Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[vb.net + oleDB ] Opslaan gegevens in database *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb wederom een klein probleempje waar ik me waarschijnlijk weereens op aan het blindstaren ben.

Ik heb het de volgende tut gebruikt http://www.homeandlearn.co.uk/NET/nets12p10.html.
om een het e.e.a op te slaan in een database, maar ik kom er niet uit.
Code

Visual Basic .NET:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14

Dim da As OleDb.OleDbDataAdapter
Dim ds As New DataSet
Dim cb As New OleDb.OleDbCommandBuilder(da)
Dim dsNewRow As DataRow

dsNewRow = ds.Tables("lcslx").NewRow()

dsNewRow.Item("naam") = txtnaam.Text
dsNewRow.Item("datum") = txtdatum.Text

ds.Tables("lcslx").Rows.Add(dsNewRow)
 da.Update(ds, "lcslx")

ik ben er nog niet uit hoe of wat ik met variabele " da" moet doen(zie onderstaande regel:)
"Dim cb As New OleDb.OleDbCommandBuilder(da)"
ik heb zo het idee dat daar mijn probleem ook ligt,maar google en consorten konden mij geen uitleg hierover verschaffen, daarbij was de tut nogal gaar op dat punt.

Edit:
Concreet is mijn vraag " hoe krijg ik de inhoud van txtnaam.Text in de database"
ps er staat een verbinding met de db open op het moment dat dit gedeelte wordt uitgevoerd.
De error die ik krijg is het volgende:
null reference exeption was unhandled
op deze regel; dsNewRow = ds.Tables("lcslx").NewRow()

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2007 12:09 ]

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:48

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Kan je wellicht je probleem iets duidelijker verwoorden, want je vertelt nu alleen een verhaal zonder concrete vraag of probleemstelling.

Tip: Zie Programming Beleid: Quickstart . Hiermee krijgen we alle informatie zonder eerst 20 posts bezig te zijn om het probleem te achterhalen.

[ Voor 41% gewijzigd door gorgi_19 op 20-07-2007 11:28 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-11 15:10

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

En naast het lezen van de quickstart is het misschien handig om in je achterhoofd te houden dat het invoegen (insert) van data in een database eigenlijk basiskennis is en we hier eigenlijk verwachten dat je jezelf deze basiskennis machtig kan maken. Als dat echt niet lukt dan is niet erg maar dan kan je met veel meer informatie op de proppen komen dan dat je nu geeft. De quickstart helpt je hierbij :)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Tevens een titlefix, want die zegt natuurlijk geen fluit...

[vb.net + oleDB ] ik komt er niet uit >> [vb.net + oleDB ] Opslaan gegevens in database

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

En waarom wil je via een datatable de boel updaten? Waarom doe je niet direct?

Zie bijvoorbeeld http://nl.wikibooks.org/w...Databankgegevens_wijzigen

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
@ Roblll
bedankt

ik heb alle stappen van de tut gevolgd het ophalen en updaten en deleten lukt me prima. daar is de tut ook duidelijk in, maar het schort bij het inserten.

• whoami
  • Registratie: December 2000
Ik zou toch ff een andere tutorial opsnorren, of anders eens kijken in de MSDN, en dan meer bepaald bij de DataAdapter.
Deze heeft 4 'command' properties; eentje voor insert, eentje voor update, eentje voor delete en eentje voor select. Wat je dus moet doen is een OleDbCommand maken met de correcte sql statement voor iedere xxxCommand.
Adhv de RowState van een DataRow, wordt dan voor iedere row het gepaste command uitgevoerd als je de Update method van de DataAdapter aanroept. (Update / Delete / Insert).

Als het updaten & deleten lukt, dan moet het inserten ook gewoon zonder problemen gaan als je DataAdapter van een insertcommand voorzien is, en het sql statement & de parameters van dat insertcommand gewoon goed staan.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
hartelijk dank allemaal
Pagina: 1