[XP] BSOD 0x00000050 fout ntfs.sys

Pagina: 1
Acties:

• HydroDiOxide
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-08-2025
Bij het opstarten van mijn pc gaat hij over naar een reboot tijdens het windows laadscherm. Ik heb geprobeerd de installatie te repareren met de xp installatie cd, maar dit crashed in een BSOD met stop error 0x00000050 en de melding dat er een fout zit in ntfs.sys.

Ik heb de schijf via USB aangesloten op een andere pc, maar zodra XP deze USB schijf probeert te benaderen krijg ik dezelfde BSOD. Aansluiten via een ide kanaal als slave op een andere pc geeft een schijf weer, maar als ik deze probeer te benaderen krijg ik de melding dat de schijf geformatteerd moet worden. Admin tools geeft het filesystem weer als RAW.

Ik heb ook geprobeerd de schijf te benaderen via Ubuntu, maar dan krijg ik een melding dat er een fout in het bestandssysteem zit. Ik heb onder Ubuntu ntfsfix op de schijf gedraaid maar dat haalt niets uit. Samsung utils (de schijf is een spinpoint) geeft aan dat er geen fysieke errors zijn.

Op de MS site raden ze aan om chkdsk /f /r te draaien op de schijf, maar ik heb geen flauw idee hoe ik dat voor elkaar moet krijgen omdat ik op geen enkele manier de schijf kan benaderen.

Iemand enig idee hoe ik die schijf weer aan de praat kan krijgen zonder te hoeven formatteren, er staat namelijk nogal wat ongebackupte data op?

"Overspecialize and you breed in weakness..." Major Motoko Kusanagi

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 20:18
Misschien sowieso handig om een sector-by-sector backup te maken van de hele schijf voordat je er mee gaat knutselen. Zo weet je iig zeker dat je "fix" programma een helemaal onbruikbare schijf teweeg brengt na een error melding dat het niet gefixt kan worden.

Vervolgens eens proberen met recovery tools; GetDataBack, Lost&Found, Ontrack Easy Data Recovery ed.

Pvouput live