Koppakking lek?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.420 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-03 21:02

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik heb een oude micra uit '89.

Ik wilde net het koelvloeistofpeil checken en toen zag ik oliachtige vloeistof in de radiateur. Hoe kan dit komen? Is mijn koppakking lek? Er zit geen smudge onder de dop voor het bijvullen van de olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:00

Bestla

M/M -> V/F

Lijkt me duidelijk, koppaking lek. Er komt nu olie bij je koelvloeistof.
Kijk ook eens naar de uitlaat en kleur van de rook.
Is deze blauw -> olie bij de onbranding
Is deze wit -> koelvloeistof bij de ontbranding.
Is de kleur kleurloos? Dan ben je er op tijd bij. Er komt alleen olie bij de koelvloeistofkanalen. Kijk ook naar de olie, hoe ziet die eruit? melkachtig?
Snel laten repareren dus.

[ Voor 91% gewijzigd door Bestla op 19-07-2007 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Hou eens een aansteker bij het uiteinde van je peilstok. Als het knettert is het foute boel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-06 06:46

MadMan

What the....

Bestla schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 13:38:
Lijkt me duidelijk, koppaking lek
Of misschien lek geweest? Nooit te snel conclusies trekken en alleen op zo iets afgaan. Er zijn betere methoden om te bepalen of een koppakking lek is.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
De rook is gewoon normaal en de motor heeft voldoende trekkracht...
Hoe controleer ik of de koppakking lek is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Rijdt de auto veel korte stukken? dan zou het ook kunnen zijn dat het daardoor komt, dan gaat het op het kleppendeksel zitten.

Zo probeerde iemand waaraan ik een 2e hands auto wou verkopen het ding af te kraken, achteraf bleek het bovenstaande te zijn

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99283

bij zo'n oude auto gewoon wat bijvullen en verder rijden als er echt symptonen komen dan kijk je wel weer verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 154453

Met koude motor starten zonder dop op radiator of koelvloeistofreservoir, bubbels = lekke koppakking. Zelfde met, je zei het al, smudge aan je oliedop, bij warme motor: stoom uit de olievul-opening, water uit je uitlaat. Er zal eerder koelvloeistof bij je olie komen dan andersom, ivm drukverschil in de systemen.
Weet je hoe oud die koelvloeistof is, deze breekt ook af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:18

Rico

Wie dit leest is gek....

welke motor zit erin?
De 1.0 staat er wel om bekend met zijn koppakkingen en ook olieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik heb de 1.2 :9~
Hij rijdt de laatst tijd voornamelijk korte stukken. Ik zal eens goed op het oliepeil letten.
Ik heb het idee dat het wel meevalt, maar als er verder nog tips zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171133

Ik had zo'n zelfde auto, die heeft een tijdje hetzelfde probleem gehad, maar uiteindelijk bleek dat de vorige eigenaar een lek-dichter in het koelsysteem had gegooid, wat zorgde voor het olieachtige residu.
Verder was mijn waterpomp kapot, maar dat had volgens mij verder weinig met die olieachtige zooi te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:28

paQ

Slasher schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 17:12:
Rijdt de auto veel korte stukken? dan zou het ook kunnen zijn dat het daardoor komt, dan gaat het op het kleppendeksel zitten.

Zo probeerde iemand waaraan ik een 2e hands auto wou verkopen het ding af te kraken, achteraf bleek het bovenstaande te zijn
dat is vocht in je olie, en niet olie in je koelwater

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:13
Heb het vorig jaar gehad, lekke koppakking. Je moet eens je motor laten draaien en dan kijken naar het koelsysteem. als je de dop van het compartiment afhaalt dan zie je de vloeistof terug stromen. Bij een lekke koppakking zou je dan luchtbelletjes/schuim kunnen zien.
Weet alleen niet of dit alleen bij terminale gevallen is, of ook bij beginnende.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMach
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:17
Ik heb al iets dergelijks gehad, maar in extreme mate:
Afbeeldingslocatie: http://mmach.bbackx.com/Buske/P1290360.jpg
De koelvloeistof was gewoon zwart van de olie. Maar uiteindelijk bleek het de oliekoeler te zijn die doorslag tussen beide systemen gaf. (Alu koeler van 20 jaar oud, koelwater niet om de 2 jaar ververst=corrosie, en bij die hoge drukken is het om problemen vragen). 60€ en een uurtje werk, en het was gedaan.
Pagina: 1