Chiptuning puur voor lager verbruik?

Pagina: 1
Acties:
  • 14.198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:59
Chiptuning kan de prestaties verhogen, maar kun je ook laten chiptunen om een motor zuiniger te laten lopen? Ik heb twee chiptuningebdrijven gemaild vorige week, maar ze mailen niet terug... niet ongewoon trouwens, ik mail wel vaker bedrijven, ook voor mijn werk, en ik denk dat ik in hooguit 30% van de gevallen antwoord krijg

Als je dat laat doen, is het verschil goed merkbaar? Het zal per auto variëren vermoed ik, maar als je al een zuinige auto koopt (zeg: Aygo of zo) zou het zinvol zijn zoiets uit te laten voeren? Is er enige indicatie te geven over de kosten, een paar honderd of een paar duizend euro?

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:44
bij benzineauto's heb je vrij weinig winst. Bij turbo-auto's (TDI's hebben bijv veel baat bij) heb je er meer winst van.

De kosten kan je opzoeken, hoeveel je er mee wint ligt heel erg aan de chip, je rijstijl e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:11

Wom

Bedrijfswagens worden veelal gechiptuned en begrenst. Dit dus om een lager gebruik te stimuleren. Het begrensen is dan om de werknemers in bescherming te nemen ;)

Overigens is dat alleen rendabel bij Turbo motoren, en dan vooral de turbo diesels zoals Catch22 aangeeft.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ok, dat klinkt me in de oren alsof het voor dergelijke kleine auto's niet rendabel is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-05 11:32

GaMeOvEr

Is een hork.

De theorie dat het zuiniger kan worden bij chiptunen, is dat het specifiek vermogen van het blok omhoog gaat, (en je gewicht van je auto dus niet. Stel je hebt een normale turbodiesel/turbo benzine met 150 PK, dan heb je na het chippen al snel 180PK) dat je dus minder hoeft te planken om in een bepaalde tijd een bepaalde snelheid te halen.

Dit is ook daadwerkelijk zo, als je het zo aanpakt. Als je echter alsnog met je gechipte motor de hele tijd flink gas geeft, merk je dit voordeel niet zo. ;)

Zoals ook al eerder aangegeven, chiptunen heeft alleen makkelijk veel winst bij geblazen motoren. (Turbo of compressor.)

Sowieso, als je uitgangspunt al lam is (een auto van 1200kg met 70pk ofzo) zal die na het chippen bijvoorbeeld 85-90pk hebben, maar dan blijft het alsnog een traag hok, en zul je dus blij zijn met je extra vermogen, maar er niet zuiniger door rijden.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jap85
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-05 13:22
Mijn auto is ook gechipt, 106 XSi met standaard 105 pk (ongeblazen benzine, uiteraard :P ), na chippen 120 (is ook gemeten). Ik kan het alleen niet vergelijken aangezien het door de vorige eigenaar gedaan is :+ .

Wat ik wel merk is dat ik bij weinig toeren al aardig vermogen heb en hem dus nooit echt door hoef te trekken om lekker vooruit te gaan, dat scheelt wel brandstof natuurlijk en spaart je motor. Ik weet niet hoe dit bij een standaard xsi is maar ik denk toch wel wat minder.

Afhankelijk van de kosten en de kilometers die je maakt kan het wel voordelig zijn. Overigens zullen chiptuningbedrijven altijd zeggen dat het zuiniger rijdt natuurlijk, maar dat hangt meer van jezelf af. De vorige eigenaar van mijn auto heeft overigens zelf een bedrijf in chiptuning dus hij was er uiteraard positief over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:48
jap85 schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 15:01:
Mijn auto is ook gechipt, 106 XSi met standaard 105 pk (ongeblazen benzine, uiteraard :P ), na chippen 120 (is ook gemeten).
Geloof ik niet.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:42

-tom-562

Oliesjeik

Met een voor- en nameeting geloof ik het ook pas :P mss chip icm met snelle nokkenstok ofzo

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

Waaorm eigenlijk niet? Een vermogensstijging van 14% lijkt me niet zo op het eerste gezicht als leek bijzonder extreem, als ik zie dat ze voor m'n 407 uitgaan van een verwachte stijging van 205 naar 240-250 PK. Dat is dan een biturbo diesel motor, dus inderdaad volgens de overlevering hier een veel beter blok om dit mee te doen, maar de stijging is dan ook hoger. Is 14% zoveel meer dan je mag verwachten dat dat niet moet kunnen bij ongeblazen benzine blokjes, en wat lijkt je dan wel reeël? Of wordt het rendement relatief beter als je gewoon al met veel PKs begon?

edit:
oh dit was ik nog aan het typen en ik had het antwoord er al op... Thanks G.O.!

En wat zegt dat dan eignelijk over de realiteits-zin van de tuner hier op de hoek?

Bij mij is het idee trouwens ook grotendeels de efficiency van de motor verbeteren. ik vind dat 1 op 11.4 rijden op zich geen grote ramp maar me een dieselprijs van 1,20 kan ik daar best op besparen... bovendien ben ik het zat ingehaald te worden door 4 cilinder Passatjes ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 399 op 18-07-2007 16:44 . Reden: tijdens mijn edit wordt de vraag die ik nog ga stellen alvast beantwoord :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Nee, met een ongeblazen motor is er gewoon weinig om mee te spelen. Je kunt net ietsje meer in laten spuiten, en dat was het wel. Je mag blij zijn als je 5% haalt met alleen een chippie in een ongeblazen blok.

Wil je echt noemenswaardige vermogenstoename met een ongeblazen blok, moet je van alles aanpakken, inlaat, uitlaat, scherpere nokkenas, gewichtsvermindering van draaiende delen, compressie verhogen met andere zuigers, etc.

Bij een geblazen motor is het simpel, kwestie van wat meer turbodruk laten opbouwen, en hoppa, 20-30% vermogen erbij.

Ik geloof dus ook niet dat die XSI door alleen een chippie er 15PK bijheeft. Misschien als hij een spaghettispruitstuk en een ander filter heeft en de chip is helemaal custom gemapped, zou het kunnen, als het blok zelf al wat boven zijn fabrieksvermogen zou zitten. (Zit natuurlijk ook nog wat variatie in, niet ieder blok genereert exact hetzelfde vermogen.)

Voor het rendement maakt je uitgangspunt niet uit. Alleen 15% van 70PK is natuurlijk heel wat minder PK'tjes dan 15% van 200PK. :P

[ Voor 30% gewijzigd door GaMeOvEr op 18-07-2007 16:49 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Het gaat in bovenstaande post vooral over vermogen, maar daarin ben ik dus niet geïnteresseerd... Ik neem aan dat e.e.a. wel met elkaar gerelateerd is, dus dat een vermogenstoename betekent dat je de auto 'rustiger' kunt rijden -> lager brandstofverbruik.

Maar niemand is bekend met chiptuning die specifiek bedoeld is om het verbruik te verlagen? Ik kan me zo voorstellen dat sommige parameters dan anders zijn dan als meer vermogen het doel is.

Een VW Polo Bluemotion heeft een turbo en is al enorm zuinig (4 l per 100km volgens de specs, en in de meeste auto's waarin ik rij kom ik gunstiger uit dan de specs). Zou dat betekenen dat er bij die auto meer te winnen valt?

-edit-

Het woordje 'niet' toegevoegd, dat was vrij onduidelijk :)

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 18-07-2007 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik denk dat bij auto's, zoals kleine stadsauto's en sowieso kleine, compacte autotjes, de nadruk van de fabrikant toch al ligt bij zuinig rijden, niet performance. Mij lijkt dat je daar middels chiptuning/optimalisatie niet veel meer mee bereikt. Je moet ook rekening houden met de marges van het blok, dus je kunt niet _te_weinig_ gaan inspuiten, want dan heb je weer het risico dat je blok in de soep loopt, slecht gas aanneemt, stottert, etc.

Daarom zie je bij dat soort auto's ook ontwikkelingen zoals stop & go automaat, etc. Met minder brandstof valt niet veel te bereiken, dus gaan ze kijken in welke situaties de motor niet persee hoeft te draaien, om zo het verbruik lager te laten uitkomen.

[ Voor 22% gewijzigd door GaMeOvEr op 18-07-2007 16:52 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

M'n pa is van 6.8 naar 5.7L/100 Km gegaan met z'n V70 TDI, aldus de boordcomputer.
Ik vind 't vrij veel, maar ook de vermogenstoename is ook een wereld van verschil.

De reden van 't chippen was dat 'ie met de airco aan toch wat weinig power had, met 't oog op de vakantie in Frankrijk met fietsen achterop in de bergen. Maar een dergelijk verbruik is alleen maar mooi meegenomen dan :)

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Chippen heeft op een diesel meerdere voordelen, tenminste bij mijn A4 wel.

Soepeler lopen en een breder gebied met vermogen, voor het chippen had ik enorm veel power bij 2000-3000 toeren en daarboven had niet veel zin, overschakelen was dan beter.

Nu na het chippen heb ik die power al vanaf 1600-1700 toeren en dat gaat door tot 4500 toeren aan toe, dus kan je lekker schakel lui rijden wat dan ook weer iets zuiniger is.

echter veel in het verbruik scheelt het niet hooguit 50-60 km op een tank, maar ja je moet natuurlijk ook af en toe een gti tje pesten he ;)

overigens van 130 naar 177pk gegaan.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Volgens mij is z'n vraag ook niet wanneer chippen het meeste effect heeft -waar iedereen op lijkt te willen antwoorden- maar of het ook mogelijk is een motor te chippen voor verbruik ipv power...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Volgensmij had ie daar al redelijk antwoord op, en de rest is informatief voor mensen die dit topic ook lezen.
Chippen doe je niet voor 1 ding zoals verbruik of meer vermogen, maar voor algemene verbetering van het rijgedrag van de auto.

Als je het puur voor het verbruik zou doen schiet het niet echt op , eerst 400-500 eurie weg brengen en dan er vervolgens jaren over doen om het via het "zuinige" rijden terug te verdienen, niet echt zinvol imho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16941

Chiptuning resulteert bij motoren met turbo of een andere vorm van laaddrukverhoging van 20 tot 40% prestatie-verbetering, dus koppel (trekkracht) en vermogen (topsnelheid). Bij atmosferische motoren is de winst bij chiptuning zo’n 5à 8%. Hierdoor kan de auto sneller optrekken en wordt de topsnelheid verhoogd.

Bij een onveranderde rijstijl is een brandstofverbruikvermindering realiseerbaar van 5 tot 8% omdat door chiptuning het rendement van de motor wordt verhoogd. De motor wordt sowieso levendiger en reageert sneller op gaspedaalbewegingen.

Aldus profi-chiptuning.nl

Ik wil het misschien ook gaan doen in de toekomst, alleen de prijzen die ik af en toe om me heen hoor vind ik nog wat hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Rol-Co schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 21:29:
Volgensmij had ie daar al redelijk antwoord op, en de rest is informatief voor mensen die dit topic ook lezen.
Chippen doe je niet voor 1 ding zoals verbruik of meer vermogen, maar voor algemene verbetering van het rijgedrag van de auto.

Als je het puur voor het verbruik zou doen schiet het niet echt op , eerst 400-500 eurie weg brengen en dan er vervolgens jaren over doen om het via het "zuinige" rijden terug te verdienen, niet echt zinvol imho
Met 't verbruik van m'n pa (± 1L per 100 km besparing) heb je toch relatief gezien de kosten er vrij snel uit.
Volgens mij was 'ie iets van 250 euro kwijt, weliswaar een aanbieding, maar toch. Da's toch binnen 'n jaar al voor hem :)

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Mja, maar die heeft dan ook een bak vermogen erbij. Als je een aygo ofzo gaat chippen, schiet dan allemaal niet echt op. ;)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yassine
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:26

yassine

Nothing to it but to do it!

GaMeOvEr schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 22:07:
Mja, maar die heeft dan ook een bak vermogen erbij. Als je een aygo ofzo gaat chippen, schiet dan allemaal niet echt op. ;)
Mayb een domme vraag he ( maar het zit al een tijdje in me hoofd ) :P

Is het rendabel/verstandig een 40kw/55 PK vermogende auto te chiptunen?

Ik ben blij met mijn 1.1 lancia Ypsilon en wil hem daarom ook niet wegdoen ( ook niet voor een snellere auto eig, want dat resulteert in meer brandstof gebruik! ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16941

Volgens mijn bovenstaande verhaal krijg je max 8% winst. Dat is denk ik niet merkbaar op zowel verbruik als power in jouw geval..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

yassine schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 22:17:
[...]

Mayb een domme vraag he ( maar het zit al een tijdje in me hoofd ) :P

Is het rendabel/verstandig een 40kw/55 PK vermogende auto te chiptunen?

Ik ben blij met mijn 1.1 lancia Ypsilon en wil hem daarom ook niet wegdoen ( ook niet voor een snellere auto eig, want dat resulteert in meer brandstof gebruik! ).
Ik denk dat je dat niet gaat merken. 8% winst vind ik al optimistisch voor alleen chippen, dus ik ga uit van 5% winst. Dus dat betekend dat je dan straks een whopping 60PK hebt ip van 55. :P

Dus nee, lijkt mij niet echt zinnig nee, of je moet het voor het psychologische effect doen en een openluchtfilter en sportuitlaat erbij, dan klinkt hij sneller en kun je jezelf voor de gek houden dat hij ook sneller is. ;)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yassine
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:26

yassine

Nothing to it but to do it!

GaMeOvEr schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 23:22:
[...]

Ik denk dat je dat niet gaat merken. 8% winst vind ik al optimistisch voor alleen chippen, dus ik ga uit van 5% winst. Dus dat betekend dat je dan straks een whopping 60PK hebt ip van 55. :P

Dus nee, lijkt mij niet echt zinnig nee, of je moet het voor het psychologische effect doen en een openluchtfilter en sportuitlaat erbij, dan klinkt hij sneller en kun je jezelf voor de gek houden dat hij ook sneller is. ;)
Nou valt idd tegen..
Dat sportuilaat gebeuren ben ik niet zon fan van, dus houd ik het maar bij me
55 PK :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

een custom chip is het beste om het vermogen te verlagen... alelen bneje dan minimaal 500,- kwijt.

250 kan wel maar dan proppenz e er alleen een andere chip[/eprom in of ze flashen de orginele eprom met nieuwe kernvelen en huppa je auto is "gehipt" als je het allemaal custom laat doen wordt er echt naar de krakterestiek van de motor gekeken (elke motor is anders!) en eventuale mechanische aanpassingen zo krijg je een optimaal resultaat.

bij zo'n custom chip kan het uitgangspunt dan ook zuinigheid zijn... en ik dnek dat er bij een tdi dan best wat "zuinigheid" te "winnen" is.

Dat verhaal van Jap82 geloof ik ook niet :P van 105 naar 120pk met zo'n motortje is onmogleijk tenzij er mechanische aanapssingen gedaan zijn. zoiets lijkt me alleen mogelijk met een andere intake, nokkenas en uitlaat in combi met chippen.

[ Voor 17% gewijzigd door Chaoss op 19-07-2007 08:15 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Hydraulik-Phunk schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 22:03:
[...]

Met 't verbruik van m'n pa (± 1L per 100 km besparing) heb je toch relatief gezien de kosten er vrij snel uit.
Volgens mij was 'ie iets van 250 euro kwijt, weliswaar een aanbieding, maar toch. Da's toch binnen 'n jaar al voor hem :)
1L/100km op de boordcomputer idd.....ja zie ik hier ook maar kijk maar eens wat het uiteindelijk op een volle tank scheelt.
hooguit 50-60 km dus 3,5L per tank a 1000km is dus 3,- op de 1000km begin je na 100.000km pas een beetje te verdienen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-05 23:12

Smarron

The bend

Ik ben normaal gesproken een nette rustige autorijder. Toch heb ik de auto laten chippen en onder dezelfde omstandigheden rijdt de auto echt zuiniger.

Opel Vectra 2.2 DTI station (van de standaard 125pk naar ongeveer 155-160pk, inclusief K&N inlegfilter).

Mijn gemiddeld verbruik voor het chippen: 6,3/100km (ongeveer 15.000km mee gereden)
Mijn gemiddeld verbruik na het chippen: 6,0/100km (ongeveer 10.000km mee gereden)

Ik rij veel over de snelweg en heb zo vaak mogelijk de cruise control erop staan. (Voor een diesel is deze auto dus niet echt zuinig, maar goed.)

Maar wat belangrijk is: Je rijgedrag zelf moet niet aanpassen. Het is natuurlijk leuk om het gaspedaal in te trappen, want dan gaat het verbruik wel snel(ler) omhoog. Bij constante snelheid is het verbruik dus echt lager. Helaas is dat met de dagelijkse files niet altijd mogelijk. (Gelukkig rij ik elke dag een fileloze route).

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jap85
Chaoss schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 08:14:

Dat verhaal van Jap82 geloof ik ook niet :P van 105 naar 120pk met zo'n motortje is onmogleijk tenzij er mechanische aanapssingen gedaan zijn. zoiets lijkt me alleen mogelijk met een andere intake, nokkenas en uitlaat in combi met chippen.
Ja er zijn nog een paar kleine dingetjes gedaan, cilinderkop geflowed ofzo en nog wat maar dat weet ik niet precies, ben nogal een leek op dat gebied. Hij is destijds op een testbank geweest en ik heb de uitdraai daar ook van gezien, daaruit bleek dus wel 120 pk.

Maarja het maakt mij ook niet zoveel uit of het nu 115 of 120 zou zijn, hij is snel genoeg en dus ook al bij lage toeren aardig vermogen, heel ver doortrekken heeft ook niet zoveel effect, dus die chip doet wel degelijk wat lijkt mij. Maja gaat een beetje offtopic zo :P ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:48
jap85 schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 11:27:
[...]

Ja er zijn nog een paar kleine dingetjes gedaan, cilinderkop geflowed ofzo
Flowen is niet een 'klein dingetje'. Het is het flowen dat dan het vermogen heeft opgeleverd, waarbij de chip aangepast is aan de bewerkingen van de kop.

[ Voor 20% gewijzigd door StevenK op 19-07-2007 11:38 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Lol, flowen is een aanzienlijk meer ingrijpende handeling dan chippen hoor. ;)

Waarschijnlijk heeft je blokje nu dus 120Pk door onder andere het flowen en de "andere kleine dingetjes" gecombineerd met chippen.

Het is dus zeker niet alleen die chip die zorgt voor die 120PK. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jap85
Ja hij vertelde inderdaad wel dat dat veel werk is geweest maar ik wist niet dat daardoor de meeste vermogenswinst is ontstaan. Heb ff een mail van hem van destijds erop nageslagen en daarin stond 'Door het flowen van de kop kan de auto beter ademhalen en dit is weer goed voor meer vermogen'. Dus klopt wel idd. Maarja het maakt me ook niet zoveel uit, t blokje loopt lekker in m'n 860kg wegende autotje :9

Maar dit is dus niet echt ontopic hier verder. Nu weer verder over het chiptunen om het verbruik te verlagen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Even een grote schop, topic is an sich nog een actueel gebeuren natuurlijk.

Ik twijfel of ik mijn Focus II (1.6 TDCI 109 PK) uit 2005 moet laten chiptunen.
Volgens de specifacties op verscheidene chiptuning-bedrijfjes werkt het op mijn motor als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Merk    Ford
Model / Motor   Focus 1.6 TDCi 109 pk
Cilinderinhoud / cm 33  1560
Cilinderinhoud in liter 1.6
Cilinders en opstel.    6 V
Cilinders en opstel.    4 in-lijn
Kleppen per cilinder    4
Turbo J/N   turbo
Boring  75.0
Slag    88.3
Versnellingsbak Handgeschakeld/automatisch
Aandrijving voor
Bijzonderheden  Als u fabrieksgarantie op uw auto heeft, neemt Ziptuning de garantie over tot deze afloopt. Daarnaast krijgt u ook de 24 uur Service Assist.
    Standaard   Ziptuning   Verschil
Vermogen    80 kW   103 kW  23 kW
    109 pk  140 pk  31 pk
Koppel (trekkracht) 245 Nm  315 Nm  70 Nm
Toeren max. koppel  1750 tpm    1750 tpm    0 tpm
Topsnelheid 178 km/h    195 km/h    17 km/h
Acceleratie 0-100 km/h  +/- 11.4 s     Vraag offerte aan »
Verbruik binnen beb. kom    6.20 / 100 km   5.89 / 100 km   -0.31 / 100 km
Verbruik buiten beb. kom    4.00 / 100 km   3.80 / 100 km   -0.2 / 100 km
Verbruik gecombineerd   4.80 / 100 km   4.56 / 100 km   -0.24 / 100 km

Kortom, een flink aantal PK meer (109 naar 140), koppel van 245 naar 315 en last but not least, het verbruik.

Enige dat mij tegenstaat is betrouwbaarheid, ik weet gewoon niet of zoiets nu te vertrouwen is. De prijs is ook aardig aan de hoge kant (500 Euro) voor, naar ik meen, weinig werk (herprogrammeren chip via OBD).

Iemand inmiddels ervaringen, wellicht zelfs met dezelfde motor als ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Mijn stiefpa heeft zijn 110pk Passat TDI uit 2002 (geloof ik) laten chippen naar 130pk. Buiten het vermogen is zijn verbruik gedaalt, hij rijdt nu 1,5 liter per km meer bij dezelfde rijstijl.

Hij houdt het verbruik al vanaf het begin bij (20000km op de teller) in een excelsheet met gelijkblijvend verkeer, rijstijl etc.

Wel grappig trouwens, je ziet echt de invloed van weer en winterdiesel en slijtage. In de zomer is het verbruik een stuk lager dan in de winter (uiteraard) en over het algemeen verbruikt hij langzaam ietsie meer (slijtage)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Gé Brander

MS SQL Server

418O2 schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 21:49:
Mijn stiefpa heeft zijn 110pk Passat TDI uit 2002 (geloof ik) laten chippen naar 130pk. Buiten het vermogen is zijn verbruik gedaalt, hij rijdt nu 1,5 liter per km meer bij dezelfde rijstijl.
zal toch wel 1,5km per liter zijn toch?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-05 07:36

Dentheman

Zie signature

418O2 schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 21:49:
Mijn stiefpa heeft zijn 110pk Passat TDI uit 2002 (geloof ik) laten chippen naar 130pk. Buiten het vermogen is zijn verbruik gedaalt, hij rijdt nu 1,5 liter per km meer bij dezelfde rijstijl
1,5 liter per kilomer meer lijkt me niet heel gunstig :+

Heb eens nagevraagd wat het bij een twingo zou opleveren. Ik zou dan van 75 pk naar 82 pk gaan, niet echt noemenswaardig dus voor €250 .. :p En ik betwijfel of het gebruik dan omlaag gaat want die 7 extra pk's moeten natuurlijk wel aangesproken worden anders is het zinloos :p

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
1.5km per liter dus.

Het ligt echt aan de motor. Maar het komt er als het goed is op neer dat de auto minder arbeid hoeft te verrichten.

Bij een turbo kan dat heel makkelijk door iets meer druk af te geven, bij een atmosferische motor heeft het zonder verdere modificaties vrijwel geen zin.

Als je een ander in- en uitlaatsysteem monteert en het hem dan optimaal laat chippen kan je wel wat winnen, moet je het wel serieus aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

je moet wel goed met je rechtervoet omgaan... voor veel mensen is (denk ik) de verleding erg groot om dei extra peekaatjes ook te gebruiken en dus harder te rijden/optrekken... tjah dan kun je dat gunstiger verbruik wel vergeten :P

qua betrouwbaarheid... tjah met een tdi zit dat wel goed (ben niet bekend met andere diesels) mijn vorige A4 tdi is gechipt bij 180.000km en kheb hem bij 330.000km ingeruild, en dat blok liep nog prima... Het is ook meer hoe je er mee omgaat, eerst warmrijden is belangrijk. En als je dan ook nog eens veel snelweg km's hebt waarbij je "normaal" rijd dan denk dat de meeste diesels heel wat kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Warmrijden doe ik altijd, al zit ik binnen 5 minuten op de snelweg en rij dan direct 120. Schakel wel rond de 2000 RPM.

Klinkt goed iig, maar als de turbo het zwaarder krijgt te verduren (?), kan dat nadelig zijn. Turbo's zijn duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

jah maar een goede chiptuner zal zonder heel veel extra trubo druk toch aanzienlijk meer pk's uit je td halen,

en extra turbodruk gebruik je alleen, as je volgas geeft. dus het is maar net hoe jij optrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zoals in topgear, een BMW M3 is zuiniger dan een Toyota Prius :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Chaoss schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 12:06:
jah maar een goede chiptuner zal zonder heel veel extra trubo druk toch aanzienlijk meer pk's uit je td halen,

en extra turbodruk gebruik je alleen, as je volgas geeft. dus het is maar net hoe jij optrekt.
OK, klinkt plausibel :)

Geef bijna nooit echt volgas, soms als ik eventjes de auto wil "schoonblazen" als de motor en dus de olie goed warm zijn. Vind alleen die 500 Euro nog zoveel, snap niet dat dat nog zo duur nu er vandaag de dag geen onderdelen vervangen hoeven te worden, met simpel (simpel) OBD werk..
Pagina: 1