Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Kwaliteit van productsurveys

Pagina: 1
Acties:

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
In het oude systeem waren er surveys en reviews, waarbij de ene (reviews geloof ik?) aan strengere eisen moesten voldoen. Deze werden dan aangeduid met een sterretje, wat handig was om snel de kwalitatief vaak veel betere reviews van de surveys te kunnen onderscheiden. Maar helaas worden nu alle reviews op 1 hoop gegooid, en imho is de bruikbaarheid sterk gedaald.

Als ik vroeger de meningen van anderen over een bepaald product zocht opende ik de productsurvey, zocht op het product en klikte alle reviews (dus die met een ster) aan. Nu kan dat niet meer, want ook de reviews die nipt het minimale aantal woorden halen staan tussen de zoekresultaten maar zijn wel praktisch waardeloos. Een paar willekeurige voorbeelden van de laatste paar dagen:
http://tweakers.net/productreview/4867
http://tweakers.net/productreview/4863
http://tweakers.net/productreview/4860

Deze zijn erg kort, bieden weinig informatie over het product en bevatten vaak niet eens relevante meningen. Bijvoorbeeld de laatste in het rijtje, geen omschrijving, geen foto's, alleen maar de melding dat hij kapot is.

Ik zou graag willen dat het oude onderscheid van surveys en reviews weer terugkomt, of dat er (veel) strenger gemodereerd wordt. Het lijkt mij dat er strengere criteria aan een review gehangen kunnen worden, en als de review er niet aan voldoet dat hij onder embargo gaat totdat de auteur de 'm heeft aangepast. Natuurlijk zal dit wel veel extra werk opleveren, want alle reviews moeten gelezen worden, maar de kwaliteit zal denk ik sterk verbeteren.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:51

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Er is in de Productreviews net zo goed plaats voor compacte beoordelingen als zeer uitgebreide reviews. Zolang iemand enige onderbouwing van zijn mening geeft is dat voldoende. Als de drempel voor het plaatsen van reviews hoger wordt, zal het aantal reviews afnemen en hebben de Productreviews nauwelijks toegevoegde waarde in de Pricewatch. Sinds de lancering van de nieuwe site is het aantal nieuw geplaatste reviews weer toegenomen*. Dat wil graag zo houden.

Het onderscheid tussen gewone 'surveys' en 'user reviews' heb ik weggehaald omdat verwarring kan veroorzaken. Een review is nu gewoon een review. Ik wil in de toekomst de kwaliteit van de reviews wel weer herkenbaar maken maar dan door reviews te laten beoordelen door bezoekers, bijvoorbeeld op een schaal van nul tot drie sterren.

*Januari: 193
Februari: 186
Maart: 212
April: 157
Mei: 174
Juni: 232
Juli: 194

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik heb geen idee of het anderen ook opgevallen is, maar de laatste tijd volg ik de productsurvey wat meer, en ik kom steeds vaker surveys tegen met alle waarderingen gegeven, en een stukje text van nog geen 300 woorden.

Ik neem toch niet aan dat het zo de bedoeling is. Zou er niet aan de productsurvey ook een meldpunt ding kunnen komen, zoals aan de V&A advertenties, of blijven we ze hier melden? In dat geval is een centraal meldtopic misschien iets?

Voorbeelden:

http://tweakers.net/productreview/4287
http://tweakers.net/productreview/4315
http://tweakers.net/productreview/4871
http://tweakers.net/productreview/4878

• Toolskyn
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-06 11:01

Toolskyn

€ 500,-

Ik mis een beetje het probleem, als iemand geen zin heeft om een groot stuk tekst te schrijven als onderbouwing, maar wel graag zou willen aangeven hoe een product is bevallen. Lijkt me niets mis mee, meer een extra als iemand een flink uitgebreide onderbouwing erbij zet. Maar ik heb het idee dat wanneer je die grote onderbouwing verlangt, dat dan de database aan surveys flink uitgedund zal worden.

gewooniets.nl

• TheZeroorez
  • Niet online
Aan enkel een beoordeling van 4 en 'was goed maar kon beter' heeft niemand iets.

Het is een productsurvey, geen productcijfer. Het gaat niet om wat jij vindt dat het waard is, het gaat erom dat je uit kunt leggen waarom je dit vindt, en waarom je dus ook die beoordeling gegeven hebt. Zo hebben andere users er nog iets aan.

Lekker karma krikken is het ook trouwens, even snel alles een beoordeling geven en klaar.. (al zal dat ook wel weer iets met de lengte van de survey te maken hebben).

Begrijp me trouwens niet verkeerd; ik zeg niet dat elke survey 1000 woorden moet tellen, wel wil ik zeggen dat surveys zoals in mijn voorbeelden naar mijn mening gewoon veel te mager zijn, en weinig tot niets toevoegen.

--Ey, twf? Gemist zeker.. Had nog wel gekeken :S
Mja, zo ook goed iig :)

[ Voor 23% gewijzigd door TheZeroorez op 22-07-2007 14:02 ]

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Zie ook Kwaliteit van productsurveys iets naar onderen in de topiclist.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Topic samengevoegd :)

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:44

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

Zoals Femme al zegt is het onderscheid verwijderd. Er zal een nieuwe beoordelingsmethode worden ingevoerd zodat jullie, de modererende gebruiker, de surveys kan beoordelen. Aan de hand van die rating zal de survey verwijderd worden of juist extra onder de aandacht worden gebracht.

• TheZeroorez
  • Niet online
Longbeard schreef op zondag 22 juli 2007 @ 16:38:
Zoals Femme al zegt is het onderscheid verwijderd. Er zal een nieuwe beoordelingsmethode worden ingevoerd zodat jullie, de modererende gebruiker, de surveys kan beoordelen. Aan de hand van die rating zal de survey verwijderd worden of juist extra onder de aandacht worden gebracht.
Dat van die rating had ik inmiddels begrepen, maar dat wij hem daarmee automatisch kunnen verstoppen is wel tof, goede feature!

• Longbeard

Longbeard

TheZeroorez schreef op zondag 22 juli 2007 @ 16:59:
[...]

Dat van die rating had ik inmiddels begrepen, maar dat wij hem daarmee automatisch kunnen verstoppen is wel tof, goede feature!
Automatisch verstoppen zit er niet in, we willen geen fanboy "verstop" acties. Een Powermod of FPA zal wel aan de hand van de beoordelingen de survey nader bekijken.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:51

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het is mogelijk voor de admins om reviews te locken waarmee ze onzichtbaar zijn totdat een admin ze weer van die status afgehaald heeft. Dit kan gebruikt worden voor reviews die we ondermaats vinden en waarvan we verbeteringen door de user verwachten. Ik vind dat een betere aanpak dan reviews helemaal verwijderen.
TheZeroorez schreef op zondag 22 juli 2007 @ 13:16:

Lekker karma krikken is het ook trouwens, even snel alles een beoordeling geven en klaar.. (al zal dat ook wel weer iets met de lengte van de survey te maken hebben).
Voor een uitgebreide review krijg je veel meer punten dan voor een korte. Ook dingen zoals het toevoegen van plaatjes en productkoppelingen dragen bij aan de score.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik vind het systeem nu ook beter hoor. Bij het oude systeem vond ik het nog wel eens wat 'arrogant' overkomen als je zelf dat vinkje met 'user survey' moet aanvinken ;) (met de gedachte dus dat het in je eigen ogen een hele goede survey zal zijn). Ik zat soms iig wel eens te twijfelen of ik het wel/niet moet doen.

Verder wat iemand anders aankaartte om de reviews te gaan beoordelen vind ik wat overdone. Dan ga je beoordelingen weer beoordelen. Hou het gewoon simpel. Aan het aantal reacties of pageviews kun je nl. ook wel zien of het een populaire (en dus ws. goede) review is.

[ Voor 10% gewijzigd door Palomar op 23-07-2007 12:19 ]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:40

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Natuurlijk is het goed dat je niet een hele grote review hoeft te schrijven om een survey te kunnen plaatsen.
Maar ik vond van het oude systeem juist goed dat je kan zien of het een goede survey betreft.
Leuk dat mensen erg korte surveys kunnen plaatsen maar zelf las ik alleen review, en begon pas aan de surveys als er weinig reviews beschikbaar waren.
Als je met het nieuwe beoordelingssysteem weer vantevoren kunt zien wat je aan een survey hebt vind ik dat ook prima. Maar nu werkt het niet lekker, misschien worden er inderdaad meer gemaakt.
Maar ik lees er nu minder, misschien geldt dat alleen voor mij maar dat denk ik eigenlijk niet. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06 13:12
Femme schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 20:53:
Het onderscheid tussen gewone 'surveys' en 'user reviews' heb ik weggehaald omdat verwarring kan veroorzaken. Een review is nu gewoon een review. Ik wil in de toekomst de kwaliteit van de reviews wel weer herkenbaar maken maar dan door reviews te laten beoordelen door bezoekers, bijvoorbeeld op een schaal van nul tot drie sterren.
Misschien een gek idee, maar gebruik hetzelfde systeem als dat er nu voor de reacties wordt gebruikt? Ik vind het een overzichtelijke en prettige manier om te beoordelen :). Gaan deze beoordelingen dan ook de weging van een review bepalen in de totale/gemiddelde beoordeling van een product?

offtopic:
Zou je nog naar issue 2690 op devtrack willen kijken? Normaal zijn jullie vrij vlot maar die is geloof ik over het hoofd gezien.

• Longbeard

Longbeard

Rafe schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 16:16:
[...]

Misschien een gek idee, maar gebruik hetzelfde systeem als dat er nu voor de reacties wordt gebruikt? Ik vind het een overzichtelijke en prettige manier om te beoordelen :). Gaan deze beoordelingen dan ook de weging van een review bepalen in de totale/gemiddelde beoordeling van een product?

offtopic:
Zou je nog naar issue 2690 op devtrack willen kijken? Normaal zijn jullie vrij vlot maar die is geloof ik over het hoofd gezien.
Er komt een soortgelijk systeem voor de Product Reviews. De beoordelingen zullen mede bepalend zijn voor de weging van de Product Review.
Pagina: 1