Zalman 7700-AlCu vs. Scythe Infinity

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• quaintpaul
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-11-2024
Ik heb momenteel de volgende setup:
- Antec Sonata II
- Intel E6600
- Zalman 7700-AlCu
- ASUS 8800GTS 640 MB met stock cooler

Ik gebruik niet de airduct van de Sonata (vernachelt volgens mij de complete airflow?!?!). Ik heb een extra 120mm fan bij de Hard disk bay (zit onderaan aan de voorkant bij de Sonata). Deze zuigt lucht aan.. Aan de achterkant de standaard 120mm out fan. Verder dus een dikke 7700-AlCu op m'n CPU...

Ik heb toendertijd (paar maanden terug) gekozen voor de Sonata II vanwege de stilte. Achteraf blijkt dat een slechte keuze te zijn geweest, want ik ben namelijk (hoe kan het ook anders met zulke lekkere spullen) aan het OC'en geraakt en had dus eigenlijk beter een kast met goede airflow kunnen kiezen. Het geluid van de 7700 vind ik echter zo storend dat hij bij mij op ongeveer 50% draait (via Zalman fan controller). Daarmee kan ik de E6600 echter niet hoger dan 3,0/3,1 GHz krijgen (dan 61 graden via Orthos), dus ik wil de koeling verbeteren. De Scythe Infinity is mij erg opgevallen vanwege z'n goede koel prestaties en vooral ook relatief lage geluidsproductie.

Stel nou dat het een goede vervanger zou zijn en ik zou hem kopen, hoe plaats ik hem dan? De fan kan 4 kanten op blazen:
- Recht omhoog (tegen de voeding aan, weinig nut)
- Naar binnen (dan blaast hij dus over m'n RAM, maar ook tegen de stroming van de fan bij de HDD in toch??)
- Naar beneden (dan blaast hij tegen de onderkant van m'n GeForce)
- Naar achter => dan blaast hij direct in de out fan aan de achterkant.

Het lijkt me op zich dat het vrij gunstig is om de warme lucht zsm kwijt te zijn, maar is het wel efficient om van zo dichtbij in een zuigende fan te blazen??

Hoe zouden jullie hem plaatsen (áls jullie hem zouden kopen)??

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-01 09:49

rCk

Ik weet niet of je er 2 kan plaatsen, want dan zou ik er eentje die ín de koeler blaast , en ook ram lucht zuigt, en dan eentje aan de achterkant die het dan weer afvoerd naar je exhaust fan. Als dat zou kunnen.

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
naar buiten tegen die andere fan aan laten blazen zo staat elke cpu fan (tenzij die er boven op ligt... ben je mteen de warme lucht kwijt

1337

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Ikzelf heb een Scythe Infinity en laat de fan naar achteren blazen. Hier zit ook bij mij een outtake fan die de warme lucht meteen uit de kast fietst. Dat is in de meeste gevallen de meest logische manier.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• quaintpaul
Super! vlotte reacties!

2 fans kan, heb inderdaad aan zitten denken (ééntje zuigen, ééntje blazen voor hogere airflow), dan blaas ik dus ééntje in de exhaust en de ander zuigt de boel vanaf de andere kant aan?

@ ZandBak
Normaal gespreken blazen CPU fans toch omhoog, gezien vanuit de CPU? dus zo (links is exhaust fan, blaast naar links, daarnaast die punt is CPU, blaas omhoog
<< ||
<< || ^^^^^^^^^
<< || / ***********\
-------------------

Wat ik dus wil met Infinity (en vraag of het mogelijk is):
<< || << |||||||||||||||||||||||||||||
--------------------------------

Of met TWEE fans:
<< || << *|||||||||||||||||||||||||||||* <<

Als jullie begrijpen wat ik bedoel :P

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
quaintpaul schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 16:49:

[...]

Normaal gespreken blazen CPU fans toch omhoog, gezien vanuit de CPU?
Uh, nee. Normaal gesproken blazen fans richting en tussen de vinnen van de heatsink.
Dit principe is hetzelfde bij de Scythe Infinity, alleen heb je nu de keuze in welke richting dit is omdat de fan aan de zijkant wordt gemonteerd, in plaats van bovenop de heatsink.
Wat ik dus wil met Infinity (en vraag of het mogelijk is):
Indien je één fan gebruikt (wat eigenlijk hoort bij de Infinity) is dit de beste opstelling:

<< ||    |||||||||||||||||||||||||||||<<

Hierin is blauw de meegeleverde fan van Scythe.
Of met TWEE fans:
Dat is mogelijk, maar de vraag is of dat enig positief effect zal hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Rone op 19-07-2007 16:59 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• quaintpaul
Thanks, klinkt eigenlijk best logisch zo! Denk dat dat hem wordt, 2 fans is volgens mij sowieso lastig aangezien je volgens mij de bevestigings materialen (speciale clips ofzo) niet meegeleverd krijgt bij de koeler en ik ze online niet kan vinden (wel op site van Scythe zelf, maar voor $1,90 aan producten bestellen uit de USA is btje te veel van het goede :P)

Thanks!

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
quaintpaul schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 10:58:

Thanks, klinkt eigenlijk best logisch zo! Denk dat dat hem wordt, 2 fans is volgens mij sowieso lastig aangezien je volgens mij de bevestigings materialen (speciale clips ofzo) niet meegeleverd krijgt bij de koeler...
Toch wel. Scythe levert twee sets bevestigingsclips (vier in totaal) bij de Infinity. Het enige wat je dus nodig zou hebben is een tweede fan. De clips zijn indien nodig ook per twee te koop, maar dan betaal je al snel enkele Euro's voor een stukje metaal...

Verwijderd

Ik lees dat je stilte belanggrijk vind.
Je zou een Tuniq Tower kunnen overwegen, deze koelt net iets beter en kun je uitrusten met tot 3 fans naar eigen keuze (stille types zelf selecteren dus). De Tuniq heeft een ingang om een fan in de koelribben te plaatsen.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:41

_Apache_

For life.

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 14:28:
Ik lees dat je stilte belanggrijk vind.
Je zou een Tuniq Tower kunnen overwegen, deze koelt net iets beter en kun je uitrusten met tot 3 fans naar eigen keuze (stille types zelf selecteren dus). De Tuniq heeft een ingang om een fan in de koelribben te plaatsen.
Je kan er op de Scythe - mits je over wat handigheid beschikt - 4 monteren. Denk dat als je niet gaan overklokken de tower beetje overkill is, niet?

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Verwijderd

Niet als je gewoonweg een stil systeem wilt hebben ;)

• quaintpaul
Ik wil wél overclocken, sterker nog ik ga de Zalman vervangen omdat ik niet verder kom dan 3,05 GHz met een E6600 omdat de koeler anders te lawaaiig (naar mijn smaak..) wordt.

OUCH die Tuniq Tower had ik nog nooit gezien :P NOG groter dan de Infinity?!?! Maar denk niet dat dat gaat passen.. Heb de Antec Sonata II kast, en vrees dat de Infinity daar al met moeite in gaat passen...

Twee fans ga ik trouwens toch niet doen.. Misschien vervang ik de standaard koeler nog door een stiller exemplaar (Papst) maar dat is voor later zorg.. Ik wil gewoon m'n CPU nog een beetje pushen tegen acceptabel geluids niveau (3,2 GHz zou net leuk zijn).. En dan natuurlijk nog wat ruimte hebben voor speling, als het later nog eens nodig blijkt te zijn :)

Thanks voor de reacties! Erg nuttig!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:41

_Apache_

For life.

quaintpaul schreef op maandag 23 juli 2007 @ 11:08:
Ik wil wél overclocken, sterker nog ik ga de Zalman vervangen omdat ik niet verder kom dan 3,05 GHz met een E6600 omdat de koeler anders te lawaaiig (naar mijn smaak..) wordt.

OUCH die Tuniq Tower had ik nog nooit gezien :P NOG groter dan de Infinity?!?! Maar denk niet dat dat gaat passen.. Heb de Antec Sonata II kast, en vrees dat de Infinity daar al met moeite in gaat passen...
Ligt ook aan je mobo, maar het moet passen volgens mij, zoek anders even in dit forum, staat info over.
Twee fans ga ik trouwens toch niet doen.. Misschien vervang ik de standaard koeler nog door een stiller exemplaar (Papst) maar dat is voor later zorg.. Ik wil gewoon m'n CPU nog een beetje pushen tegen acceptabel geluids niveau (3,2 GHz zou net leuk zijn).. En dan natuurlijk nog wat ruimte hebben voor speling, als het later nog eens nodig blijkt te zijn :)

Thanks voor de reacties! Erg nuttig!

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Verwijderd

r00n schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 14:20:
[...]

Scythe levert twee sets bevestigingsclips (vier in totaal) bij de Infinity.
Hmm, de mijne werd met één set geleverd.

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-01 23:10
Ik heb er ook maar een setje clips bij gekregen.

Ik heb een review gelezen over de Infinity waar ze verschillende fan opstellingen deden met 1, 2 en 4 fans. De push-push opstelling met 2 fans was het beste.

[ Voor 36% gewijzigd door M411007 op 23-07-2007 11:48 ]

• quaintpaul
Ik ga er niet vanuit 2 fans nodig te hebben.. De Infinity is zo groot dat hij enkele centimeters verwijderd is van m'n exhaust.. Als er dus nog een zuigende fan tussen de heatpipe en de exhaust fan geplaatst wordt (als dat al past) geloof ik er niks van dat hij veel nut zal hebben (de lucht daar wordt al weggezogen door de exhaust fan!

Daarnaast was het sowieso de bedoeling het hele gebeure stiller te maken (nou ja, net zo stil maar dan met meer performance d.m.v. hogere overclock :P).

Thanks voor de feedback!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:27

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik heb dezelfde kast, plus voor en achter 2 fans, dus precies zoals jij dat hebt. Ik weet niet hoe groot die Infinity en Tuniq zijn, maar ik heb er een Thermalright Ultra 120 Extreme inzitten en dat past precies.
De koelerfan blaast door de koeler heen naar achteren, zoals roon aangaf.

Ruimte zat om op de koeler nog een 2e fan te plaatsen, maar gaat volgens mij inderdaad geen barst helpen en stilte heeft ook wat.

Dit systeem is voor wat ik gewend ben erg stil, dit terwijl alle drie de fans op +/- 1500 rpm werken. Komt natuurlijk ook door het goede kastontwerp en de trillende delen die in rubber hangen zoals de fans en de hdd's.

Draai een E4300 op 3150Mhz@1.375v, Orthos stressed max 55°C

Specs

• quaintpaul
Uiteindelijk de Scythe Infinity geïnstalleerd! Past in de Sonata 2 (ongeveer 3/4 mm speling richting de voeding). Inbouwen viel best mee! De fan zuigt idd lucht van de voorkant de kast, blaast deze door de koeler en zo weer in de exhaust fan aan de achterkant!

Koelprestaties zijn erg merkbaar! Van 61 graden naar 52 graden, fully stressed door Orthos! Oude Zalman draaide toen natuurlijk wel op 40% ofzo (Infinity op 100%). Érg stil dat ding trouwens! :D
Pagina: 1