[php] checken of een bestand toegankelijk is

Pagina: 1
Acties:
  • 258 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02-2017
Stel ik heb een directory met allerlei bestandjes deze is alleen voor bepaalde ip adressen toegankelijk.

Nu wil ik checken in een php script of deze user toegang heeft tot deze bestanden Ja of Nee.

Is dit mogelijk of niet? Zelf zat ik te denken aan file_exists , maar daar moet een directory instaan en dan zal hij altijd true weergeven, omdat het bestand altijd toegankelijk is van de lokale server? Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? file_get_contents ed werken ook niet, omdat die dnek ik ook altijd true zullen weergeven, omdat deze op de server zelf werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokx
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 20:30

kokx

WIN

Daar heb je 2 php functies voor, de namen wijzen zichzelf: is_readable, is_writable.

[ Voor 31% gewijzigd door kokx op 19-07-2007 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

(jarig!)
Ik denk dat jouw antwoord niet het antwoord op zijn vraag is kokx.

Maar ik snap de uitleg met 'toegankelijk voor bepaalde ip adressen' niet helemaal. Bepaald jouw lokale server of bepaalde files toegankelijk zijn vanaf die ip's? En is dat dezelfde server waar ook jouw php-files op draaien?

Je hebt dan toch ergens een overzicht/configuratie welke ips bij welke files mogen komen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Zomaar een idee:
De directory afvangen met een .htaccess file en doorsturen naar een index.php waarin je checkt of het ip de files mag downloaden. Als dit mag kun je de file ter download aanbieden met fpassthru

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSD
Ik zal het iets duidelijker proberen uit te leggen.

Ik heb een aantal bestanden bijvoorbeeld vakantie.jpg in bijvoorbeeld de map /willem staan. In /willem staat ook een .htaccess bestand. Hierin staan een aantal ip adressen die toegang hebben tot de map /willem. Als deze persoon de map willen aan het bekijken is, dan kan hij zeg maar continue die foto bekijken. Als zijn ip nu uit de htaccess filke wordt gehaald heeft hij gene toegang meer. Nu wil ik dus vanuit het oogpunt van de persoon checken of hij toegang hefet tot de foto.

Dus als die persoon bijvoorbeeld check.php aan zou roepen dat hij dan te zien krijgt of hij toegang heeft ja of nee?

Ik wil dit bestand vanuit flash om de 20 sec aanroepen zegg maar om te checken op toegang. Als hij die niet meer heeft wegsturen.. zonder dat de persoon zelf wat hoeft te doen.

[ Voor 12% gewijzigd door RSD op 19-07-2007 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Dan zou je die ip adressen beter in een database kunnen opslaan. Dan kun je ze makkelijk benaderen vanuit PHP. Maar ik snap niet waarom je elke 20sec wil checken of iemand nog toegang heeft. Gaat iemand zn ip adres wijzigen terwijl ie naar t plaatje kijkt of wat? Ik snap niet wat dit met ip adressen te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSD
Op basis van IP adres krijgen mensen toegang tot een afgeschermd gedeelte. Als de toegang vervallen is, wordt het ip adres uit de htaccess gehaald. De toegang moet dan meteen geblokkeerd worden. Het opslaan in een database is geen goed idee. Ik krijg het ip adres van een externe partij aangeleverd, maar zelf kan ik deze nooit genereren, omdat ik niet weet hoe zij het ip adres hebben opgevraagd. Ik kan zelf wel een functie maken om het ip adres te maken, maar ik wete niet of deze dan hetzelfde is of dat deze van ene prioxy is of??

[ Voor 46% gewijzigd door RSD op 20-07-2007 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb echt geen flauw idee wat je nou precies bedoelt, en volgens mij heb je dat zelf ook niet.

Maar als je weet dat de IP adressen met toegang in dat .htaccess bestand staan, dan weet je toch genoeg? Parse zelf dat .htaccess bestand met PHP code, en zo kun je bepalen of een IP adres wel of geen toegang heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naatan
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-05-2010

Naatan

Systeem Beheerder

Het is me niet helemaal duidelijk op watvoor manier je de ip adressen uitleest?

Het klinkt vrij makkelijk, gewoon kijken of het ip adres van de bezoeker in jou 'database' bestaat en zo ja geef je hem toegang, ik snap niet waarom je nou met file_exists zit te rotzooien aangezien dat verder toch niks met de autenticatie te maken heeft..

Naatan.com - Blog & Wordpress Plugins | Divia-CMS.com (OpenSource) - Currently Recruiting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 09:28

we_are_borg

You will Comply

Ik denk dat je dit via hotscripts.com kan oplossen daar staan php programma's die interactie hebben met een htaccess file. Sommige gaan zelfs zover dat er ook een database achter zit. Ik zou een beetje rond kijken daar en afkijken hoe hun het e.e.a. oplossen met hun eigen programma's.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSD
Ok ik zal precies uitleggen wat ik wil maken.

Op een lighttpd server heb ik een aantal flv bestanden staan, deze bestanden zijn streaming te bekijken. Deze bestanden worden afgeschermd door een htaccess file. Deze bestanden zijn dus alleen te bekijken als een ip adres van een gebruiker in dat htaccess bestand staat.

Mensen hebben toegang tot deze streams zodra hun ip dus in dat htaccess bestand staat. Als ze aan het kijken zijn en ik verwijder hun ip adres uit dat htaccess bestand hebben ze geen toegang meer tot de stream. Echter als er niks gebeurt kunnen ze gewoon de stream blijven bekijken, omdat de controle op toegnag pas weer gedaan wordt als ze opnieuw toegang vragen naar het bestand.

Wat ik dus wil doen is een scriptje laten draaien die continue checked of ze toegang hebben ja of nee. Als ze dat niet hebben, dan de stream afkappen door in de flash player een redirect te doen weg van de bestanden.

Misschien moet zoiets wel niet met php, maar ik had al in flash gezocht naar iets om te checken of er toegang is, maar kan dat niet vinden. Het mooiste zou zijn als ik dit in de flash player kan inbouwen waar ze de streams in bekijken.

Maw ik wil het probleem omzeilen dat als jij een bestand aan het downloaden bent en het lukt, en tijdens het downloaden wordt de htaccess aangepast dat je dan ook niet verder kan downloaden.. standaard is het zo dat je dan gewoon het bestand kan blijven downlpoaden.

Zelf dacht ik aan een scriptje die continue de headers inleest om de 20 secinden ofzo van het te laden bestand. Als er een 403 header is dan is het dus niet okee... Maar als ik zoiets doe, dan gebeurt het allenaal op server nivo en dat schiet niet echt op.

[ Voor 18% gewijzigd door RSD op 20-07-2007 14:45 ]

Pagina: 1