De drie analoge audio-uitgangen van mijn pc (Front L/R, Rear L/R, Center/Sub) zijn aangesloten op mijn versterker, en de boel werkt voor 5.1 surround en voor normale stereo (alleen Front). Ik wil echter het stereo signaal ook op de Rears krijgen, dus het Rear L/R signaal moet zeg maar een kopie van het Front L/R signaal zijn. Iemand enig idee hoe ik dat voor elkaar krijg? Ik gebruik de on-board sound van mijn AOpen AK79D-1394 moederbord, waarop een nVidia nForce 2-ST chipset zit. Bij de nForce drivers zat een audio utility waarmee ik de 5.1 (analoog) ingeschakeld heb. Ik kan daar kiezen tussen 2, 4 of 6 speakers, maar de 4 of 6 speakers lijken alleen te werken als je multi-channel audio hebt, niet bij normale stereo. Moet ik in Winamp iets instellen? Met Mediaplayer heb ik het nog niet geprobeerd.
Hmm, kun je dit niet via je versterker instellen? Dolby Pro logic II bijvoorbeeld?
I am the great Cornholio!
kan misschien wel, maar ik wil niet aan twee apparaten hoeven te klooien als ik tussen muziek en films switch, dus de versterker staat altijd in de analoog 5.1 in -> 5.1 out mode. Ik wil dat de PC 4.0 uitstuurt ipv 2.0 bij stereo; of eventueel 4.1.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2007 15:47 ]
Dan zou je dat met een stukje software van bijv. je soundcard moeten kunnen regelen.... Bij bijv. de Xifi en Razer Barracuda AC1 kun je dat instellen.
Wat voor een geluidskaart heb je uberhaupt?
Wat voor een geluidskaart heb je uberhaupt?
I am the great Cornholio!
hm, het werkt nu; ik heb in winamp bij de output plugins nu voor DirectSound gekozen en nu werken er 4 speakers als ik muziek afspeel. de center wordt niet gebruikt en de woofer heb ik niet geprobeerd. Ik vraag me alleen af hoe DirectSound nu weet dat ik 4 speakers wilde en niet 2 of 6; in de nForce utility heb ik hem op 6 speakers staan.
btw, geluidschip zit op moederbord, zie eerste post.
btw, geluidschip zit op moederbord, zie eerste post.
Je bedoelt A+B stereo. Dat is toch wel in te stellen? 4.0/4.1 is iets anders dan 2x 2.0. Ik weet niet hoe het met jouw receiver/versterker zit, maar ik weet dat een heleboel A+B stereo uitgangen hebben + plus uitgangen voor de overige speakers (rears, middenvoor etc)
het zal ongetwijfeld op de versterker ingesteld kunnen worden, maar zoals gezegd wil ik niet telkens de versterker omschakelen voor films en muziek. De versterker staat nu permanent in 5.1 in -> 5.1 out mode. In de nForce utility kan ik het aantal speakers kiezen. Als ik nu een stereo MP3-tje afspeel in winamp dan komt er bij 2 speakers effectief een 2.0 signaal uit mijn PC, en bij 4 en 6 speakers een 4.0 signaal waarvan ik meen dat het 2 x 2.0 is. En daarnaast kan ik het sub-kanaal aan of uit zetten om 2.1 of 4.1 te maken.
Ik heb de utility ingesteld op 6 speakers en sub aan, dus mijn MP3-tjes worden afgespeeld in 4.1 dual stereo+sub, en als ik een film afspeel heb ik normale 5.1 surround. Weet alleen niet zeker of de geluidskaart in het laatste geval nog lage tonen van center/rear/front aan het sub-kanaal toevoegt. Binnenkort maar eens wat testjes doen.
Ik heb de utility ingesteld op 6 speakers en sub aan, dus mijn MP3-tjes worden afgespeeld in 4.1 dual stereo+sub, en als ik een film afspeel heb ik normale 5.1 surround. Weet alleen niet zeker of de geluidskaart in het laatste geval nog lage tonen van center/rear/front aan het sub-kanaal toevoegt. Binnenkort maar eens wat testjes doen.
Hee,
Dit gaat niet werken, Analoog Stereo zegt het al, en omdat jij 6x tulp krijgt moet je dus een versterker hebben die dat ook aankan, dus 3x analooge ingang op 1 kanaal.
Of ik begrijp je verhaal verkeerd maar volgens mij gaat het niet werken;)
Dit gaat niet werken, Analoog Stereo zegt het al, en omdat jij 6x tulp krijgt moet je dus een versterker hebben die dat ook aankan, dus 3x analooge ingang op 1 kanaal.
Of ik begrijp je verhaal verkeerd maar volgens mij gaat het niet werken;)
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Hij wil volgens mij gewoon precies hetzelfde als wat ik wil, namelijk dat 2.0 signalen over 4 speakers gestuurd worden in een 5.1 opstelling, dus een kopie van Front L-R naar Rear L-R wordt gestuurd. En dat zonder steeds te moeten switchen.
Maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat dit niet softwarematig is op te lossen
Maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat dit niet softwarematig is op te lossen
@Toppe.
mijn versterker kan 5.1 analoog input aan (6 tulpen), dus dat werkt prima
@hugoy,
het lijkt toch echt te werken, ik krijg in elk geval geluid uit 4 speakers als ik een stereo mp3-tje afspeel, en zowel de fronts als de rears klinken als stereo. Als ik de nForce utility tevens aanvink dat er een bas- en/of centersignaal gecreeerd moet worden dan doen de sub en/of center ook vrolijk mee.
Ik vermoed dat DirectSound default een stereo signaal omzet in dubbel stereo als je in je speaker-instelling aangeeft dat er 4.x of meer speakers zijn. Wellicht zelfs triple stereo bij 7.1.
Vraag me nu alleen af hoe dat uit te schakelen zou zijn als iemand dat niet wil (bijvoorbeeld omdat de rears niet echt geschikt zijn voor muziek). Je zou telkens de speakerinstelling kunnen switchen tussen 5.1 en 2 maar da's ook niet echt praktisch.
@hugoy,
het lijkt toch echt te werken, ik krijg in elk geval geluid uit 4 speakers als ik een stereo mp3-tje afspeel, en zowel de fronts als de rears klinken als stereo. Als ik de nForce utility tevens aanvink dat er een bas- en/of centersignaal gecreeerd moet worden dan doen de sub en/of center ook vrolijk mee.
Ik vermoed dat DirectSound default een stereo signaal omzet in dubbel stereo als je in je speaker-instelling aangeeft dat er 4.x of meer speakers zijn. Wellicht zelfs triple stereo bij 7.1.
Vraag me nu alleen af hoe dat uit te schakelen zou zijn als iemand dat niet wil (bijvoorbeeld omdat de rears niet echt geschikt zijn voor muziek). Je zou telkens de speakerinstelling kunnen switchen tussen 5.1 en 2 maar da's ook niet echt praktisch.
Met mplayer (http://www.mplayerhq.hu/design7/dload.html ) kun je in elk geval exact opgeven hoeveel kanalen je wilt gebruiken, en welk input kanaal naar welk output kanaal gemapt wordt. Dan kun je bijvoorbeeld het front left kanaal naar alle speakers sturen.
Zoals eerder al gesuggereerd wordt kan je dat dmv. 1 knop op je versterker regelen, althans op mijn sony versterker, ik zet de stand op Multi Stereo, outputs 2 channel left/right signals from all speakers, hierdoor krijg ik op de fronts en de achter speakers hetzelfde stereo geluid.
Als ik output van een 5.1 geluidsbron ontvang, gebruik ik dezelfde knop om hem weer op 5.1 te zetten.
Maar ja het kan afhankelijk zijn van je versterker of deze voorziening erop zit.
Tja en van dat onpraktische vindt ik een beetje vergezocht, je hebt de afstandsbediening toch nodig om bijvoorbeeld de geluidsbron of het volume te regelen, kan je toch ook wel 1 knop meer indrukken.
Als ik output van een 5.1 geluidsbron ontvang, gebruik ik dezelfde knop om hem weer op 5.1 te zetten.
Maar ja het kan afhankelijk zijn van je versterker of deze voorziening erop zit.
Tja en van dat onpraktische vindt ik een beetje vergezocht, je hebt de afstandsbediening toch nodig om bijvoorbeeld de geluidsbron of het volume te regelen, kan je toch ook wel 1 knop meer indrukken.
[ Voor 17% gewijzigd door Dennis_dude op 25-07-2007 07:46 ]
The difference between men and boys is the size of their toys
Dan heb je een directe versterker in je subwoofer zitten van je versterker, een verserker kan namelijk zelf wel stereo omzetten naar 5.1 maar als jij 6 tulpjes hebt krijg je dus:Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 03:38:
@Toppe.
2 tulpen voor
2 tulpen achter
1 sub, 1 center.
Het geluid komt dus al gesplit uit je PC. Je kan proberen door je geluidskaart enkel op 2.0 te zetten, die tulp direct in je verserker en dan je versterker om te schakelen naar 4.1/5.1
Dat is het enigste wat mogelijk is
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Weet niet of we nu langs elkaar heen praten, maar de manier waarop ik het doe werkt ook.
@Dennis,
je wilt niet weten hoe lui ik ben :-). Op zich is het niet zo'n ramp om een extra knopje in te drukken, maar dat knopje zit weer op een andere afstandsbediening. Nu heb ik de afstandsbediening van de versterker helemaal niet nodig, ik regel alles vanuit de PC.
Pagina: 1