Toon posts:

Recovery van bestanden naar ntfs met een live cd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb een pc staan, daarop faalt telkens de windows installatie. Dus ik heb een live cd Ubuntu even uit de kast gepakt die ik 2 maanden geleden besteld had. Alleen hij wil geen draad loos internet pakken. Maar ik wil dus wat belangrijke bestanden uit de pc halen en op een externe hdd zetten zodat ik de pc kan formatteren (ik weet n.l. zeker dat het dan wel gaat lukken met windows). Maar hij zegt telkens dat ik geen bestanden op de ext. hdd kan zetten omdat dat alleen-lezen is. Ik kan het ook niet op cd branden omdat de live cd er al in zit.

Dus Ubuntu mount de ext. hdd wel ik kan er gewoon op browsen, maar ik kan niks erop zetten of eraf halen.

Specs:
2,4 intel pentium
1gb ram
Ubuntu 7.04
Toshiba ext. hdd 160 gb

Hoe kan ik dus die bestanden backuppen?

Bij voorbaat dank,
Thom.

• lembregtse
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-01 15:39
Het alleen lezen, zou dit niet kunnen zijn omdat die Externe als root is gemount ofzo?
Ik herinner me een probleem dat ik met mijn externe gehad heb.

Waardoor ik alleen op mijn externe kon werken als ik als root bezig was.

Probeer dit eens te doen misschien?

Dus je bestanden cp 'en als root => sudo cp /from/ /to/

Edit: jah wat ze hier beneden zeggen klopt wel :)
Ik had er geen rekening mee gehouden dat de kans groot was dat het NTFS kon zijn!

Kom zo bij je terug ;)

[ Voor 23% gewijzigd door lembregtse op 19-07-2007 21:11 ]

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Wordt beetje moeilijk, aangezien je geen internet hebt voor ntfs-config te installeren, misschien dat je ergens andesr de .deb kunt afhalen, en die dan installeren, dan heb je bij Applications > System > NTFS Config (oid) de optie om schrijfrechten aan te zetten op je externe NTFS schijf.

Andere optie is je externe te formateren naar ext3, en dan naderhand in Windows mounten met de EXT3 driver :)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Is de partitie op die externe harddisk soms een NTFS partitie? Dan zou ik het inderdaad maar uit m'n hoofd zetten. Of je moet er een FAT32 partitie van maken, dan kun je er als het goed is wel naar schrijven. Het kan ook dat je alleen de schijf even moet remounten, en dan wel rw, en niet ro. Maar dat gaat dus niet bij een NTFS partitie.

Als er op de externe harddisk niets belangrijks staat: unmounten, formatteren (FAT32), rw mounten. En dan kun je er wel naar schrijven.

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

lembregtse schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 21:09:
Het alleen lezen, zou dit niet kunnen zijn omdat die Externe als root is gemount ofzo?
Ik herinner me een probleem dat ik met mijn externe gehad heb.

Waardoor ik alleen op mijn externe kon werken als ik als root bezig was.

Probeer dit eens te doen misschien?

Dus je bestanden cp 'en als root => sudo cp /from/ /to/
Neen dat komt omdat standaard in Feisty geen driver zit om NTFS te schrijven :)

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-01 04:56

zomertje

Barisax knorretje

USB stick of memory kaartje al geprobeerd?
BIj mij (Kubuntu) mount ie die automatisch.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• lembregtse
Snake schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 21:10:
[...]

Neen dat komt omdat standaard in Feisty geen driver zit om NTFS te schrijven :)
I noticed ;)
Dan wordt het inderdaad wel vrij lastig om dit zonder internet te doen.

Zoek anders de .deb zet deze op een stickje ofzo (liefst fat ;)) en dan via dpkg --install installeren ofzo?

Edit: mijn moeder zegt altijd dat ik moet denken alvorens ik iets zeg :p en Mr. snake heeft dit bewezen ;)
Dus jah eender welk stickje should do the trick =)

[ Voor 16% gewijzigd door lembregtse op 19-07-2007 21:15 ]

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

zomertje schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 21:10:
USB stick of memory kaartje al geprobeerd?
BIj mij (Kubuntu) mount ie die automatisch.
Bij hem wordt de schijf ook automagisch gemount, hij kan er alleen niet naar schrijven.

Daarvoor heeft hij dus ntfs-config nodig :)

@TS kan je je PC niet aan een kabeltje hangen?
apt-get install ntfs-config -y
should do the trick

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

lembregtse schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 21:12:
[...]

I noticed ;)
Dan wordt het inderdaad wel vrij lastig om dit zonder internet te doen.

Zoek anders de .deb zet deze ob een stickje ofzo (liefst fat ;)) en dan via dpkg --install installeren ofzo?
Waarom zo moeilijk ;) dubbelklik :)

En dat stickje mag perfect NTFS zijn, aangezien Feisty daar standaard van kan lezen (hence de mogenlijkheid om bij de installatie je XP profile settings te kopieren.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Alvast bedankt voor alle reacties.

Als ik m`n ext. hd op m`n laptop probeer te formateren kan het alleen maar in NTFS :S

Ben verder echt nog een beginner als het gaat om linux. En die driver voor ntfs waar kan ik die dan vinden? En die moet dan gewoon op een cd verbranden en dan in linux verder installeren?

Edit: heb ntfs config via softpedia

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2007 21:24 ]

• lembregtse
Hier is het .deb package voor Edgy & Feisty:
http://flomertens.free.fr...s-config_0.5.5-1_i386.deb

Meer informatie:
http://doc.gwos.org/index.php/Ntfs-config

Installeren (console):
sudo dpkg -i ntfs-config_0.5.5-1_i386.deb
(of de locatie naar waar deze verwijst!)

Grafische manier kan ik niet met zekerheid vertellen :)

[ Voor 30% gewijzigd door lembregtse op 19-07-2007 21:27 ]

• Kiphaas7
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:39
Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 21:20:

Als ik m`n ext. hd op m`n laptop probeer te formateren kan het alleen maar in NTFS :S
Misschien dat je schijf te groot is voor fat32?

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Hoi,

Alvast bedankt voor alle reacties.

Ben verder echt nog een beginner als het gaat om linux. En die driver voor ntfs waar kan ik die dan vinden? En die moet dan gewoon op een cd verbranden en dan in linux verder installeren?
Chill.

Ik zeg je toch hoe je er aan kan komen. Hang je laptop even op het internet met de Linux CD erin geboot.

Dan doe je
sudo apt-get install ntfs-config -y

Dan ga je nar Applications > System Tools > NTFS configuration tools. Daar vink je beide opties aan, en klik op ok.

Kan je NIET op het internet geraken doe je het volgende:

Steek je externe erin.

Weer starten vanaf dat Ubuntu schijfje, dan System > Administration > GParted.

Dan klik je rechtsboven in het dropdownveldje je externe aan. (ga ze allemaal af, en zoek diegene met overeenkomstig aantal gig's).

Dan verwijder je de partitie erop, en maak je nieuwe aan, en formateer die naar fat32. Dan kan je gewoon alles erop zetten :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu dat .deb file uitgevoerd maar er komt een error te staan: Error: Dependency is not satisfiable: ntfs-3g

Verwijderd

Topicstarter
Snake schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 21:26:
[...]

Chill.

Ik zeg je toch hoe je er aan kan komen. Hang je laptop even op het internet met de Linux CD erin geboot.

Dan doe je
sudo apt-get install ntfs-config -y

Dan ga je nar Applications > System Tools > NTFS configuration tools. Daar vink je beide opties aan, en klik op ok.

Kan je NIET op het internet geraken doe je het volgende:

Steek je externe erin.

Weer starten vanaf dat Ubuntu schijfje, dan System > Administration > GParted.

Dan klik je rechtsboven in het dropdownveldje je externe aan. (ga ze allemaal af, en zoek diegene met overeenkomstig aantal gig's).

Dan verwijder je de partitie erop, en maak je nieuwe aan, en formateer die naar fat32. Dan kan je gewoon alles erop zetten :)
Hey ik heb zeg maar linux op m`n desktop pc en windows op m`n laptop en met die desktop kom ik niet op internet. En het programma GParted staat er niet op :S

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 21:42:
Ik heb nu dat .deb file uitgevoerd maar er komt een error te staan: Error: Dependency is not satisfiable: ntfs-3g
Ow ja dat is waar, dat is de driver.

Kan je helemaal geen kabel krigjen naar die pc?

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 21:43:
[...]

Hey ik heb zeg maar linux op m`n desktop pc en windows op m`n laptop en met die desktop kom ik niet op internet. En het programma GParted staat er niet op :S
Ok je pc, kan je die niet aan de kabel hangen?

Overigens, alt+f2 en dan gparted

Verwijderd

Is het heel moeilijk om deze PC even aan een draadje te hangen? want apt-get solved ook de dependency dingen...

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Makkelijkste is om een BartPE Windows LiveCD te maken, via de CD booten en dan de bestanden naar een externe harde schijf te kopieren. Daarvoor heb je wel een XP computer nodig en een XP installatie CD.

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 19-07-2007 21:49 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:13
Of je pakt de nieuwste knoppix, die mount alle disks automagisch evt met NTFS read/write

My favorite programming language is solder.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik verander de titel even, want je wil helemaal niet "Bestanden uit linux halen", en cd's verbranden zou ik eerst nog maar niet doen.
En niks houdt je tegen om een ander filesystem op je externe schijf te zetten dan ntfs, dat bepaalde operating systems dat niet kunnen betekent niet dat je op je ubuntu geen mkfs.vfat kunt typen.

[ Voor 42% gewijzigd door blaataaps op 19-07-2007 22:02 ]

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:23

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Niet formatteren maar partitioneren, dan kan je er wel FAT32 van maken.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

Topicstarter
Zo! Ik heb de BartPE cd gebruikt, eigenlijk stom dat ik er niet aan gedacht had aangezien we er altijd mee op school werken. En ik ben alles gaan overzetten en dat werkte perfect. Dus ik ga nu Windows XP installeren.

Ik wil jullie bedankt voor de hulp.

Thom

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 23:32:
Zo! Ik heb de BartPE cd gebruikt, eigenlijk stom dat ik er niet aan gedacht had aangezien we er altijd mee op school werken. En ik ben alles gaan overzetten en dat werkte perfect.
Tja, je probleem is ook eigenlijk een Windows probleem, niet een Linux probleem. Succes ermee! :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 23:39:
[...]

Tja, je probleem is ook eigenlijk een Windows probleem, niet een Linux probleem. Succes ermee! :)
Het was eigenlijk omdat ik alleen maar een ubuntu live cd had, en windows niet kon installeren. Maar het is nu gelukkig opgelost.
:)
Pagina: 1