Verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid tussen 2 banen?

Pagina: 1
Acties:
  • 16.782 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmedia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-12-2021
Situatie schets:

Ik zit tussen twee goed betaalde banen. Zeg eind oude baan 31 juli, begin nieuwe baan 1 september.
In de maand augustus dus geen werk en ik maak ook geen gebruik van de sociale voorzieningen in Nederland, ik zing het maandje financieel onafhankelijk uit dus.

Mijn vragen:
- Wat gebeurt er nu als ik juist in die maand arbeidsongeschikt raak?
- Wat gebeurt er nu als ik juist in die maand langdurig ziek raak?

Heb je dan een probleem financieel gezien? Moet ik me extra verzekeren in die maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78369

mmedia schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 10:06:
Situatie schets:

Ik zit tussen twee goed betaalde banen. Zeg eind oude baan 31 juli, begin nieuwe baan 1 september.
In de maand augustus dus geen werk en ik maak ook geen gebruik van de sociale voorzieningen in Nederland, ik zing het maandje financieel onafhankelijk uit dus.

Mijn vragen:
- Wat gebeurt er nu als ik juist in die maand arbeidsongeschikt raak?
- Wat gebeurt er nu als ik juist in die maand langdurig ziek raak?

Heb je dan een probleem financieel gezien? Moet ik me extra verzekeren in die maand?
Ik ben tijdelijk op de loonlijst gekomen van mijn nieuwe baan, maar dan zonder inkomen. Dit omdat ik anders een probleem zou hebben. Maar ik heb dit niet erg goed uitgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmedia
Anoniem: 78369 schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 10:09:
[...]

Ik ben tijdelijk op de loonlijst gekomen van mijn nieuwe baan, maar dan zonder inkomen. Dit omdat ik anders een probleem zou hebben. Maar ik heb dit niet erg goed uitgezocht.
Ok, dat zou wellicht een optie kunnen zijn. Maar ik ben toch wel erg benieuwd naar wat het nu precies inhoudt en wat nu het beste is om te doen. Mijn vragen blijven dus staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
kijk eens op de site van het UWV, een item over vrijwillige verzekeringen. staat ook een telefoonnummer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmedia
Frieda schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 10:50:
kijk eens op de site van het UWV, een item over vrijwillige verzekeringen. staat ook een telefoonnummer bij.
Goeie tip:

Heb gebeld. Vrouw wist mij te vertellen dat als je ziek wordt in de maand nadat je bent opgestapt bij de oude werkgeven, dan kan je nog steeds aankloppen bij je oude werkgever (ik heb helaas dit zelf nergens kunnen vinden op het internet, wellicht kan iemand dit bevestigen liefst met bron).

Mocht je langer dan 1 maand tussen twee banen zitten, dan is het wel belangrijk om je voor de periode langer dan een maand vrijwillig te verzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120937

Je bent tijdens die maand verzekerd voor de ziektewet op grond van de zogeheten nawerking. Je bent namelijk voorafgaand aan je periode van werkloosheid minimaal twee maanden achter elkaar verzekerd geweest (want gewerkt), en dus ben je die hele maand gewoon ook nog verzekerd. Succes verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:03
Even een schopje.

Ik zit in dezelfde situatie. Per 1 september heb ik een nieuwe baan en ik wil graag voorafgaand een maandje vrij zijn / op vakantie gaan aangezien ik haast geen vakantiedagen meer heb. De bedoeling is dat ik deze maand opzeg zodat 31 juli mijn laatste werkdag is. Financieel kan ik de maand augustus makkelijk overbruggen. Het gaat me er meer om dat mocht er mij iets overkomen in augustus, dat ik dan niet in de problemen zit.

Het onderstaande heb ik op de UWV site gevonden:

Net uit dienst en ziek
Zodra uw werknemer uit dienst is, is hij niet meer verzekerd voor de Ziektewet. Maar als hij dan ziek wordt, kan hij soms toch een Ziektewet-uitkering krijgen. Dit heet nawerking. Een werknemer heeft namelijk recht op een Ziektewet-uitkering als hij ziek wordt binnen 4 weken nadat hij uit dienst is. Maar alleen als hij op dat moment geen baan of uitkering heeft.

Maar hoe zit dit dan met de WAO? Moet ik me hier aanvullend voor verzekeren?
Zijn er eventueel nog andere opties mogelijk met oude of nieuwe werkgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
lochtejans schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 11:58:
Maar hoe zit dit dan met de WAO? Moet ik me hier aanvullend voor verzekeren?
WAO bestaat niet meer voor nieuwe gevallen, je zal onder de WIA vallen. Het enige materiaal wat ik hierover kan vinden is langdurig ziek (cq. arbeidsongeschikt raken) tijdens een WW uitkering. In dat geval moet je 13 weken ziek zijn en krijg je dan pas een ziektewet uitkering ipv een WW uitkering. Je moet in totaal twee jaar ziek zijn om het WIA traject in te kunnen gaan.

Hoe dit werkt als je niet bij het UWV aangemeld bent kan ik je niet zeggen. Waarschijnlijk heb je dan nergens recht op tot je bekend bent bij ze.

Misschien moet je even geen extreme sporten doen tijdens je maand vakantie. ;)
Zijn er eventueel nog andere opties mogelijk met oude of nieuwe werkgever?
Zoals eerder in het topic benoemd is kan je onder bepaalde omstandigheden nog een ziektewet uitkering krijgen nadat je uit dienst bent bij je oude baas. Je moet daarvoor de kleine lettertjes goed lezen welke omstandigheden dit zijn.

Let ook of je ex-baas eigen risicodrager is voor ziektewet. Sommige bedrijven kiezen ervoor om in ruil voor wat minder premie zelf dit risico te dragen. In dat geval moet je (oud) werkgever zelf de ziektewet uitvoeren in plaats van het UWV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:12

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ben je niet gewoon niet -verwijtbaar werkloos indien je reeds getekend hebt bij je nieuwe baas en dus een arbeidsovereenkomst hebt?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:21

Ardana

Moderator General Chat

Mens

CMD-snake en Sport_Life, beiden hebben iets met klok en klepels.

@TS: als je hier kijkt, zie je het volledig verloop van wat er gebeurt als je wanneer ziek wordt. Volgens de site van het UWV heb je nog 4 weken nadat je uit dienst bent gegaan recht op ZW, waardoor je, als je na 2 jaar nog ziek bent, recht op WIA kan hebben.

Met de WW heb je niks te maken, ook niet qua ZW of WIA/WAO. De WIA is idd de nieuwere versie van de WAO.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Pagina: 1