Ø bovenop DSLR camera's

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-01 23:08
Wat doet die ø bovenop DSLR camera's? :?

Even een paar voorbeeltjes:
30D:
Afbeeldingslocatie: http://a.img-dpreview.com/reviews/CanonEOS30D/Images/topleftcontrols.jpg

1Ds:
Afbeeldingslocatie: http://a.img-dpreview.com/reviews/canoneos1dsmkii/Images/topleftcontrols.jpg

D200:
Afbeeldingslocatie: http://a.img-dpreview.com/reviews/NikonD200/Images/toprightcontrols.jpg

D80:
Afbeeldingslocatie: http://a.img-dpreview.com/reviews/NikonD80/Images/topleftcontrols.jpg

Het gaat dus om dat rondje met die streep er doorheen.

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Geeft de positie van de sensor aan, en dat is dan weer handig voor bijvoorbeeld het bepalen van de focal length van de lens of bij macro-lenzen :) Die scherpstel-afstand geldt namelijk vanaf de sensor.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:14

ThunderNet

Flits!

Dat is je sensor vlak.. waar het streepje zit zit je sensor/film precies :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• pvdplanet
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08-2023
cute....maar het is HK niet.

[ Voor 75% gewijzigd door YellowCube op 19-07-2007 08:28 ]

• -DG-
Oke zo.
Bedankt, dan snap ik die ook weer. :P

Dat ding viel me namelijk altijd op zonder een idee te hebben wat het was. ;)

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:45

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Henk schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 21:18:
Geeft de positie van de sensor aan, en dat is dan weer handig voor bijvoorbeeld het bepalen van de focal length van de lens of bij macro-lenzen :) Die scherpstel-afstand geldt namelijk vanaf de sensor.
Ja. Als je scherpstelt op een onderwerp op 1m afstand, is de afstand van de sensor / film tot het onderwerp 1m, niet vanaf de voorkant van de lens...
Als de camerafabrikant het helemaal goed heeft gedaan, zit de statief aansluiting ook exact onder/ in het midden van de sensor / film.

K70 + glas van 10 tot 300mm...

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
PvH18 schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 22:04:
[...]
Als de camerafabrikant het helemaal goed heeft gedaan, zit de statief aansluiting ook exact onder/ in het midden van de sensor / film.
Logisch gezien wel inderdaad, dat is ideaal voor panorama's en dergelijke, maar ik ben het zelden nog nooit tegengekomen dat dat inderdaad zo is, meestal pakken ze gewoon het zwaartepunt (waar ook weer wat voor te zeggen is). Het streepje dat de TS noemt kun je dan wel weer gebruiken om een panorama-hulpmiddeltje te fabriceren die op je tripod past :)

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:14

ThunderNet

Flits!

Voor panorama's hoef je niet te draaien op je sensor vlak. Maar op het zogenaamde nodal point.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

Wat betreft het rondje met streepje symbool..... dat staat bij mij gewoon in het manual van mijn camera.

En inderdaad wat Thundernet zegt klopt ook: Je moet draaien om het nodal point bij een panorama en dat zit recht voor je sensor en als je mazzel hebt direct boven het zwaartepunt van je body. De statief aansluiting zit daarom ook niet helemaal achteraan je body, maar onder het nodal point.

(Natuurlijk kan je op zoek naar nodal point op het internet, maar in simpele zielen taal is dat het punt waar alle lichtstralen samenkomen voordat ze op je sensor vallen.)

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 08:18:
En inderdaad wat Thundernet zegt klopt ook: Je moet draaien om het nodal point bij een panorama en dat zit recht voor je sensor en als je mazzel hebt direct boven het zwaartepunt van je body. De statief aansluiting zit daarom ook niet helemaal achteraan je body, maar onder het nodal point.
Dat nodal point zit toch meestal ergens in de lens... en verschilt per lens volgens mij?

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

abrakadaver schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 08:32:
[...]

Dat nodal point zit toch meestal ergens in de lens... en verschilt per lens volgens mij?
Dat verschilt per focal length zelfs ;)

Met een 50mm (op 35mm film) ligt het redelijk dicht tegen je sensor aan en met groothoek al verder naar voren :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
achja, jullie hebben gelijk, mijn gedachtengang was even verkeerd :)

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• -DG-
Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 08:18:
Wat betreft het rondje met streepje symbool..... dat staat bij mij gewoon in het manual van mijn camera.
[...]
Manual? Zoiets leest een tweakers nooit door. ;)

Verwijderd

Het ligt er aan, bij intuïtief bruikbare apparatuur geef ik je groot gelijk. Echter op mijn cam zitten zoveel knopjes en opties in het menu, dat ik het manual toch even snel heb doorgenomen. (Dat scheelt dan toch een hoop vragen.)

Het manual van de pas aangeschafte wii heb ik maar overgeslagen. Dat ding moet ik best zo kunnen installeren en dat lukte ook zonder problemen.
Pagina: 1