FSB vs Busspeed

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20498

Topicstarter
Ik lees steeds in de reviews over een processor met 266 MHZ FSB en een mobo met 133 MHZ Bus-speed. Ik neem aan dat als je 133 *2 doet je op die 266 uitkomt. Is de bus-speed van de mobo dan niet de FSB ???
Ik heb dit al een paar keer aan mensen gevraagd wat deze getallen nou inhouden en wat de termen FSB en busspeed betekenen maar niemand die daar nog ooit een zinnig antwoord op heeft gegeven. Weet iedereen wel waar over ze praten of praten ze mee met de rest????? Ik zou graag van iemand een goede uitleg over deze begrippen willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Count
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-08-2023
FSB = Front Side Bus. |:(
Er zijn meerdere bussen, je hebt b.v. ook de PCI-bus enzovoort

Great minds think in parallel gutters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20498

Topicstarter
heel goed zover was ik ook al......

Echt verder wordt ik hierdoor niet geholpen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MP83
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 11:53
FSB = Front Side Bus = een vorm van een Bus ....FSB is dus de bus voor o.a je processor....deze maal je multiplier geeft de snelheid van je processor in Mhz...Je PCI bus heeft weer een andere bus en draait op 33Mhz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16889

Dat is een ThunderBird geweest die (kunnen) een 133Mhz FSB hebben, maar sinds de bus van de Tbird een DDR bus is, draait ie op 266 (DDR=Double Data) Het is mogelijk om bij die config. 133Mhz geheugen te gebruiken, dat dus wel op 133Mhz draait, omdat niet het gehele systeem op ddr draait, geheugen bijvoorbeeld niet.

Ook is er al DDR Geheugen, dat kan wel op 266Mhz werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 504
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-02 12:19

504

...en de stadsbus...;)

"I think there is a world market for maybe five computers." (Thomas Watson Jr., Chairmain of IBM, 1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8-Track
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-06 14:57

8-Track

Veel onderdelen in een PC werken op een verschillende snelheid, maar uiteindelijk communiceren al deze componenten over de frontside bus en de backside bus. Be FSB snelheid wordt bepaald door de chipset op het moederbord, en kan tegenwoordig op verschillende snelheden worden ingesteld. Dit is nodig, omdat verschillende CPU's met een verschillende bussnelheid werken, Celeron processoren werken bijvoorbeeld op 66MHz, Pentium II processoren op 100MHz en Pentium III op 100 of 133MHz. De uiteindelijke snelheid van een processor wordt bepaald door een combinatie van de bussnelheid en een zogenaamde multiplier, die de busnelheid vermenigvuldigt tot de gewenste processorsnelheid. De multiplier is iets dat op huidige processoren vast zit, dit kun je niet beinvloeden.

Een Pentium 600 die met een 100MHz bus snelheid werkt heeft een multiplier van 6x (6x100=600)

Een Pentium 866 die met een 133MHz bus werkt heeft een multiplier van 6,5x (6,5x133=866MHz)

By the way, het verhogen van de FSB zorgt er dus voor dat je processor sneller gaat lopen, dit is de wijze waarop je kan overklokken.
Pagina: 1