Conroe-L heethoofd?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• smolotov
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09-2024
Geachte mede-tweakers,

Onlang stuitte ik op een mysterie waar ik met geen mogelijkheid een zinnig antwoord op kan verzinnen.

Enige tijd geleden koop ik een Core 2 Duo E4300 en deze prop ik op een Asrock 775I65G.
En zo heb ik voor weinig pegels toch een vlot dual core systeem, wat overigens niet alleen op 1.8Ghz draait, maar ook zonder morren op 2.4Ghz door het opschroeven van de FSB. En die 2.4Ghz is nog maar het begin van het overclockfestijn, maar goed. Daar gaat dit topic niet over.
Voor de frisse lucht voorzie ik de chip van een Zalman 9500LED koeler en ook overclocked blijft de tempratuur idle keurig onder de 30 graden terwijl onder full load de tempratuur zelden boven de 45 graden uitkomt. Keurig dus!

Eventje later bouw ik een nagenoeg identiek systeem, zelfde kast, zelfde MOBO, zelfde casefans en zelfde voeding. ALLES identiek. Ook de CPU koeler is weer een Zalman 9500LED). Ik plaats nu echter een nieuwe Celeron 430 (Conroe-L). Dit is een low low low low, in elk geval best laag, low budgetchip met slechts één core. Wat blijkt? Deze chip is, draaiend op de standaard kloksnelheid van 1.8Ghz al een stuk heter! Idle 54 graden en onder full load gaat deze zelfs over de 65 heen!!! En dat verwacht ik toch niet echt van een single core chip. Waarom is dat?????

Voor de duidelijkheid. De PC's stonden tijdens testen naast elkaar. De kamertemp was 23 graden. De koelers zijn dus identiek en ook de thermal compound tussen koeler en CPU is dezelfde!

Ik weet dat de Conroe geen functionele speedstep heeft, maar zelfs als ik dit bij de e4300 volledig uitschakel blijft de Celeron veel heter!

Iemand een idee?

Overigens zijn de prestaties van de Celeron meer dan voldoende voor elke klus, al moet je niet die hard gaam gamen.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Plaats de koeler eens opnieuw, grote kans dat die toch niet zo'n goed contact maakt.

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Simpel de Core 2 Duo is een iets andere chip dan jouw Celeron (conroe L is een budget versie dus moeten ze ergens op bezuinigen). Minder prestaties wil lang niet altijd zeggen dat hij ook koeler/zuiniger (wat op hetzelfde neer komt) is. De Celeron (non mobile) staat gewoon bekent als een chip die flink warm kan worden, al weet ik niet of dit voor de nieuwe Conroe L based versie ook zo is.

Dus simpel je kunt de ene chip niet met de andere vergelijken!

Kijk voor vergelijkings materiaal maar eens naar andere systemen met de Celeron en kijk hoe warm die worden... Anders zou je altijd nog even kunnen kijken of je Koeler er wel goed op zit zonder te weinig/ te veel pasta.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2007 12:30 ]

• rlKoekie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-03 11:32
uh, ik heb hier thuis ook 2 zalman 9500, de een heeft een spiegelende onderkant, de ander staan de groeven van de freesmachine nog in, dit maakt ook een behoooorlijk verschil wat koelprestatie betreft. als je ene zalman groeven heeft, kan je hem opschuren met waterproof fijn schuurpapier (stapjes 100, 200, 400 800 oid) moet je je schuurpapier wel op een vlakke ondergrond leggen (Stuk MDF bijvoorbeeld)

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Of t ligt aan de montage van je koeler, of zou t misschien dat IHS probleem zijn van enige tijd terug? Ik d8 dat dat opgelost was maarja je weet maar nooit.

Verwijderd

Duidelijk hoort het niet; de Celeron 4** heeft een TDP van 35W tegenover 65W van de Core 2 Duo's (bron).
Je moet dus denken aan zaken als: koeler niet goed gemount, geen koelpasta, slechte (kromme) IHS, etc.

• smolotov
Oke, voor de helderheid. De koelpasta is inmiddels al gechecked. Prima verdeeld. Zelfde hoeveelheid. Koeloppervlakken van de Zalman's zijn beide spiegelglad en volledig gereinigd met isopropylalcohol voor het plaatsen. Geldt ook voor de chips. Tevens draaien de Zalmans beide op 2500RPM.

Met ander woorden, de koeloplossing is volledig identiek!
Tevens draaien beide chips op hetzelfde voltage,

Inmiddels zag ik op NewEgg.com al een berichtje van een Celeron 420 (Conroe-L op 1.6Ghz) die met de standaardkoeler al naar de 75 graden schoot! Lijkt me allemaal niet gezond! Overigens lees je ook overal hoe koel de e4300 wel niet blijft! En dat is dus bij mij ook zo; de E4300 is MEGACOOL ook zonder speedstep of 'enhanced halt state' erbij.

Overigens is mijn IHS niet krom. Als ik de koeler verwijder zie ik dat de pasta keurig en egaal is verdeeld over de heat spreader van de chip.

Ik denk echt aan technische verschillen tussen beide chips.

[ Voor 12% gewijzigd door smolotov op 20-07-2007 13:21 ]

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

smolotov schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 13:10:
Oke, voor de helderheid. De koelpasta is inmiddels al gechecked. Prima verdeeld. Zelfde hoeveelheid. Koeloppervlakken van de Zalman's zijn beide spiegelglad en volledig gereinigd met isopropylalcohol voor het plaatsen. Geldt ook voor de chips. Tevens draaien de Zalmans beide op 2500RPM.

Met ander woorden, de koeloplossing is volledig identiek!
Tevens draaien beide chips op hetzelfde voltage,

Inmiddels zag ik op NewEgg.com al een berichtje van een Celeron 420 (Conroe-L op 1.6Ghz) die met de standaardkoeler al naar de 75 graden schoot! Lijkt me allemaal niet gezond! Overigens lees je ook overal hoe koel de e4300 wel niet blijft! En dat is dus bij mij ook zo; de E4300 is MEGACOOL ook zonder speedstep of 'enhanced halt state' erbij.

Overigens is mijn IHS niet krom. Als ik de koeler verwijder zie ik dat de pasta keurig en egaal is verdeeld over de heat spreader van de chip.

Ik denk echt aan technische verschillen tussen beide chips.
De IHS hoeft niet eens krom te zijn, maar kan toch enorm brak contact maken met de core binnenin. Nadeel is dat ik niet denk dat het een garantie kwestie is!

De meeste mensen deugen!

• catfish
  • Laatst online: 13-04 11:40
even bij intel zelf gekeken:
http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SL9XN
en
http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SL9TB
de Celeron is een A1 stepping, dit wil zo goed als zeggen dat ze weinig geoptimaliseerd hebben
de E4300 is een L2, dus die zal wel sterk geoptimaliseerd zijn

wat mij wel opviel is dat jij zegt dat ze op hetzelfde voltage draaien en volgens intel is dit niet zo!
misschien kan jouw bios nog niet om met de Celeron430? probeer anders de voltages manueel aan te passen

maar zelf dan is het raar want een TDP van 35W is te vergelijken met een P3, welke al goed draait met een prutskoelertje

• smolotov
Je hebt hier een punt, Catfish! De voltages zijn af volgens specs inderdaad niet hetzelfde, echter draaien ze bij mij beide op 1.3v, en dat is voor beide binnen de specs.

Maar dat optimalisatieverhaal klikt zeer aannemelijk. De celeron is waarschijnlijk niet ze geavanceerd wat betreft powermanagement technieken.

Overigens is de stock koeler van de Celeron een klein low-profile kutkoelertje is (de referentiekoeler van een Core 2 Duo is TWEE keer zo groot!) en ik geloof nooit dat die het gaat redden.

Thanks voor je tips overigens.

[ Voor 32% gewijzigd door smolotov op 20-07-2007 14:10 ]

• catfish
  • Laatst online: 13-04 11:40
misschien wat riskant om te testen, maar dan vraag ik mij af wat er gebeurd met de stock koeler...
gaat de cpu zich dan zelf terugklokken/uitschakelen? (normaal is een cpu beveiligd tegen doorbranden) anders lijkt het mij zeker het proberen waard

ik veronderstel dat je een boxed versie hebt gekocht, dus normaal moet dat werken met de bijgeleverde koeler, indien niet heb je volgens mij recht op een nieuwe (het is namelijk niet logisch om zelf een koeler te moeten kopen bij een boxed versie)
zal wel een heat spreader probleem zijn

[ Voor 3% gewijzigd door catfish op 20-07-2007 14:13 ]

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Herkent je MB die Conroe-L wel goed? Eventueel een BIOS update uitvoeren en kijken of hij dan een lagere spanning krijgt.

• smolotov
Tja, het is nog steeds een mysterie.

Mijn Mobo herkend de Celeron prima. De Conroe-L core van de Celly is niks meer dan een single core Conroe-achtige kern met minder cache. De koelomstandigheden zijn gelijk.

Daarbij komt dat de Zalman9500 VETTE OVERKILL hoort te zijn voor een budgetchip met een TDP van slechts 35W.

Enige verklaring die ik zelf kan verzinnen is dat de ' die' grootte van de Conroe-L kleiner is dan van de volwassen Conroe/Allendale's. Er is dus minder oppervlak om warmte af te staan aan de IHS. Dan kan ik bovenop de IHS wel een vette zalman kwakken, maar als aan de onderkant van de IHS de core minder goed contact maakt schiet ik daar natuurlijk niets mee op.
JA, dit zou wel eens kunnen..... wellicht... misschien.... eventueel...... Of niet natuurlijk.

Gezien de lage prijs van de Celly en het verhaal over die brakke IHS-sen ga ik deze eens flink ' lappen'. Ofwel volledig tot op het koper gladschuren en polijsten. Kijken of dat scheelt.
En mocht ik de Celly slopen? Ach, dan haal ik er metertijd wel weer een e4300 bij!

Thanks allemaal.

[ Voor 28% gewijzigd door smolotov op 21-07-2007 00:16 ]

• rlKoekie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-03 11:32
succes ermee danmaar, je kan ook zonder IHS mounten als je een echte bikkel bent ;)

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-03 12:15
smolotov schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 14:06:
Overigens is de stock koeler van de Celeron een klein low-profile kutkoelertje is (de referentiekoeler van een Core 2 Duo is TWEE keer zo groot!) en ik geloof nooit dat die het gaat redden.
Er zijn mensen die met dat kut koelertje een 100% overclock halen op hun Celeron 420 ...
rlKoekie schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 11:46:
succes ermee danmaar, je kan ook zonder IHS mounten als je een echte bikkel bent ;)
Njah gooi gewoon die IHS ervan; die heeft volgens mij een slecht contact met de die...

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-05 01:07
Ward Vr schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 20:23:
Njah gooi gewoon die IHS ervan; die heeft volgens mij een slecht contact met de die...
en toen was het een productiefout en was hij zn garantie kwijt

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14:16
smolotov schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 00:10:
Tja, het is nog steeds een mysterie.

Enige verklaring die ik zelf kan verzinnen is dat de ' die' grootte van de Conroe-L kleiner is dan van de volwassen Conroe/Allendale's.
Het kan ook zijn dat het plaatje van de socket dat over de cpu gaat een beetje hol is waardoor de koeler slecht contact maakt.

• smolotov
Productiefout? Slecht contact? IHS eraf en dan slopen? NOU EN? BOEIEND!!!

't Is een chippie van 45 eur. Dus dat overleeft de bankrekening wel.
Sterker nog, als ik hem sloop heb ik weer een excuus om een echte C2D in die socket te proppen.

Wel een goed idee trouwens, die truuk met die IHS. Twee scheermesjes eronder. Ff verwarmen met zo'n minibrandertje en PLOP! Los die handel. Denk dat ik het gewoon ga proberen.

Keep you posted on this channel danmaar???

[ Voor 7% gewijzigd door smolotov op 23-07-2007 14:09 ]

Verwijderd

Ik heb een vier jaar oude S478 Celeron 2.0Ghz hier met standaard koeler, draait op 31 graden idle. Dus ik zou toch eventjes doublechecken of je airflow goed is en of je de cpu koeler echt goed, vast hebt gemount en genoeg (en zeker niet teveel) pasta erop hebt gedaan.

• smolotov
Eh........ Beste Gamesua.

LEZEN!

• Forced
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-04-2025
Heb hier ook een Celly 430 ,, Idle rond de 27-28 graden onder load rond de 40
onder een TT big typhoon "Yes i know overkill"

• smolotov
Geachte mede-tweakers.

Forced's reactie heeft mij doen concluderen dat deze Celly lekker terug naar de Alternate mag!
Een zoektocht op Internet levert ook op dat de Celly niet zo heet hoort te worden, en hoewel het nou ook weer niet echt gevaarlijke tempraturen zijn ruil ik de mijne toch liever om voor een beter exemplaar. Garantie tenslotte!

• Forced
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-04-2025
nou suc6 bij alternate zou ik zeggen..
zijn zeikerds wat betreft inname van producten en zkr met zo'n vage reden.
So the best of luck :) "die van mij komt trouwens ook bij alternate vandaan :)"

• smolotov
Zine we dan wel weer. Smijt ik nog ff een paar consumentenblaadje om hun oren. Je weet wel, die dingen waarin opgedreund staat wat al consument je rechten zijn. Werkt vaak behoorlijk.

Vooral als een leverancier je doodlkeuk verteld dat je één jaar garantie hebt en het daarna met de fabrikant moet opnemen. Bullshit!!!

Maar anyway, dit forum ging over hete Celeron's.
Dus terug in de doos en naar Ridderkerk dan maar.
Pagina: 1