intel core duo op de handrem?

Pagina: 1
Acties:

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-05 21:57
ik heb een htpc met een t2500 processor. op zich werkt alles prima (high definition films in de hoogste kwaliteit spelen zonder problemen).
waar ik me aan erger is dat bestanden erg langzaam worden uitgepakt. ook het controleren en repareren met quickpar is erg traag. Eén bestandje van 50 mb repareren duurt zo'n 5 minuten, en 10 minuten als ik wat browse tussendoor. Een serie rar bestanden met één bestand van 8 gb uitpakken duurt al gauw 8 minuten.
Mijn eigen vermoeden is dat dit door de processor (of de aansturing van de processor komt). Niet dat deze defect is, want ik had hetzelfde probleem ook met een t2300 processor. Dit zijn beide dual core processoren, en de cores worden ook beide gebruikt. Echter bij het uitpakken met winrar ligt het cpu gebruik rond de 10%, ook als ik geen ander programma actief heb! Winrar ondersteund dual core, en dit heb ik ook aangevinkt in het menu van winrar.
Aan de hd kan het niet liggen, deze heb ik op snelheid getest en dat was goed.
Afbeeldingslocatie: http://kappa.zshare.net/thumb/2762531/thumb.jpg

Iemand bekend met dit probleem, wat kan ik eraan doen?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maak nog eens een pic van je taakbeheer, maar dan met kerneltijden aan.
Dit i.v.m. eventuele drivers die wel 100% van je kernel pakken en dus niet goed draaien

• Bulldock
Afbeeldingslocatie: http://eta.zshare.net/thumb/2762883/thumb.jpg
wat me nu pas opvalt is dat zodra 1 core wat harder gaat werken, de ander terugvalt, maar dat ze beide nooit boven de 25% uitkomen

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-05 18:47
Zet je virusscanner eens uit om te testen. Ik weet niet welke je gebruikt maar sommigen kunnen behoorlijk "zwaar" zijn voor je systeem.

Parren, uitpakken leunen behoorlijk op geheugen en hardeschijf toegang. Kijk daar ook eens naar.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:18

Elektronicanet

Leds do it!

99% zeker dat het je harde schijf is :) Heb je een notebook? Misschien zit er maar een 4200 rpm schijfje in ;)
En defragmenteren wil ook wel eens helpen.

[ Voor 16% gewijzigd door Elektronicanet op 19-07-2007 23:57 ]

Nederlander in België

Verwijderd

En als je meer prioriteit geeft aan de taak? Scheelt dat nog? Gaat hij dan harder werken?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

winwiz schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 23:46:
Zet je virusscanner eens uit om te testen. Ik weet niet welke je gebruikt maar sommigen kunnen behoorlijk "zwaar" zijn voor je systeem.

Parren, uitpakken leunen behoorlijk op geheugen en hardeschijf toegang. Kijk daar ook eens naar.
voornamelijk op je harde schijf. Zeker als je op dezelfde HD leest en schrijft gaat het nete sloom. Zeker met een gefragmenteerde volle HD.

en ik zie dat je vista gebruikt... volgens mij waren daar ook problemen met lezen / schrijven naar de harde schijf. Ergens vaag iets over gelezen, maar dat kan aan mij liggen

wil je echt weten waar de bottleneck ligt? check dan eens een HD checker (HDtune oid) en zie wat de transferrates zijn.

ook kun je in je processen tab bekijken (bij kolomopties) hoeveel er gelezen en geschreven wordt

check anders ook ff sysinternals.net en download de process explorer. Zie je ook een stuk meer.

winrar is iig behoorlijk efficient, en als hij maar 10 % van je cpu gebruikt, zit de bottleneck echt ergens anders. Daarbij zijn de meeste dingen die jij download (en nu uitpakt) ingepakt zonder compressie, maar soms ook niet. Als ze zonder compressie zijn ingepakt, doet de cpu ook niet veel omdattie niets hoeft uit te pakken, alleen te copieren van je rarretjes naar een nieuw bestand

enfin, check het maar eens, ik denk dat het aan je HD snelheid ligt. Groet, Maarten.

-_-

• Bulldock
tis geen notebook, maar een samsung 7200 sata schijf. dit is een grafiekje van hdtach:
hdtach.jpg - 0.13MB

de virusscanner gebruikt erg weinig resources en ik het systeem draait op xp pro.

ik begrijp dat op dezelfde schijven uitpakken extra langzaam gaat, maar waarom is het repareren met quickpar dan zo traag?

en zou het beter zijn om twee schijven te draaien?
ik zat al een tijdje te denken om een notebook schijf als primaire schijf te gebruiken, en daarnaast een standaard schijf om te downloaden (of andersom). het uitpakken is in een dergelijke setup sneller?

[ Voor 25% gewijzigd door Bulldock op 20-07-2007 10:18 ]

• PSU_freak
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:14
Kijk eens bij prestaties als daar iets tegen de 100% aan zit

start==>uitvoeren==>perfmon.msc

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem, sterker nog me muziek gaat helemaal haperen en kraken (op sommige momenten). Ik heb een Samsung SATA2 7200RPM maar dan 4 in RAID-10 dus snelheid lijkt niet helemaal het probleem (Vista score 5.9). Wat ik wel 99% zeker weet is dat niet alles wat je CPU gebruikt in taakbeheer te zien is, winrar en quickpar hebben maar hele lage load maar merk echt dat me PC supertraag wordt (terwijl ik windows weer los staat van die raidopstelling en daar alleen op gedownload wordt).

• Bulldock
grafiekje van de perfmon, ik heb de hd activiteit er bij gezet en de verticale as vergroot naar 500
Afbeeldingslocatie: http://sigma.zshare.net/thumb/2769195/thumb.jpg
de processor blijft onder de 20% en de hd's zitten rond de 300 lezen + 300 schrijven. wat betekenen die waarden? is dat maximaal?

Verwijderd

Dit is vrijwel zeker gewoon je harde schijf. Mijn E6600 loopt ook uit zijn neus te vreten tijdens bijv. unrarren.
Pagina: 1