Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

oorzaak/voorkomen 404 fout als fout niet bij jou liigt

Pagina: 1
Acties:

• livingtale
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09-2021
Ik probeer een zo foutloze site te maken.
Daarom controleer ik het foutenlog van Apache.
Soms vind ik dan een dode link bij mezelf.
Vaak zijn het voor mij onbegrijpelijke meldingen met Word elementen bijvoorbeeld (MSOffice/cltreq.asp, _vti_bin/owssvr.dll, shtml.exe/_vti_rpc en: _vti_pvt" and webroot's _vti_pvt directory in FrontPageAlias(). terwijl ik niets doe met Frontpage).
Ik heb begrepen dat je je daar niets van aan moet trekken.

Dat ligt echter anders bij twee soorten "niet gevonden" documenten:
a. documenten die er lang geleden (meer dan een jaar) wel waren, maar nu niet meer.
b. documenten die er wel zijn maar in de foute directory gezocht worden.

Heeft iemand enig idee hoe deze ontstaan:
  • zijn het bijvoorbeeld scrollende bezoekers van de site,
  • of zijn het zoekmachines,
  • of bedrijven die niets goeds in de zin hebben, en waarvan je dus maar blij moet zijn dat ze niets vinden.
En het belangrijkste natuurlijk: als het iets is waar je je wèl druk over moet maken: hoe kun je ze voorkomen.

rein van der meij

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 10:04

André

Analytics dude

Over het algemeen ontstaan deze door verkeerde interne of externe links. De oplossing wanneer het veel voorkomt: 301 redirecten naar het juiste adres.

• livingtale
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09-2021
Bedankt voor je reactie André,
Je antwoord voor wat de oorzaak betreft lost voor mij helaas weinig bevredigend. Ik gaf dat immers zelf al aan. Juist het repareren van dode lost lost te weinig op: het blijft maar na-ijlen, maanden na de reparatie.
Mijn vraag is juist hoe dat kan: als er geen foute link meer is, waarom krijg je dan een foutmelding. Het zijn ook in het algemeen duidelijk geen bestanden die via een externe link gevonden worden, daarvoor zijn de bestanden te weinig interessant.
En bestanden die er wel zijn, maar die nooit in de aangegeven directory hebben gezeten: hoe kan dat in vredesnaam.
Daarmee is ook je oplossing wel heel grof, tenminste als ik je goed begrijp: een 404.shtml (als ik je goed begrijp, want 301 zegt me niets, bovendien: het gaat om niet gevonden bestanden, oftewel fout 404) pagina maken die redirect. Dan gaat dus bevoorbeeld alles naar de homepage. Ook de niet gevonden afbeeldingen bijvoorbeeld. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Dan lijkt me de kwaal erger als het medicijn.
Dus nogmaals: wie weet hoe deze foutmeldingen van niet gevonden bestanden echt ontstaan:
  1. documenten die er lang geleden (meer dan een jaar) wel waren, maar nu niet meer.
  2. documenten die er wel zijn maar in de foute directory gezocht worden.
  3. fouten die allang gerepareerd zijn, maar nog steeds na-ijlen (maanden later)

rein van der meij

• coubertin119
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:34
301 is een zogenaamde Moved Permanently, op die manier geef je de user-agent de nieuwe locatie van het opgevraagde bestand door, samen met de melding dat hij in het vervolg altijd daar mag zoeken. Als er bijvoorbeeld foutief de pagina /contact.html wordt opgevraagd, die nu te vinden is op /colofon/contact, wordt de bezoeker daarheen gestuurd. Op deze manier gaan hotlinks naar de juiste pagina, ook al is die niet meer op het oude adres te vinden.

En kan je niet kijken welke referers de opgevraagde bestanden hebben? Dan weet je zeker of het interne links zijn, of externe links die nog naar een oude pagina linken :).

Skat! Skat! Skat!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:31
livingtale schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 19:40:
Dus nogmaals: wie weet hoe deze foutmeldingen van niet gevonden bestanden echt ontstaan:
  1. documenten die er lang geleden (meer dan een jaar) wel waren, maar nu niet meer.
  2. documenten die er wel zijn maar in de foute directory gezocht worden.
  3. fouten die allang gerepareerd zijn, maar nog steeds na-ijlen (maanden later)
Er schiet me op het moment niets anders te binnen, dan dat er toch ooit foutief naar die bestanden gelinkt is. Dat kan door jou, binnen de site, zijn door een map omhoog te vergeten oid. Maar het kan natuurlijk ook een foutief aangemaakte link op een andere site zijn. En die laatste zijn lastig te voorkomen ;)

Met een 301 kan je zorgen dat de foutieve verwijzing (in een zoekmachine bijvoorbeeld) bijgewerkt wordt naar de juiste verwijzing. Op die manier zal de foute verwijzing op een gegeven moment vanzelf verdwijnen...

Waarom ineens 'oude' links opduiken kan ik niet verklaren. Iets met de ondoorgrondelijke wegen van de verschillende zoekmachines vrees ik :P

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39