Problemen met 5.1 Realtek onboard geluidskaart msi K9N SLI

Pagina: 1
Acties:

• Drivo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-01-2025
Beste Tweakers,

Ik heb het volgende probleem. Sinds ik mijn nieuwe moederbord in gebruik heb, krijg ik maar uit 4 boxjes (2 front, de centerspeaker en de subwoofer) geluid. De beide achterspreakers doen het niet.

Nu weet ik dat bijvoorbeeld mp3 standaard alleen stereo ondersteund, maar met bepaalde omwegen (via winamp, itunes of media player) moeten de andere boxjes toch ook het stereogeluid kunnen produceren. (dus geen surround, maar 2xstereo) Iemand een idee hoe ik dit voor elkaar krijg?

Mijn mobo is een MSI K9N SLI (met een nforce 570 sli chipje), ik gebruik de onboard geluidskaart. Ik ben nog steeds een vervent XP gebruiker, dus met Vista hoef je geen rekening te houden.

Als ik de achterste boxjes aansluit op de verkeerde geluidsuitgang, krijg ik er wel geluid uit, de boxjes zijn dus goed. De nieuwste driver is geinstalleerd vanaf de site van MSI. De juiste moederborddrivers zijn ook geinstalleerd.

In windows heb ik de quadrophonic en de 5.1 instelling geprobeerd (configuratiescherm), mag niet baten. In winamp heb ik geprobeerd bepaalde outputs te gebruiken (waaronder directsound), ook dit mocht niet baten. Ik HEB dus onder m'n oude moederbord 2x stereo kunnen produceren, maar met dit bordje krijg ik het niet voor elkaar 8)7 .Ik heb ook lopen zoeken op GoT, en via google kom ik ook niet verder. Iemand een idee?

[ Voor 3% gewijzigd door Drivo op 18-07-2007 22:15 ]

AMD Athlon 64 X2 3800 (stock 2000 mhz) | MSI K9n SLI, nforce 570 AMD chipset | 2x1 ghz kingston hyperx (dual channel) | XFX 7900gt (incl. Zalman koeler), Samsung syncmaster 931BW |Samsung Spinpoint 750 gig (4 partities) | Coolermaster 520W modulair.

• lembregtse
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-01 15:39
Wel ik heb ooit eens een soortgelijk probleem gehad met mijn Creative 5.1 Inspire boxjes en Audigy kaartje.

Wat was daar nu het probleem?

Wel mijn computer stond in een 5.1 installatie zoals het zou moeten maar om de één of andere reden denken de drivers als 7.1 en die dan worden gedowngrade naar een 5.1.

Maar ! het geluid dat normaal op de Rear-speakers zou moeten zitten werd gestuurd naar de zij speakers (die dan in een 5.1 configuratie denkt).
Dus beeld je een 7.1 systeem in, van voor heb je 3 kleine speakers en een subwoofer, vanachter heb je er 2, en dan links en rechts van de persoon die luistert heb je er ook 1 (samen 2).

Dus wat heb ik moeten doen om dit op te lossen, wanneer je kunt selecteren welke uitgang op welke box (kan ik met mijn realtek onboard kaart) dan selecteer ik die zij luidsprekers ipv de rear luidsprekers, dit zou je in het configuratie scherm moeten kunnen instellen ?
Dan was het probleem opgelost (bij mij in ieder geval) maar er zijn waarschijnlijk wel betere methodes om dit op te lossen!

Maar probeer het eens, misschien lukt het ?

Veel succes!

[ Voor 6% gewijzigd door lembregtse op 18-07-2007 22:24 ]

• Drivo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-01-2025
Ik ben in ieder geval door je in de juiste richting gekomen. Nieuwste drivers dus geinstalleerd en via 'realtek HD sound effect manager' in het config. scherm ingesteld dat ik 4ch speakers heb. Dit kan btw. onder het tabblad Audio I/O. Deze instelling overruled dus de windows instelling. Super bedankt!

Problem solved.

AMD Athlon 64 X2 3800 (stock 2000 mhz) | MSI K9n SLI, nforce 570 AMD chipset | 2x1 ghz kingston hyperx (dual channel) | XFX 7900gt (incl. Zalman koeler), Samsung syncmaster 931BW |Samsung Spinpoint 750 gig (4 partities) | Coolermaster 520W modulair.