X800XT te warm of..?

Pagina: 1
Acties:

• Scarfish
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
Het probleem
Ik heb sinds een tijdje dat mn pc bij sommige spellen compleet vastloopt. Dit is niet alleen bij de spellen die veel vragen (namelijk ook bij Quake 3). Het beeld blijft 3 seconden staan waarna mijn beelscherm in standby schiet. Tevens blijft het geluid dus ook hangen. Als ik de pc dan heb gerestart en kijk naar de temperatuur van de X800XT, dan staat deze zo rond de 61 graden en loopt vrij snel terug naar iets van 50 graden (ik kijk dmv het Catalyst proggel van Ati).

Configuratie
Moederbord: Asus A8N-E
Processor: Athlon64 3500+
Videokaart: X800XT (standaard koeling en reso altijd op 1280x1024)
Hardeschijf: Maxtor Diamondmax 10 6L200M0 200 GB
Voeding: Coolermaster Extremepower 430 watt
Geheugen: MDT 2x 512MB
Geluidskaart: Creative SoundBlaster Audigy ZS

Wat heb ik al gedaan
Aangezien de hardeschijf ook veel problemen schijnt te hebben met de NForce4 chipset heb ik naar aanleiding van een ander topic de drivers van NVidia voor de sata controller niet geinstalleerd maar die van windows gehouden. Een ander probleem wat ik hierdoor had is nu iig de wereld uit, namelijk het vastlopen van het windows scherm tijdens het opstarten. Aangezien de pc alleen vast loopt tijdens spellen denk ik zelf niet dat de hardeschijf het probleem is (vandaar ook in dit deel van het GoT).
Tevens is het geheugen getest en deze reepjes zijn nog goed.
De temperatuur van de processor is ook niet de bottleneck (een graad of 45 a 50 stressed).

Wat vraag ik van jullie
Zijn er tests of programma's waarmee ik kan kijken of het echt de temperatuur van de videokaart is die voor de crashes zorgt of is heeft Ati bijv. iets die de temperatuur altijd "on top" weergeeft zodat ik de temperatuur altijd zie tijdens het gamen (net zoals als Fraps alleen dan voor de temp)?

Kan er met een redelijke zekerheid worden gesteld dat de videokaart inderdaad te warm wordt en ik er een andere koeler op moet zetten? Zo ja, welke luchtkoeler is momenteel aan te raden (dan ga ik die vandaag namelijk nog halen)?

Erm...

Verwijderd

lol, 60 graden. mijn x800PRO word tijdens het gamen 100 graden al 3 jaar, jou temperaturen zijn zeer laag.

Dus aan de temp licht het niet :)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2007 13:35 ]

• Scarfish
100 graden! Tering zeg, kan die zoveel hebben.

60 graden is wel na een restart van het systeem. In die tijd is die natuurlijk aardig wat afgekoeld.

Erm...

Verwijderd

tel daar een 15 graden bij en je zit nog steeds op een lage temp.

• Scarfish
Dan zullen de problemen waarschijnlijk toch te wijten zijn aan de hardeschijf :(.
Maar gelukkig moest ik toch nog een nieuwe HD hebben voor een pc. Dan haal ik er een voor mn eigen pc en hang ik die maxtor gewoon in de pc die een nieuwe nodig heeft. Probleem (hopelijk) opgelost.
Aangezien ik de temperaturen toch flink hoog vind worden heb ik alsnog besloten om toch een nieuwe koeling op de videokaart te hangen. De Zalman VF900-Cu. Ben benieuwd of ik dan nog vastlopers ga krijgen.

Erm...

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 09:24
probeer AtiTool eens, dan krijg je een aardig beeld van de temperatuur denk ik, die 61C zegt niets, want da's na een restart zoals je zelf zegt = +/- 60s koelen zonder belasting van de kaart
de kaart kan dus makkelijk 90C geweest zijn bij de crash

probeer anders eens de videokaart te onderklokken zodat ie niet zo warm wordt, als hij dan nog crasht weet je dat het daar niet aan ligt
of doe de kast open en zet er een grote ventilator naast op volle kracht, als hij dan nog crasht kan je hitte zo goed als uitsluiten :)

heb zelf ook eens gehad dat de koeling minder ging presteren door stofophoping, kan je ook eens nakijken :)
toevallig geen events in de windows logs?

Verwijderd

Ik heb tevens een x800 maar dan de PRO versie die heb ik overglocked met AtiTool.
MEM 450 @ 550
Chip 475 @ 580

Hij wordt nu zo'n 70 graden onder het gamen, echter als hij warmer wordt kan het zo zijn dat mijn pc vastloopt.
Als ik heb op de default settings zet wordt hij niet warmer dan 60 graden met de standaard koeler.

• Scarfish
Het probleem is inmiddels verholpen.

In eerste instantie gekeken of er iets in de eventlog stond en dit was niet het geval. Vervolgens nogmaals het geheugen getest en de cpu gestresstest. Niets aan het handje. Vervolgens UT2004 geopend in windowed-mode met de temp ernaast die de tool van Ati aangaf en hij het systeem liep toen de GPU 72 graden was. De CPU was op dat moment 42 graden en de kast iets van 45.

Wat ik nu heb gedaan is het volgende:
Ik had al een tijdje een Zalman ZM-NB32K met een papst fannetje liggen voor op de northbridge. De standaard koeler heb ik dus vervangen voor dit koelblok+fannetje. Vervolgens heb ik de standaard koeling van mn 3D kaart afgehaald en de Zalman VF900-Cu erop gezet. Uiteraard alle geheugen chips voorzien van de bijgeleverde koelblokjes.

Het probleem is niet meer en de GPU wordt nu stressed niet warmer dan 45 graden.

Het kan dus aan twee dingen gelegen hebben: De temp van mn GPU of de temp van mn Northbridge. Het werkt iig weer.

Erm...

Pagina: 1