Server samenstellen.

Pagina: 1
Acties:
  • 340 views sinds 30-01-2008

• Vjenne
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 16:14
Ik weet dat je niet zomaar open vragen mag stellen hier op het forum, maar ik zie door de vele bomen het bos niet meer echt.

Ik moet namelijk voor een vereniging een server gaan samenstellen die ongeveer 6 workstations en een aparte webserver moet runnen. Verder zou het erg mooi zijn als we <5 remote desktops erop kunnen laten inloggen. De workstations gebruiken geen heftige 3d aplicaties, maar een keer photshoppen zou wel handig zijn. Verder worden er prive gegevens op verwerkt en ledenadministratie, dit willen we liever niet verliezen dus ik dacht aan raid 1.(misschien te dure oplossing)
Zelf redelijk wat kennis van computers maar totaal niet van servers(dus ook software nie), ben beetje benauwd voor een tragisch rampje, en hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen met het bouwen van een systeem, en misschien wat info voor software.
Voor de bouw van de server mag ik ongeveer 2500e uitgeven.

Bij dell had ik zojuist ff dit samengesteld... vraag me af of dit overkill is of niet:

Base                         Quad Core Intel® Xeon® E5310, 2x4MB Cache, 1.6GHz, 1066MHZ FSB 
Additional Processor   Geen optionele tweede processor 
Memory                    2GB FB 667MHz FBD (4 x 512 MB Single Rank-DIMM's) 
Network Cards           Broadcom® NetXtreme 5721 Single Port Gigabit Ethernet NIC, Cu, PCIe x1 
Optical Devices          No CD/DVD required 
1st Hard Drive            500GB 7,200rpm 3.5inch SATA hard drive  
2nd Hard Drive           500GB 7,200rpm 3.5inch SATA hard drive  
Standard                   Warranty Basisgarantie 
Raid Connectivity        C4 SAS/SATA, RAID 1, add-in SAS 5/iR Controller, 2 Hard Drives 
1st RAID or SCSI Controller Card SAS 5/iR Controller Card for SATA and SAS Hard Drives 

Kosten 2099. Dus nog ver onder budget, (heb de dvd drive van 100 e weggelaten :/ )

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Waarom neem je geen support contract? Heb je daar een speciale reden voor? Heb je ook al eens gekeken wat de alternatieven zijn? (zoals Sun X4200 of supermicro?)

Heb je al gedacht aan backups? Naar tape of externe harde schijf misschien?

• Vjenne
Tja support contract, eigenlijk omdat ik nooit iets aan support heb gehad. Support zie ik meer voor op de langere glij, maar het gaat er nu ff om om het op te gaan zetten. Dus voordat die support in kan gaan.

Andere had ik nog niet bekeken, maar die andere merken zijn allemaal voor in een rack e.d. en das nou ook al weer niet nodig. Het gaat me opzich niet om het merkje, zelf in elkaar zetten vind ik ook geen probleem. Het gaat me meer om de inhoud.

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Je hardware ziet er wel goed uit, je zou eens een supermicro barebone kunnen nemen en daar de extra dingen nog los bij kopen, kijken hoe duur je dan uit komt (Denk zelf dat je dan duurder uit komt).

• Rock-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-10-2025
Dus het maakt ook niet uit of het een tower is?

Ik had gister dit samengesteld op 4launch.nl voor als ik na de vakantie nog wat geld over houd...
AantalProductPrijs
1AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz HT 1MB AM2 65W Box77.50
1Asus M2N-VM DH GeForce 6100, SATA2 RAID, VGA80.50
1Bon Chic Midi Tower Vitex 3030BK ATX 350W (zwart)46.50
1Cooler Master Processor Koeler RR-KCT-T9E1 Sussuro AMD25.50
1NEC DVD-/+RW ND-3570A 16x/16x/8x Bulk (zwart)25.00
2PQI 1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL5.091.00
3Seagate 250GB SATA300 16MB FDB, ST3250620AS190.50

Totaal incl. BTW: € 536.50
Totaal excl. BTW: € 450.84

Zou moeten gaan dienen als file (raid5 :9)/printer server misschien W2k3 domaincontroller, misschien linux bak met virtuele W2k3 server, dat zien we wel als ie dan weer binnen is en het beestje een naam heeft...

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Tsja voor de servertaken die je omschrijft heb je niet zoveel nodig. Met een budget van €500,- ofzo red je het ook wel (zie rock-y)

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:17

lier

MikroTik nerd

Wat in ieder geval nog ontbreekt is de back-up (inclusief software)

Wat bedoel je met "ongeveer 6 workstations en een aparte webserver moet runnen" ?
Fileserver ? Terminal server ?

Hoe ga je het met de software oplossen ?

Ten aanzien van de hardware: boeit niet (no offence naar alle mensen boven me) zolang je niet exact aangeeft wat de server gaat doen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Vjenne
Ja, het moet ongeveer de bedoeling worden dat je met 6 computers moet in kunnen loggen in je eigen omgeving ongeacht welke computer. En dan heb ik het over desktop etc. Een aantal programma's moeten beschikbaar worden op alle clients. Verder moet er dan een publieke schijfruimte komen, een schijfruimte voor een groep en dan nog schijfruimte alleen voor een individu. In totaal moeten 50 accounts aangemaakt worden. Dit kan met een file server als ik het goed begrijp.
Een terminal server moet er dus ook bij komen omdat we ook extern willen kunnen remote desktoppen(terminal serveren is het zelfde toch?)

De back up is natuurlijk een goed punt, zat continu aan raid 1 te denken maar daar heb je niks aan als een er door een fout alles word verwijderd...
Tapedrive is hiervoor toch een goede oplossing?

ALs het goed is, krijgen we gratis windows server 2003 overigens, is dit een ebetje bruikbaar voor deze ideeen?

[ Voor 6% gewijzigd door Vjenne op 19-07-2007 17:00 ]

• Vjenne
lier schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 16:22:
Wat bedoel je met "ongeveer 6 workstations en een aparte webserver moet runnen" ?
Fileserver ? Terminal server ?
Op de server word een aparte computer aangesloten waar een webserver op gedraaid word.Ikzelf vroeg mij al af of dit handig was, maar goed er is iig een computer al voor beschikbaar en het ontlast deze nieuwe server.

[ Voor 22% gewijzigd door Vjenne op 19-07-2007 17:03 ]

• Jan Laros
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 16:12

Jan Laros

Aerschtuner

Ik denk dat het verstandiger is als je deze taak niet op je neemt.

No offense, maar het komt op mij over alsof je (nog) niet genoeg kaas hebt gegeten van het inrichten van dit soort zaken. Hardware bestellen voor een server, waarvan je eigenlijk niet honderd procent weet wat ermee gedaan moet gaan worden, lijkt mij een beetje risky. Als je enkel aangesteld bent als hardware inkoper kun je het wel doen, maar dan ik eerst met beheer/inrichter gaan praten over de precieze intenties. Anders kun je je vingers lelijk branden.

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Vjenne schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 16:59:
Dit kan met een file server als ik het goed begrijp.
Een terminal server moet er dus ook bij komen omdat we ook extern willen kunnen remote desktoppen(terminal serveren is het zelfde toch?)
De back up is natuurlijk een goed punt, zat continu aan raid 1 te denken maar daar heb je niks aan als een er door een fout alles word verwijderd...
Tapedrive is hiervoor toch een goede oplossing?
ALs het goed is, krijgen we gratis windows server 2003 overigens, is dit een ebetje bruikbaar voor deze ideeen?
Op de server word een aparte computer aangesloten waar een webserver op gedraaid word.Ikzelf vroeg mij al af of dit handig was, maar goed er is iig een computer al voor beschikbaar en het ontlast deze nieuwe server.
Als ik dat allemaal lees, wordt de server meer een hobbyprojectje dan een serieuze machine.
Het is een fileserver, een fileserver heb je liever niet meteen aan het internet hangen, maar omdat je RDP en een webserver wil gebruiken moet dat wel. Daarbij klinkt het er naar dat jouw kennis van servers niet voldoet ("dit kan toch met een fileserver","is dat een beetje bruikbaar voor deze ideeen?","Tapedrive is hier toch een goeie oplossing voor")

Wie gaat de machine onderhouden?
Als het verkeerd gaat, wie grijpt dan in?
Krijg jij alles op je dak?

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Vjenne
Ja dat is dus een beetje de ellende. Ben zelf bezig met het maken van een website voor deze studievereniging. En nu moest ik dit dus ook regelen, omdat er verder al helemaal niemand is die hier verstand van heeft. EN had dus ook al vermeld dat ik nog vrijwel niets met servers te maken heb gehad....
Maar goed, als jullie zeggen dat het allemaal niet zo groots hoeft dan is het toch ook wel een keer te regelen allemaal?
Dus toch hoor ik wel graag hoe het systeempje er ongeveer uit mag zien, budget van 500e genoeg of toch meer.

Met windows server 2003 ook nog nooit gewerkt, maar tot nu toe is het bij mij in de computers altijd zo geweest dat het zichzelf wel een beetje leidde. Ik moet alleen van te voren wel even weten of dit pakket het uieindelijk allemaal kan.

[ Voor 5% gewijzigd door Vjenne op 19-07-2007 17:21 ]

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 03:58
Windows Server 2003 is gewoon Windows met classic UI en standaard wat opties uit. Als je ooit met Windows 2000 of Windows XP met classic look gewerkt hebt ga je daar geen moeite mee hebben.

Je moet nu even gaan kijken welke functies de bottleneck zijn. Webserven is dat zeker niet; dat kan met elk redelijk systeem. Files hosten hoogwaarschijnlijk ook niet, hoewel een RAID-0 configuratie waarschijnlijk geen slecht idee is, of RAID-5 als je het systeem voor primaire dataopslag gebruikt (maar dan moet je minstens drie schrijven kopen).

Als je 'm als terminal server gebruikt lijkt genoeg geheugen me wel belangrijk (2 GB is een goed idee). Ik zou niet voor de allersnelste CPU van het moment gaan (die Xeon die je nu geselecteerd hebt bijvoorbeeld); relatief duur en uiteindelijk waarschijnlijk niet zo nodig (dual core is wel fijn voor een terminal server, maar dat zijn alle CPUs toch nu).

Ik weet verder wel hoe dat gaat bij studieverenigingen; een beetje aanhobbyen moet best kunnen (maar zorg alsjeblieft wel voor back-ups, desnoods brand je relevante data eens per maand op DVD -- een DVD-brander erbij kost een keer 30 euro dus daarvoor hoef je het niet te laten). Ik zou qua prijs rond de 750 - 1000 euro mikken; ik zou echt niet weten waarom je heel veel meer zou uitgeven terwijl je nu al niet weet wat je ermee moet.

Verwijderd

Vjenne schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 17:17:
Met windows server 2003 ook nog nooit gewerkt, maar tot nu toe is het bij mij in de computers altijd zo geweest dat het zichzelf wel een beetje leidde. Ik moet alleen van te voren wel even weten of dit pakket het uieindelijk allemaal kan.
Het correct inrichten van een server is een vak apart en zeker niet zo makkelijk als het installeren van Vista of XP. Je moet het helemaal zelf weten maar voodat je hier aan begint kun je misschien eens proberen om dit in vmware op te zetten of op een oude PC. Dan krijg je snel door waarom mensen hier een studie voor volgen.

Verwijderd

ik zou het indd iemand anders laten doen,ik bedoel wie moet alles gaan instaleren de accounts de website enz dan heb je nog het onderhoud niet zo veel maar toch,je moet toch enige kennis van zaken hebbe als je voor andere mensen verenigen een server gaat maken,

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:36

Thandor

SilverStreak

Dit topic is in strijd met het Het algemeen beleid en het CSL Beleid, derhalve gaat het op slot.

Ik sluit mij overigens aan bij Jan Laros :). Ga naast het uitzoeken van de hardware jezelf ook eens afvragen wat je gaat doen bij calamiteiten. Wat als de stroom eraf gaat? Bliksem? Virussen of hackers? Backupmethodes, het beheer in het algemeen (hoe denk je het aan te pakken), wat als er iets stuk is en jij bent niet aanwezig?, etc.. Het is heel leuk om voor een vereniging iets op te zetten maar pas wel op, jij bent degene die aangekeken wordt zodra iets niet werkt en van jouw wordt verwacht dat het ook weer in orde komt. Tenzij je dit allemaal door derden laat uitvoeren maar dat maak ik niet op uit jouw verhaal.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.