[TFT] "Dode" (sub)pixels bij DVI, maar niet bij D-sub

Pagina: 1
Acties:

• ChillinR
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 19:15
Edit: nevermind... ik heb een laptop met DVI-uitgang geleend van een vriend, en hierbij traden de problemen niet op. Het ligt blijkbaar aan de videokaart. Gelukig is dit geen probleem aangezien de monitor over een week toch op mijn nieuwe PC, met nieuwe videokaart aangesloten zal zijn.

Excuses voor dit inmiddels nutteloze topic

Ik heb vanmiddag een Samsung 205bw (20" Widescreen TN TFT) gekocht voor een nieuwe PC. Ik heb hem bij thuiskomst meteen getest voor dode pixels op een oude pc. In eerste instantie zag alles er prima uit, ook tijdens testen met Dead Pixel Tester was er niks aan de hand.

Toen ik echter wilde zien hoe het spel Vampire TM: Bloodlines er uitzag op deze monitor, zag ik in het laadscherm dat een aantal pixels helemaal groen waren, terwijl anderen knipperden (ook groen).

Zoals jullie weten wordt, bij het "afsluit-menu" van Windows XP, het bureaublad langzaam zwart-wit (afhankelijk van je instellingen). Ook tijdens dit proces zag ik ineens op allerlei plaatsen op het scherm pixels groen oplichten, al dan niet knipperend. (afhankelijk van de mate van "zwart-wit-heid" werden verschillende pixels groen). Dit is overigens ook afhankelijk van de achtergrond: het ligt blijkbaar aan de kleur of de pixel groen wordt of niet. Zoals gezegd is er bij de basiskleuren sowieso niks aan de hand.

De monitor was bij bovenstaande aangesloten op de DVI-poort van een Geforce FX5900.

Ik heb de monitor vervolgens omgeruild bij de MM en heb bovenstaande tests herhaald. Er was in ieder geval verschil merkbaar: nu waren de "dode" pixels niet alleen maar groen meer, maar waren alle primaire kleuren vertegenwoordigd 8)7 .

Ook werd het duidelijker dat de aanwezigheid van de "dode" pixels afhankelijk is van de kleur en/of helderheid van hetgeen afgebeeld wordt. Op een paar benen op een foto verschenen namelijk blauwe pixels, terwijl op een trap groene verschenen. Daarnaast is dit ook afhankelijk van de
kleurkwaliteit: bij 32-bits kleuren verschijnen andere pixels (vooral blauwe) dan bij 16-bits kleuren (vooral groene).

Vervolgens heb ik de monitor aangesloten op de D-sub-uitgang van de videokaart, en nu is het probleem verdwenen :| .

De DVI-uitgang van de videokaart is hiervoor nog nooit gebruikt, misschien dat het daaraan kan liggen. Ik zal de D-sub poort van de monitor zo aansluiten op de DVI-poort van de videokaart met een DVI->D-sub converter ertussen om te kijken wat dat oplevert.

Behalve dit laatste heb ik geen flauw idee meer waar het aan kan liggen. Ik heb wel een aantal posts met vergelijkbare problemen gevonden op, maar in geen van deze ben ik een oplossing/verklaring tegengekomen. Is er misschien iemand die wél enig idee heeft wat hier aan de hand kan zijn?
Alvast bedankt!

*gaat kijken wat er gebeurt met DVI->D-sub converter*

P.S.: ik heb op dit moment geen gelegenheid om de monitor op een andere videokaart te testen, aangezien ik nog niet alle essentiele onderdelen van m'n nieuwe pc heb.

Edit: Met de DVI->D-sub converter aan de DVI-poort van de videokaart is het beeld prima, geen groene/blauwe/rode pixels die er niet horen te zijn...

[ Voor 8% gewijzigd door ChillinR op 19-07-2007 18:27 ]