PCI-e freqentie, welke?

Pagina: 1
Acties:

• ikzagjewel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik kan met mijn A8N-Sli Premium mobo mijn PCI-e frequentie instellen. Is hier ook snelheid uit te halen? Of is het ervoor dat je videokaart sneller gaat draaien of waar dan ook voor?

Ik heb namelijk geen idee wat voor een extra prestaties ik hier uit kan halen en of het verstandig is of niet!

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
Als ik het goed heb draait ie standaard op 100 mhz.
Je kunt de bus snelheid verhogen om bijvoorbeeld je videokaart over te clocken. Ik heb daar geen ervaring mee. Weet alleen als je hem tever om hoog gooit je kaart stopt. Tot je de bus weer verlaagt.
Als je je videokaart wilt overclocken zou ik een atitool of rivatuner gebruiken.
Houd er rekening mee dat al je andere PCI-Express sloten ook op een hogere snelheden gaan draaien. Er is een kans dat die niet werken bij een (te) hoge PCI-E bus.

Mocht je er mee gaan prutsen, dan ben ik erg benieuwd naar de resultaten.

[ Voor 18% gewijzigd door TheMe op 18-07-2007 16:52 ]

There is no place like 127.0.0.1

• ikzagjewel
TheMe schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 16:50:
Als ik het goed heb draait ie standaard op 100 mhz.
Je kunt de bus snelheid verhogen om bijvoorbeeld je videokaart over te clocken..............
Videokaart overclocken is de GPU en Geheugen, maar is dit ook een soort van videokaart overclocken?

Google kom ik met weinig resultaten...

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

PCIe Snelheid is te verwaarlozen.
Meestal zie je dat de PCIe Clock op 101 Mhz staat, maar of het nu extra snelheid meebrengt, I dont know.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-01 20:50

Dani86

AeroGeek

Hoe zit het dan met die 1333Mhz Asrock mobo's? die kunnen op 1333Mhz FSB draaien met een 945p chipset. Maar de PCI-e freq. wordt dan op 115Mhz geclockt.

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• ikzagjewel
Ja dat vroeg ik mij dus ook al af, ze zullen het niet voo rnies doen :)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Uhm, als je PCIe op 115 gaat draaien issie overclocked en moet je de PCIe devider opschroeven om weer naar 100Mhz te gaan.
Het probleem zit em er in dat alles wat aan de PCIe bus gekoppeld zit de data sneller binnenkrijgt en in princiepe dus overclocked is.
Omdat de SATA controller er meestal ook aan hangt, overclock je dus ook je SATA controller en krijg je meer kans op datacorruptie.
Als er iets is wat je niet wil, is het dat wel.
Daarom hebben de meeste moederborden tegenwoordig dus een PCI/AGP lock of een instelbare multiplier voor de PCIe/PCI/AGP bus.
Vroeger had je dat niet en ging de PCI snelheid mee met je FSB tot je bij de eerst volgende FSB stap terecht kwam.
Uitleg: 66Mhz bus /2 -> 33Mhz PCI. volgende stap was 100Mhz bus /3 -> 33Mhz PCI, maar daar tussen had je dus constant die /2 devider, waardoor je bijvoorbeeld bij 80Mhz FSB een PCI van 40Mhz had, wat de meeste PCI kaarten niet leuk vinden.
Dat verhaal gaat nogsteeds op, en om het voor de overclockers makkelijker te maken is dus die lock / instelbare devider geintroduceerd. Je haalt namelijk niet of nauwelijks winst uit een hogere PCIe snelheid.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Wat McKaamos zegt, klopt zo'n beetje.

Het haalt echt bar weinig uit, als je je PCI-e snelheid verhoogt. Bijv met AGP kaarten is dat nauwelijks te merken als je van 66MHz naar 80MHz gaat oid, eventueel dat de bandbreedte groter / sneller wordt, maar veel merk je er niet van.

Out of spec draaien komt met problemen, en ook in dit geval de rest van je apparatuur op de PCI-e bus. Corrupte windows install is het laatste wat je wilt hebben.

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-01 20:50

Dani86

AeroGeek

Maw die 1333 Asrock borden zijn geen aanraders?

topicstarter: Heb je al wat uitgeprobeerd??

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Verwijderd

van pci-e moet je gewoon op 101 zetten oid

• iceheart
  • Laatst online: 06-01 17:25
de reden dat de pci-e-freq op 101 staat is dat op 100 er gewoon meegeschaald wordt en hij dus veel hoger uitkomt. daarom zet je deze op 101, een 1% overclock ligt heel ver binnen de marges.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

n00bdani86 schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 23:11:
Maw die 1333 Asrock borden zijn geen aanraders?

topicstarter: Heb je al wat uitgeprobeerd??
Jawel, maar als je toevallig op zo'n hoge bussnelheid wil gaan werken, moet je gewoon je PCIe frequentie op 100 zetten.
Er zijn atm nog geen processors die op 1333 draaien, dus mocht je dat doen, dan ben je je CPU aan het overclocken ;)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

100 is standaard, ik heb hem op 101 staan omdat het soms op 100 problemen geeft met OC-en. Dan gaat PCI-E speed ineens naar 1x. Max is 120, daarboven kan je problemen krijgen met je SATA drives en zelfs deze mollen heb ik gelezen. Je kan wel prestatie winst boeken door hem te verhogen, maar volgens mij stelt dat niet zoveel voor.
Pagina: 1