Toon posts:

Raid op huidig systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Ik heb 2 schijven aangeschaft van elk 500gb. Deze schijven wil ik in raid-0 zetten.
Dit is mogelijk op mijn mobo aangezien ik 4 sata aansluitingen en raid ondersteuning heb. Echter wil ik niet winxp opnieuw installeren om de raid drivers te laden. Is hier een andere oplossing voor?
De 2 schijven worden puur voor data gebruikt.

Ik heb echter nog een ander probleem, namelijk; Als ik mijn boot schijf aansluit op SATA1 en een andere schijf aansluit op SATA2, dan freezed mn systeem bij het verschijnen van het windows logo. Ook als ik de schijven omgekeer aansluit freezed mn systeem bij het opstarten. Echter als ik de andere schijf loskoppel, dan boot windows wel. Zowel op SATA1 als SATA2. Ook als ik de schijven op SATA3 en SATA4 aansluit, boot windows gewoon.
Enig idee wat dit kan zijn? (raid staat uit!)

Mobo: MSI K8N Neo Platinum nForce 250gb (MS-7030).

Greets & Thx

Verwijderd

Met mijn moederbord Asus A8N-SLI SE, kan ik een raid-striped (Raid-0) aanmaken op de poorten die ik zelf kies, dus bijvoorbeeld 1+3 , 1+4, 4+2 enz. dus dat zou in principe moeten kunnen.
Waarom je freezed is mij een raadsel en zo niet 1,2,3 uit t eleggen :)

• Mopperman
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-12-2025
probleem van freeze:

1. windows die de schijf niet goed herkent
2. bios die de schijf niet herkent
3. sata2 schijf op sata1 poort
4. brakke kabel
5. brakke poorten
etc etc.

over je raid:
Als je windows niet wil laten booten vanaf je raid, dan hoeft ie niet opnieuw geinstaleerd te worden, gewoon de onboard raid-controller oproepen bij opstarten en instellen maar! (MSI is iets van shift-x of ctrl-x bij startup cycle)

I can see clearly now the rain has gone. I can see all obstacles in my way.

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-02 16:25
Volgens mij heb je dit ook al op campzone.nl forum gezet.
Dat van het opstarten van windows, is gewoon een garigheidje. Als ik zelf een usb cardreader aansluiten blijft ie ook ongeveer op dat punt hangen.
Zowiezo zorgen dat je de goede drivers hebt in windows, en dat de computer altijd precies weet waar die van moet opstarten.

Verwijderd

Topicstarter
@ mopperman
1. Schijf heeft het altijd gedaan, heb ze al een tijdje...
2. bios herkent ze gewoon
3. hoe bedoel je?
4. nieuwe kabels geprobeerd.
5. zou kunnen :)

Ook al heb ik bij mn winxp install niet de raid drivers geinstalld?

@warcow
klopt aangezien ik dit op cz nog werkend wil krijgen!