Toon posts:

zelf pc bouwen, wat komt er allemaal bij kijken?

Pagina: 1
Acties:
  • 250 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hey, ik ben al een tijdje van plan om zelf, -voor het eerst- een computer te gaan bouwen. op aanraden van mijn moeder heb ik even gepraat met iemand van een (veel te dure..) computerwinkel. ik had hem mijn lijstje (onder andere: c2d 6750, GA p35c-ds3r, 2 gb kingston 667mhz, 8800gts 640mb) laten zien. hij zei hierover dat dat moederbord slecht was (als hij hem zou bouwen dan zou hij er een asus p5k in stoppen) en de graka veels te zwaai. en dat als ik hem zelf zou bouwen ik ongetwijfeld tegen problemen aan zou lopen, niet zou weten welke kabels hoeveel volt zijn en er niet tevreden mee zou zijn omdat ik het systeem dan op zo'n beetje de helft van de capaciteit ervan zou krijgen.. ("alsof je een caravan met een porsche zou trekken, het werkt wel maar niet goed"..). ik ben nu erg gaan twijfelen over het wel of niet zelf bouwen.. nou is mijn vraag, wat komt er allemaal kijken bij het bouwen van een pc? en heeft deze man gelijk of ruikt hij gewoon geld? ik heb al verschillende (verouderde, 2000 enz) topics op GoT gelezen, en al veel guides (ook die op GoT) maar die gaan allemaal alleen maar over de kast zelf bouwen.. ik ben vooral benieuwd naar wat er allemaal nog meer bij komt kijken.. hij zei dat het veel meer was dan alleen wat onderdeeltjes aan elkaar vast maken.

ik hoop dat iemand me kan helpen want ik weet echt niet meer hoe het verder moet :/ ik heb niet echt bepaald zin om zo'n 400 euro extra te betalen..

edit: misschien ook even handig te vermelden, mijn idee van een computer bouwen was gewoon die kast bouwen m.b.v. de guides, aan doen, OS cd erin, installeren, drivers installeren en gamen maar.. maar zit het dan toch anders, ingewikkelder in elkaar dan ik dacht?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2007 19:26 ]

• -Eraser-
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-04 19:41
Als je oppast met statische elektriciteit, en weet hoe je alles aan moet sluiten (24-pins atx op moederbord, 4-pins voor cpu, 6-pins pci-e voor videokaart, s-ata voor hdd's etc.) moet het wel lukken denk ik ;) in de handleiding van je moederbord staat ook precies hoe je de aan/uit-, resetknoppen, en front audio en usb aan moet sluiten

over dat moederbord, je zou wat reviews ervan kunnen opzoeken ;) ik denk zelf dat het wel een goed bord is, wat ik ervan heb begrepen is dat de vorige ds3 met een 965p chipset ook een erg goed bord was, voor het geld

ik zou trouwens ook niet weten waarom die videokaart te zwaar zou zijn :? lijkt mij dat dat systeem het prima zou moeten trekken

edit: over je eigen edit; als je hem goed in elkaar zet, en alles aangesloten goed hebt, is het inderdaad os-cd erin, installen (drivers & programma's) en dan zou het moeten werken ;)

als het echt niet lukt met bouwen, kun je het altijd nog hier vragen of misschien ken je iemand die het goed kan ;)

[ Voor 39% gewijzigd door -Eraser- op 19-07-2007 19:33 ]

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Die verkoper ruikt inderdaad geld. Dat gigabyte mobo is goed. De graka vind ik persoonlijk een wat slechte prijs/prestatie verhouding hebben, maar is wel lekker rap. En veel meer dan wat onderdelen in elkaar zetten is het eigenlijk ook helemaal niet..

Let wel op dat je geen el-cheapo voeding neemt, daar wil je niet op bezuinigen.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:02
In de ruime zin van het woord..
- Er komt veel kijken bij een pc kopen. Ten eerste heb je zo ie zo een budget waaraan je je moet houden, hieraan koppel jij je wensen met wat voor apparatuur je eventueel al hebt.

Daarna moet je veel reviews, benchmarks en ervaringstopics napluizen. Componenten op elkaars compatibliteit ( werkt het met elkaar ?! ) controleren. En uiteindelijk bepalen wat je exacte setup word..

In jouw geval:

Dat moederbord is prima, genoeg reviews en meningen die dat ondersteunen. Een verkoper zou ik niet vertrouwen, tweakers daarentegen zijn een stuk wijzer ;).

En die grafische kaart, het is een hele sterkte kaart, hij staat vrijwel helemaal boven aan het segment, maar daar betaal je dan ook voor. Als je niet van plan bent deze top te halen ( wat denk ik, zo een beetje 90% van de high end demanders doet) dan zal je een vervanger moeten zoeken.. Wellicht een 320 Mb of Ati concurrent..

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Nou niet helemaal maar, maar ook niet helemaal gelul.

Als je zelf de pc in elkaar zou krijgen (ga ik even vanuit), dan moet er meestal nog wel het een en het ander in gesteld worden. En niet alle spd zijn de juiste waardes, dus je zou misschien nog wel even je geheugen moeten instellen. Maar het werkt wel gelijk.

Verder is het meer onzin wat hij beweerd dan waarheid, want je gaat echt niet de helft inlever als er wat timings niet goed staan.

Ik zou het gewoon proberen het is een uitdaging die wel te doen is met wat hulp van hier, zorg dat je je geheugen uit de QVL haalt om compatibel problemen te voorkomen.

En doe het rust en met belijd dat is erg belangrijk geen haast hebben en netjes alles eerst door denken en opzoeken voor je eraan begint. Google veel en lees je eerst goed in.

En over dat mobo kan ik niks zeggen heb ik nog geen ervaring mee gehad. Ondersteund deze de juiste FSB?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het is allemaal niet zo moeilijk. Tegenwoordig is praktisch alles zo fool-proof gemaakt dat als het fysiek past het ook gewoon gaat werken. Voor de rest gewoon je gezond verstand gebruiken.

Het is alleen wel aan te bevelen om eerst eens te oefenen met een oude computer. Gewoon uit elkaar halen en weer in elkaar. Experimenteren met nieuwe onderdelen twv. honderden euro's is ook zonde.

[ Voor 6% gewijzigd door Palomar op 19-07-2007 19:55 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een computer bouwen en werkend krijgen is niet heel moeilijk, als je voldoende inleest en de instructies volgt. Dan heb je een werkende computer, maar een goede keuze van onderdelen is niet zo gemakkelijk.

Je hebt aan de ene kant de reviews/gebruikerservaringen en aan de andere kant uiteraard jouw eisenpakken/gebruiken/... Ik zal bv regelmatig computers willen "rapturizen", bijstellen naar waar ik eerder de prioriteiten leg, tenzij als de topicstarter van een topic duidelijk aangeeft (zal een onderbouwing van minstens 500 woorden en precisie tot 5 cijfers na de komma eisen ;) Dus niet roepen dat je bv Battlefield 2 wilt spelen, dat zegt niks over wat jij vereist, defineer bv speelbaarheid/speelgedrag.) naar waar hij wilt. Zelfkennis is hier belangrijk om te weten wat wel en wat niet in jouw computer thuis hoort, dan eindigen we bij balanceren en compromis sluiten. Dit is zodanige maatwerk, waar driekwart van de computerwinkels niet aan meedoen, hiervoor worden er topics in CSL gestart.

[ Voor 21% gewijzigd door rapture op 19-07-2007 20:00 ]

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:02
Tip :

Koop een anti-statisch polsbandje.Kost geen drol, en kan een hoop schade voorkomen.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
_Apache_ schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 19:56:
Tip :

Koop een anti-statisch polsbandje.Kost geen drol, en kan een hoop schade voorkomen.
dat lees je vaak en ik zorg ook altijd wel dat ik even een verwarmingsbuis oid vastpak voor ik aan mn pc ga sleutelen, maar in hoeverre veroorzaakt statische electriciteit nou echt schade aan je PC? Ik heb uberhaupt nog nooit meegemaakt of gelezen/gehoord dat het de oorzaak is van een defect... Ik zou bijna zeggen dat statische electriciteit allemaal bullshit is, omdat ik nog nooit van een praktijkvoorbeeld heb gehoord ;)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Palomar schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 20:23:
dat lees je vaak en ik zorg ook altijd wel dat ik even een verwarmingsbuis oid vastpak voor ik aan mn pc ga sleutelen, maar in hoeverre veroorzaakt statische electriciteit nou echt schade aan je PC? Ik heb uberhaupt nog nooit meegemaakt of gelezen/gehoord dat het de oorzaak is van een defect... Ik zou bijna zeggen dat statische electriciteit allemaal bullshit is, omdat ik nog nooit van een praktijkvoorbeeld heb gehoord ;)
De electronicawereld heeft vrij snel beschermingsschakelingen aan de in/uitgangen gehangen zodat de chips niet zomaar kapot gaan als je ze vastpakt. In praktijk raak je de geaarde computerkast wel aan zodat de statische lading in je lichaam weggeraakt, dan gaat de computerkast pas open.

• GieltjE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-04 14:08

GieltjE

Niks te zien...

_Apache_ schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 19:56:
Tip :

In al mijn jaren dat ik meeloop heb ik het pas 1x meegemaakt dat een chip kapot is gegaan en dat was puur door slechte handling van de persoon in questie (pakte een ram chip meerdere malen middenop vast).
Maar als je zorgt dat je zelf geaard bent t.o.v. je kast en je de kaarten goed vastpakt dan loopt dat wel lost.

Hell / 0

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-04 21:10
Offtopic: Leuk topic dit, beter dan "Game-pc voor 1400 euro" enz enz. Eindelijk iemand die echt advies nodig heeft.

Ik vergelijk het bouwen van pc's altijd met lego, het kan niet simpel. Zoals eerder gezegd is het fysiek veelal onmogelijk om iets verkeerd aan te sluiten.

Voorbereiding voor een onervaren persoon is wel erg belangrijk. Lees je goed in. In bijvoorbeeld het computerblad computer idee (Blad voor de wat minder ervaren personen) staat regelmatig een workshop hoe zet ik een pc in elkaar. Misschien dat oude workshops op de internet site te bekijken zijn.

Ook het lezen van handleiding is een goed plan. Als je iemand in je omgeving hebt die vaker een pc in elkaar heeft gezet, zou je kunnen vragen erbij te kijken en advies te geven. Misschien kan je een oude pc uit elkaar halen en weer inelkaar zetten.

Een vriend van mij heeft vorige week voor het eerst een een pc in elkaar gezet, en hij heeft vermoed ik nog minder verstand van hardware dan jij. (sorry wim)

Het enige euvel waar je tegenaan zou kunnen lopen is de instellingen in de bios. Die vriend van mij had hier ook hulp bij nodig. Verder is dit forum een mekka van informatie, maar helaas net als wikipedia niet altijd even betrouwbaar.

Heel veel succes!

Edit: Voor een paar biertjes kan je misschien zelfs een tweaker hier van het forum plukken die bij je in de buurt woont, en wil helpen.

[ Voor 5% gewijzigd door Lumics op 19-07-2007 20:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik was al van plan om zo'n polsbandje te halen waar iedereen het over heeft. Maar het is dus onmogelijk om de verkeerde voedingskabels op de componenten aan te sluiten en zo de peperdure componenten kapot te maken?
En dat moederbord was ook ok volgens mij (staat ook in de BBG high-end van deze maand), maar hij zei dus van niet. (het mobo ondersteunt een FSB van 1333Mhz)

En nog even over die graka, ik heb de 640 MB versie gekozen omdat ik een aantal keer gelezen heb dat meer MB's beter is als je op hogere resoluties speelt (samsung 206BW, 1650x1050). Toch maar de 320 MB versie dan met die resolutie? die van ati weet ik niet, heb gelezen dat die niet overal super presteert, ik heb liever gewoon constante prestatie.
De voeding die ik in gedachten had is de corsair 520 Watt die ook in de BBG staat. Maargoed, over de componenten maak ik nog wel een topic in CSL, dit gaat meer over het bouwen zelf.

Het is waar dat het een uitdaging is, maar het zijn wel onderdelen van zo'n 200 euro per stuk en aangezien ik 16 ben is dat best veel geld voor mij, dus wil ik zeker weten dat het niet kapot gaat. Is het trouwens een goed idee om op marktplaats een computertje van 20 euro te kopen en die uit elkaar halen en in elkaar te zetten? of is dit allemaal zo verouderd dat het er niet meer op lijkt?

Maar wat precies moet ik allemaal doen als ik de goede onderdelen bij elkaar heb, en in elkaar heb gezet? ik heb geen idee hoe het BIOS werkt, heb hier nog nooit iets mee gedaan. en ik lees wel eens iets over jumpers (voor master en slave of iets).. wordt dit nu nog gebruikt?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2007 20:46 ]

Verwijderd

Ik vind ook dat deze verkoper waarmee je gesproken hebt zeer overdrijft. Als je zelf bezig bent zal je zien dat verkeert aansluiten van voedingskabels onmogelijk is.

Het belangrijkste is inderdaad het uitzoeken van de componenten; bouwen kan een kind doen.

Ik ben zelf vaak bezig met onderdelen uit de 486 tijd en in die tijd was bouwen een echte klus. Compatibiliteits problemen; IRQ en DMA conflicten; geheugen tekorten met het laden van alle drivers, &c. Ook in tegenstelling tot de ATX voedingsplug kan de AT plug wel degelijk verkeerd aangesloten worden. Poef, weg bord!
Maar vandaag de dag is het daadwerkelijk plug 'n play.

Als alles werkt kan je ook op je gemak later alle mogelijkheden van je moederbord een voor een bestuderen mbv je handleiding en bios gidsen online. Dan kan je later aanpassingen maken in je bios en op het moederbord (indien moderne moederborden nog jumpers hebben, dat weet het niet) en zien wat het allemaal doet. Zo zal je op jezelf leren en vertrouwder worden met bouwen.

Lees ook alle handleidingen van alle onderdelen van kaft tot kaft om te leren. Zoveel mogelijk weten van je onderdelen is altijd handig en zal je ook meer een gevoel geven van wat elk onderdeel precies kan en doet.

Statische elektriciteit is geen probleem als je je maar altijd van te voren ontlaad mbv een ongelakte verwarmingsbuis of iets dergelijks. Af en toe tijdens bouwen/tunen je opnieuw herladen kan geen kwaad. Vooral niet als je op tapijt loopt.

Oh, en als iets niet gaat niet forceren! Kijk opnieuw of je wel goed bezig bent. Een beetje kracht is soms wel nodig, maar als er meer nodig is dan is er iets mis!
Maar wat precies moet ik allemaal doen als ik de goede onderdelen bij elkaar heb, en in elkaar heb gezet? ik heb geen idee hoe het BIOS werkt, heb hier nog nooit iets mee gedaan. en ik lees wel eens iets over jumpers (voor master en slave of iets).. wordt dit nu nog gebruikt?
Dat staat allemaal in de handleiding van het bord. Download anders de handleiding van het toekomstige bord alvast en lees het een paar keer door. Kan je eventuele antwoorden opzoeken op het net of hier.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2007 20:53 ]

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-04 20:29

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 20:43:
Het is waar dat het een uitdaging is, maar het zijn wel onderdelen van zo'n 200 euro per stuk en aangezien ik 16 ben is dat best veel geld voor mij, dus wil ik zeker weten dat het niet kapot gaat. Is het trouwens een goed idee om op marktplaats een computertje van 20 euro te kopen en die uit elkaar halen en in elkaar te zetten? of is dit allemaal zo verouderd dat het er niet meer op lijkt?
Als je een PC pakt die een ATX-moederbord heeft (vrijwel alles wat een pentium 2 of sneller of een AMD Athlon of sneller heeft), dan is dat goed te gebruiken om te oefenen. Er zijn tegenwoordig wel andere standaarden, maar je geheugen gaat nog steeds in dezelfde soort geheugenbankjes, je CPU zit nog steeds in een socket met een koeler erop, etc. Dus dat kan je goed gebruiken om te oefenen.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-04 16:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels

Overige Hardware is geen dumpbak, vragen over Complete Systemen horen in het gelijknamige subforum. Daarnaast verwachten we op GoT dat je zelf eerst op onderzoek uitgaat. Er zijn op verschillende plekken (onder andere maar zeker niet alleen maar Tweakers.net) howtos te lezen over hoe een PC in elkaar te zetten. Als je eens je wat meer in ging lezen ipv hier topics te spammen zou het al een goed begin zijn. Maar dit is je al meermaals verteld. Check je mail.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.