[HTPC] Rol van onboard memory bij HDTV decoding

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kama
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-07 00:05

Kama

Aritifical Intelligenticus

Topicstarter
Ik sta op het punt om een Radeon HD 2400 aan te schaffen voor gebruik in mijn HTPC. Deze kaart is passief gekoeld te krijgen en gezien de HD codecs die deze kaart bevat en HDMI out, lijkt dit de ultieme HTPC kaart.

Nu lijkt me het meest logisch om te gaan voor het kleinste model ( HD 2400 PRO 256 MB). Dit aangezien 3D prestaties er niet toe doen op een HTPC en meer geheugen niks oplevert... Nu kan het natuurlijk zijn dat ik iets vreselijk over het hoofd zie, maar wat ik zeg klopt toch? Of is het zo dat bij het decoden van HDTV het onboard RAM wel degelijk een rol speelt?

Niels

Verwijderd

voor zover ik weet niet. het zal natuurlijk wel een rol spelen maar aan 128MB zal je wel meer dan genoeg hebben. oude 6600GT's met 128MB deden hier toch HD decoding mee :)

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03:58

KneoK

Not in a million lightyears

Met een 6600GT leg je de belasting vrijwel puur bij de processor, vinteg1.

Verder zou je in de ideale situatie natuurlijk alleen maar je gezond verstand hoeven te gebruiken lijkt me. Ze gooien HD codecs op de kaart en geven de kaart een HDMI uitgang, dus dan zou je zeggen dat de kaart zoals deze geleverd wordt direct geschikt is om HD content mee af te spelen.
Het onboard geheugen zal denk ik helemaal niets uithalen. Dat geheugen zal hooguit gevuld zijn met de informatie voor het frame dat wordt laten zien, wat informatie voor de beeldvulling van het volgende frame en misschien zelfs twee frames vooruit, maar veel meer zal er niet in komen te staan.
Laten we dan van de hoogste HD resolutie van dit moment nemen, 1080p, ofwel 1920x1080 pixels.
Het enige wat je dan hoeft te doen is een simpele berekening loslaten op resolutie en kleurdiepte om te berekenen hoeveel geheugen het kost om 1 frame beeldvullend weer te geven en eventueel rekening houden met een of twee frames vooruit die opgeslagen worden.

Ik denk als je die berekening gedaan hebt dat je dan tot de conclusie komt dat zelfs een kaart met 64MB nog voldoende zou moeten zijn, mits er maar de benodigde codecs aanwezig zijn.

Ik denk dat je interne werkgeheugen een veel belangrijkere rol speelt.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

KneoK schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 18:26:
Met een 6600GT leg je de belasting vrijwel puur bij de processor, vinteg1.
Een 6600GT icm PureVideo doet vrijwel al het werk zelf.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03:58

KneoK

Not in a million lightyears

Exorcist schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 19:07:
[...]

Een 6600GT icm PureVideo doet vrijwel al het werk zelf.
Excuus, dacht dat het de 8600GT was die het vrijwel alleen aankon.

Verwijderd

lol. HD encoding zit er al van de 6 reeks in behalve de 6800 kaartjes. die hun cores hadden het wel aan boord maar daarbij was het kapot en nvidia heeft het nooit gemaakt :)
Pagina: 1