dusty schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 16:41:
[...]
Ik zeg niet dat het niet teveel is. Ik zeg alleen dat het niet bijzonder is, en het komt redelijk vaak voor. Op zich is het echter wel te handhaven
mits de documentatie top is. Echter zodra de documentatie niet goed of geheel niet bestaat is het vechten tegen de bierkaai.
Ik zal het niet begrpene hebben, en dat ligt alvast aan mij, maar wat heeft de documentatie hier precies mee te doen?
Mijn eerste baantje leek nogal op die van de TS. In een toko met 60 werkplekken in NL en 10 in BE, een goeie hand vol servers, 6 thuiswerkplekken, en 4 afdelingen die van 0700 tot 2300 operationeel zijn (waarvan drie callcenters) was ik feitelijk de enige ITer die niet fulltime programmeur was. Dan ben je dus verantwoordelijk voor:
- gebruikers ondersteuning
- rapportages in excel want niemand kan dat
- kabels en patchpanels, inclusief goten, stopcontact doosjes, stroom en, omdat je toch bezig bent, de hele meterkast.
- ADSL, SDSL, ISDN en de telefooncentrale
- alle telefoons, inclusief de GSMs, qua ondersteuning en support. Kopen en kiezen werd door Hoofd Inkoop geregeld, in samenwerking met... jawel.
- niet-standaard IT systemen, van laserbarcode scanners tot DECT toestellen met fratsen die deuren voor je open doen en beveiligingssystemen al dan niet met fingerprint scanner, vijfercode of sleutel-chip-ding dat je ana je broeksriem kan hangen.
- 60 kloon PCs want het beleid is je koopt een PC als je hem nodig hebt en de directrice bemoeit zich met de prijs, en je koopt hem bij haar goede vriend.
- de firewall
- Exchange 2003. Training of cursus? forgettitbut. Google is je vriend.
- vier zelf gebakken database systemen gemaak tin access die alle afdelingen in staat stellen met elkaar te communiceren en voorraaden, calls en service verdragen in de smiezen te houden.
- een Baan server met database. De baan beheerder kent het programma en jij kent, vanaf een random maandag morgen 09:00 uur, alle details van SQL2000. Althans, dat is nu je werk. Training? Google!
- de IT security
- licensing
- headsetjes op de callcenters. Geen idee waar ze gekocht zinj en door wie maar ze zijn er en nu is het mijn probleem.
- databasebeheer en databeheer voor de maatwerk applicaties, omdat de programmeur nooit tijd heeft of gaat krijgen om christelijke interfacejes te bouwen moet er met queries, handwerk en import from Excel elke dag een bosje nieuwe klanten het systeem in, een paar oude d'r uit, en allerhande correcties uitgevoerd worden.
- installatie van alle software op werkplekken. En ja, je moet er heen lopen.
- de thuisPCs van de directie. inclusief de spyware-verzamelkist van de jongste dochter, waar zoonlief ook nog eens een virusverzameling gestart is.
- de laptop van de financieel directeur moet DVD speler software bevatten en bepaalde codecs zodat hij het ding kan gebruiken om z'n 4 jarige autistische zoontje Sesamstraat, Fabeltjeskrant en zo nog wat dingen te laten kijken. En dus is ie regematig stuk, wegens bekers melk, brinta in de CPU koeler, etc.
- het hele backup verhaal. oh ja, en geen budget dus elke serve reen eigen goedkope tapestreamer ipv één goeie. off site storage is dat je de band mee naar huis neemt 's avonds.
- de navigatie systemen in de koerier auto's
- allerhande kleine crap waar stekkers aan zitten. van scanners en faxen tot koffiemachines en de cola-automaat. Ik heb de streep getrokken bij de stereo van de directrice.
- alle printers en al wat daaar mee te doen heeft (week 1: Knet besteed toners kopen uit aan hoofd inkoop en inbouwen uit aan de gebruikers.)
- alle niet-IT zaken die met een IT middel regegeld worden. dit houdt dus in dat productie mutsen je komen vragen waar een apparaat heen moet want volgens het systeem was het reparateur A maar hij moest naar B volgens de helpdesk en de helpdesk heeft dat niet in het systeem gezet en B is nu al vol en A niet dus moet ie nou toch naar A of moeten we dit weer bij onze manager gaan vragen?
- late-night calls, als je om half elf dat blondje van de klanten administratie tegenover je hebt in haar flatje en je allebei licht warm bent van de schnapps en de avond écht heel gezellig is en nóg gezelliger worden gaat over vijf minuten, dan is een belletje in de geets van "ik weet niet waarom maar m'n printjes komen er niet uit en die moet ik over vijf minuten aan een chauffeur meegeven" niet écht wat je gepland had de rest van de avond. Maar ja, je bent wel de sjaak, er is verder niemand voor.
- Had ik al gezegd dat je die buitenlokaties bezoekt met je eigen auto tegen 18 cent per kilometer? In mijn geval was het in belgië.
Als je bij een groter bedrijf werkt dan wordt het aantal PCs, gebruikers en servers wel groter, maar de tijd waarin je moet werken korter (om 18:00 neemt een ander het over of bellen ze maar met de helpdesk die wél 24 uur per dag dienst heeft en tickets schrijft voor de volgende dag) en de diversiteit wordt kleiner. Je blijft als systeembeheerder met je poten uit de database, en de database beheerder die met een switch gesignaleerd wordt wordt op grond van de Algemene Verordening Blijfmetjepotenuitmnpachkast accuut verbaal gecastreerd. Thuis PCs? no way. Handmatig op eloke PC updaten, office installeren, virusscanner in de gaten houden, enzovoorts? Ben je gek, daar hebben we RIS voor.
De werkzaamheden zijn in deze situaties compleet anders. Vooral de diversiteit in een éénmansafdeling nekt veel mensen: je moet van álles verstand hebben en het is niet meer dan normaal dat je gewoon "effe" en probleemje bugshoot waarvan je later hoort dat datzelfde een hele grote klant een week plat heeft gelegd en waar ze 5 consultants bij nodig hadden om dat te fixen.
't is goed voor je ego hoor, als je ziet wat je zoal kan en wat je feitelijk toch maar even voor elkaar bokst, maar de beloning staat in geen verhouding tot de werkdruk en de chaos. En dan heb je nog van die mensen die zeggen "pwah, 60 werkplekkies, pff, hier hebben we met z'n 8en 1000 PCs, dat is toch cookie man."
Ik zie niet in hoe het helpt om alles gedocumenteerd te hebben. Je weet toch van alles hoe het werkt, je hebt het nota bene grotendeels zelf gebouwd. Probleem is dat er gewoon te veel te doen is en veel te veel one-off issues zijn om te documenteren voor een ander. Dus overdragen kon wel eens lachen worden. Dan kan je baas zeggen "jij neemt je vakantie dagen niet op, jij blijft en regelt je documentatie". Prima, dus jij zit van 0800 tot 1700 documentatie te schrijven. Server plat? Sorry moet documenteren, ga effe de baas vragen of ik even mag stoppen met documenteren om je te helpen. En de documentatie die niet af is, dat is niet jouw probleem als je weggaat.
Voor de vólgende beheerder is het een probleem, dat jij geen goeie documentatie hebt. Maar tenzij je die persoon kent en aardig vind zou ik daar niet wakker van gaan liggen. Zo leert ie nog eens wat