Toon posts:

Wat heb ik kapot gemaakt. En hoe los ik het op?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

probleem. Ik hem zojuist mijn moederbord opnieuw geinstalleerd. En dat ging allemaal prima. Bij het aansluiten ging het mis.

De voeding stond nog aan, toen ik de voedingskabel erin stak. Raar geluid gaf dat natuurlijk. Tenminste ik denk dat dat het probleem is geweest. Ik denk, zal wel meevallen. Ik zet de pc aan en ja hoor: rook uit de voedingskabel van 1 van mijn harddisks (1 van de 250gb's), voor zover ik zo snel even kon zien alleen daar. Natuurlijk zo snel mogelijk de voeding uitgezet.

Wat nu te doen. Hij staat nog uit nu.

Ik wil natuurlijk checken wat er allemaal kapot is. Ik heb een tijdelijke voeding hier bij de hand (CM Extreme power 500w). Maar is het slim om die gewoon eraan te hangen, met alle hardware aangesloten en maar te gaan booten? Of wat zouden de slimste stappen zijn?

Specs:

E6600 @stock
Asus p5k dlx
2x 1gb Geil en 2x 1gb Crucials
8800gts 320mb
1x raptor met Vista
2x250gb Barracuda 10 (data)
1x500gb Barracuda ES (data)
Antec Neohe 500w

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:26

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Daar is er een speciale troubleshooter voor:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:14

_Apache_

For life.

Probeer is zonder die rokende hdd te starten, lukt dat wel?

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Verwijderd

Topicstarter
Nou het is niet zozeer dat het een opstartprobleem is. Meer damagecontrol zeg maar.

Met diezelfde voeding? Die voedingskabel is die hdd niet uitgeweest. De voeding is alleen van het moederbord gekoppeld geweest.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2007 14:26 ]

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

In elk geval stapsgewijs te werk gaan... Niet alles in 1x aansluiten.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

Topicstarter
Maar wel weer met diezelfde voeding? Of is die sowieso naar zn grootje? Of even die andere proberen? Ben bang dat ik mn cpu, ram of vga ook sloop.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 15:25

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Okay, toch nog eventjes de eerste tip uit het tipboekje voor mensen die aan hun pc klooien :

Tip 1 : Zorg ten alle tijden dat de stroom staat uitgeschakeld
Tip 2 : Zorg ten alle tijden dat jezelf ontladen bent en latex handschoenen draagt.

Laat dit dus een les zijn voor de toekomst :)

Wabbawabbawabbawabba

Verwijderd

Topicstarter
Ja ok. Thanx daarvoor. Maar moet ik gaan proberen om met die voeding weer te gaan booten? Of is de kans dat ik nog meer sloop aanwezig?

• Quincy5
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:35
Als je op zeker wilt spelen (en je hebt toch een reserve voeding liggen) kun je het net zo goed meteen met die andere proberen.
De oude voeding kun je dan checken door te kijken of hij aanslaat als de groene en zwarte draad van de moederbord-connector doorverbindt (zie ook het voedingentopic).

PV Output

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:55

mvds

Totally awesome!

Je zegt dat je voeding aanstond. Ik neem aan dat je bedoelde dat je de stroomstekker er nog in had zitten? En dus ook aangesloten was op het stopcontakt? Een ATX voeding kan namelijk niet aanstaan als er geen belasting/moederbord aanhangt.

En het rare geluid was het knetteren van het net wel/net niet contakt maken van de pinnen. Kan vaak geen kwaad. Al is het zeker niet slim om te klooien met een PC als ie nog ingeplugd is ja, maar dat weet je onderhand al wel :+

Ik vind het alleen vreemd dat er rook uit je HD komt nu. Weet je zeker dat je niet iets anders verkeerd hebt gedaan? Kortsluiting ofzo? Misschien een rondslingerend schroefje?

Verwijderd

Topicstarter
De voeding stond nog in de 1-stand zeg maar toen ik de kabel erin stak. Die nog in het stopcontact zat. Dat was het knetteren dus op de pinnen.

Schroefjes allemaal clear, verder nergens sluiting mogelijk.

En de rook kwam uit de hdd aansluiting inderdaad.

EDIT
De ijzeren mount-beugels van de infinity zitten tegen het koelblok van de NB en de voltregulatoren van de cpu. Maar dat was altijd al zo, dat maakt toch niet uit?

EDIT
Ok voeding getest, en hij draait gewoon weer. Wel zit er verschroeid rubber op de stroom-aansluiting van de schijf van de verbrandde connector.

Kan het zijn dat hij is gaan roken, omdat de connector scheef of maar half zat aangesloten?

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2007 16:17 ]

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 14:55:
Kan het zijn dat hij is gaan roken, omdat de connector scheef of maar half zat aangesloten?
Ja.. maar dit is zeer schadelijk voor je HD.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-02 23:20
Misschien een Fotótje van om het duidelijker te maken ? ,

• omitz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-02 20:35
elimineren...
Mij lijkt het geluid dat je hoorde ook al mogelijk schadelijk voor je mobo / proc / geheugen...
Als je het niet vertrouwd met je huidige voeding, gebruik dan die andere.

Ik zou het als volgt doen:
Eerst maar eens booten met proc en geheugen en kijken of ie piept.
Daarna met een vga kaartje erin, kijken of je beeld krijgt...

Ik hoop dat alles nog werkt voor je :S

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst.

Verwijderd

Topicstarter
Heb hem nu weer draaien met de Neohe, de voeding in kwestie dus, met alle componenten, behalve dan die ene HDD. En dat gaat prima. Nu wil ik gaan proberen het stukje verbrand plastic van de connector op de HDD eraf te krabben, en opnieuw aan te sluiten om de data en evt de schijf te redden. Goed plan? Of erg dom?

Ik denk dat inderdaad de connector er scheef op heeft gezeten, en die daarom ergens sluiting heeft gemaakt bij de connector. Ik zou het anders niet weten. De voeding is in orde.

Kan het zijn dat de modulaire plug van de voeding nu kapot is? Die ene modulare lijn waar de HDD aanhing zeg maar? Of zouden ze dan allemaal kapot moeten zijn?

EDIT
Hm, als ik mijn oor tegen de voeding leg, klinkt hij heel zachtjes als een vers blikje cola.... Kan nooit goed zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2007 21:46 ]

Verwijderd

zekere, voor onzeker, Andere voeding nemen. binnen paar dagen beheeft die het toch als je het niet normaal vindt. geloof me keb ervaringen. hierzo, begon een molex te branden die naar de HD ging.. wonder was dat de HD het nog deed met andere molex van DEZELFDE voeding. dag later bye bye voeding :x.
En die harddisk,, gewoon testten met de nieuwe voeding.

btw wat bedoel je met het geluid van een vers blikje cola?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2007 03:56 ]

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-02 20:35
Het geluidje dat je hoort komt ongetwijfeld van een elko. Omdat die dingen met relatief hoge voltages te maken krijgen binnenin de voeding kun je die lichtjes horen. (Denk bijvoorbeeld aan het geluid dat je uit sommige tv's met beeldbuizen hoort komen, dat is ongeveer hetzelfde). Op zich niks mis mee dus.

Wat betreft je hdd: De sluiting is overduidelijk bij de connector ontstaan. In theorie betekend dat dat de stroom niet verder is gegaan en je harde schijf het dus nog gewoon zou moeten doen. Helaas, of gelukkig, komt er bij sluiting hitte vrij. Het zou kunnen dat de print van de hdd daardoor beschadigd is geraakt. Kijk dus vooral goed bij de pootjes van de connector of er niets mis is.

Indien dat OK is, zou je de gok kunnen wagen. Maar ik zou het niet met mobo en alles aansluiten. Heb je niet nog ergens 1 of 2 oude hdd's of cd spelers liggen? Hang die dan aan de voeding als balast. Vervolgens hang je je beschadigde hdd eraan, en zet je de voeding aan.

Nou zul je zeggen: Ja, maar die voeding gaat pas aan als hij zit aangesloten op het moederbord. Half correct. Je kunt hem ook zelf aanzetten. Om dat te doen pak je de connector die normaal op je moederbord zit (20 of 24 aders). Daar moet je met een paperclip ofzo enigzinds voorzichtig het groene kabeltje doorverbinden met één van de zwarte. (Staat geen hoogspanning op).

Voor de zekerheid nog even een plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.bluemax.net/techtips/ATXPowerSupplyWiring/ATXPowerSupplyWiring_files/atx2.jpg
Het gaat dus om pin 14, die je bijvoorbeeld doorverbindt met 15.

Als dat zonder rooksignalen en/of lichtshows gaat, kun je 'm proberen op het moederbord aan te sluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door Nijn op 19-07-2007 04:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok eindelijk wat aan gedaan.

Plastic van de hdd connector gekrabt, aangesloten met een sata van de voeding, niks aan de hand. Aan het moederbord gehangen, niks aan de hand, data gekopieert, allemaal prima. Schijf is nu vervangen, voeding ook.... Maar zijn dus allebei nog in orde, alleen de schijf vertrouw ik niet meer zo, de pinnetjes zijn toch wat zwart en scheef en er zit nog altijd wat plastic aan.

Bedankt voor de hulp nog.

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:07
Misschien verkopen voor een laag bedragje met mededeling van wat ze doorgemaakt hebben? Compenseert toch weer ;)

Mooi trouwens dat het weer werkt, zou je niet verwachten :O

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:34

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2007 @ 14:15:
Ok eindelijk wat aan gedaan.

Plastic van de hdd connector gekrabt, aangesloten met een sata van de voeding, niks aan de hand. Aan het moederbord gehangen, niks aan de hand, data gekopieert, allemaal prima. Schijf is nu vervangen, voeding ook.... Maar zijn dus allebei nog in orde, alleen de schijf vertrouw ik niet meer zo, de pinnetjes zijn toch wat zwart en scheef en er zit nog altijd wat plastic aan.

Bedankt voor de hulp nog.
in ieder geval voor de volgende keer, je voeding uitzetten als je gaat knutselen (stekker erin als je 'm met een knop uit kunt schakelen, dan heeft de pckast in ieder geval nog aarde (er van uit gaande dat je je pcstekker geaard hebt aangesloten op het net))

-_-

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:14

_Apache_

For life.

M2M schreef op maandag 30 juli 2007 @ 14:22:
[...]

in ieder geval voor de volgende keer, je voeding uitzetten als je gaat knutselen (stekker erin als je 'm met een knop uit kunt schakelen, dan heeft de pckast in ieder geval nog aarde (er van uit gaande dat je je pcstekker geaard hebt aangesloten op het net))
Vergeet ook niet jezelf te aarden tov je apparatuur, dmv van een polsbandje.

Latex handschoenen werken ook, maar dan moet je opletten dan de rest van je arm/pols de kast/onderdelen niet raken. Zelf ben ik liever met een polsbandje aan het werk dan latex handschoenen.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat het allemaal nog werkt is wel een klein wondertje, e alles is nog helemaal in tact op de connectors na van de voeding en schijf. Heb bij Antec al 2 nieuwe SATA kabels gekregen voor aan de NeoHe, en de schijf ga ik gebruiken in een HTPC-tje, waar ik verder nooit aan hobby, dus als die eenmaal zit, is het prima.

Over de rest, ik heb helaas geen geaard stopcontact, dus haal altijd de kabel eruit en zet de voeding op 0, nouja, normaal gesproken dan ;)

Polsbandje lijkt me echt irritant, altijd ding in de war en in de weg, zie ik niet zo zitten. Latex handschoentjes lijkt me ook niet echt prettig. Gewoon elke keer tussendoor ontladen aan de verwarming.

Het is 100% zeker de schuine connector geweest. De connectors aan de NeoHe zijn ook niet echt heel stevig, als ik ze vergelijk met de Enermax Infiniti die ik nu heb, Dat zit pas echt goed vast.
Pagina: 1