[DNS] - Eigen DNS server hapert periodiek

Pagina: 1
Acties:

• gvanh
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-12-2023

gvanh

Webdeveloper

Topicstarter
Sinds eergisteren heb ik een eigen Linux gebaseerde DNS server binnen mijn netwerk draaien, die ervoor moet zorgen dat specifieke hosts binnen het eigen netwerk gevonden worden. Dit lijkt allemaal lekker te werken, internetten loopt goed en ook de vertaling van de hostnames wordt inderdaad goed uitgevoerd.

Vreemde is nu alleen dat periodiek ... ik heb het gevoel dat het zo om het uur is ... de DNS server ineens een aantal minuten niet werkt. Dan kan ik dus geen internet-adressen bezoeken, ik krijg een melding dat de server niet kan worden gevonden.

Bij de server-instellingen heb ik twee (master)zones opgegeven, eentje voor de reverse lookups (1.168.192.in-addr.arpa) en eentje voor het domein dat op de server is ingesteld. De tests die ik online gevonden heb om te controleren of de configuratie klopt - voor normale lookups en reverse lookups - werken goed. Het lijkt dus dat de instellingen in orde zijn. Daarom kan ik niet goed de vinger leggen op waar het eventueel misgaat.

Is er op basis van de info die ik nu gegeven heb een uitspraak te doen over wat er fout zou kunnen gaan? Of moet ik dan eerst een dump geven van de configuratie-bestanden? Configuratie van de server heb ik overigens via SUSE's YAST gedaan, dus fouten in de samenstelling van de configuratiebestanden zijn niet de meest voor de hand liggende reden.

Alvast dank voor het meedenken.

Nog even een aanvulling. In een periode van hapering (net weer een gehad) werkt een "host <domeinnaam>" lookup op de linuxbox zelf nog wel. Wanneer ik echter in een DOS-box op een van de windows clients een "nslookup <domeinnaam>" doe, dan krijg ik deze foutmelding:

code:
1
2
3
4
5
Server:  ns.example.com
Address:  192.168.1.10

DNS request timed out.
    timeout was 2 seconds.

[ Voor 12% gewijzigd door gvanh op 19-07-2007 17:10 . Reden: aanvulling. ]

Verwijderd

Kan je tijdens de 'hapering' de DNS-server wel pingen vanaf een Windows-cliënt? Staat er ook iets in de logs van de DNS-server op de tijd van de 'hapering'?

• gvanh

gvanh

Webdeveloper

Topicstarter
Ik zal dat controleren bij de eerstvolgende hapering. Volgens mij kon dat wel ja. Want met de nslookup wordt de DNS-server zelf ook wel gevonden, alleen de request geeft vervolgens een timeout of zo.

Net even gecontroleerd. De DNS server blijft inderdaad "pingbaar" vanaf de windows-client.
Het lijkt er overigens op dat de hapering precies elk uur om 7 minuten over heel begint.
Kan dat iets te maken hebben met ingestelde timeouts, cache vernieuwing, etc.? (SOA instellingen)

[ Voor 41% gewijzigd door gvanh op 20-07-2007 09:10 ]

• gvanh

gvanh

Webdeveloper

Topicstarter
In de lijst van forwarders hoeft toch niet het IP adres van de DNS server zelf te staan? Alleen de DNS servers van de provider, right?

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-03 23:10
gewoon even de logging van BIND opschroeven tot debug-mode en mogelijks ga je meer waardevolle info krijgen...(met allerlei timings etc)

• gvanh

gvanh

Webdeveloper

Topicstarter
Volgens mij waren inderdaad de SOA records de boosdoener. Die heb ik nu gewijzigd volgens de instellingen van een artikel dat daar een aantal 'default' waarden voor aangeeft. Net om 10:07 geen hapering gehad. Even afwachten nog ... maar volgens mij gaat het nu goed.

Verder zie ik in de logs dat de DNS-server zelf (127.0.0.1) regelmatig een query uitvoert voor "ldap.example.com". Ik zou alleen niet weten door welk proces die query opgevraagd wordt. Ongetwijfeld heeft het iets met LDAP te maken, maar ik heb - voor zover ik weet - geen services draaien die iets met LDAP doen. Hoe zou ik kunnen achterhalen door welk proces deze query wordt aangevraagd? De "ldap.example.com" doet vermoeden dat het iets te maken heeft met standaardinstellingen die ergens staan.

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Waar heb je de configuratie vandaan? Een bind server gaat niet uit zichzelf naar een voorbeeld ldap server verbinden :) Zoek je /etc eens door op ldap.example.com?

Bash Session:
1
rgrep -r ldap.example.com /etc/bind/* 

• gvanh

gvanh

Webdeveloper

Topicstarter
Ah ... dat is nuttig!

Ik had al iets met grep geprobeerd op alle mogelijke bestanden ... maar dat was iets te veel van het goede ;-)

Ik heb nu twee verwijzingen gevonden, eentje in de openLDAP configuratiebestanden en één in de Courier (mailserver) bestanden. Voor zover ik weet heb ik echter helemaal geen openLDAP draaien. Hoe zou ik dat kunnen achterhalen? Ik heb al met ps -A gekeken ... daar draait inderdaad wel couriertcpd, maar geen openLDAP ... wellicht draait die echter stiekem toch via inetd of zo?

Is er een mogelijkheid om te achterhalen of die wel draait?

Alvast weer dank!
Pagina: 1