Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

boiler stroom probleempje

Pagina: 1
Acties:
  • 1.988 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Topicstarter
Ik heb een Daalderop Duo electroboiler hangen, en die werkt(e) perfect. Echter, dat ding warmt doorgaans overdag op in het dagtarief, en daar wilde ik vanaf.

Nu is ooit bij de installatie van dat ding blijkbaar de stroomkring wel voorbereid op dat ie alleen op nachttarief zou opwarmen. Maar de definitieve aansluiting zou volgens de installateur door Essent gedaan moeten worden. En dat kost dus een paar honderd euro volgens Essent. :/

Nu dacht ik slim te zijn door de draad van de boiler naar de schakelkast door te knippen en er een WCD tussen te plaatsen met een tijdschakelaar. Dat dus keurig uitgevoerd en het werkt prima... op één ding na: hij warmt niet meer uit zichzelf op maar alleen als ik de tijdschakelaar op de boiler draai. Kortom, volgens mij heb ik een stroomkring ergens onderbroken waardoor de boiler alleen maar handgeschakeld op gaat warmen, en niet meer uit zichzelf.

Wat heb ik dus gedaan is de stroomdraad doorgeknipt: daar zitten vijf draden in: aarde, nuldraad (blauw), bruine fasedraad, een zwarte draad (die is ongebruikt, niet aangesloten in boiler maar afgeknipt) en een zwart/witte draad (die zit in de boiler aangesloten op het nachtfasecontact. Die laatste is dus nu bij de WCD onderbroken. Dat zal dus wel de oorzaak zijn van e.e.a.

Nu is, behalve de draad vanuit de schakelkast opnieuw trekken, die draad herstellen niet echt mogelijk op een nette manier. Maar eigenlijk hoeft ie er volgens mij ook niet meer te zijn (boiler vind van wel dus).

Maar mijn vraag: staat er op die nachtfasedraad (zwart/wit) ook gewoon spanning, en kan ik dan dus die draad doorverbinden met de bruine fasedraad zodat de boiler weer gewoon functioneert als de tijdklok in de WCD is ingeschakeld?

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Hoe groot is die Boiler? En dan bedoel ik het opgenomen elektrisch vermogen.
Dat zou op de typeplaat moeten staan.
Waarom concludeer je dat de zwat/witte draad voor nachtbedrijf zou dienen?
Het kan heel goed zo zijn, dat de boiler op twee groepen is aangesloten.
Dat zal het geval zijn als het opgenomen elektrisch vermogen meer is dan ongeveer 3500W.
Dat komt dan neer op meer dan 16A voor de aansluiting.
Zitten er ook meerdere zekeringen in de voeding naar die boiler?

Een dubbel tarief meter en een aansluiting van de boiler op nachtstroom hoeft niet zo heel duur te zijn....

Guus Assmann

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Topicstarter
De boiler is 2750W.

Hij zit op 1 groep aangesloten, en de boiler heeft een groep voor zichzelf. Als ik de deksel van de groepenkast eraf haal zie ik vanuit de kabel naar de boiler die draad naar beneden gaan (als in richting de meter en de hoofdzekering), maar waar ie uitkomt zie ik niet. In de boiler staan symbooltjes bij de draden, en bij die zwart/witte draad staat een maansymbool, en bij de bruine draad een zonnetje. Dus vandaar mijn conclusie.

In de boiler zitten 4 draden aangesloten naar de groepenkast, die vier heb ik in de startpost genoemd.

Ter verduidelijking een plaatje van het schema (het gaat dus om DUO):

Afbeeldingslocatie: http://bastien.koekie.net/zooi/tnet/IMG_1172_sm.JPG

Er zit nu dus een stukje draad zonder verbinding naar de groepenkast op de nachtfase. Mijn vraag is dus van kan ik de draad van de dagfase doorlussen naar de nachtfase, zodat ik altijd weer stroom heb op de boiler.

[ Voor 27% gewijzigd door Bastien op 18-07-2007 18:06 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Llouizzz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11 15:19
kan je niet zo'n voorkeurschakelaar voor in je zekeringkast inbouwen? De centrale zend dan een signaal uit voor nachttarief dat de schakelaar "opvangt" en dan schakelt de "relais" aan en 's morgens schakelt hij dan weer uit na zo'n signaal.

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Topicstarter
Ja, dat was een optie, maar Essent rekende daar nogal wat voor. En ik had inderdaad ook zo'n schakelaar in de groepenkast kunnen bouwen.

Maar ik heb het opgelost... dag- en nachtfase doorgelust en er is warm water. Heb ik toch bereikt wat de bedoeling was, alleen op een wat minder fraaie manier ;)

• LauPro
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Waarom niet gewoon een tijdklok :P zo vaak wisselen de dag-/nachtstroomtijden toch niet?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Topicstarter
LauPro schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 20:00:
Waarom niet gewoon een tijdklok :P zo vaak wisselen de dag-/nachtstroomtijden toch niet?
Dat heb ik nu dus, met 1 programma met op werkdagen uit om 700 en aan om 2300 uur :P Alleen hield ik een stroomdraad over na het klussen :+ Maar e.e.a. werkt nu zonder vonken e.d. :)

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Aan het kaartje te zien zijn er verschillende types. Ik kan niet helemaal afleiden wat nu het nut van de dagfase is bij de Duo. Maar vaak is het een constructie van dat ze 's nachts op vol vermogen verwarmen (dus 2 elementen) en dan overdag wanneer de temperatuur teveel zakt, bijverwarmen op een lager vermogen (1 element).

Dan heb je dus wel altijd warm water maar wel steeds tegen het meest gunstigste tarief.

[ Voor 12% gewijzigd door LauPro op 18-07-2007 20:38 ]

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Topicstarter
De dagfase heeft in zover nut dat je handmatig kunt bijverwarmen. Echter, eea werkt alleen maar goed (op de manier zoals het apparaat is ingericht) als de bedrading zo in de groepenkast zit dat zodra de meter schakelt naar nachttarief, de boiler gaat opwarmen. Vandaar dus die dag/nachtfase draad.

Maar om een schakelding ertussen te krijgen moet (hier) Essent langskomen, en da's wat duur. Tenminste, dat zei ooit de installateur. Deze optie die ik nu heb kost iets meer dan een tientje, en daar neemt Essent amper de telefoon voor op ;)

Naja niet dat ik het helemaal begrijp (mijn studie was geen electrotechniek ofzo), maar het moet gewoon veilig werken, en imo doet het dat nu. En ik heb mijn zin... alleen nachtstroom.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik snap wel wat het idee achter de dagfase is, maar zoals het op het schema is getekend staat het wat vreemd imo.

Dat 'schakelding' is ook gewoon te koop en hoef je niet per sé bij Essent voor te zijn (nacht/dagstroom wordt dmv bepaalde frequentie bepaald) maar ook dan is het niet echt nuttig (behalve voor een meter) zoals al gesteld, een tijdschakelaar is goedkoper en misschien wel betrouwbaarder.

Pagina: 1