoon met een nieuwe voeding d'r in en ff testen of je pc nog aan wil. en bidden dat het goedkomt.

(pps) nog een rede om een goede voeding aan te schaffen (zie voeding FAQ grote topic.)

pps. ja dit kan met elk willekeurig stroomdraaid. Wat handiger werkt is twee scherpe messen te nemen, en beide eindes in beide gaten te stoppen, en dan de messen tegen elkaar aan te duwen. Scheelt stroomdraad knippen, strippen e.d. Wel het goede gaatje pakken!

[ Voor 8% gewijzigd door M2M op 20-07-2007 14:01 ]

-_-

• Stefmeister
het lijkt in iedergeval aan mijn voeding te liggen, heb hem net even standalone de stekker erin gestopt (nog zonder de draadjes) en er kwam een mooie vlam uit :)

Heb nu even geen stoppen meer over om verder te testen, (hech nog enige waarde aan een werkende koelkast :) )

Ik ga nu maar even een voeding halen (en wat stoppen) en hoop dat de rest gespaard is gebleven

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:51
Als je nog oude draaistoppen hebt kun je er ook van die automatische dingen indraaien. Erg handig met testen e.d. Ook nog iets veiliger omdat ze sneller reageren.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Stefmeister schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 14:50:
het lijkt in iedergeval aan mijn voeding te liggen, heb hem net even standalone de stekker erin gestopt (nog zonder de draadjes) en er kwam een mooie vlam uit :)

Heb nu even geen stoppen meer over om verder te testen, (hech nog enige waarde aan een werkende koelkast :) )

Ik ga nu maar even een voeding halen (en wat stoppen) en hoop dat de rest gespaard is gebleven
Zoals eerder gezegd : geen Sweex/Q-Tec. Probeer een goede Enermax, Enhance, OCZ oid te vinden. Veel meer waar voor je geld :)

• Stefmeister
Is een Antec smartpower 2 ook goed?

[ Voor 22% gewijzigd door Stefmeister op 20-07-2007 15:06 ]

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Stefmeister schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 15:05:
Is een Antec smartpower 2 ook goed?
Ja dat is ook een goed merk.

Goedkoop bellen via VoIP

• Iavak
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-02 17:01

Iavak

no savegame

Een second opinion :p

Ja Antec Smartpower zijn goede voedingen.

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-02 00:40
Er zijn een hele hoop topics met kapot gegane smartpower voedingen van Antec (Channel Well Technology), en ik heb er hier ook een hele hoop gehad. De "Fuhjyyu"condensators gaan na verloop van tijd lekken. Volgens mij zet antec er nu iets betere "OST" condensators in nog steeds niet geweldig.
http://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=3246&highlight=smartpower

Verwijderd

Het lijkt mij inderdaad de voeding, maar het vermeld even de specs van je pc, zodat wij je een voeding kunnen aanraden !

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Stefmeister schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 13:45:
[...]

Nee, daar heb je speciaal gekeurd 5.3/4mms solid-core met kema-2593223 keurmerk draad voor nodig en een graad in nucleare fysica om het aan te mogen sluiten :P
nee hoor, een paperclip voldoet al, loopt maar 5 volt met 0.0001amps door ofzo, je huid is te dik om het uberhaupt te geleiden

Worst Case scenario:
Alles stuk.

Meest voorkomend als er al iets anders mee gaat is de HDD's. Die kunnen het minste hebben.
Daarna DVD/CD drives, moederbord, insteekkaarten, RAM, CPU (op volgorde van most common naar least common)

[ Voor 9% gewijzigd door McKaamos op 20-07-2007 20:11 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 13:33:
Een degelijke Enermax of Seasonic kost al gauw zo'n 90 euro..

• Stefmeister
Mijn specs op het moment zijn (als alles nog werkt)

p4 3ghz (asus p4p800)
2,5 gb geheugen
4 hds: raptor 74gb, maxtor 80gb en maxtor 160 en een wd 320gb
dvd: samsung SH S182M
audigy 2
ati radeon 800pro

zat naar antecs te kijken omdat ik iig weet dat die fluisterstil is (aangezien die in m'n sonata 2 kast zat)

Ik word wel lichtelijk gek als alles kapot is, met name de hds :S

[ Voor 9% gewijzigd door Stefmeister op 21-07-2007 11:06 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Stefmeister schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 11:03:
Mijn specs op het moment zijn (als alles nog werkt)

p4 3ghz (asus p4p800)
2,5 gb geheugen
4 hds: raptor 74gb, maxtor 80gb en maxtor 160 en een wd 320gb
dvd: samsung SH S182M
audigy 2
ati radeon 800pro

zat naar antecs te kijken omdat ik iig weet dat die fluisterstil is (aangezien die in m'n sonata 2 kast zat)

Ik word wel lichtelijk gek als alles kapot is, met name de hds :S
Tsja, backups maken he ;)

By the way, ik weet niet wat voor gekke toeren jij uithaalt als jij een nieuw moederbord monteert, maar je bent dan echt niet al je data kwijt.
Als je gewoon Windows op 1 partitie hebt staan, kan je die formatteren en de rest van je data blijft gewoon staan. (misschien dat je nog even je "mijn documenten" map wil kopieren vantevoren, maar das alles... je hebt 4 schijven for fucks sake)

• Stefmeister
McKaamos schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 11:11:
[...]

Tsja, backups maken he ;)

By the way, ik weet niet wat voor gekke toeren jij uithaalt als jij een nieuw moederbord monteert, maar je bent dan echt niet al je data kwijt.
Als je gewoon Windows op 1 partitie hebt staan, kan je die formatteren en de rest van je data blijft gewoon staan. (misschien dat je nog even je "mijn documenten" map wil kopieren vantevoren, maar das alles... je hebt 4 schijven for fucks sake)
Hehe, nee die backups zijn er wel (op de verschillende hds). Ik ben de data ook alleen maar kwijt in het geval dat door het voeding drama evt al mijn hds kapot zijn. (zoals in het evt worsecase scenario)

Daar was mijn backup plan niet helemaal op voorbereid :)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:34

M2M

medicijnman

Stefmeister schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 13:43:
[...]

Hehe, nee die backups zijn er wel (op de verschillende hds). Ik ben de data ook alleen maar kwijt in het geval dat door het voeding drama evt al mijn hds kapot zijn. (zoals in het evt worsecase scenario)

Daar was mijn backup plan niet helemaal op voorbereid :)
dit soort hardwareproblemen komen ook niet zo heel erg vaak voor. Kapotte voedingen waar vlammen uitkomen... mwoah eens in het jaar dat we die hier zien.

daarentegen is de les hopelijk duidelijk, misshien niet zozeer voor jouw, maar wel voor de rest die nog met een sweex rondlopen. Niets tegen sweex, behalve dat ze brakke voedingen maken, maar sinds een voeding het meest essentiele is van de pc (als die stuk gaat kan die de rest meenemen in zijn graf) is het verstandig een goede aan te schaffen. Daar zwerft ergens een topicje over rond. Moet je maar ff kijken waarow
groet, Maarten.

-_-

• Stefmeister
Woohoo, sinds ik gisteravond mijn nieuwe voeding heb aangesloten ben ik er achter gekomen dat alles het verder nog doet (thank the gods). Echter was het wel een eye-opener mbt de veiligheid van mijn gebackupte (mooi woord) data op de overige hds.

Ik ben dus maar meteen aan het rondkijken naar een usb hd, maar ik vroeg mij het volgende af.
Stel heel de pc is een keer echt gefried, neemt het dan ook de aangekoppelde usb apparatuur mee in z'n graf? of blijft de schade dan beperkt aan alles wat in de kas zit? (en maakt het dan nog uit of de betreffende usb hd uit/standy staat)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Stefmeister schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 12:16:
Woohoo, sinds ik gisteravond mijn nieuwe voeding heb aangesloten ben ik er achter gekomen dat alles het verder nog doet (thank the gods). Echter was het wel een eye-opener mbt de veiligheid van mijn gebackupte (mooi woord) data op de overige hds.

Ik ben dus maar meteen aan het rondkijken naar een usb hd, maar ik vroeg mij het volgende af.
Stel heel de pc is een keer echt gefried, neemt het dan ook de aangekoppelde usb apparatuur mee in z'n graf? of blijft de schade dan beperkt aan alles wat in de kas zit? (en maakt het dan nog uit of de betreffende usb hd uit/standy staat)
Weinig kans. Erg weinig.
Waarschijnlijk klapt de USB controller van je mobo er dan eerder uit.
Als je echt safe wil zijn dan zet je je backup op de USB HDD en ontkoppel je hem dan weer en parkeert hem in de kast/op de boekenplank/whatever.
Hell desnoods parkeer je hem in een kluis aan het andere eind van de stad... stel dat er brand uitbreekt :+

• Wizzkid007
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-01 12:10
De voeding van een externe HD is meestal direct op het lichtnet aangesloten. Het moet wel erg gek gaan (stroomschok door de computer voeding -> mobo -> usb kabel -> externe HD controller -> HD) wil een gare voeding een externe HD wat aan doen. In ieder geval veiliger dan intern. Om het compleet te maken kun je ook een overspanningbeveiliging (of extremer: UPS) kopen en daar je zaakje achter hangen.

edit: damn, net te laat :P

[ Voor 3% gewijzigd door Wizzkid007 op 24-07-2007 12:29 ]

• Stefmeister
ah mooi om te weten, scheelt weer on-/koppel werkzaamheden

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Hier ook al een kapotte Antec voeding; lekkende condensators. Antec gebruikt idd een slecht type condensator. Voorlopig voor mij geen Antec meer, die A status zijn ze kwijt.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1