E6600 overclocken - welke koeler?

Pagina: 1
Acties:
  • 245 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-01 07:54
Ok, ik heb nog nooit aan overclocken gedaan, maar het lijkt me leuk om zo hoog mogelijk te komen. Niet omdat ik de processor traag vind, maar voor de fun.

Nou heb ik op dit moment:

Intel Pentium E6600 Processor met standaard koeling.
Asus P5N-E Sli moederbord
2x BFG Nvidia 7600gs videokaarten met standaard koeling (met SLi uiteraard)
850Watt voeding (Ja, zwaar overdreven, maar na 3 keer een #$% voeding gehad te hebben, wou ik het in één keer goed doen voor een langere tijd.)
2x 1GB DDR2 533MHz RAM zonder koelelement.

Geld speelt geen grote rol, ik wil gewoon overclocken. Kan dat? en hoever? En hoe?

Bovendien; hebben jullie nog tips voor een andere behuizing, koeling, RAM of moederbord?

[ Voor 10% gewijzigd door Gamebuster op 18-07-2007 19:47 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Verwijderd

Als je wilt overclocken moet je ook andere geheugen nemen, minimaal 667MHZ !

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-01 07:54
Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 19:47:
Als je wilt overclocken moet je ook andere geheugen nemen, minimaal 667MHZ !
zoals iemand anders al zei dus. Is dit iets?

Het is 1066MHz DDR2 RAM.

Of dit?

Dit is 800MHz.

Volgends alternat kan de 1066MHz niet in mn mobo. Dus ik neem aan dat het de 800MHz word. Toch?

[ Voor 28% gewijzigd door Gamebuster op 18-07-2007 19:52 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• menllyos
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-10-2024
die 800 mhz is in principe genoeg, op die manier kan je je fsb naar 400mhz (400x2=800mhz) zetten (waarbij je processor dus 400x9=3600mhz kan worden). veel e6600 halen dit al niet volgens mij zonder extreme voltages of koeling toe te passen. als je echt hoger wilt dan 400mhz fsb kun je dus die 1066 mhz ram kopen.

qua koeling zou je gewoon kunnen kijken naar een scythe of zalman of iets dergelijks. de meeste 6600 halen zo rond de 3.2 tot 3.4 ghz op luchtkoeling met een scythe of zalman. wil je hoger gaan dan dat zul je even moeten kijken wat voor temps jouw cpu heeft en eventueel waterkoeling ofzo toepassen.

edit: behuizing speelt natuurlijk niet zon grote rol, zolang je airflow maar goed is (intake en outtake etc; zie Frequently Asked Questions TCA ). een goede airflow is essentieel voor luchtkoeling

[ Voor 16% gewijzigd door menllyos op 19-07-2007 09:45 ]

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
Gamebuster schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 19:49:
[...]
Volgends alternat kan de 1066MHz niet in mn mobo. Dus ik neem aan dat het de 800MHz word. Toch?
Denk het wel eigenlijk, volgens dé JEDEC-standaard is 800 max, maar het kan veel sneller afaik. :) Er is ook al 1200Mhz geheugen en sneller om te OC'en.

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
Veel over je geheugen, maar je vroeg ook naar koeling:
Als geld geen rol speelt en je gaat fors overclocken: Waterkoeling. Ik heb het zelf niet, omdat ik het te duur vind. Maar mocht er plotseling 200 euro op mijn bureau liggen, dan stap ik direct over van lucht naar water koeling. Alleen al vanwege de hoge patsfactor...

Lucht koeling:
Scythe Infinity
of
Arctic Freezer Pro 7

Check hardware.info ook eens. Ze hebben een behoorlijke database met CPU koelers en ook casefans.

Als je kiest voor luchtkoeling, denk dan aan kleine dingen die helpen: casefan aan de voorkant onderin, om koude lucht naar binnen te blazen / zuigen. Of een gat in je sidepanel om koude lucht direct op je GPU, MEM en Northbridge te blazen. (of beide natuurlijk). En (mocht je ze nog gebruiken) IDE kabels zijn groot en remmen de lucht af of zorgen voor wervels, schaf rounded IDE kabels aan.

Zorg er ook voor dat de opgewarmde lucht er goed uit kan. Dus zeker een en misschien zelfs twee fans die lucht naar buiten blazen. Als je zoveel mogelijk airflow wilt: koop een dremel en zaag de "roosters" van de outtakes uit je backplate.

(lekker Nederlands 8)7 )

Enne, hou ze schoon de fans en je koelblokken.

[ Voor 34% gewijzigd door TheMe op 19-07-2007 10:53 ]

There is no place like 127.0.0.1

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-01 15:50
De Nforce 650i chipset heeft een RAM/FSB unlinked mode, dus geheugen snelheid heeft niet zo'n grote invloed op een overclock als op Intel chipsets :P Zet eerst in je BIOS de mode op unlinked voordat je je geheugen upgrade.

Een betere CPU koeler is wel aan te raden!

• appie1981
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-12-2025
De Tuniq Tower is ook een zeer goede koeler, hij schijnt alleen wat meer geluid te maken dan de Scythe Infinity maar dit is makkelijk op te lossen door een nieuwe 12 cm fan er bij te kopen.

Verwijderd

Met PC8500 geheugen zit je altijd goed, aangezien sommige cpu's zelfs boven de 5 ghz uitkomen.
Maar de "zo hoog mogelijk" waar jij het over hebt, is bij lange na niet te halen met luchtkoeling.
Waterkoeling wordt dan iets om naar te kijken. Maar ik weet niet tot op welke hoogte geld voor jouw geen rol speelt. Als dat max op 3000 euro ligt (om maar een bizar voorbeeld te nemen) zou je net zo goed voor phase change kunnen gaan. En waterkoeling is voor mij toch net even wat aantrekkelijker dan luchtkoeling ook gezien de stilte en zeker de betere koelprestaties. Tenminste als je een beetje een kwaliteit WC setje hebt, niet bijv de BigWater (mocht je deze willen nemen, dan kan je idd beter luchtkoeling nemen).
En als jouw mobo geen PC8500 ondersteund zou je misschien naar een P35 chipset mobo moeten uitkijken, dan ben je net zoals je voeding een tijdje klaar. En dan zou ik naar een Gigabyte mobo uitkijken, die oc'en nou net even wat beter dan Asus mobo's (dit is natuurlijk personelijk, alhoewel er genoeg bewijs is).
En voor goede behuizing zou ik kijken naar een van de Coolermaster Stacker series, of een Antec Nine Hundred (trotse eigenaar :*) )

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2007 11:39 ]

Pagina: 1