Wakup uit S3 standby met gericht network traffic

Pagina: 1
Acties:
  • 815 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:54
Ik probeer al een tijdje wakeup vanuit S3 standby aan de gang te krijgen. Dat is namelijk ideaal voor mijn 24/7 PC. In principe moet een PC in S3 standby stand wakker kunnen worden door ELK specifiek netwerk verkeer dat aan die PC gericht is. Een en ander is afhankelijk van de instellingen. Deze instellingen verschillen enigszins per netwerk kaart, maar over het algemeen herken je ze wel.

Nu heb ik een aantal PC's geprobeerd, maar geen van alle kan ik wekken met reguliere network traffic aanroep dat aan hen is geadresseerd. Wel via een WOL magic pakket maar dat vind ik niet interessant voor een 24/7 machine. Ik wil gewoon dat de machine normaal in standby staat en wakker wordt zodra er een request voor de machine binnen komt.

Nu verdenk ik eigenlijk zo onderhand mijn router. Een SpeedTouch 780 van Internetplusbellen van KPN.

Zodra de PC's namelijk in standby gaan ziet de router ze als inactief. Als ik de PC een fixed IP adres mee geef (en dus geen DHCP gebruik) vergeet de router ook accuut wat de fixed IP adres was. In mijn beleving zou de PC in standby door de router nog als actief gezien moeten worden. Hoe kan de PC anders op zijn IP adres worden aangesproken (hetgeen de bedoeling is bij een LAN wakeup vanuit S3 standby)

Ideeen en ervaringen zijn er welkom. Het gaat dus NIET om gewoon WOL met behulp van een magic packet, maar om wakeup van S3 standby op ELK gericht network traffic.

• EricEric752
Niemand?

Met Wireshark zie ik dat de router elke halve minuut van elk uitgegeven IP adres vraagt wie het heeft. Wordt een netwerk kaart in een PC in S3 standby mode, geacht hier op te antwoorden of ligt het aan de router dat hij op uitgegeven IP adressen niet meer aanspraakt op het moment dat ze niet antwoorden?

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
het is een beetje gokken, want ik weet niet wat je hebt ingesteld.

Heb je bijv wel ingesteld dat de netwerkkaart de pc uit standby mag halen?

Bij mij is dat simpel aanvinken en elke req voor bijv een netwerkshare zorgt ervoor dat de pc uit standby gaat. Terug in standby is dan weer vervelender, want dat bepaalt de pc los van de netwerk req.

• EricEric752
Kurios schreef op maandag 23 juli 2007 @ 18:20:
het is een beetje gokken, want ik weet niet wat je hebt ingesteld.

Heb je bijv wel ingesteld dat de netwerkkaart de pc uit standby mag halen?

Bij mij is dat simpel aanvinken en elke req voor bijv een netwerkshare zorgt ervoor dat de pc uit standby gaat. Terug in standby is dan weer vervelender, want dat bepaalt de pc los van de netwerk req.
Ja, ik heb aangegeven dat de netwerkkaart de pc uit standby mag halen. Dat werkt ook goed, want als ik een WOL Magic Packet broadcast dan wordt de PC netjes wakker. Het lukt me alleen niet om de PC bij gericht netwerk traffic (zoals die req voor een netwerkshare bij jou) wakker te laten worden.
Ik vermoed dat mijn router dat traffic gewoon niet stuurt, omdat de router denkt dat de PC uit staat.

Bij mijn router kun je zien welke aangesloten PC's aan en uitstaan. De PC's die volgens de router uitstaan wordt disabled weergegeven. Ik vermoed dat de router dat baseert op het feit dat hij geen antwoord krijgt als hij vraagt wie een bepaald IP adres heeft. Ik heb ook de volgende zaken geprobeerd
- PC zelf fixed IP laten bepalen (dus geen DHCP van de router gebruiken)
- PC altijd hetzelfde IP adres laten geven door DHCP van de router
- PC in S1 standby zetten ipv S3.
Het helpt allemaal niks

Welke router heb jij en wat voor netwerkkaart?

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
sweex router en onboard netwerkkaart? (3com volgens mij)

Heb je al eens geprobeerd een wake up pakketje vanuit je router te sturen?

Weet je zeker dat je netwerkkaart stroom krijgt als je pc in S3 staat?

• EricEric752
Kurios schreef op maandag 23 juli 2007 @ 20:05:
sweex router en onboard netwerkkaart? (3com volgens mij)

Heb je al eens geprobeerd een wake up pakketje vanuit je router te sturen?

Weet je zeker dat je netwerkkaart stroom krijgt als je pc in S3 staat?
Mijn router (SpeedTouch 780 van Internetplusbellen van KPN) heeft geen functie om WOL magic packets te sturen, maar als ik dat vanaf een andere computer op het netwerk stuur, wordt de standby computer netjes wakker.

Dat bewijst dat de netwerkkaart stroom krijgt en dat hij wel degelijk in staat is om de computer uit standby te halen. De lampjes van de (on board) netwerkkaart blijven trouwens ook branden tijden standby. Bovendien kent de bios de S3 mode en kent de driver van de netwerkkaart de optie om wakker te worden op directed traffic. Op de computer lijkt dus alles in orde te zijn.

Omdat een magic packet gebroadcast wordt (door de router simpelweg op alle connectors uitgezonden of er nu volgens de router een computer aan zit of niet) denk ik dat mijn router het probleem is. Voor directed traffic (zoals die netwerkshare) moet de router immers weten waar hij de traffic naar toe moet sturen. Als hij niet weet waar bv 192.168.1.71 zich bevind kan het ook geen traffic versturen. Omdat de router in zijn webinterface aangeeft dat de standby PC uit staat (het icoon van die PC wordt disabled) denk ik dat dat de reden is dat het niet werkt.

Het vervelende is dat bij InternetPlusBellen de router door KPN wordt voorgeschreven. Nog vervelender is dat je niet van Internetplusbellen af kan komen, zonder het risico te lopen om weken zonder internet te zitten (er is hier geen kabelinternet)

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-03 13:32
Als je van een andere PC die achter de router hangt probeert de PC te wekken heeft de router (toch zeker de routing-functie; misschien niet de switch?) daar niets mee te maken, en die kan dus niet de oorzaak van het probleem zijn.

Om echt zeker te zijn zou ik aanraden van met een andere PC en een crossed kabel te proberen; als het dan WEL werkt kun je proberen een switch achter de router te hangen ipv de ingebouwde switch van de router te gebruiken.
Als het dan nog niet werkt moet je controleren of de andere PC het MAC adres van de server nog onthoudt in zijn arp cache ('arp -a' op winXP) en eventueel een statische ARP entry toevoegen. Als het met een crossed kabel en statische ARP entry nog steeds niet werkt ligt het echt wel aan de netwerkkaart en/of driver...

Als het de bedoeling is om de server ook van uit de buitenwereld te bereiken kun je overwegen een andere router achter je router te hangen (die wel statische ARP entries ondersteunt of een voldoende lange ARP levensduur heeft)...

• EricEric752
Hi ls470,

Bedankt voor de info. Ik ga hiermee aan de slag.

Ik blijf echter afhankelijk van de router. De belangrijkste manier waarop ik de PC wil wekken is over het internet. Er draait namelijk een SSH server op waarmee ik op afstand bij mijn netwerk thuis kan. Het heeft dus voor mij geen zin om een fixed ARP entry in een van de andere PC's aan te maken.

De ARP tabel van de router kan ik niet beinvloeden. KPN heeft ervoor gekozen om het wachtwoord voor de telnet toegang tot router geheim te houden en in de webinterface zitten geen zaken waarmee je iets met de ARP tabel kunt.

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-03 13:32
Eric: als je een tweede router kunt/wilt aanschaffen is er sowieso wel het een of het ander te forceren zou ik denken:
Configureer tweede router als router zonder NAT, en stel een route in op de KPN router zodat al't verkeer naar de slapende PC langs de tweede router passeert (dit zou wel moeten kunnen via de webinterface zou'k denken)...
Pagina: 1