[OSX] Standaardmappen wijzigen?

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Anghell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-01 09:09
Ik ben sinds kort de (trotse) eigenaar van een Mac Pro. Dit is m'n eerste ervaring met OS X (was eerst een DOS en daarna een Windows gebruiker) en ik vroeg me af of het mogelijk was om de standaardmappen te wijzigen. Wat bedoel ik hiermee?

Er zijn een aantal standaardmappen (Films, Afbeeldingen, Documenten, Muziek) die ik graag door zou willen laten wijzen naar een andere harde schijf (die is 2x zo groot en daar wat beter op toegerust). Ik heb het al geprobeerd met een Alias die zoiets doet, maar niet alle applicaties slikken dit, wat ervoor zorgt dat ie zoekt op de verkeerde plek. (Handmatig aanwijzen is zo vervelend.)

Iemand een idee? Mijn dank is groot :)

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-02 15:45
Ik hieb hier een tutorial voor geschreven -> link.

Mijn excuses voor de verloren afbeeldingen, maar ik heb m'n bandwith weer eens overschreven.

[ Voor 24% gewijzigd door Kaspers op 20-07-2007 14:12 ]

• Anghell
Hmm, dat is het verplaatsen van de complete home map. Ik ben meer op zoek naar 't verplaatsen van de eerder genoemde mappen. De Library enzo mag wel blijven staan waar ie nu staat. Alhoewel het zeker een optie is als het niet anders kan.

Iemand anders nog een suggestie?

• Afdak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-08-2024
Waarom deze exercitie?
Laat die mappen gewoon staan en gebruik ze niet. Je kunt ze beter niet weggooien omdat omdat sommige (Apple) progjes ze nodig hebben.
Maak gewoon voor je eigen spul je eigen mappen, en zet die waar je ze maar wilt hebben.

• viper
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 00:15
No flame intended, maar wat is dat nou voor een antwoord om die mappen dan maar niet te gebruiken? De vraag is of 't kan..

Ik ben sinds kort ook eigenaar van een Macbook en vroeg me precies hetzelfde af. Ik wil namelijk mijn mijn 'Films/Movies' map op een andere partitie hebben dan degene waar mijn home-dir staat..

Ik heb net ff kort gegoogled, maar het enige wat ik kon vinden het de naam wijzigen van die speciale systeemdirs (eigenlijk door de vertalingen ervan te wijzigen. Zie: http://www.oreillynet.com...xph_1004/index.html#chap2

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-02 15:20

chem

Reist de wereld rond

Het is geen probleem om die mappen een andere locatie te geven; dat kan met een zogenoemde symbolic link - dat is een Alias, maar dan op systeem nivo (en niet op Finder-nivo).

Ga naar je homedir (nadat je de oorspronkelijke mappen verwijderd of verplaatst hebt):
ln -s /Volumes/drive/pad/naar/waar/ji/wil/Documents Documents

De eerste parameter geeft het pad aan waar het origineel is, de tweede de naam waaronder die bekend wordt. Je kan dus ook het origineel een andere naam geven, of meerdere mappen naar 1 origineel laten wijzen.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• SiliconError
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-10-2025

SiliconError

:(){ :|:& };:

Ik zou de bestaande mappen verplaatsen naar de nieuwe lokatie en ze dan linken zoals chem aangeeft. Geen idee of dat echt beter is, maar mijn ervaring is dat er een bepaalde 'magic' aan de originele mappen kleeft waardoor Finder de naam kan vertalen (als je je Mac bijv. op Nederlands hebt ingesteld).

Ik heb ooit per ongeluk zo'n map verwijderd en weer met de hand aangemaakt, maar toen werkte dat vertaalsysteem dus niet meer. Ook na het kopieren / terugzetten van de .DS_Store en andere systeembestanden niet. Uiteindelijk heb ik maar een map uit een ander profiel gepakt, toen werkte het weer... :?

[ Voor 9% gewijzigd door SiliconError op 21-07-2007 16:21 ]

• Anghell
Afdak schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 18:53:
Waarom deze exercitie?
Laat die mappen gewoon staan en gebruik ze niet. Je kunt ze beter niet weggooien omdat omdat sommige (Apple) progjes ze nodig hebben.
Maak gewoon voor je eigen spul je eigen mappen, en zet die waar je ze maar wilt hebben.
Omdat ik het leuk zou vinden als Films ook daadwerkelijk Films (en TV-series) bevat. Zoekt wel zo handig...
viper schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 13:40:
No flame intended, maar wat is dat nou voor een antwoord om die mappen dan maar niet te gebruiken? De vraag is of 't kan..

Ik ben sinds kort ook eigenaar van een Macbook en vroeg me precies hetzelfde af. Ik wil namelijk mijn mijn 'Films/Movies' map op een andere partitie hebben dan degene waar mijn home-dir staat..

Ik heb net ff kort gegoogled, maar het enige wat ik kon vinden het de naam wijzigen van die speciale systeemdirs (eigenlijk door de vertalingen ervan te wijzigen. Zie: http://www.oreillynet.com...xph_1004/index.html#chap2
Kwam dit inderdaad ook al een tegen, helaas dus niet helemaal wat ik zoek (wat we allebei zoeken blijkbaar ;))
chem schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 14:57:
Het is geen probleem om die mappen een andere locatie te geven; dat kan met een zogenoemde symbolic link - dat is een Alias, maar dan op systeem nivo (en niet op Finder-nivo).

Ga naar je homedir (nadat je de oorspronkelijke mappen verwijderd of verplaatst hebt):
ln -s /Volumes/drive/pad/naar/waar/ji/wil/Documents Documents

De eerste parameter geeft het pad aan waar het origineel is, de tweede de naam waaronder die bekend wordt. Je kan dus ook het origineel een andere naam geven, of meerdere mappen naar 1 origineel laten wijzen.
En klopt het dat dat dan onder Finder wel als 'n alias wordt weergegeven (dus met zo'n pijltje en een Toon Info die zegt 'alias')?
Mijn dank is groot btw, dit ziet er zeker uit als hetgeen wat ik zoek _/-\o_
SiliconError schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 16:20:
Ik zou de bestaande mappen verplaatsen naar de nieuwe lokatie en ze dan linken zoals chem aangeeft. Geen idee of dat echt beter is, maar mijn ervaring is dat er een bepaalde 'magic' aan de originele mappen kleeft waardoor Finder de naam kan vertalen (als je je Mac bijv. op Nederlands hebt ingesteld).

Ik heb ooit per ongeluk zo'n map verwijderd en weer met de hand aangemaakt, maar toen werkte dat vertaalsysteem dus niet meer. Ook na het kopieren / terugzetten van de .DS_Store en andere systeembestanden niet. Uiteindelijk heb ik maar een map uit een ander profiel gepakt, toen werkte het weer... :?
Ach, ik was toch niet van plan om het systeem op Engels te zetten :P

[ Voor 15% gewijzigd door Anghell op 21-07-2007 16:55 ]

• chem

chem

Reist de wereld rond

Nee, de Finder ziet niet dat het een alias is - want dat is het ook niet; het is een link, geen shortcut.

• Anghell
chem schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 21:23:
Nee, de Finder ziet niet dat het een alias is - want dat is het ook niet; het is een link, geen shortcut.
Dat is dan vreemd want als ik in m'n home dir onder Terminal ln -s /Volumes/Various/Films Movies intyp, komt er onder Finder weer een mapje Movies met zo'n pijltje te staan. Een 'Toon Info' zegt 'Alias' :\

Ben ik dan zo'n }:O ?

• chem

chem

Reist de wereld rond

Anghell schreef op zondag 22 juli 2007 @ 12:00:
[...]

Dat is dan vreemd want als ik in m'n home dir onder Terminal ln -s /Volumes/Various/Films Movies intyp, komt er onder Finder weer een mapje Movies met zo'n pijltje te staan. Een 'Toon Info' zegt 'Alias' :\

Ben ik dan zo'n }:O ?
verrek, je hebt gelijk; misschien dat dit met een 10.4.* update gewijzigd is; ik zou zweren dat dit vroeger niet zo was (ik gebruik het zelf ook al tijden).

• Anghell
Hmm, dan ben ik dus eigenlijk weer terug bij af ;(
Jammer dat dit eigenlijk blijkbaar niet handig kan :\

• chem

chem

Reist de wereld rond

Wat is het probleem dan? Je vindt het pijltje stom?

• Anghell
Nee, absoluut niet, maar aliassen werken slechts leuk in Finder.
Andere applicaties die standaardmappen gebruiken, weten er vaak geen raad mee

• chem

chem

Reist de wereld rond

Andere applicaties hebben vaak ander gedrag bij Finder-aliassen; bij een symbolic link hebben ze er geen weet van, en is het zover zij weten gewoon een map/file zoals de 'destination' aangeeft.

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-01 10:48
Even 'n paar observaties.
SiliconError schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 16:20:
...
Geen idee of dat echt beter is, maar mijn ervaring is dat er een bepaalde 'magic' aan de originele mappen kleeft waardoor Finder de naam kan vertalen (als je je Mac bijv. op Nederlands hebt ingesteld).
...
Dit wordt veroorzaakt door een bestandje met de naam ".localized". Daar zit verder niets in, maar is voor Finder blijkbaar 'n trigger om de naam te vertalen.

• SiliconError
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-10-2025

SiliconError

:(){ :|:& };:

Oh, ok. Bedankt voor de info :)
Vreemd, die .localized heb ik toen niet gezien. Misschien eroverheen gekeken...

• Afdak
viper schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 13:40:
Een wat late reactie (maar ik zit dan ook heerlijk in Umbië -Italië), en no flame intended, maar het voorgaande maakt dus duidelijk waarom mijn antwoord zeker hout snijdt.
In het 'oude' OS (Systeem 6, OS 7, 8 en 9) kon het wel makkelijk, maar in OS X zit je nu eenmaal vast aan de vrij rigide onderliggende UNIX structuur. Daar kun je beter me leren leven, dan het hoe dan ook proberen de baas te zijn.
Bovendien heeft Apple dan ook niet van die infantiele namen gegeven als mijn documenten, mijn films, etc. Dus waarom niet een mapje gemaakt die je wel zo, of zoiets noemt? En daar kun je mee doen wat je wilt. Verder zou ik bv niet snel 'eigen' spul in het mapje Documenten zetten, gezien de 'troep' die sommige programma's er in (moeten) gooien. Ook is de kans groot dat als je de standaard Mac OS mappen gebruikt, waar je dus veel 'verplaatsingen' in uitvoert, dus ook veel aan deleting doet, je per ongeluk de -pak 'm beet- hele iPhoto Library weggooit! Je zal niet de eerste zijn.

Dus mijn advies aan 'beginners' is altijd: laat de standaard mappen voor wat ze zijn, en maak voor eigen gebruik eigen leuke mapjes in je Thuismap, met eigen icoontjes, en je bent echt beter af. :)

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@ Afdak

Toch is vindt ik niet dat je met technische beredeneringen komt, maar met een wazig feit. i Qoute

In het 'oude' OS (Systeem 6, OS 7, 8 en 9) kon het wel makkelijk, maar in OS X zit je nu eenmaal vast aan de vrij rigide onderliggende UNIX structuur. Daar kun je beter me leren leven, dan het hoe dan ook proberen de baas te zijn.

Also nofi.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Afdak
Misschien geen "technische beredeneringen", dus idd weinig Tweakers-like, maar m.i. wel een goede tip Mac-like.
Verder staat het iedereen natuurlijk vrij te doen wat je wilt doen; en ik wist dat er wel iemand met de 'juiste' procedure zou komen (GoT hè).

Dixi.
Pagina: 1