S/PDIF-out probleem Vista + Realtek HD Audio

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:35
Beste Tweakers,

Ik heb onlangs een mooi HiFi-setje gekocht om aan mijn computer aan te sluiten. Ik luister eigenlijk altijd muziek als ik aan het computeren ben, en was het Logitech surroundsetje wat dat betreft een beetje zat geworden. Toen heb ik een setje JBL Northridge E90 speakers gekocht en een Sony STR-DG510 receiver, met coax-in aansluiting.

Ik had destijds een Creative Audigy 2 ZS geluidskaart, maar heb die toen verkocht met de gedachte dat de geluidskaart er toch niet echt toe deed, wanneer je gebruik maakt van S/PDIF (de geluidskaart hoeft niks te doen, alleen het signaal doorsturen). Nu gebruik ik dus de onboard-geluidskaart van mijn Gigabyte P965-DS3 moederbord, namelijk de Realtek HD Audio-chip (met coax-out).

Nu wil het geval dat ik het idee heb dat de geluidskaart dus WEL zit te klooien met het signaal. Dit wil ik natuurlijk niet, want de kwaliteit van die onboard-chip is natuurlijk (veel) minder dan wat er in de receiver zit. Ik denk dit, omdat ik nog steeds het volume kan regelen van het signaal in Vista, en ik kan nog steeds geluidseffecten etc. instellen. Ik gebruik de Vista drivers R1.69.

Wanneer ik Windows XP installeer en daar de nieuwste drivers voor gebruik (weet niet uit mijn hoofd welke dat zijn), lijkt het wel goed te gaan. Ik kan dan in Windows namelijk totaal geen invloed uitoefenen op het signaal, behalve dan muten. Verder hebben balans- en volume-instellingen totaal geen invloed op wat ik uit de speakers hoor. En dat is denk ik hoe het hoort?

Dus mijn vraag luidt: hoe kan ik er nou voor zorgen dat dit ook zo is in Windows Vista? Ik wil wel alles uit mijn speakers halen wat eruit te halen valt, en ik heb nu niet echt het idee dat dit gebeurt. Zie ik een instelling over het hoofd, of zijn die drivers nog niet helemaal in orde oid? Ik wil dus helemaal NIKS in kunnen stellen op de computer qua geluid, ik wil dat het direct naar de receiver gestuurd wordt, zonder dat mijn geluidskaart zich ermee gaat bemoeien. Hoe krijg ik dit voor elkaar?

En nog een klein vraagje: is het slimmer om een coax-kabel te gebruiken, zoals ik nu doe, of een toslink kabel? De receiver en de geluidskaart beschikken namelijk beiden over beide aansluitingen, ik weet niet of toslink geen last heeft van die vervelende instellingen op de computer? Lijkt me eigenlijk sterk dat hier verschil tussen zit, maargoed. Ik gebruik nu een 29-euro kostende coax-kabel van een meter (ja ik weet het, geldverspilling toch?), heeft het zin om over te stappen op toslink?

Mijn bedoeling is niet de hele discussie op gang te brengen of er verschil in kwaliteit zit tussen coax en toslink, ik wil eigenlijk gewoon weten of het verschil heeft qua instellen op de computer. En of toslink gebruiken mijn probleem misschien oplost.

[ Voor 15% gewijzigd door FreddyFish op 19-07-2007 21:35 ]

Verwijderd

Geen antwoord op je echte vraag (ik gebruik geen Vista), maar m.b.t. coax vs optisch: qua signaal maakt het helemaal niets uit, maar een optische aansluiting is per definitie meteen ook een galvanische scheiding tussen je PC en de versterker. Dit voorkomt mogelijke aardlussen en bijbehorende brom, etc.

Verwijderd

De onboard chip resampled altijd naar 48khz. Een gewoone CD opname wordt dan dus geresampled. Dit gaat ten koste van het origineel dus is het geen 1 op 1 doorgave van het signaal. Ik maak om deze reden gebruik van een kaartje van M-audio. Er zijn helaas steeds minder kaarten die nog steeds zo werken dus let op wat je koopt.

Coax of optisch maakt niets uit.

Verder kan je dit even doorlezen, hier staat e.e.a. wat verder toegelicht:

kwaliteit onboard sound via S/PDIF

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Koop een goedkoop kaartje met cmedia 8738/8768 chipset en spdif out en installeer deze drivers.
Daarna kun je bitperfect afspelen mbv de kernel streaming plugin in winamp of foobar 2000
Ikzelf heb onder xp een Trust kaartje met optical out met deze driver onder kernel streaming draaien en het werkt heel goed.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• FreddyFish
Blobber, bedankt voor je reply. Ik had zelf ook al in zo'n topic gevonden dat er een goedkoop Trust kaartje was die dit ook kon. Dit komt toch neer op dat het trust-kaartje dan niet upsampled naar 48KHz, terwijl eigenlijk alle onboard-, en Creative kaartjes dit wel doen?

Dan zou ik aan een dure M-Audio kaart vastzitten oid, maar die Trust kan het dus blijkbaar ook. Ga ik daar even voor kijken.

En hoe zit het dan DVD's die ik afspeel op de computer, die zijn namelijk allemaal 48KHz, maar probeert de geluidskaart dat signaal dan niet te downsamplen naar 41KHz? Want ik vind het toch ook wel weer belangrijk dat ik DD/DTS goed kan ontvangen op de receiver, zonder dat de geluidskaart zich ermee bemoeit.

Verder lees ik in het Wikipedia artikel:
Compared to the regular "wave out method" in Microsoft Windows, kernel streaming requires less CPU time. This comes at the expense of bypassing the KMixer and Windows volume control.
In Windows XP had ik dit ook al voor elkaar gekregen met de gewone Realtek drivers. Daar kon ik het volume ook niet regelen met de Windows volume control. Betekent dat dan niet dat ik toen al had voorkomen dat de geluidskaart het signaal ging decoderen?

Dat Trust-kaartje schaf ik sowieso wel aan, maar ik ben dus heel benieuwd naar hoe dat dan werkt met 48KHz DVD's :)

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

FreddyFish schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 12:43:
In Windows XP had ik dit ook al voor elkaar gekregen met de gewone Realtek drivers. Daar kon ik het volume ook niet regelen met de Windows volume control. Betekent dat dan niet dat ik toen al had voorkomen dat de geluidskaart het signaal ging decoderen?

Dat Trust-kaartje schaf ik sowieso wel aan, maar ik ben dus heel benieuwd naar hoe dat dan werkt met 48KHz DVD's :)
48khz is volgens mij geen probleem, hier is een screenshot van de cmi driver:
Afbeeldingslocatie: http://www.bithead.dds.nl/cmi.jpg

Dvd's (2ch) kan ik gewoon afspelen, alleen het surround gebeuren weet ik niet want dat gebruik ik niet :)

Het zou kunnen dat je de windows mixer al had omzeild, maar dan blijft nog steeds die upsampling naar 48khz over, je zou kunnen zoeken of je dat bij die high definition audio realtek kunt uitschakelen, maar ik ben bang dat dat niet mogelijk is, zoals bij 99% van de onboard meuk helaas.

[ Voor 42% gewijzigd door blobber op 20-07-2007 13:00 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• FreddyFish
blobber schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 12:55:
[...]
48khz is volgens mij geen probleem, hier is een screenshot van de cmi driver:
Hij gaat dan dus niet (brak) downsamplen naar 44.1KHz (m.a.w. de receiver ontvangt dus gewoon rechtsstreeks het 48KHz signaal)?

En verder zit ik in een topic te spitten waar ze het hebben over geluidskaarten met DD/DTS encoding. De geluidskaart zet dan (bijna?) alle signalen om in DD/DTS en stuurt dat naar je receiver. En die kaarten kunnen volgens mij ook hetzelfde als die Trust (het geluid zo doorsturen naar de receiver).

Ik gebruik nu een stereo-opstelling, heb ik er dan wat aan als ik EAX-geluid van games om laat zetten naar DD/DTS? Nu kan ik namelijk EAX helemaal niet gebruiken, omdat ik S/PDIF gebruik, ik weet niet of het met zo'n geluidskaart toch beter kan worden?

De Terratec Aureon 7.1 PCI en de Auzentech HDA X-Mystique zijn hier voorbeelden van. Kan ik er zeker van zijn dat deze kaarten mijn muziek niet gaan upsamplen? Ik heb gelezen dat je in ieder geval ook gewoon dat DD/DTS encoding gewoon kunt uitschakelen, voor wanneer ik muziek luister, dan blijft het stereo.

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

One of the key aspects is to support bitperfect lossless digital transmission through S/PDIF, meaning that there is no tampering with the signal whatsoever. Currently, this works for 16 bit sound streams with 44.1/48/88.2/96 kHz sample rate using DSound/WaveOut/kernel streaming.
Van de cmi driver site, wat betreft dd/dts, moetj je zelf die site ff doornemen, ik heb daar geen ervaring mee :)

• FreddyFish
Oke zeer bedankt iedereen. In het bijzonder blobber :)

ik denk dat het zo'n DD/DTS connect kaart zal worden. Op die manier kan ik ook EAX aanzetten in mijn games!

Verwijderd

check anders onderstaand draadje eens; er wordt beweerd dat de DACs van veel receivers het afleggen tegen die van geluidskaarten, en het dus interessant kan zijn om analoog te gaan ipv S/P DIF. Zeker als je een Auzentech kaartje neemt.

http://forums.guru3d.com/...ad.php?p=2352098&posted=1

• d0rk
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-11-2025
@FreddyFish:

Ik heb wat problemen met mijn moederbord (de GA P35-DS3R), die ook de Realtek HD Audio chip heeft (met coax en optical out).

Ik heb alles wat ik kan bedenken al geprobeerd, maar ik krijg er gewoon geen signaal uit. Hoe heb jij dat voor elkaar gekregen?

• aex351
  • Laatst online: 23:56

aex351

I am the one

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 01:27:
De onboard chip resampled altijd naar 48khz.
Dat is niet waar. De realtek hd audio chip op de DS3 kan jezelf instellen wat de output moet wezen. Zo heb ik de mijne op 96 Khz gezet aangezien digitale setup dat ondersteunt.

< dit stukje webruimte is te huur >

• FreddyFish
d0rk schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 11:38:
@FreddyFish:

Ik heb wat problemen met mijn moederbord (de GA P35-DS3R), die ook de Realtek HD Audio chip heeft (met coax en optical out).

Ik heb alles wat ik kan bedenken al geprobeerd, maar ik krijg er gewoon geen signaal uit. Hoe heb jij dat voor elkaar gekregen?
Ik heb niks bijzonders ervoor moeten doen. Ik gebruik de nieuwste drivers, ik stop de coaxkabel erin en de drivers 'zagen' dat. Werd gelijk ingesteld op S/PDIF-out. Ik weet niet of de Realtek analoog tegelijk kan uitzenden met digitaal, probeer dus even je 3,5mm stekkertjes eruit te halen. Misschien weerhoudt dat de drivers ervan op S/PDIF in te stellen oid, anders weet ik het ook niet.

@ Aad: bedankt, ik zal het even doorlezen :)

• aex351
  • Laatst online: 23:56

aex351

I am the one

FreddyFish schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 14:04:
[...]

Ik heb niks bijzonders ervoor moeten doen. Ik gebruik de nieuwste drivers, ik stop de coaxkabel erin en de drivers 'zagen' dat. Werd gelijk ingesteld op S/PDIF-out. Ik weet niet of de Realtek analoog tegelijk kan uitzenden met digitaal, probeer dus even je 3,5mm stekkertjes eruit te halen. Misschien weerhoudt dat de drivers ervan op S/PDIF in te stellen oid, anders weet ik het ook niet.

@ Aad: bedankt, ik zal het even doorlezen :)
In XP worden beide signalen tegelijk verstuurd. In Vista moet je kiezen, nog zo'n nadeel van Vista.

< dit stukje webruimte is te huur >

Pagina: 1