Geheugen echt kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Topicstarter
Sinds enkele dagen had ik in Windows Vista last van een hangende explorer.
Soms startte het systeem helemaal niet meer op, en anders bleef hij hangen bij het starten.
Ik kreeg dan een zwarte achtergrond en als ik klikte kreeg ik de melding dat explorer niet meer reageerde.

Ik dacht dat dit aan de laatste patches van Microsoft lag. Dus heb ik systeemherstel gedraaid.
Vervolgens werkte Vista weer. Maar na de volgende reboot kreeg ik weer het zelfde probleem.
Weer systeemherstel gedraaid, maar dit hielp niet. Soms werkte Vista wel en meestal niet.

Nadat ik het helemaal zat was heb ik toen Vista opnieuw geinstalleerd.
Maar wat bleek nadat ik bijna alles weer geinstalleerd had kreeg ik dezelfde problemen weer terug.
Ik dacht laat ik Memtest eens draaien. Na een aantal minuten kreeg ik al wat errors en wist ik dus waar het probleem zat.

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/szijlmans/fotos/memtest2kopie.jpg

Ik heb 4 modules van 512MB, dus welke module was nu de boosdoener. Nadat ik de modules een voor een heb getest (20min)was er maar een module die een aantal errors gaf.

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/szijlmans/fotos/memtest4kopie.jpg

Ik heb deze er toen uit gelaten, maar mijn systeem wilde niet starten met drie modules.
Dan maar twee modules erin. Maar het probleeem bleef. Wel een stuk minder. Memtest gedraaid met de twee modules, nu een nacht aan laten staan,
en de volgende ochtend een aantal errors.

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/szijlmans/fotos/memtest5kopie.jpg

Wanneer ik het geheugen op 333MHz laat draaien werkt Vista, zo goed als, wel.

Lijkt me duidelijk dat alle modules gewoon kapot zijn en dat ik ze alle vier RMA kan sturen?
Of zou het nog ergens anders aan liggen?

iComputers, waar de modules op 18-01-07 zijn gekocht, gaf aan dat je ze beter direct bij Crucial kunt aanmelden voor RMA.
Maar op de site moet je aangeven wanneer je ze bij Crucial heb gekocht e.d.
daarnaast zit Crucial geloof ik niet in Nederland, wat me aardig wat verzendkosten gaat kosten.

Specs:

Vista Home Premium 64Bit
DFI Lanparty UT SLI-D
AMD Opteron 170
4x512MB Crucial Ballistix PC4000
2x Geforce 7600GS
2x Seagate Barracuda 7200.7
Nexus 400Watt voeding.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit is gewoon brak mem. Je leverancier (de winkel dus) moet ze terugnemen. Ze kunnen je wel adviseren het direct via crucial te doen als dat sneller gaat, maar daarmee hoef je niet akkoord te gaan.

• timbry
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-03 16:10
Staat je command rate op 2t? Zoniet, dan moet je m daarop zetten, want 1t werkt niet met 4 reepjes.

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Topicstarter
Terw_Dan schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 12:40:
Dit is gewoon brak mem. Je leverancier (de winkel dus) moet ze terugnemen. Ze kunnen je wel adviseren het direct via crucial te doen als dat sneller gaat, maar daarmee hoef je niet akkoord te gaan.
zoiets dacht ik al. crucial is enkel engels en het lijkt me niet echt goedkoop om het geheugen daarnaar toe te sturen. is er ook een mogelijkheid om het geheugen rma te sturen en 2x1GB terug te krijgen? (misschien handiger om aan de winkel te vragen)
timbry schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 12:42:
Staat je command rate op 2t? Zoniet, dan moet je m daarop zetten, want 1t werkt niet met 4 reepjes.
command rate voor 4 reepjes werkt niet eens op 1t.
zelfs als ik hem daarop zet boot hij niet. alleen bij 2 reepjes zet hij hem automatisch op 1t.

[ Voor 44% gewijzigd door Dj-sannieboy op 20-07-2007 12:46 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23
Heb je uitgesloten dat het niet je geheugenbanken DIMM sloten zijn (en dat je mobo dus de boosdoener is)?

edit:
Zo beter Dion?

[ Voor 21% gewijzigd door NitroX infinity op 20-07-2007 13:09 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
eventueel elke dimm apart testen met de laagste geheugentimings

misschien zelfs in een ander systeem

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Topicstarter
NitroX infinity schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 12:46:
Heb je uitgesloten dat het niet je geheugenbanken zijn (en dat je mobo dus de boosdoener is)?
nee dat niet,
heb er wel ander geheugen in gedaan, maar geen memtest mee gedraaid.
hoop niet dat mn mobo kapot is, heb em namelijk net nieuw.
Viper® schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 12:49:
eventueel elke dimm apart testen met de laagste geheugentimings

misschien zelfs in een ander systeem
nog best een hoop werk te doen dus. :X
ik zal eens kijken, of ik hier een andere pc kan bemachtigen of ander geheugen.

[ Voor 32% gewijzigd door Dj-sannieboy op 20-07-2007 12:53 ]

• timbry
Het is veel werk, maar ga op dit forum lezen en daar staat ook een set-up tussen voor jouw configuratie.

http://www.diy-street.com/forum/showthread.php?t=10195

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

NitroX infinity schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 12:46:
Heb je uitgesloten dat het niet je geheugenbanken zijn (en dat je mobo dus de boosdoener is)?
"Geheugenbanken" :?

Een 'bank' is een (virtuele) verzameling van 64 datalijnen. Zo heeft een dubbelzijdige DIMM 128 datalijnen en omvat het twee banken. Als er problemen zijn met de banken, is er iets mis met de DIMMs.

Jij lijkt eerdere de DIMM sloten te bedoelen. Zo ja, zeg dat dan gewoon...

Oslik blyat! Oslik!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Topicstarter
timbry schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 13:01:
Het is veel werk, maar ga op dit forum lezen en daar staat ook een set-up tussen voor jouw configuratie.

http://www.diy-street.com/forum/showthread.php?t=10195
ik zie alleen maar overclock set-ups staan. overigens off-topic, als ik mijn cpu overclock, kan ik mijn geheugen onmogelijk op 200MHz laten lopen. moet al gauw een stuk lagere divider instellen. als mijn cpu bijvoorbeeld op 2600MHz loopt, moet mijn divider op 133MHz staan, anders boot hij niet.
geheugen moet volgens de specs toch echt 250 MHz aankunnen.

mijn systeem is nu niet overgeklokt. en de problemen onstonden ook bij een niet overgeklokt systeem.

ik zal vannacht eens 2 andere reepjes erin doen. kijken of ik dan errors krijg in memtest.
of is het beter om deze reepjes in een ander systeem te testen? (is een nforce 2 systeem met 3 dimms slots.)

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 21:20

Bene

list incomprehension

Staat de boel op SPD of heb je die (strakke) timings zelf ingesteld?

• timbry
Om een goede indicatie te krijgen of je geheugen goed is, moet je elk reepje apart testen en het liefst een uur of 10.

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Topicstarter
Bene schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 14:11:
Staat de boel op SPD of heb je die (strakke) timings zelf ingesteld?
alles staat gewoon op auto.
timbry schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 14:15:
Om een goede indicatie te krijgen of je geheugen goed is, moet je elk reepje apart testen en het liefst een uur of 10.
als ik ze alle 4 in het systeem heb geeft hij al vrij snel veel erros. (zie screens)
dus goed werkt het zeker niet. daarnaast geeft 1 module na 20 min al een error.
de andere 3 (nog) niet. maar 2 van die modules samen geven na een nacht wel errors.

is het dan nog echt nodig om alle modules 1 voor 1, 10 uur lang te gaan testen?
kost me 40 uur :/

[ Voor 58% gewijzigd door Dj-sannieboy op 20-07-2007 15:04 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
mem test duur nou eenmaal lang. Had laatst eenmodule van 4GB, pas na een week traden er problemen op met memtest..

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Topicstarter
DukeBox schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 15:14:
mem test duur nou eenmaal lang. Had laatst eenmodule van 4GB, pas na een week traden er problemen op met memtest..
een week mn pc niet gebruiken.. 8)7
heb je die module toen rma gestuurd?
ik mag toch aannemen dat ze gewoon kapot zijn als ze errors geven.. ook al is het in combinatie met 4 reepjes.

vanacht eerst maar eens ander geheugen testen, zodat ik de dimm sloten kan uitsluiten. 8)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
offtopic:
Tja.. als er 12 modules van 4GB inzitten, dan geeft het management board gelukkig wel aan welke module niet ok is. Om dan uit te sluiten dat het een management fout was of connector niet ok enz.. test je eerst appart de module voordat je een monteur laat komen voor nop of het verkeerde onderdeel.

• timbry
Errors wil niet altijd zeggen dat ze defect zijn. Als de timings verkeerd staan, geven ze ook errors hoor. Heb het zelf gehad met hetzelfde geheugen als dat van jou.(2x512 pc4000). Heb toen ook een hele tijd gezocht voordat ik ze goed had.

• timbry
Kun je misschien een foto maken van je geheugentimings en ze hier dan ff posten?
Modbreak:Gelieve niet <24u 2x achter elkaar te posten. Gebruik de edit-knop als je iets toe te voegen hebt.

Bovendien: foto maken :? Gewoon timings als platte text posten. Veel makkelijker, veel duidelijker, en niet afhankelijk van externe hosting van plaatjes...

[ Voor 63% gewijzigd door dion_b op 20-07-2007 15:36 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dj-sannieboy schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 15:17:
[...]

een week mn pc niet gebruiken.. 8)7
Jij zit 24/7 achter je PC :?

Gewoon als je gaat slapen één DIMM erin laten en memtesten, dan als je thuiskomt van werk/school/wat dan ook kijken wat er gebeurt is, normale config herstellen en ermee werken, dan 's nachts weer de volgende DIMM testen :z
ik mag toch aannemen dat ze gewoon kapot zijn als ze errors geven.. ook al is het in combinatie met 4 reepjes.
Nee, dat mag je nadrukkelijk niet :o

Zoals je in de RAM FAQ kunt lezen, belasten vier DIMMs de geheugencontroller zwaarder dan een of twee DIMMs. Dat betekent dat je soms minder strakke timings kunt halen en/of hogere voltage moet gebruiken om alles stabiel te krijgen.

Bovendien zou je last kunnen hebben van compatibility issues. Helaas meld je niet welke chips er op jouw DIMMs zitten, als alle vier de DIMMs niet dezelfde chips hebben kan dat ook oorzaak zijn (het feit dat ze allevier "Crucial Ballistix" oid zijn zegt namelijk niets, dat is gewoon een etiket dat die lui bij Crucial erop geplakt hebben. Kijk naar de chips zelf)

Oslik blyat! Oslik!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Topicstarter
Misschien dat het aan Vista ligt maar hiervoor werkte alles prima.
Dit was overigens met een Epox 9NDA3I bordje en XP.

Ik zal alle modules eens een nacht laten memtesten op 200MHz.

de timings staan gewoon allemaal op auto, dat zou toch gewoon moeten werken?

overigens hebben alle modules hetzelfde partnummer en batchnummer. enkel bij het batchnummer verschillende laatste 2 letter. (**)

P/N: 47073
Batch: CL11147.**

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/szijlmans/fotos/cpuzklein.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Dj-sannieboy op 20-07-2007 15:53 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dj-sannieboy schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 15:44:
Misschien dat het aan Vista ligt maar hiervoor werkte alles prima.
Dit was overigens met een Epox 9NDA3I bordje en XP.
Dat is niet zo verbazingwekkend, WinXP gebruikt alleen geheugen als applicaties het nodig hebben. Als je geen al te grote apps draait kan het zijn dat je niet eens je halve geheugen gebruikt. Vista probeert echter al je geheugen voor (pre)cacheing e.d. te gebruiken of dat echt voordelen biedt voor de gebruiker is punt twee, maar daar gaat het even niet om hier. Als er ook maar ergens iets mis is met het geheugen, zal Vista er sneller over struikelen. Maar goed, als Memtest duidelijk ook bevestigt dat het niet goed zit, is je OS zeker niet de oorzaak.
Ik zal alle modules eens een nacht laten memtesten op 200MHz.

de timings staan gewoon allemaal op auto, dat zou toch gewoon moeten werken?
Nee, nee en nog eens nee :o

'Auto' valt terug op 1) de informatie die er in de SPD op de DIMMs staat en 2) wat jouw moederbord daarmee denkt te doen. Allereerst is SPD info vaak onjuist, ten tweede willen moederborden ook niet altijd zinnige dingen ermee doen. En dan is er bij 'performance' geheugen nog het punt dat het geheugen eigenlijk om op de geadverteerde timings te kunnen lopen hogere voltages nodig heeft dan default, maar de SPD bevat *geen* info over voltage. Tenzij je handmatig de VDimm verhoogt zal het dus niet (stabiel) werken op 'auto' settings.

Moraal van dit verhaal is simpel: zoek in de documentatie van de DIMMs op op welke timings ze horen te lopen EN op welk voltage, en stel dat alles handmatig in :z
overigens hebben alle modules hetzelfde partnummer en batchnummer. enkel bij het batchnummer verschillende laatste 2 letter. (**)

P/N: 47073
Batch: CL11147.**
Zoals ik al zeg, wat er op de modules staat is niet interessant. Kijk eens wat er op de chips (=die zwarte rechthoekige blokjes) staat :o

Edit:
Ik zie dat je de timings er alsnog in een screenshot (:r - wat is er mis met textinfo als platte text posten :? ) erin gezet hebt. CAS2 is vrij strak, zet in BIOS sowieso je CAS latency op 2.5. Command rate van 1T is met 4 DIMMs ook te krap, maak daar 2T van.

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 20-07-2007 15:57 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Topicstarter
dion_b schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 15:54:
[...]

Dat is niet zo verbazingwekkend, WinXP gebruikt alleen geheugen als applicaties het nodig hebben. Als je geen al te grote apps draait kan het zijn dat je niet eens je halve geheugen gebruikt. Vista probeert echter al je geheugen voor (pre)cacheing e.d. te gebruiken of dat echt voordelen biedt voor de gebruiker is punt twee, maar daar gaat het even niet om hier. Als er ook maar ergens iets mis is met het geheugen, zal Vista er sneller over struikelen. Maar goed, als Memtest duidelijk ook bevestigt dat het niet goed zit, is je OS zeker niet de oorzaak.

[...]

Nee, nee en nog eens nee :o

'Auto' valt terug op 1) de informatie die er in de SPD op de DIMMs staat en 2) wat jouw moederbord daarmee denkt te doen. Allereerst is SPD info vaak onjuist, ten tweede willen moederborden ook niet altijd zinnige dingen ermee doen. En dan is er bij 'performance' geheugen nog het punt dat het geheugen eigenlijk om op de geadverteerde timings te kunnen lopen hogere voltages nodig heeft dan default, maar de SPD bevat *geen* info over voltage. Tenzij je handmatig de VDimm verhoogt zal het dus niet (stabiel) werken op 'auto' settings.

Moraal van dit verhaal is simpel: zoek in de documentatie van de DIMMs op op welke timings ze horen te lopen EN op welk voltage, en stel dat alles handmatig in :z

[...]

Zoals ik al zeg, wat er op de modules staat is niet interessant. Kijk eens wat er op de chips (=die zwarte rechthoekige blokjes) staat :o

Edit:
Ik zie dat je de timings er alsnog in een screenshot (:r - wat is er mis met textinfo als platte text posten :? ) erin gezet hebt. CAS2 is vrij strak, zet in BIOS sowieso je CAS latency op 2.5. Command rate van 1T is met 4 DIMMs ook te krap, maak daar 2T van.
sorrie van het screenshot :P
maar dit is dus met 2 DIMMs.
vandaar dat 1T ook wel kan.

ik zal alle timings eens opzoeken in handmatig instellen evenals het voltage.
zou 200MHz met 4 DIMMs wel moeten werken?

gaat mijn garantie btw verloren als ik de headspreaders eraf haal?

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Als je deze weer terug kan plaatsen niet (als het dus mogelijk gelaten is), als je ze eraf moet wrikken omdat er een pasta sticker tussen zit, mogelijk wel. Even informeren geeft vaak zekerheid :) !

De meeste mensen deugen!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Topicstarter
Cassius schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 16:09:
Als je deze weer terug kan plaatsen niet (als het dus mogelijk gelaten is), als je ze eraf moet wrikken omdat er een pasta sticker tussen zit, mogelijk wel. Even informeren geeft vaak zekerheid :) !
Dan laat ik ze er voorlopig wel op.
Op internet stond een review van dit geheugen en ook op de chips zelf staat niets bijzonders.

http://www.cluboverclocke...allistix_PC4000/index.htm

overigens lees ik ook in verschillende reviews dat dit geheugen goed moet lopen met SPD instellingen en dus ook geen errors moet geven in memtest. heb overigens op internet gevonden welke chips ze hebben: Micron 5B G.

standaart waarden zijn voor 200MHz 2-3-3-8 en voor 250MHz 2,5-4-4-8. 1,6 V en max 1,85.
ook staat ballistix geheugen in het Recommended Memory for overclocking lijstje.

vanacht de eerste module maar eens testen. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Dj-sannieboy op 20-07-2007 16:49 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dj-sannieboy schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 16:22:
[...]

Dan laat ik ze er voorlopig wel op.
Op internet stond een review van dit geheugen en ook op de chips zelf staat niets bijzonders.

http://www.cluboverclocke...allistix_PC4000/index.htm

overigens lees ik ook in verschillende reviews dat dit geheugen goed moet lopen met SPD instellingen en dus ook geen errors moet geven in memtest.
*zucht*

Als je er TWEE van tegelijk hebt draaien misschien, maar zoals al eerder genoemd (en in de RAM FAQ uitgelegd staat), als je meerdere DIMMs hebt wordt de geheugencontroller zwaarder belast en moet je vaak aanpassingen maken in timings en voltages.

Als alles goed gaat kun je het prima op 'auto' laten staan, al zul je er niet de beste prestaties uit halen. Als het echter fout gaat moet je handmatig bezig gaan. Dit is Gathering of Tweakers, handmatig dit soort dingen doen zou niet zo raar moeten zijn...
heb overigens op internet gevonden welke chips ze hebben: Micron 5B G.
Maar weet je ook *zeker* dat al je DIMMs die chips hebben en dat er misschien niet een verschil zit tussen die twee batchnummers? Bij Kingston en Corsair presteren ze het soms om volstrekt andere chips (van andere fabrikanten!) te gebruiken bij verschillende batches. Of dat bij Crucial ook zo is weet ik niet, maar een gezonde wantrouwen jegens DIMMbakkers die hun chips onder heatspreaders verstoppen is altijd verstandig...
standaart waarden zijn voor 200MHz 2-3-3-8 en voor 250MHz 2,5-4-4-8. 1,6 V en max 1,85. ook staat ballistix geheugen in het Recommended Memory for overclocking lijstje.
Dus? 1.85V max volgens Crucial. Waar draaien ze nu op? (en dat wordt zoals gezegd NIET automatisch via SPD gedaan want die info staat niet in SPD). Hoogstwaarschijnlijk lager dan dat.
vanacht de eerste module maar eens testen. :)
Wat dacht je van eerst de VDimm eens bekijken. Als je het verhoogt (niet direct naar 1.85V, misschien is 0.05V erbij al genoeg...) zou het zomaar kunnen dat je problemen voorbij zijn.

Edit:
Dit is DDR1 toch? Dan klopt er niets van voltages rond de 1.6V-1.85V :o

DDR1 draait op 2.5V volgens JEDEC specs en wordt vaak tot 2.8V of hoger verhoogd door fabrikanten of users die het niet zo nauw nemen met die specs. De link die je zelf geeft heeft het over 2.75V. Ik weet niet waar je die 1.6V tot 1.85V vandaan hebt, maar dat slaat duidelijk niet op deze DIMMs als ze DDR1 zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 20-07-2007 18:14 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Topicstarter
dion_b schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 18:10:
[...]

*zucht*

Als je er TWEE van tegelijk hebt draaien misschien, maar zoals al eerder genoemd (en in de RAM FAQ uitgelegd staat), als je meerdere DIMMs hebt wordt de geheugencontroller zwaarder belast en moet je vaak aanpassingen maken in timings en voltages.

Als alles goed gaat kun je het prima op 'auto' laten staan, al zul je er niet de beste prestaties uit halen. Als het echter fout gaat moet je handmatig bezig gaan. Dit is Gathering of Tweakers, handmatig dit soort dingen doen zou niet zo raar moeten zijn...

[...]

Maar weet je ook *zeker* dat al je DIMMs die chips hebben en dat er misschien niet een verschil zit tussen die twee batchnummers? Bij Kingston en Corsair presteren ze het soms om volstrekt andere chips (van andere fabrikanten!) te gebruiken bij verschillende batches. Of dat bij Crucial ook zo is weet ik niet, maar een gezonde wantrouwen jegens DIMMbakkers die hun chips onder heatspreaders verstoppen is altijd verstandig...

[...]

Dus? 1.85V max volgens Crucial. Waar draaien ze nu op? (en dat wordt zoals gezegd NIET automatisch via SPD gedaan want die info staat niet in SPD). Hoogstwaarschijnlijk lager dan dat.

[...]

Wat dacht je van eerst de VDimm eens bekijken. Als je het verhoogt (niet direct naar 1.85V, misschien is 0.05V erbij al genoeg...) zou het zomaar kunnen dat je problemen voorbij zijn.

Edit:
Dit is DDR1 toch? Dan klopt er niets van voltages rond de 1.6V-1.85V :o

DDR1 draait op 2.5V volgens JEDEC specs en wordt vaak tot 2.8V of hoger verhoogd door fabrikanten of users die het niet zo nauw nemen met die specs. De link die je zelf geeft heeft het over 2.75V. Ik weet niet waar je die 1.6V tot 1.85V vandaan hebt, maar dat slaat duidelijk niet op deze DIMMs als ze DDR1 zijn.
ja die 1.6 - 1.85 klopt inderdaad niet, typefoutje.
moet inderdaad 2.6 - 2.85 zijn. het geheugen liep altijd op 2.7V.
standaart zet de bios hem om 2.6V. Op 2.8 boot het systeem niet meer.

handmatig de timings instellen is leuk, wil dit ook best doen hoor, maar op auto lopen ze op de aangeraden timings.

zodirect maar wat kingston geheugen laten memtesten op dit bordje.
op een ander bordje geeft deze geen errors aan dus als die dat hier ook niet doet ligt het niet aan de DIMMS.

dat de geheugencontroller zwaarder wordt belast met 4 reepjes snap ik. heb o.d.m. ook liever 2 reepjes van 1GB maar het is niet anders. maar alsnog zou het geheugen toch gewoon op 200MHz moeten lopen en de standaard timings. dit geheugen moet zelfs 250MHz aankunnen. heb toch niet voor niks duur geheugen gekocht. :/

dan maar kijken welke module echt kapot is en dan rma sturen ;(

even een update:

heb net alle 4 de modules in de pc van mn pa getest.
op 200MHz wilde hij niet booten. dan maar op 166MHz.
dat ging wel gewoon, dus gelijk memtest gedraaid.
tevens zijn kingston modules (2x1GB) getest in mijn systeem.

wat blijkt mijn geheugen in zijn systeem geeft wel errors en zijn geheugen in mijn systeem niet.

hiermee heb ik dus uitgesloten dat mijn DIMM sloten kapot zijn en ben ik er wel zeker van dat het geheugen brak ik. morgen Crucial maar eens mailen om te horen wat zei aanraden, rma gaan ze zowieso. nu nog weten welke modules wel en niet kapot zijn. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Dj-sannieboy op 20-07-2007 22:48 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wederom, dat 2 DIMMs willen werken waar 4 niet werken is gewoon normaal. Tenzij een van die DIMMs echt brak is (waar het hier niet naar klinkt, maar daarvoor kun je inderdaad met steeds maar 1 DIMM in het systeem memtesten) is dit gewoon de zwaardere belasting op de bus die lossere timings eist. Zet die timings dan gewoon wat losser ipv defecten te willen zien waar ze (mogelijk) niet eens zijn...

Oslik blyat! Oslik!

• timbry
Probeer deze bios settings eens:

Geheugeninstellingen voor 1 geheugenmodule op 200mhz
CAS Latency (CL) 2,5T
RAS To CAS Delay (tRCD) 4T
RAS Precharge (tRP) 4T
RAS Active Time (tRAS) 8T
Row Cycle Time (tRC) 12T
Row Refresh Cycle Time (tRFC) 16T
Command Rate (CR) 1T
RAS To RAS Delay (tRRD) 3T
Write Recovery Time (tWR) 3T
Read To Write Delay (tRTW) 4T
Write To Read Delay (tWTR) 2T
Write CAS Latency (tWCL) 1T
Refresh Period (tREF) 3684 of 4701
DQS Skew Control Gedeactiveerd
DRAM Drive Strength Weak
DRAM Data Drive Strength 4 (No Reduction)
Max Async Latency 8 ns
Read Preamble Time 5.5 ns
Idle Cycle Limit 256
Dynamic Idle Cycle Counter Geactiveerd
Read/Write Queue Bypass 16
Bypass Max 7
32-byte Granularity Gedeactiveerd

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Topicstarter
het is heus niet zo dat ik een probleem wil zien ofzo hoor. ik heb ze liever niet dan wel. kom op zeg!
vind het alleen een beetje vaag dat er van de een op de andere dag een probleem is, en dat dan opeens aan de timings zou moeten liggen. terwijl memtest duidelijk aangeeft dat er problemen zijn met dit geheugen en met ander geheugen niet. maargoed ik zal de modules nog eens 1 voor 1 testen op 200MHZ. Heb de timings overigens al handmatig ingesteld en dat zijn zeker niet de strakste timings. juist niet voor dit geheugen. zal ze zometeen nog losser zetten.

update:

net de timings ingesteld die timbry had voorgesteld.
windows loopt iig wel gewoon met deze timings op 200MHz. _/-\o_
nu kijken wat memtest zegt na een nachtje, hoeveel errors is veroorloofbaar?
zou het raar vinden als ik nu geen errors krijg. snap best dat de controller meer wordt belast met 4 modules, maar waarom dan 4 DIMMs maken als het toch niet goed werkt, niet zoals het hoort iig.
Dan had ik net zogoed value ram kunnen kopen.

[ Voor 32% gewijzigd door Dj-sannieboy op 21-07-2007 00:15 ]

• timbry
In principe mag je GEEN errors krijgen in memtest.

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Topicstarter
Dan is mijn geheugen toch brak.
Heb net met de ingestelde timings memtest gedraaid en kreeg na ong. 10 min al 11 errors.
Helaas maar leek me niet echt zinvol om hem nog een nacht aan te laten staan. Mag ik nu aannemen dat het geheugen gewoon brak is?

uiteraard zal ik alle modules 1 voor 1 testen op de default timings om te zien welke module(s) brak is/zijn.

• timbry
Probeer de vdimm ietsje te verhogen.

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Topicstarter
timbry schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 09:10:
Probeer de vdimm ietsje te verhogen.
Had ik al op 2,7V gezet, terwijl het standaard 2.6V is.
Heb wel een 2,8V geprobeert, maar toen bootte het systeem niet eens meer.

• timbry
Probeer tref 0388 en dan zowel op 2.7 als 2.8.

Verwijderd

Dj-sannieboy schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 01:40:
Dan is mijn geheugen toch brak.
Heb net met de ingestelde timings memtest gedraaid en kreeg na ong. 10 min al 11 errors.
Helaas maar leek me niet echt zinvol om hem nog een nacht aan te laten staan. Mag ik nu aannemen dat het geheugen gewoon brak is?

uiteraard zal ik alle modules 1 voor 1 testen op de default timings om te zien welke module(s) brak is/zijn.
Hoe sta je ervoor nu?

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Topicstarter
Heb de modules nog niet 1 voor 1 kunnen testen. Zal vanacht de eerste laten draaien op standaart timings, voltage en snelheid. :)

Vanacht de 1e module getest. Na een nachtje geeft hij 90 errors aan. Die kan iig terug.
Nu de rest nog. :+

[ Voor 31% gewijzigd door Dj-sannieboy op 29-07-2007 22:26 ]

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Topicstarter
Alle 4 de modules zijn inmiddels minimaal 10 uur getest.
Slechts 1 module geeft errors. Die kan iig RMA. Nu zorgen dat de rest stabiel loopt.

• timbry
Heb je m alweer aan de praat?

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Topicstarter
timbry schreef op maandag 30 juli 2007 @ 11:50:
Heb je m alweer aan de praat?
Ja hij loopt nu gewoon lekker met 2 reepjes.
Heb het voltage nu op 2.8V staan +0.3V en alles staat op auto.
De module die kapot is gaat RMA, en deze 2 modules (tegelijk) ga ik vanacht eens memtesten.

Verwijderd

Vdimm op 2.8V :o
Dan gaan ze niet zo lang mee ben ik bang.

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Topicstarter
2,8 is normaal voor dit geheugen. Als ik de specs moet geloven dan.
Maargoed heb 2 reepjes een nacht lang laten memtesten en geen fouten. 8)
Het is dus enkel die ene module die kapot is. Deze gaat dan ook RMA. Bedankt allemaal! _/-\o_

• timbry
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 23:41:
2,8 is normaal voor dit geheugen. Als ik de specs moet geloven dan.
Maargoed heb 2 reepjes een nacht lang laten memtesten en geen fouten. 8)
Het is dus enkel die ene module die kapot is. Deze gaat dan ook RMA. Bedankt allemaal! _/-\o_
Ja klopt. Staat ook op de site van Crucial en ze kunnen ook nog tot 2,9-2,95 zonder enige problemen. Succes met de rma procedure.

Pagina: 1