Toon posts:

Scythe Infinity 3-pin-stock-fan vervangen door een 4pin PWM

Pagina: 1
Acties:
  • 688 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik had dan het 120mm model van de Scythe Kama PWM in mn hoofd:

http://www.scythe-usa.com/product/acc/020/dfspwm_detail.html

Gezien mijn mobo een 4 pin CPU header connector heeft (voor PWM) zou dit dus een beter resultaat moeten geven dan de standaard 3 pin inifinity fan neem ik aan? De specs van de scythe infinity stock fan en de scythe kama pwm fan zijn beide zo goed als identiek... Vraag me alleen af omdat dit een pwm fan is: Gaat dit goed samenwerken met het koelblok van deze koeler? Omdat de 3 pin altijd op zn hardst draait namelijk en het design van de inifinity mss is agestemd op een constante koeling ipv dynamish op temperatuur? Kortom blijft hij goed koelen ondanks dat ik hier profijt mee heb kwa stilte? De CPU draait op stock speeds btw.

hier nog even de specs van beide fans:

Scythe Infinity Stock Fan
Air Flow: 46.5CFM
Speed: 1,200rpm (±10%)
Noise Level: 23.5dBA
Bearing Type: Sleeve

Scythe Kama PWM Fan
Air Flow: 52.71CFM
Speed: 1200rpm (±10%)
Noise Level: 24.89bBA
Bearing Type: Sleeve

de pwm is iets luidruchtiger maar omdat deze temperatuur geregeld werkt met pwm zal hij in de praktijk stiller zijn als de stock fan denk ik?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2007 15:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
niemand?

Verwijderd

Scythe S-Flex fans zijn ook heel goed en stil ;)
(waarschijnlijker beter als de Kama)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 17:42:
Scythe S-Flex fans zijn ook heel goed en stil ;)
(waarschijnlijker beter als de Kama)
Ja, maar die werken weer met 3 pin connectoren, dan heb ik geen PWM regeling, kan ik netzogoed de stock fan houden.. tis juist de bedoeling om hem variable te laten draaien en niet constant op een snelheid als dat niet hoeft

wat ik me overigens afvraag... maakt zo'n infinity nou veel uit kwa geluid met de standaard intel koeler?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2007 17:49 ]

Verwijderd

Oke sorry dat wist ik niet sorry.

De infinity maakt VEEL minder geluid ;) het is in verhouding toch zeker een van de top 5 qua koeling en geluidsproductie.

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-01 11:31
Ik snap dat 3 pin 4 pin gebeuren eigenlijk niet. Ik heb een 3 pin fan op mijn 4 pin connector op het mobo aangesloten en via de CnQ optie regelt de pc alsnog zelf het toerental ondanks dat het dus een 3 pin fan is...

Verwijderd

Topicstarter
PWM gaat volledig op temperatuur geloof ik, 3 pin is alleen voor rpm te kunnen uitlezen, Intel gebruikt ook altijd pwm koelers en het is maar net wat je mobo ondersteund, sommige kunnen 3 pin regelen, bij andere lukt dat niet en draait hij contstant op de max. Ik heb zelf in de bios geen optie kunnen vinden om dat in te stellen dus ik neem aan dat hij het alleen met pwm kan regelen dus dan neem ik liever dat risico niet en pak gewoon mee een pwm voor die paar euris... Het is ook precies dezelfde fan volgens mij op aansluiting na.. op mijn scythe inifinity fan staat: DFS122512L

en die PWM fan is de DFS122512L-PWM

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2007 19:22 ]

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 19:18:
PWM gaat volledig op temperatuur geloof ik, 3 pin is alleen voor rpm te kunnen uitlezen, Intel gebruikt ook altijd pwm koelers en het is maar net wat je mobo ondersteund, sommige kunnen 3 pin regelen, bij andere lukt dat niet en draait hij contstant op de max. Ik heb zelf in de bios geen optie kunnen vinden om dat in te stellen dus ik neem aan dat hij het alleen met pwm kan regelen dus dan neem ik liever dat risico niet en pak gewoon mee een pwm voor die paar euris... Het is ook precies dezelfde fan volgens mij op aansluiting na.. op mijn scythe inifinity fan staat: DFS122512L

en die PWM fan is de DFS122512L-PWM
In de PWM vs. DC mode lijkt PWM (power with modulation) het gewonnen te hebben. En in de nieuwere ASUS borden in ieder geval zie je ook geen DC mode meer terug. Probleem bij DC is dat de fan stil kan vallen bij te laag toerental. Dat is bij PWM niet het geval.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Topicstarter
albatross schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 23:09:
[...]

In de PWM vs. DC mode lijkt PWM (power with modulation) het gewonnen te hebben. En in de nieuwere ASUS borden in ieder geval zie je ook geen DC mode meer terug. Probleem bij DC is dat de fan stil kan vallen bij te laag toerental. Dat is bij PWM niet het geval.
Had ik het toch goed dus met mijn P5K dat er geen optie meer voor is.. blij dat ik zojuist die PWM fan besteld heb :)

• Neoptolemos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-12-2024
Ik zou er persoonlijk gewoon een Nexus van opzetten en die op 12v laten lopen. Hoor je niet eens.

Edit: van = fan :+

[ Voor 15% gewijzigd door Neoptolemos op 20-07-2007 00:46 ]

Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.6GHz | GigaByte GA-P35-DQ6 | G.Skill F2-6400CL4D 4096MB | MSI N660 TF 2GD5/OC

Pagina: 1