RAW converteren naar JPEG?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.961 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2025
Ik heb een EOS 400D en ga in september op vakantie (naar china).
Om teleurstellingen thuis te voorkomen wil ik misschien in RAW gaan fotograferen.
HDR is dan achteraf ook mogelijk (althans tonemapping). En mocht ik een keer met de witbalans verkeerd zitten dan is dat ook nog corrigeerbaar.

Maar dan: ik denk dat 70-80% van de foto's "goed" zouden zijn in jpeg (want witbalans is goed gekozen, en belichting voldoende (bv gemeten dmv grijskaart of handmatige aeb correcties)).
Het liefst converteer ik dus bij terugkomst alle foto's van RAW naar JPEG waarbij ik het liefst de standaard bewerking van de camera (die de camera zou gebruiken bij het opslaan in jpeg) zou laten uitvoeren op de foto's.

In photoshop (cs2) kun je bij de scripts batchgewijs converteren. Je kunt hierbij een "photoshop action" toevoegen. Nu gaat het mij om het automatisch verscherpen. Ik heb een "verscherp action", maar die is handmatig (dus moet je nog bij iedere foto zelf de scherpte bepalen).

Hoe los ik dit het best op? Dus snel RAW naar JPEG omzetten zoals de camera dat ook zou doen.
RAW + JPEG schieten is een optie, maar gezien de opslagruimte niet écht handig (of ik moet nog een imagetank kopen). Plus heb ik het idee dat RAW + JPEG schieten onzinnig is omdat batchgewijs achteraf binnen zeg 1 uur alle foto's automatisch ook in "camera JPEG" opgeslagen zouden moeten worden.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Verwijderd

Mijn camera kan gewoon JPG en RAW opslaan, tegelijkertijd, maar dat betekent natuurlijk wel dat je flink wat geheugen mee moet slepen.......
Dat heeft gelijk als voordeel dat je eventueel onderweg vast wat foto's af kunt laten drukken.

Overigens lijkt mij dat dit thuis hoort in WorkFlow.

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
dat doe ik altijd met digital photo pro van canon (zit bij je camera als het goed is). je selecteerd alle raw bestanden, file => convert and save, en dan na een poosje heb je alle bestanden als jpg op je harddisk staan.

Voordeel van DPP is dat de jpg's hetzelfde zijn als wanneer ze uit je camera zouden komen, canon heeft dezelfde algoritmes gebruikt in DPP als in zijn digic processors.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• rvvliet
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-01 16:06
Maar de vraag van de TS is ook om de verscherp actie uit te voeren, kan dat ook met DPP?

Ik gebruik overigens Adobe Lightroom, deze houd volgens mij de RAW op standaard uit de camera en daarna kan je nog actie uitvoeren in batch.

Een imagetank ik altijd handig, heb ik erg veel plezier van gehad in Zuid Afrika.

[ Voor 15% gewijzigd door rvvliet op 19-07-2007 10:20 ]

• Magic
  • Niet online
hierna kun je natuurlijk altijd de jpegs nog ff door photoshop slingeren. Er zijn zat sharpening scripts voor photoshop te vinden op internet. En anders is hij met een tutorial van 5 minuten zelf wel in elkaar te zetten.

De raw processor van lightroom houd zich zeker niet aan de Canon raw standaard. (kan ook niet, want deze is afaik gesloten). Zelf gebruik ik ook wel lightroom though, puur voor het gemak, maar fotos uit lightroom zijn standaard heel anders dan die in DPP.

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-10-2025

Toff

FP ProMod
rvvliet schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 10:14:
Maar de vraag van de TS is ook om de verscherp actie uit te voeren, kan dat ook met DPP?
Ja, dat kan, desgewenst ook als batchverwerking naar nieuwe files.
Ik gebruik DPP V 3.0.1.5

Verwijderd

Magic schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 10:50:
hierna kun je natuurlijk altijd de jpegs nog ff door photoshop slingeren. Er zijn zat sharpening scripts voor photoshop te vinden op internet. En anders is hij met een tutorial van 5 minuten zelf wel in elkaar te zetten.
Dan kun je beter eerst naar een .bmp of zo wegschrijven, dan door Photoshop halen, en dán omzetten naar jpeg. Anders compress je 2 keer lossy.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2007 20:50 . Reden: duh .. lossy ipv lossless ]

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:50

breinonline

Are you afraid to be known?

Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 00:56:
[...]

Dan kun je beter eerst naar een .bmp tiff of zo wegschrijven, dan door Photoshop halen, en dán omzetten naar jpeg. Anders compress je 2 keer lossless.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 00:56:
[...]

Dan kun je beter eerst naar een .bmp tiffDNG of zo wegschrijven, dan door Photoshop halen, en dán omzetten naar jpeg. Anders compress je 2 keer lossless.
;)

En verder: Ik vraag me af wat er mis is met lightroom? :+ JPG's exporten en daar kan je ook gewoon USM etc. toepassen...

[ Voor 80% gewijzigd door Henk op 21-07-2007 08:01 ]

• Magic
  • Niet online
Henk schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 07:59:
[...]
;)
En verder: Ik vraag me af wat er mis is met lightroom? :+ JPG's exporten en daar kan je ook gewoon USM etc. toepassen...
Lightroom levert niet dezelfde output als de digic processor. Daarbij is lightroom niet bepaald gratis :)

Wat JPG en lossless compressie betreft hebben HlpDsK en de anderen natuurlijk gelijk, of je het verschil ziet als je hem 2x op 100% kwaliteit opslaat is natuurlijk de vraag. :)

Ikzelf heb lightroom ook nog op "trial", maar zodra mijn loon van deze maand binnen is ga ik hem halen, het is inmiddels een part of life geworden voor mij :D

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:21

ThunderNet

Flits!

Magic schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 09:57:
[...]

Lightroom levert niet dezelfde output als de digic processor. Daarbij is lightroom niet bepaald gratis :)

Wat JPG en lossless compressie betreft hebben HlpDsK en de anderen natuurlijk gelijk, of je het verschil ziet als je hem 2x op 100% kwaliteit opslaat is natuurlijk de vraag. :)

Ikzelf heb lightroom ook nog op "trial", maar zodra mijn loon van deze maand binnen is ga ik hem halen, het is inmiddels een part of life geworden voor mij :D
Waarom zou je perse dezelfde output willen? En van lightroom is een 30 dagen trial beschikbaar :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

MOVE FGS->FGW

Bericht hierboven

• Zoefff
  • Laatst online: 15:17

Zoefff

❤ 

ThunderNet schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 11:16:
[...]

Waarom zou je perse dezelfde output willen? En van lightroom is een 30 dagen trial beschikbaar :)
Omdat de TS dat in de topicstart stelt. Maar precies dezelfde output als je camera reproduceren kan afaik niet met 3rd party softwarepakketten omdat de RAW-formaten niet openbaar zijn. Echter, alle beschikbare RAW-software kan de output van je camera behoorlijk goed naderen, zoniet verbeteren.

Ik zou dus ook gewoon een programma als LR gebruiken om je foto's in 1 keer om te zetten. Download de 30-dagen trial versie maar eens. Je zal dan bovendien merken dat het bijzonder eenvoudig is om een leuke selectie te maken van je foto's (want je komt natuurlijk met veel meer foto's thuis dan je aan vrienden / familie gaat laten zien) en je ook kleine correcties als witbalans / exposure bijzonder eenvoudig kan aanpassen in de library-mode of uitgebreider in de develop-mode. Daarnaast doet LR sinds versie 1.1 ook aan fatsoenlijke sharpening :)

Dit is overigens niet bedoeld als promo-talk van LR, maar ik ben er zelf erg tevreden mee en kan er snel mee werken. Andere pakketten werken wellicht ook goed.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Pagina: 1