Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Is 1 ICT-medewerker binnen het bedrijf redelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 549 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jacg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 20:35
Ik werk nu zeven jaar bij een wegenbouwbedrijf, en doe al het werk in mijn eentje.
Ik hoor 40 uur per week te werken maar dat is bij lange na niet voldoende.
Volgens de directie is het heel normaal dit werk in mijn eentje te doen.
Dus mijn vraag, hebben jullie collega's en hoeveel bij welke bedrijfsgrootte?

Vestigingen: 4 (door heel nederland)
Aantal werkplekken: 80
Aantal servers: 15
Werktijd: variabel (mensen beginnen om 7:00 en eindigen rond 19:00)
Takenpakket: van infrastructuur tot aan pc zowel, hard- als software (ERP tot aan office)

Ik ben benieuwd.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Vestigingen: 6
Aantal werkplekken/users: 700
Aantal servers: 25
Werktijd: 8:00 tot 17:30
Takenpakket: Het zelfde

Dit met 11 man ict personeel.

[ Voor 12% gewijzigd door Falcon op 18-07-2007 15:03 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:38

SmartDoDo

Woeptiedoe

jacg schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 14:00:
Dus mijn vraag, hebben jullie collega's en hoeveel bij welke bedrijfsgrootte?
Ik denk dat het interessanter is om het over jouw situatie te hebben dan er een opsomtopic van te maken :)

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-11 20:16

Tys

Aantal werkplekken: 1000+
Aantal users: 4700
Aantal servers: 40
Werktijd: 8:30 tot 17:30 (Flex)
Takenpakket: Infrastructuur (Incl. Telefonie), Servers, Werkstations, Helpdesk, Reparaties, Logistiek (IT), Printers/Randapparatuur, Ondersteuning, Applicaties, eigenlijk alles en het gaat verder dan binnen het bedrijf, regelmatig staan werkenemers ook voor de deur met prive gedoe.

Momenteel 5 man personeel. En zeg maar niets over 'onderbezetting' want we zijn 'ruim voldoende' bezet aldus de duurder betaalde mensen (aka Directie).

My flight statistics: (449.638km in 124 flights) Next trips: Estonia, Latvia, Lithuania

Verwijderd

Dit kunnen ook alleen maar scheve vergelijkingen worden lijkt me... een en ander hangt natuurlijk wel samen met hoe het met de kwaliteit van de infrastructuur staat. Als vorig jaar een team van 50 man dit perfect heeft opgezet en je zit er nu in je eentje en je moet af en toe een servertje rebooten, of je hebt alles gedurende een flinke tijd alleen moeten opzetten met de nodige gaten.... tja dat geeft nogal verschillende situaties.

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:08

DinX

Motormuis

Vestigingen: 15 ofzo (stadsdiensten die over de hele stad verspreid zitten)
Aantal werkplekken/users: 600-700
Aantal servers: 20-tal
Werktijd: variabel beginnen tussen half 8 en 9 en stoppen tussen 4 en 6. De "helpdesk" is bereikbaar tussen 8 en 5.
Takenpakket: van infrastructuur tot aan pc zowel, hard- als software

We zijn met 4 man die echt de interventies doen. Dan heb je nog een paar personen die instaan voor het management enzo. Maar we hebben 35 dagen vakantie zonder de officiele feestdagen en compensatie (elke minuut die we "teveel" werken kunnen we opsparen en vrijaf nemen nadien), dus er is altijd wel iemand die een dag/week vrij heeft.

[ Voor 24% gewijzigd door DinX op 18-07-2007 15:14 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• crisp
  • Laatst online: 13:51

crisp

Devver

Pixelated

Werktijd: variabel (mensen beginnen om 7:00 en eindigen rond 19:00)
Verwachten ze van jou dan ook dat je van 7 tot 7 support verleend?

Intentionally left blank

• DinX

DinX

Motormuis

crisp schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 15:13:
[...]

Verwachten ze van jou dan ook dat je van 7 tot 7 support verleend?
Belangrijke vraag inderdaad. Als je dan nog telefonisch bereikbaar bent ben je gewoon 12 uur per dag aan het werk imho.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:25

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Tja, structureel overwerk en maar 1 mannetje om alles te doen? Dolle pret als je ziek bent of op vakantie gaat zeker?

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-11 23:56

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ik werk nu zeven jaar bij een wegenbouwbedrijf, en doe al het werk in mijn eentje.
<KNIP>
Ik ben benieuwd.
Sowieso is het niet handig om slechts 1 ICT medewerker te hebben, ongeacht de grootte van het bedrijf. Mensen zijn soms afwezig door ziekte, vakantie, cursus. Tevens is het handig om iemand te hebben om een beetje mee te sparren, waardoor je vaak tot veel betere oplossingen komt dan door er slechts op 1 manier tegen aan te kijken.

This footer is intentionally left blank

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:00
mja ik zou toch eens goed gaan praten met de directie, en als je er niet uit komt gewoon ergens anders gaan kijken, met de ervaring die jij hebt kan je echt overal terecht op dit moment.

• MicroWhale
  • Laatst online: 18-11 10:45

MicroWhale

The problem is choice

op de middellange termijn kan 1 beheerder zelfs dodelijk zijn voor de continuiteit van een bedrijf....

en wel als die opstapt.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-11 16:52

aex351

I am the one

Wanneer de ICT afdeling overbezet is door onderbezetting van ict medewerkers dan moet je dit gewoon duidelijk aangegeven. Dus ik zou met de directie gaan praten en aangeven dat dit een groeiende probleem is en daarbij vragen om promotie, afhankelijk van je functie en opleiding, tot management niveau zodat je een extra assisent kan aannemen en zelf kan aansturen.

< dit stukje webruimte is te huur >

• DinX

DinX

Motormuis

ajhaverkamp schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 15:23:
[...]

Sowieso is het niet handig om slechts 1 ICT medewerker te hebben, ongeacht de grootte van het bedrijf. Mensen zijn soms afwezig door ziekte, vakantie, cursus. Tevens is het handig om iemand te hebben om een beetje mee te sparren, waardoor je vaak tot veel betere oplossingen komt dan door er slechts op 1 manier tegen aan te kijken.
^^ Met dom. "Moeilijkere" zaken gaan we meestal met 2 mensen naartoe om elkaar een beetje aan te vullen en fouten te vermijden. Vaak zegt 1 van de 2 wel eens "Ho maar ..".

• aex351

aex351

I am the one

DinX schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 15:37:
*knip*
Vaak zegt 1 van de 2 wel eens "Ho maar ..".
.. het is 4 uur, tijd voor cup o soup O-)

• DinX

DinX

Motormuis

aex351 schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 15:40:
[...]

.. het is 4 uur, tijd voor cup o soup O-)
4 uur is einde werktijd voor mij :+

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-11 12:14
Toch niet zo'n moeilijke vraag...

Als je vanavond de servers "vast laat lopen" (aka uitzet) en morgen ben je ziek, is er dan paniek in de tent?

Zo ja, dan zijn er te weinig ICT-ers. En als de directie vind van niet, dan moeten ze maar even zeggen hoe ze bovenstaande situatie op zouden lossen :D

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:25
Thiaz schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 15:09:
Aantal werkplekken: 1000+
Aantal users: 4700
Aantal servers: 40
Werktijd: 8:30 tot 17:30 (Flex)
Takenpakket: Infrastructuur (Incl. Telefonie), Servers, Werkstations, Helpdesk, Reparaties, Logistiek (IT), Printers/Randapparatuur, Ondersteuning, Applicaties, eigenlijk alles en het gaat verder dan binnen het bedrijf, regelmatig staan werkenemers ook voor de deur met prive gedoe.

Momenteel 5 man personeel. En zeg maar niets over 'onderbezetting' want we zijn 'ruim voldoende' bezet aldus de duurder betaalde mensen (aka Directie).
:X
Wij zitten hier met 8 voor 2500 users. En da's echt voor het pure helpdesk-werk, dus servers/netwerk/exchange/... hebben wij allemaal niks mee te maken.
Dus 'ruim voldoende' lijkt me wel heel krap gerekend. :)

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:28

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Vestigingen: 1
Aantal werkplekken: 40
Aantal servers: 5
Werktijd: 08:30 tot 17:00
Takenpakket: Volledig.

Dit doe ik in mijn eentje en dat lukt mij ook niet altijd in 40 uur ;) Wat jij doet is idd niet normaal voor 1 ICT-er om aan te kunnen ;) Dus : naar je baas stappen en meer geld vragen ;)

Of vragen om hulp :)

Addon : als ik ziek ben of op vakantie ben heb ik de plicht 24 uur per dag bereikbaar te zijn ....

[ Voor 13% gewijzigd door KatirZan op 18-07-2007 15:51 ]

Wabbawabbawabbawabba

• Fire69
KatirZan schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 15:49:
Vestigingen: 1
Aantal werkplekken: 40
Aantal servers: 5
Werktijd: 08:30 tot 17:00
Takenpakket: Volledig.

Dit doe ik in mijn eentje en dat lukt mij ook niet altijd in 40 uur ;) Wat jij doet is idd niet normaal voor 1 ICT-er om aan te kunnen ;) Dus : naar je baas stappen en meer geld vragen ;)

Of vragen om hulp :)

Addon : als ik ziek ben of op vakantie ben heb ik de plicht 24 uur per dag bereikbaar te zijn ....
Plicht? :?

Volgens mij kunnen ze dat niet echt verplichten?
Wat nou als je straks geschept wordt door een auto, komen ze je dan even uit het ziekenhuis halen om een server te rebooten? :)

• naftebakje
  • Nu online
Hoe vervangbaar ben je? MAW, is alles perfect gedocumenteerd en is alles zo te vinden, kan een nieuweling je morgen vervangen?

Heel waarschijnlijk sta je in een erg sterke positie, daar kan je dan ook gebruik van maken. Solliciteer (spontaan) bij een andere werkgever, en zodra je zeker bent dat je daar aan de slag kan ga je eens praten met je huidige baas. Geniet van het angstzweet op zijn voorhoofd, als je verteld dat je zo vertrokken kan zijn, ner toch wel een aantal PC's aan vervanging toe zijn...en ga dan onderhandelen over de te nemen maatregelen (hierbij is het erg interessant om duidelijk te vermelden dat het je gaat om rampen en massaal geldverlies van het bedrijf te voorkomen, dat je zelf dan minder overwerkt bent maakt zoveel niet uit).

[ Voor 18% gewijzigd door naftebakje op 18-07-2007 15:56 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Falcon
  • Laatst online: 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Fire69 schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 15:53:
[...]

Wat nou als je straks geschept wordt door een auto, komen ze je dan even uit het ziekenhuis halen om een server te rebooten? :)
Ben je gek.. denk je nou echt dat ze helemaal speciaal voor hem naar het ziekenhuis gaan rijden? Ze sturen gewoon een smsje in hoofdletters "HIJ IS STUK!". ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• KatirZan
  • Registratie: September 2001

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Fire69 schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 15:53:
[...]

lol...

Nee, wat ik bedoel is dat ik 24 uur per dag bereikbaar moet zijn ;) Echter, daar staan wel uren tegenover ;) Als ik dus voor een storing gebelt word dan wordt er genoteerd hoe laat de storing zich afspeelt en vervolgens word de tijd geschreven hoe laat de storing opgelost was. De tijd daartussen krijg ik bij vrije dagen er bij of ik kan er voor kiezen het uit te laten betalen (tegen 40% belasting :? )

Das ja, plicht :) Staat in arbeidsvoorwaarden en vind ik absoluut geen probleem ;) Ik hoef namelijk alleen mijn telefoon mee te nemen en ik leid een extern mannetje door de problemen heen.

Vroeger moest de laptop mee, maar zand en laptops gaan voornamelijk niet goed samen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door KatirZan op 18-07-2007 15:59 ]

Wabbawabbawabbawabba

• jacg
Ik heb dit topic niet zo maar gestart, ik zit nu thuis, na 7 jaar is het vlammetje echt even gedoofd. Er is inderdaad nergens documentatie, dus zelfs als ik vrij neem wordt ik benaderd. En ja support moet ten allen tijde gegeven worden, gaat soms om omschrijvingen van een miljoen dus dan is het noodzaak. En nee, naast het standaard werk zijn er ook applicaties waarover niemand iets weet.

En het takenpakket van Thiaz komt helemaal overeen met mijn situatie. :)

Heb gisteren nog een gesprek gehad met de directie, maar volgens hen is dit een normale zaak. Vandaar dat ik jullie meningervaring graag wilde horen.

[ Voor 15% gewijzigd door jacg op 18-07-2007 16:42 ]

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:54
jacg schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 16:39:
Ik heb dit topic niet zo maar gestart, ik zit nu thuis, na 7 jaar is het vlammetje echt even gedoofd. Er is inderdaad nergens documentatie, dus zelfs als ik vrij neem wordt ik benaderd. En ja support moet ten allen tijde gegeven worden, gaat soms om omschrijvingen van een miljoen dus dan is het noodzaak. En nee, naast het standaard werk zijn er ook applicaties waarover niemand iets weet.

Heb gisteren nog een gesprek gehad met de directie, maar volgens hen is dit een normale zaak. Vandaar dat ik jullie meningervaring graag wilde horen.
Zou toch maar even de tip overnemen van wat een Mede Tweaker voor me zei , : ga op zoek andere baan soliciteer alvast als je bjina weet je aangenomen bent , ga langs je baas vraag om meer geld / meer personeel zo nee ben je weg ? , jouw probleem ? nope moet hij maar meer personeel hebben,

Dit probleem is mij echter bekend ken het ook alleen andere situatie's en andere werkomgeving maar tis idd lastig als de enigste persoon je van op aankan weg gaat , dan beginnen er allemaal toeters en bellen te rinkelen neem dat maar van me aan :)

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:20
De hoeveelheid werk hangt van een groot aantal zaken af.

Ik zit momenteel gedetacheerd bij een bedrijf met 1600 medewerkers waarvan 150 man ict personeel. Ik heb ook wel eens bij een klant gezeten met 80 medewerkers +-15 servers waar we het ict beheer in 2 ochtenden a 4 uur deden.

Het belangrijkste voor het terugdringen van de werkdruk in dit soort gevallen is het opvoeden van gebruikers. Gebruikers kunnen een hoop taken best wel zelf.

- Laat gebruikers zelf printerzaken doen(toner/papier verwisselen,papier storingen verhelpen, printopdrachtjes verwijderen).
- Ga geen hand en spandiensten doen voor gebruikers.
- Zorg ervoor dat gebruikers niet voor ieder wissewasje aan de lijn hangen. Alleen op gezette tijden support doen helpt hierbij. Door een gebruiker support te weigeren op een moment dat jou dat niet uitkomt dwing je ze verder te kijken dan hun neus lang is.
- Maak verschil tussen changes en support. Ga bijvoorbeeld alleen smorgens met support bezig en doe alleen changes in de middag. Las een wekelijks of dagelijks moment in waarop je alle servers/backups checkt.
- Weiger ad-hoc wijzigingen(Als ze op vrijdag aankomen met een gebruiker die op maandag begint is dat jammer. zo'n gebruiker kan bij mij een week wachten)

Advanced sheep-counting strategies

• Hillie

Hillie

Ik heb dit topic niet zo maar gestart, ik zit nu thuis, na 7 jaar is het vlammetje echt even gedoofd.
En nog steeds zegt de directie "Ongezien de typhus"? Sjezus, ga weg daar. Liever gisteren nog gesolliciteerd dan vandaag. Laat die hele toko maar eens ongezien de soep inlopen door je afwezigheid. Zul je ongetwijfeld horen "Wat een aansteller, gaat toch al 7 jaar als een zonnetje?". Ik hoop dat je snel verbetering in je situatie krijgt.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Gooi je CV op monsterboard en je hebt zo een andere baan. En dan ga je naar de directie en deel ze mede dat omdat het z'n luizen-baantje is ze zo een ander gevonden hebben en ze jou vooral niet moeten bellen.

En zeker even een week of 4 ziek blijven op dit moment. Laat ze maar merken hoe makkelijk ze zonder jou kunnen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
BrammeS had het over het opvoeden van gebruikers. Daar zou ik aan toe willen voegen het opvoeden van de directie en jezelf. Schep duidelijkheid voor iedereen door prioriteiten te stellen en je daar ook aan te houden. Het kost wat moeite in het begin, maar de duidelijkheid die het schept zal later gewaardeerd worden. Oh ja, haal vooral urgent en belangrijk niet door elkaar. Daar willen de 'manipulanten' van deze wereld nog wel eens verwarring mee zaaien.

• LauPro
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik heb het wel meegemaakt dat 1 systeembeheerder ook veel teveel op zijn dak had qua werkzaamheden, dat had ook een beetje te maken met zijn eigen onkunde en de filosofie van de ICT coördinator maar het blijft een lastig punt.

In hoeverre werk je nu namelijk wel efficiënt genoeg? Is het voor jou dagelijks constant problemen oplossen of kan je bepaalde problemen echt goed definitief afsluiten? Een printerprobleem zou eigenlijk alleen maar bij jou terecht moeten komen als die echt hardwarematig stuk is, niet als een gebruiker een verkeerde setting heeft gekozen waardoor het lijkt alsof er niets uit komt.

Die systeembeheerder in kwestie waar ik het over had zat in een continue vlaag van problemen waardoor er eigenlijk geen structurele aanpassingen konden worden gemaakt - en die werden dan vaak door externe personen uitgevoerd. Daarnaast was er een soort 'expert' die elk half jaar eens een ochtend langs kwam om te kijken of er verbeterpunten waren - enof die er waren...

De vraag die eigenlijk moet worden gesteld is of de huidige ICT infrastructuur goed is. Als je zelf al aan geeft dat er geen documentatie is neem ik aan dat de patchkast ook niet meer dicht kan inmiddels. Dus wil je verbetering van de huidige situatie: maak een voorstel waarin je alle structurele problemen aan pakt en dan zullen vanzelf de incidenten afnemen.

Als de directie daar geen zin in heeft en gewoon door wil modderen dan zou ik in zo'n positie ook ontslag nemen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 14:48
*knip* werving

[ Voor 92% gewijzigd door Rukapul op 18-07-2007 20:43 ]

• jacg
In de wegenbouw liep men nogal achter op het gebied van automatisering zo rond 2000.
Ik heb daar de hele infrastructuur opgebouwd, en dcumentatie is er niet omdat ik er gewoon geen tijd voor heb. En al helemaal niet ook om ook de wijzigingen door te voeren.

En ja de patchkast kan nog steeds dicht hoor ;)

Het is gewoon dat ik dagelijks een dagtaak heb aan het oplossen van vaak kleine problemen, gebruikers zijn niet op te voeden en gillen om het minst en geringst. Wat dus weer inhoudt dat het andere werk op andere tijden moet gebeuren. En zo draai je in ene kringetje.

En vanuit hun oogpunt: Ja het draait toch altijd, niets aan de hand...

• LauPro
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Dan denk ik dat je beter gewoon ander werk kan gaan zoeken. Dat bedrijf zoekt gewoon iemand die elke dag die problemen op lost zonder gemaar. En dat is iets waar jij geen zin meer in hebt - heel begrijpelijk.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Uhm, ik zie je vragen stellen en wat vertellen, maar een aantal mensen geven hier dezelfde hint: zoek een andere baan. Is het niet handig om daar eens op te reageren?

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:52

FreakNL

Well do ya punk?

Dat er in die 7 jaar weinig tot niets opgeleverd is aan documentatie is schrijnend en in principe jouw verantwoordelijkheid. Documentatie is echt een heel belangrijk onderdeel van beheer/projecten, maar is in 90% van de gevallen het ondergeschoven kindje.

Verzachtende omstandheid is wel dat je het dus gewoon te druk hebt. Duidelijk is dat er gewoon een 1e lijns mannetje bijmoet die zich met de 'domme' calls gaat bezighouden, zodat jij eindelijk eens iets op kan zetten met betrekking tot procedures/ITIL/documentatie etc...

Maar management moet dat inzien. Misschien komt het wel handig uit als er een keer iets 'per ongeluk' stuk gaat....

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Tuurlijk vinden zij dat normaal, 1 fulltime ICT'er op enig niveau kost al snel 40~50k aan loonkosten op jaarbasis inclusief verzekeringen, opleiding, faciliteiten e.d. Dat is geld wat zij niet in hun winstuitkering terugvinden, dus ja zolang jij gekke (zeg maar geschifte) Henkie speelt en het pikt hebben zij geen reden om iets te veranderen.

Oftewel opbokken daar voordat je jezelf compleet de vernieling in hebt geholpen met een burnout die jou nog jaren zal achtervolgen.

Professionele website nodig?

• naftebakje
  • Nu online
jacg schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 20:41:
...Het is gewoon dat ik dagelijks een dagtaak heb aan het oplossen van vaak kleine problemen, gebruikers zijn niet op te voeden en gillen om het minst en geringst. Wat dus weer inhoudt dat het andere werk op andere tijden moet gebeuren. En zo draai je in ene kringetje.

En vanuit hun oogpunt: Ja het draait toch altijd, niets aan de hand...
Je moet echt wel prioriteiten leggen, en die liggen voor jou totaal niet bij die kleine probleempjes van gillende gebruikers, laat die maar schreeuwen. Ik heb totaal niets te maken met de ICT op mijn werk, maar zit toch regelmatig m'n collega's te helpen voor de eenvoudige PC-problemen (een geminimaliseerd venster maximaliseren bijvoorbeeld), bij jou moeten ze elkaar ook wel kunnen helpen.
Leg je eerst toe op documenteren van de zaak, en de andere zaken die je werk gemakkelijker maken én je de mogelijkheid geven op met gerust hart op te stappen (want je lijkt niet echt iemand die je huidige baas wil laten stikken, al is die baas jou aan het verstikken om een vettere leasewagen onder zijn kont te kunnen schuiven).

En laat het idd gerust eens mislopen (kan niet zo moeilijk zijn, als je gewoon je uren volgt dan raak je niet klaar, komen er vanzelf wel problemen bovendrijven), men kan jou niets kwalijk nemen want je hebt heel duidelijk aangegeven dat er veel te veel werk is.

[ Voor 10% gewijzigd door naftebakje op 18-07-2007 22:10 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Jiriki
Je zult ze duidelijk moeten maken dat het zo niet kan en je prioriteiten moet gaan stellen. Denk dan aan:

- Documentatie
- Preventief onderhoud
- Storingen
- Gebruikers problemen

Dat kan best in 8 uur per dag. Oke, het 4e punt zul je misschien niet aan toe komen, maar je moet eens zien hoeveel de gebruikers ineens zelf kunnen als ze een weekje of twee moeten wachten tot er iemand hun printer komt bijvullen, of hun kleuren weer van neon afhalen. :)

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Jiriki schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 22:14:
maar je moet eens zien hoeveel de gebruikers ineens zelf kunnen als ze een weekje of twee moeten wachten tot er iemand hun printer komt bijvullen, of hun kleuren weer van neon afhalen. :)
Is het verstandig dat gebruikers zelf aan de apparatuur gaan prutsen? :o

🌞🍃

• Jiriki
Verstandig voor de spullen, of verstandig voor de TS?

Het eerste misschien niet, maar het tweede zeker wel :)

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Probeer een plan van aanpak te maken voor de zaken die echt moeten gebeuren.
Laat de directie de prioriteiten bepalen. Dan zijn het hun keuzes, en niet de jouwe.

Hang voor ieders duidelijkheid een groot vel papier op aan de muur, met welke taken er nog te doen zijn, hoeveel uur ze kosten, en welke prio ze hebben.

En registreer heel goed wat je aan het doen bent, om die directie inzicht te geven in waar je mee bezig bent, en waar dus de knelpunten komen te liggen.

Sterkte in ieder geval, en let er op dat je geen roofbouw laat plegen op je zelf.
De term burnout ligt al klaar onder je buro.
Wees gewaarschuwd.

Abort, Retry, Quake ???

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004

ZieMaar!

Moderator General Chat
Wat hierboven staat inderdaad. Schrijf al je werkzaamheden op met reeële tijden erachter, tel het op, en ga na de directie met de vraag welke dingen je weg kan strepen om zo op 40 uur per week te komen. Als je een taakomschrijving hebt, zet die er dan ook eens tegen weg. Durf verder op tijd nee te zeggen.

Verwijderd

Thx voor het openen van dit topic :D

Op dit moment doe ik namelijk onderzoek naar ICT management in het MKB (eigenlijk bij organisaties vanaf 50 mederwerkers). Op dit moment heb ik 8 interviews gehad met verschillende 'ict-managers' waarbij de organisaties in 3 groepen kan indelen en daarmee de huidige situatie heb geprobeerd te omschrijven.

Nu ben ik een scan aan het maken om de knelpunten en verbeterpunten op gebied van ICT managemet voor die organisaties in beeld te krijgen. Ben pas net begonnen, maar resultaat wordt wel mooi :) Het is de bedoeling dat deze scan in elke organisatie is uit te voeren.

In iedergeval, de mening van mijn collega's in het IT adviesbureau is dat het eigenlijk niet uit maakt wie welke ICT taken opzich neemt, als het maar wordt gedaan.
Mijn mening is dat ik het onredelijk vind voor de TS dat hij ALLE verantwoordelijkheden op zich moet nemen, ik snap ook dat het nu ff allemaal te veel is voor 1 persoon (toevallig was bij 1 van de organisaties waar ik ben geweest precies het zelfde gebeurd met hun automatiseringspersoontje en daar waren maar 30 pc-werkplekken en 5 servers ofzo).

Als ik als consultant zou werken zou ik het advies geven aan de organisatie van de TS het systeembeheer (en dus het 'helpdesken') te outsourcen, en waarom? Omdat als je dit outsourced als organisatie niet verantwoordelijk bent voor nog een medewerker maar wel kan verwachten dat er op elk gewenst moment iemand is die de gebruikers kan ondersteunen en storingen kan verhelpen. Maar eigenlijk, voordat je kunt outsourcen, moet de ICT infrastructuur ook voor buitenstaanders overzichtelijk zijn...

TS: Een erg sterk argument wat je kan voeren is dat als jij de enige bent voor die organisatie alles qua IT regelt, en jij raakt permanent in de ziektewet, ze helemaal de sjaak zijn. Met iemand anders erbij, of outsourcing, heeft de organisatie al veel meer zekerheid dat er ALTIJD iemand is voor de ICT zaakjes.
Verder weet ik niet hoe ICT management bij jullie verder in elkaar zit (ben jij bijv. ook verantwoordelijk voor het budget, investeringen en besluitvorming met nieuwe informatiesystemen, geef jij advies aan het management, aan wie rapporteer jij?), maar als zij ICT als een steeds belangrijker en steeds strategischer punt zien, dan moeten ze zeker iemand er bij nemen en de taken en verantwoordelijkheden beter verdelen.

Goed, ben erg geboeid door dit onderwerp dus, meer info, meer meningen, meer beter voor mij ook :D

En TS: succes ermee!

• aex351

aex351

I am the one

In iedergeval, de mening van mijn collega's in het IT adviesbureau is dat het eigenlijk niet uit maakt wie welke ICT taken opzich neemt, als het maar wordt gedaan.
Hier moest ik wel even om lachen, maar serieus gezien klopt er natuurlijk geen hout van. Taken moeten goed worden uitgevoerd door mensen die weten waar ze mee bezig zijn, het maakt dus wel degelijk uit wie wat doet.
Mijn mening is dat ik het onredelijk vind voor de TS dat hij ALLE verantwoordelijkheden op zich moet nemen, ik snap ook dat het nu ff allemaal te veel is voor 1 persoon (toevallig was bij 1 van de organisaties waar ik ben geweest precies het zelfde gebeurd met hun automatiseringspersoontje en daar waren maar 30 pc-werkplekken en 5 servers ofzo).
Hij is toch ook verantwoordelijk voor de ICT binnen het bedrijf, dat geeft hij duidelijk aan. Dit betekend niet dat hij moet doorwerken tot hij dood neer valt omdat hij meer werk heeft dan dat hij aan kan.
Als ik als consultant zou werken zou ik het advies geven aan de organisatie van de TS het systeembeheer (en dus het 'helpdesken') te outsourcen, en waarom? Omdat als je dit outsourced als organisatie niet verantwoordelijk bent voor nog een medewerker maar wel kan verwachten dat er op elk gewenst moment iemand is die de gebruikers kan ondersteunen en storingen kan verhelpen. Maar eigenlijk, voordat je kunt outsourcen, moet de ICT infrastructuur ook voor buitenstaanders overzichtelijk zijn...
Outsourcing is niet overal het antwoord op. Systeembeheer is niet iets dat je zomaar even gaat outsourcen. Je kan wel gebruik maken van ICT diensten van derden. Bijvoorbeeld programmeurs inhuren (tijdelijk 1 jaar) om een groot software pakket te customizen die daarop hun support geven. Maar intern heb je gewoon mensen nodig die de boel kunnen sturen, dus ICT'ers.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@TS: die kleine gebruikersprobleempjes moet je inderdaad gewoon negeren of heel lage prioriteiten geven. Leg ze uit dat je helaas geen tijd hebt omdat er te weinig ICT-ers zijn, en laat de users maar klagen bij het management.

Verder: het helpt vaak om de wat handigere users als eerstelijns hulp te laten fungeren. Suggereer dat ook aan het management, dan ben je ook constructief bezig. En kaart de risico's aan.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• aex351

aex351

I am the one

gambieter schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 01:56:
@TS: die kleine gebruikersprobleempjes moet je inderdaad gewoon negeren of heel lage prioriteiten geven. Leg ze uit dat je helaas geen tijd hebt omdat er te weinig ICT-ers zijn, en laat de users maar klagen bij het management.

Verder: het helpt vaak om de wat handigere users als eerstelijns hulp te laten fungeren. Suggereer dat ook aan het management, dan ben je ook constructief bezig. En kaart de risico's aan.
Dat betekend dus dat bijvoorbeeld medewerkers van afdeling verkoop helpdesk mogen spelen voor ict problemen? Lijkt mij ook geen denderend plan, buiten het feit dat ze dan met totaal andere dingen bezig zijn is het heel goed mogelijk dat ze er nog meer een bende van maken.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

aex351 schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 02:20:
[...]
Dat betekend dus dat bijvoorbeeld medewerkers van afdeling verkoop helpdesk mogen spelen voor ict problemen? Lijkt mij ook geen denderend plan, buiten het feit dat ze dan met totaal andere dingen bezig zijn is het heel goed mogelijk dat ze er nog meer een bende van maken.
Als het gaat om vastgelopen printerpapier eruit te halen of de vastgelopen PC opnieuw op te starten? Ja, waarom niet. Door op elke afdeling zo iemand te hebben, zorg je ervoor dat een hoop kleine problemen sneller opgelost worden.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-10 13:38

dusty

Celebrate Life!

Ik heb dit topic niet zo maar gestart, ik zit nu thuis, na 7 jaar is het vlammetje echt even gedoofd. Er is inderdaad nergens documentatie, dus zelfs als ik vrij neem wordt ik benaderd.
[..]
Het lijkt mij persoonlijk sterk dat er bij het bedrijf servers zijn die ouder zijn dan 7 jaar. Aangezien er daar dus al 7 jaar lang dezelfde ICT persoon rond loopt, is er uiteindelijk ook maar een persoon aan te wijzen waarom er geen documentatie is. Je had immers zelf altijd kunnen beginnen met documentatie aan te leggen namelijk.

80 werkplekken op 1 ICT-medewerker is nog niet eens zo bijzonder, 15 servers op 80 werkplekken is echter best wel bijzonder. Tenzij je dus een datawarehouse hebt, heel heftige calculaties moet doen (bijvoorbeeld: Speech recognition), maar aangezien het een wegenbouwbedrijf is lijkt mij persoonlijk dit sterk.

Uiteindelijk kan een baas ook eisen dat zodra een werknemer ontslag neemt dat deze werknemer ook alle documentatie in orde maakt voor het gedeelte waar hij voor aansprakelijk was voordat deze vertrekt.

Maar de uiteindelijke antwoord op je vraag: 80 werkplekken / 1 ICT-er is niet uitzonderlijk.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:13
Ik ken het gevoel dat de TS heeft... Nu moet ik wel zeggen dat ik bij mijn vorige werkgever ook systeembeheer bij klanten deed. Als ik daar binnen kwam, werd ik ook direct bedolven met vragen, klachten, problemen, etc.

Hierdoor had ik dus helemaal geen tijd om mijn eigenlijke taken uit te voeren, waardoor ik dus de dag erop terug kon komen om alles af te werken. Hierdoor liep mijn planning bij andere klanten in de war. Op zulke momenten kom je dus in een vicieuze cirkel terecht. Gelukkig ben ik hier op tijd achter gekomen en heb er iets aan kunnen doen: prioriteiten stellen. Eerst mijn eigen werk, daarna komt de rest aan de beurt.

Op dit moment ben ik al weer ergens anders met veel plezier aan het werk. Hier hebben we het over een organisatie met 8 man ICT personeel ( 2 helpdesk medewerkers en 6 systeembeheerders ). Circa 1500 werkplekken, meer dan 2500 medewerkers ( die op verschillende tijden werken, 24/7 ) en 25 servers. Meer dan 40 locaties verspreid over geheel Rotterdam en Capelle aan de IJssel.

Binnenkort een grote fusie waarbij we dus naar meer dan 6000 medewerkers gaan en meer dan 4000 werkplekken en 60 servers. Dan krijgen we in totaal meer dan 15 man ICT-personeel.

Nu heb ik dus gewoon tijd genoeg om m'n eigen zaken te regelen _/-\o_

• Hyp Hyper
  • Laatst online: 13-08 20:56
dusty schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 05:32:
80 werkplekken op 1 ICT-medewerker is nog niet eens zo bijzonder, 15 servers op 80 werkplekken is echter best wel bijzonder. Tenzij je dus een datawarehouse hebt, heel heftige calculaties moet doen (bijvoorbeeld: Speech recognition), maar aangezien het een wegenbouwbedrijf is lijkt mij persoonlijk dit sterk.
Ik denk dat je even mist dat er meerdere lokaties zijn. Dat kan een reden zijn voor het grote aantal servers. Verder neem ik aan dat hij ook regelmatig naar andere lokaties zal moeten en daar gaat veel tijd in zitten.
In dit geval vind ik 80 werkplekken plus de gehele ict-infrastructuur behoorlijk veel voor 1 persoon.

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

Verwijderd

aex351 schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 01:42:
[...]

Hier moest ik wel even om lachen, maar serieus gezien klopt er natuurlijk geen hout van. Taken moeten goed worden uitgevoerd door mensen die weten waar ze mee bezig zijn, het maakt dus wel degelijk uit wie wat doet.
Ben ik ook wel mee eens, ik heb ook voor elke taak wel een competentieprofiel, maar wat ik bedoelde te zeggen dat niet alles door 1 persoon gedaan hoeft te worden, of dat alles alleen door een ICT mannetje gedaan moet worden.
Hij is toch ook verantwoordelijk voor de ICT binnen het bedrijf, dat geeft hij duidelijk aan. Dit betekend niet dat hij moet doorwerken tot hij dood neer valt omdat hij meer werk heeft dan dat hij aan kan.
Ja, ben ik ook wel mee eens, maar je hebt verschillende niveaus voor verantwoordelijkheden, maar het bedrijf heeft wel een probleem als hun enige ICT'er ineens uitvalt.
Outsourcing is niet overal het antwoord op. Systeembeheer is niet iets dat je zomaar even gaat outsourcen. Je kan wel gebruik maken van ICT diensten van derden. Bijvoorbeeld programmeurs inhuren (tijdelijk 1 jaar) om een groot software pakket te customizen die daarop hun support geven. Maar intern heb je gewoon mensen nodig die de boel kunnen sturen, dus ICT'ers.
Ook deels mee eens, outsourcing is niet altijd DE oplossing, kan wel EEN oplossing zijn, mits je het goed organiseerd (en misschien is het zelfs zo dat wanneer je het goed organiseerd er geen outsourcing meer nodig blijkt te zijn).

Waar het er in ieder geval op neer komt is dat ik van mening ben dat in geen enkel bedrijf maar 1 iemand verantwoordelijk kan zijn voor ICT en dat er altijd iemand moet zijn die de (operationele) taken van de ICT persoon in geval van vakantie of ziekte kan overnemen zodat de systemen iig blijven draaien. Dit hoeft trouwens niet perse ook iemand van ICT te zijn, maar kan dus ook een andere medewerker zijn met iets meer verstand, wellicht een kleine inwerk cursus zodat er in noodgevallen dus gewoon kan worden doorgewerkt. (Dit kan ook een oplossing zijn).

Een andere oplossing is dat er tijdelijk iemand extra voor ICT wordt ingehuurd, zodat de TS de achtergebleven werkzaamheden kan inhalen. Bevalt die extra persoon? Dan laat je hem / haar langer blijven, en blijkt het niet nodig te zijn, kan die persoon na dat het tijdelijke contract is verstreken gewoon weer vertrekken (of je neemt een uitzendkracht, dan heb je ook niets van tijdelijke contracten enzo).

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2007 09:07 ]

Verwijderd

Hyp Hyper schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 08:15:
[...]
In dit geval vind ik 80 werkplekken plus de gehele ict-infrastructuur behoorlijk veel voor 1 persoon.
Jij slaat de spijker al wat raker dan Dusty IMO, 80 werkplekken en een handje servers per ITer is niet bijzonder, mits je het daar bij laat. Als je óók nog de sjaak bent voor alle andere IT zaken naast de gebruikers werkplekken en servers, i.e. infrastructuur, applicatiebeheer, enzovoorts, dan is het wél veel te veel. Als je 240 PCs hebt en 40 servers, dan kun je met drie man dat goed behappen omdat je één iemand een bepaalde taakgroep laat doen, één iemand een andere taak groep en de derde weer wat anders. Je kan elkaar helpen (overlap) als de werkverdeling scheef wordt, maar ieder heeft feitelijk zijn deel. Dan gata dat prima. Maar in je eentje álles is veel meer dan "80 pcs en 15 servers".

Ik deed in mijn vorige werk 60 PCs en 6 servers en alle andere dingen, en zonder documentatie net als de TS, en dat is gewoon kantje boord qua tijd. avonden inloggen omdat mensen tot 23:00 uur werken en dat gewoon moet blijven werken, allehande debiele vragen van mensen die te stom zijn om even een toner patroontje te wisselen of de foutmelding te lezen, ja, daar wordt je wel moe van.

Ik ben alleen wat assertiever dan de TS en ik heb vrolijk gesolliciteerd, en dan bij de directie aan gegeven dat er mensen bij moesten omdat het zo niet te doen was. Toen daar gezegd werd "joh, begin nou niet weer met dat gezeur, ga lekker ergens anders werken dan" heb ik breed grijnzend een kopietje van m'n ontslagbrief op z'n bureau gelegd en ben weggelopen.
Ik merk wel dat ik waar ik nu zit een veel relaxter leventje heb, ondankks dat er nu ook regelmatig 50 tot 60 uur weekjes tussen zitten. Hier is het van te voren bekend dat je wat bizars gaat doen. Weinig echte stress en overuren kunnen als tijd of als geld worden opgenomen. En je staat niet meer overal alleen voor dus als er iets gebeurt wat je niet gelijk op kan lossen kun je een ander vragen. Dat is ook wel heel relaxt.

Als ik TS was ging ik als de bliksem wieberen daar, want ik lees in zijn posts de iemand die binnenkort overwerkt en ondergewaardeerd de ziektewet in verdwijnt. Overwerkt OK maar ondergewaardeerd... mik je CV in Word en stuur hem op naar headhunters en IT jobsites.

• Hillie

Hillie

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 12:30:
Ik ben alleen wat assertiever dan de TS en ik heb vrolijk gesolliciteerd, en dan bij de directie aan gegeven dat er mensen bij moesten omdat het zo niet te doen was. Toen daar gezegd werd "joh, begin nou niet weer met dat gezeur, ga lekker ergens anders werken dan" heb ik breed grijnzend een kopietje van m'n ontslagbrief op z'n bureau gelegd en ben weggelopen.
Hehehe, leuk aangepakt. ;)

Verwijderd

Hillie schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 13:04:
[...]
Hehehe, leuk aangepakt. ;)
zo moet het. dreigen en niet doen verziekt de sfeer alleen maar verder. mondje dicht en lopen, is mijn motto.

• curry684

curry684

[...]

Laatste 2 keer dat ik dat deed heb ik letterlijk m'n salaris verdubbeld :+

• Hillie

Hillie

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 13:38:
zo moet het. dreigen en niet doen verziekt de sfeer alleen maar verder. mondje dicht en lopen, is mijn motto.
Precies, werkt gewoon het beste.

• dusty

dusty

Celebrate Life!

[...]
Jij slaat de spijker al wat raker dan Dusty IMO, 80 werkplekken en een handje servers per ITer is niet bijzonder, mits je het daar bij laat. Als je óók nog de sjaak bent voor alle andere IT zaken naast de gebruikers werkplekken en servers, i.e. infrastructuur, applicatiebeheer, enzovoorts, dan is het wél veel te veel.
[..]
Ik zeg niet dat het niet teveel is. Ik zeg alleen dat het niet bijzonder is, en het komt redelijk vaak voor. Op zich is het echter wel te handhaven mits de documentatie top is. Echter zodra de documentatie niet goed of geheel niet bestaat is het vechten tegen de bierkaai.

Back In Black!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik wil eigenlijk wel eens weten of TS weleens op een vakantie is geweest in het buitenland.. zonder GSM? Tenminste 2 weken bedoel ik dan ;) Dan moeten ze daar toch helemaal plat liggen?

Hoe dan ook zou ik beginnen met simpelweg de telefoon niet altijd op te nemen. "Ik ben uit eten, bel over drie uur maar terug", "ik zat bij een crematie", "ik was aan het slapen", "ik was bezig met prive dingetjes", whatever - je baas is niet je slavendrijver.

En.. zoek ander werk :) Je nieuwe baas laten tekenen voor een halfjaar contract, ontslagbrief indienen en de rest van je vakantie uren opnemen. Vanaf dat moment gewoon van 9 tot 17 werken. Dan komen ze er snel genoeg achter.

• DGTL_Magician
  • Laatst online: 27-10 13:43

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Hyp Hyper schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 08:15:
[...]

Ik denk dat je even mist dat er meerdere lokaties zijn. Dat kan een reden zijn voor het grote aantal servers. Verder neem ik aan dat hij ook regelmatig naar andere lokaties zal moeten en daar gaat veel tijd in zitten.
De norm ligt wel op 1 beheerder per 100/120 werkplekken. 80 is dus goed te doen.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
Bedenk wel dat je het dan over een beheerder hebt en niet over (zoals de TS al aangaf) Beheerder/Service Desk/Manusje van IT die alles moet doen omdat anderen te 'lui' zijn om verder te kijken dan hun neus lang is.

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

• jacg
N3oC schreef op zondag 22 juli 2007 @ 16:17:
Bedenk wel dat je het dan over een beheerder hebt en niet over (zoals de TS al aangaf) Beheerder/Service Desk/Manusje van IT die alles moet doen omdat anderen te 'lui' zijn om verder te kijken dan hun neus lang is.
Ehhh en ben ook nog de ict manager als je het zo mag noemen. Bepaal de strategie, aankopen, rapporteer rechtstreeks aan de directie.

Maar ik wil iedereen bedanken voor hun bijdrage, weet nu meer dan voldoende, nogmaals bedankt voor jullie reacties!

• Hyp Hyper
DGTL_Magician schreef op zondag 22 juli 2007 @ 16:14:
[...]

De norm ligt wel op 1 beheerder per 100/120 werkplekken. 80 is dus goed te doen.
Je gaat nog steeds voorbij aan de ver uit elkaar liggende lokaties en nevenwerkzaamheden.

• naftebakje
  • Nu online
jacg schreef op zondag 22 juli 2007 @ 17:40:
[...]
Maar ik wil iedereen bedanken voor hun bijdrage, weet nu meer dan voldoende, nogmaals bedankt voor jullie reacties!
Ik (en ws velen met mij) zijn benieuwd naar wat je hebt besloten, en hoe het allemaal nog afloopt.
Hou je ons up to date? Veel succes!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-11 08:17
Interessant probleem. Ik werk dan nog wel niet (student), maar ik had ook al lang ontslag genomen. Natuurlijk is dat makkelijk gezegd voor mij, maar zo te horen is het echt wel een onhoudbare situatie.

Veel succes! En hou ons op de hoogte :)

@KnetterGek: prachtig _/-\o_

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
jacg schreef op zondag 22 juli 2007 @ 17:40:
[...]

Ehhh en ben ook nog de ict manager als je het zo mag noemen. Bepaal de strategie, aankopen, rapporteer rechtstreeks aan de directie.

Ik ben die inderdaad nog vergeten dan. Ik kon zo snel niet verzinnen wat er nog tot jou functie zou kunnen behoren. Ik ben (net als wat hierboven wordt gezegd) wel zeer benieud naar je keuze hoe het verder afloopt!

Succes in ieder geval!

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

• curry684

curry684

DGTL_Magician schreef op zondag 22 juli 2007 @ 16:14:
[...]

....die maximaal 200 meter uit elkaar liggen, en uitgaande van een groter bedrijf. 5 man op 500 plekken is heel wat anders dan 1 op 100 natuurlijk, iets met failovers e.d. :)

• Hyp Hyper
curry684 schreef op maandag 23 juli 2007 @ 09:45:
[...]

....die maximaal 200 meter uit elkaar liggen, en uitgaande van een groter bedrijf. 5 man op 500 plekken is heel wat anders dan 1 op 100 natuurlijk, iets met failovers e.d. :)
En taakverdeling. Het kost minder tijd om je met vergelijkbare zaken bezig te houden dan om de haverklap te moeten switchen tussen bv. serveronderhoud en gebruikersondersteuning.

Verwijderd

dusty schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 16:41:
[...]
Ik zeg niet dat het niet teveel is. Ik zeg alleen dat het niet bijzonder is, en het komt redelijk vaak voor. Op zich is het echter wel te handhaven mits de documentatie top is. Echter zodra de documentatie niet goed of geheel niet bestaat is het vechten tegen de bierkaai.
Ik zal het niet begrpene hebben, en dat ligt alvast aan mij, maar wat heeft de documentatie hier precies mee te doen?

Mijn eerste baantje leek nogal op die van de TS. In een toko met 60 werkplekken in NL en 10 in BE, een goeie hand vol servers, 6 thuiswerkplekken, en 4 afdelingen die van 0700 tot 2300 operationeel zijn (waarvan drie callcenters) was ik feitelijk de enige ITer die niet fulltime programmeur was. Dan ben je dus verantwoordelijk voor:
- gebruikers ondersteuning
- rapportages in excel want niemand kan dat
- kabels en patchpanels, inclusief goten, stopcontact doosjes, stroom en, omdat je toch bezig bent, de hele meterkast.
- ADSL, SDSL, ISDN en de telefooncentrale
- alle telefoons, inclusief de GSMs, qua ondersteuning en support. Kopen en kiezen werd door Hoofd Inkoop geregeld, in samenwerking met... jawel.
- niet-standaard IT systemen, van laserbarcode scanners tot DECT toestellen met fratsen die deuren voor je open doen en beveiligingssystemen al dan niet met fingerprint scanner, vijfercode of sleutel-chip-ding dat je ana je broeksriem kan hangen.
- 60 kloon PCs want het beleid is je koopt een PC als je hem nodig hebt en de directrice bemoeit zich met de prijs, en je koopt hem bij haar goede vriend.
- de firewall
- Exchange 2003. Training of cursus? forgettitbut. Google is je vriend.
- vier zelf gebakken database systemen gemaak tin access die alle afdelingen in staat stellen met elkaar te communiceren en voorraaden, calls en service verdragen in de smiezen te houden.
- een Baan server met database. De baan beheerder kent het programma en jij kent, vanaf een random maandag morgen 09:00 uur, alle details van SQL2000. Althans, dat is nu je werk. Training? Google!
- de IT security
- licensing
- headsetjes op de callcenters. Geen idee waar ze gekocht zinj en door wie maar ze zijn er en nu is het mijn probleem.
- databasebeheer en databeheer voor de maatwerk applicaties, omdat de programmeur nooit tijd heeft of gaat krijgen om christelijke interfacejes te bouwen moet er met queries, handwerk en import from Excel elke dag een bosje nieuwe klanten het systeem in, een paar oude d'r uit, en allerhande correcties uitgevoerd worden.
- installatie van alle software op werkplekken. En ja, je moet er heen lopen.
- de thuisPCs van de directie. inclusief de spyware-verzamelkist van de jongste dochter, waar zoonlief ook nog eens een virusverzameling gestart is.
- de laptop van de financieel directeur moet DVD speler software bevatten en bepaalde codecs zodat hij het ding kan gebruiken om z'n 4 jarige autistische zoontje Sesamstraat, Fabeltjeskrant en zo nog wat dingen te laten kijken. En dus is ie regematig stuk, wegens bekers melk, brinta in de CPU koeler, etc.
- het hele backup verhaal. oh ja, en geen budget dus elke serve reen eigen goedkope tapestreamer ipv één goeie. off site storage is dat je de band mee naar huis neemt 's avonds.
- de navigatie systemen in de koerier auto's
- allerhande kleine crap waar stekkers aan zitten. van scanners en faxen tot koffiemachines en de cola-automaat. Ik heb de streep getrokken bij de stereo van de directrice.
- alle printers en al wat daaar mee te doen heeft (week 1: Knet besteed toners kopen uit aan hoofd inkoop en inbouwen uit aan de gebruikers.)
- alle niet-IT zaken die met een IT middel regegeld worden. dit houdt dus in dat productie mutsen je komen vragen waar een apparaat heen moet want volgens het systeem was het reparateur A maar hij moest naar B volgens de helpdesk en de helpdesk heeft dat niet in het systeem gezet en B is nu al vol en A niet dus moet ie nou toch naar A of moeten we dit weer bij onze manager gaan vragen?
- late-night calls, als je om half elf dat blondje van de klanten administratie tegenover je hebt in haar flatje en je allebei licht warm bent van de schnapps en de avond écht heel gezellig is en nóg gezelliger worden gaat over vijf minuten, dan is een belletje in de geets van "ik weet niet waarom maar m'n printjes komen er niet uit en die moet ik over vijf minuten aan een chauffeur meegeven" niet écht wat je gepland had de rest van de avond. Maar ja, je bent wel de sjaak, er is verder niemand voor.
- Had ik al gezegd dat je die buitenlokaties bezoekt met je eigen auto tegen 18 cent per kilometer? In mijn geval was het in belgië.

Als je bij een groter bedrijf werkt dan wordt het aantal PCs, gebruikers en servers wel groter, maar de tijd waarin je moet werken korter (om 18:00 neemt een ander het over of bellen ze maar met de helpdesk die wél 24 uur per dag dienst heeft en tickets schrijft voor de volgende dag) en de diversiteit wordt kleiner. Je blijft als systeembeheerder met je poten uit de database, en de database beheerder die met een switch gesignaleerd wordt wordt op grond van de Algemene Verordening Blijfmetjepotenuitmnpachkast accuut verbaal gecastreerd. Thuis PCs? no way. Handmatig op eloke PC updaten, office installeren, virusscanner in de gaten houden, enzovoorts? Ben je gek, daar hebben we RIS voor.

De werkzaamheden zijn in deze situaties compleet anders. Vooral de diversiteit in een éénmansafdeling nekt veel mensen: je moet van álles verstand hebben en het is niet meer dan normaal dat je gewoon "effe" en probleemje bugshoot waarvan je later hoort dat datzelfde een hele grote klant een week plat heeft gelegd en waar ze 5 consultants bij nodig hadden om dat te fixen.
't is goed voor je ego hoor, als je ziet wat je zoal kan en wat je feitelijk toch maar even voor elkaar bokst, maar de beloning staat in geen verhouding tot de werkdruk en de chaos. En dan heb je nog van die mensen die zeggen "pwah, 60 werkplekkies, pff, hier hebben we met z'n 8en 1000 PCs, dat is toch cookie man."

Ik zie niet in hoe het helpt om alles gedocumenteerd te hebben. Je weet toch van alles hoe het werkt, je hebt het nota bene grotendeels zelf gebouwd. Probleem is dat er gewoon te veel te doen is en veel te veel one-off issues zijn om te documenteren voor een ander. Dus overdragen kon wel eens lachen worden. Dan kan je baas zeggen "jij neemt je vakantie dagen niet op, jij blijft en regelt je documentatie". Prima, dus jij zit van 0800 tot 1700 documentatie te schrijven. Server plat? Sorry moet documenteren, ga effe de baas vragen of ik even mag stoppen met documenteren om je te helpen. En de documentatie die niet af is, dat is niet jouw probleem als je weggaat.
Voor de vólgende beheerder is het een probleem, dat jij geen goeie documentatie hebt. Maar tenzij je die persoon kent en aardig vind zou ik daar niet wakker van gaan liggen. Zo leert ie nog eens wat :P

• Wimlem
  • Laatst online: 08:55
Voor de vólgende beheerder is het een probleem, dat jij geen goeie documentatie hebt. Maar tenzij je die persoon kent en aardig vind zou ik daar niet wakker van gaan liggen. Zo leert ie nog eens wat ...
Draai het eens om. Jij zal eens in deze omgeving terecht komen, die je zelf niet opgebouwd hebt. Er zal dan iets aan de hand zijn en je zal niet weten waar je moet gaan zoeken...

Btw; Vind het echt belachelijk wat je allemaal moet doen. 60 kloon pc's, een hoop verschillende, elke server een eigen tapestreamer.

Jij bent veels te aardig voor dat bedrijf ....

[ Voor 6% gewijzigd door Wimlem op 23-07-2007 12:12 ]

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Tonnetje schreef op maandag 23 juli 2007 @ 12:11:
[...]
Draai het eens om. Jij zal eens in deze omgeving terecht komen, die je zelf niet opgebouwd hebt. Er zal dan iets aan de hand zijn en je zal niet weten waar je moet gaan zoeken...
Dat is dan toch echt het probleem van de persoon die er komt werken, doordat het management eerder eigenlijk te veel heeft bezuinigd. Als management je zo veel taken als hier boven geeft dan kom je inderdaad niet aan documentatie toe.

Daarom is het van belang om bij een sollicitatie ook even rond te kunnen kijken en misschien met de huidige beheerder te spreken. Zijn beiden niet mogelijk, dan zou je je toch af moeten vragen of er niet iets aan de hand is...

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

KnetterGek en zijn verhalen O+

Maareh Tonnetje, dit verhaal is over zijn eerste baan en hij schrijft aan het einde dat de documentatie een probleem is voor de volgende beheerder, niet voor de oude beheerder zelf, aangezien hij alles weet (of zou moeten weten :+)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2007 @ 11:39:
[...]

Ik zie niet in hoe het helpt om alles gedocumenteerd te hebben. Je weet toch van alles hoe het werkt, je hebt het nota bene grotendeels zelf gebouwd. Probleem is dat er gewoon te veel te doen is en veel te veel one-off issues zijn om te documenteren voor een ander. Dus overdragen kon wel eens lachen worden. Dan kan je baas zeggen "jij neemt je vakantie dagen niet op, jij blijft en regelt je documentatie". Prima, dus jij zit van 0800 tot 1700 documentatie te schrijven. Server plat? Sorry moet documenteren, ga effe de baas vragen of ik even mag stoppen met documenteren om je te helpen. En de documentatie die niet af is, dat is niet jouw probleem als je weggaat.
Voor de vólgende beheerder is het een probleem, dat jij geen goeie documentatie hebt. Maar tenzij je die persoon kent en aardig vind zou ik daar niet wakker van gaan liggen. Zo leert ie nog eens wat :P
Ik denk voor vele IT mensen in een niet IT gedreven organisatie een herkenning... Diversiteit van taken is wel erg leuk, maar het kan ook te veel worden en daar zijn standaarden en procedures nodig dus, jawel, documentatie. Niet zo zeer van hoe het werkt, maar wel dat het naar iedereen duidelijk is waar jij wel of niet verantwoordelijk is én dat je dus simpele dingen zoals kleine printerstoringen de gebruikers zelf kan laten oplossen. :)

Maar, wel ben ik het met je eens dat bij documentatie NIET de prioriteit moet liggen, het zo het leven van een IT persoon in zo'n organisatie naar mijn mening wel makkelijker maken.
Om die documentatie te kunnen maken, daar tijd voor vrij te hebben, is het wellicht wel een idee om tijdelijk een extra IT kracht in te huren zodat de zaakjes weer op orde kunnen worden gebracht en wel weer door 1 persoon kunnen worden uitgevoerd.

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Zoals einsteintina! hierboven al zegt, documentatie is niet alleen 'Dit is hoe het werkt', het is veel meer dan alleen dat.

Het oogpunt van een gemiddelde manager/eigenaar is; Hoe minder documentatie er voor iets is, hoe minder tijd dat werk in beslag neemt. Dus hoe beter je documentatie is, des te beter zal een manager/eigenaar het werk kunnen kwantificeren.

even een willekeurig aantal puntjes uit je lap tekst:
- de IT security
Inzicht van een (Gemiddelde) Manager; Je download patches, je installeert ze. Patches vinden en het linkje klikken zal een minuut of 2 duren. voor het downloaden zelf hoef je niet aanwezig te zijn, je runt de patch, en dan hoef je nog alleen maar op OK te drukken.. minuutje of 5.. patchje per week zal veel zijn, dus maximaal 7 minuten per week voor IT-Security.

Dat er 'iets' meer om de hoek komt kijken, denkt de gemiddelde manager niet aan.
- het hele backup verhaal. oh ja, en geen budget dus elke serve reen eigen goedkope tapestreamer ipv één goeie. off site storage is dat je de band mee naar huis neemt 's avonds.
wederom gemiddelde manager: De backup gebeurd automatisch, al wat je hoeft te doen is de tapes te verwisselen. Kost dus een minuutje ofzo per dag.
- alle printers en al wat daaar mee te doen heeft (week 1: Knet besteed toners kopen uit aan hoofd inkoop en inbouwen uit aan de gebruikers.)
Je loopt naar de machine, je kijkt wat er fout is, het is slechts een printer dus je ziet binnen een minuutje wat er fout is, de cartridge is leeg, dus stop je er een nieuwe in, maximaal 5 minuten en het komt niet vaak voor.

Uiteindelijk zal een manager alle taken minimaliseren, juist zonder documentatie van de werknemer zal dat illusiebeeld blijven bestaan, en zullen er dus ook meer taken naar de werknemer worden geschoven. En veel werknemers zullen niet snel durven te klagen, en als ze wel beginnen te klagen is dat vaak op een te laat tijdstip.

Daarnaast:
- headsetjes op de callcenters. Geen idee waar ze gekocht zinj en door wie maar ze zijn er en nu is het mijn probleem.
Je ziet niet in hoe het helpt om bijvoorbeeld dit gedocumenteerd te hebben?
Server plat? Sorry moet documenteren, ga effe de baas vragen of ik even mag stoppen met documenteren om je te helpen. En de documentatie die niet af is, dat is niet jouw probleem als je weggaat.
Sorry, documentatie komt pas op de tweede plaats, immers hoort dat al bijgewerkt te zijn, omdat een persoon gelaakt heeft te documenteren, betekent niet dat hij zijn overige werktaken kan negeren. Echter kan het bedrijf dus ontslag weigeren als de documentatie niet 'af' is. Juridisch kan een bedrijf daar namelijk erg sterk in staan en daartegen over een werknemer dus erg zwak. Ik heb toen ik bij een bedrijf onstlag nam namelijk een soortgelijk probleem gehad dat ik de documentatie moest afmaken anders zou mijn ontslag niet gehonoreerd worden en bovendien zou ik een eventuele schadevergoeding aan mijn laars krijgen. Ik had alleen geluk dat de eigenaar documentatie van alle servers van het bedrijf wou hebben, en aangezien dat ik destijds Manager Software Development was behoorde de servers niet tot mijn taken. Het is uiteindelijk wel een juridische aangelegenheid geweest.

Back In Black!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

dusty schreef op maandag 23 juli 2007 @ 18:43:
[...]
Sorry, documentatie komt pas op de tweede plaats, immers hoort dat al bijgewerkt te zijn, omdat een persoon gelaakt heeft te documenteren, betekent niet dat hij zijn overige werktaken kan negeren. Echter kan het bedrijf dus ontslag weigeren als de documentatie niet 'af' is. Juridisch kan een bedrijf daar namelijk erg sterk in staan en daartegen over een werknemer dus erg zwak. Ik heb toen ik bij een bedrijf onstlag nam namelijk een soortgelijk probleem gehad dat ik de documentatie moest afmaken anders zou mijn ontslag niet gehonoreerd worden en bovendien zou ik een eventuele schadevergoeding aan mijn laars krijgen. Ik had alleen geluk dat de eigenaar documentatie van alle servers van het bedrijf wou hebben, en aangezien dat ik destijds Manager Software Development was behoorde de servers niet tot mijn taken. Het is uiteindelijk wel een juridische aangelegenheid geweest.
Dat kan wel als de persoon kan aantonen dat hij of zij zwaar overbelast was qua taken, en dat al eerder heeft aangekaart. Dan moet je misschien de volle een of drie maanden van je opzegtermijn blijven, maar dan doe je alleen de documentatie bijwerken; dat is tenslotte de prioriteit waar je eerder geen tijd voor kreeg. Gebruikers hebben dan pech, en dan is het bedrijf nog verder van huis.

Anyway, in Nederland kan je je altijd nog ziek melden, stress door de situatie op kantoor. Dan mogen ze je niet eens ontslaan, en zitten ze nog langer aan je vast zonder dat je nog wat oplevert... :D

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dat is pertinent onwaar. Je mag wel degelijk tijdens ziekte ontslagen worden.
In sommige gevallen kan de werkgever het arbeidscontract door de kantonrechter laten ontbinden, ook tijdens ziekte. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij een reorganisatie of bij verstoorde arbeidsverhoudingen.
Andere redenen: Je ziekte zelf (je bent te vaak ziek en dit is niet meer economisch draagbaar).
Niet nakomen van verplichtingen en re-integratie.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

KillerAce_NL schreef op maandag 23 juli 2007 @ 19:33:
Dat is pertinent onwaar. Je mag wel degelijk tijdens ziekte ontslagen worden.
[...]
Andere redenen: Je ziekte zelf (je bent te vaak ziek en dit is niet meer economisch draagbaar).
Niet nakomen van verplichtingen en re-integratie.
Zekers, maar het is behoorlijk goed te vermijden. Zolang je zichtbaar moeite doet wordt er niet snel een ontslagvergunning uitgegeven.

Echter, het is meer bedoeld als stok achter de deur. De werkgever moeilijk doen, dan is de werknemer niet machteloos.

Verwijderd

Dusty:
documentatie van processen zou wel zinvol zijn, als er wat mee gedaan wordt. Ik had eigenlijk niet door dat je het beschrijven van de taken an sich als documentatie bedoelde. Ik heb dat in m'n oude baan wel gedaan (ook netjes in Outlook taakjes schrijven en afsluiten alsof het tickets in een callsysteem waren) maar aan het eind van de maand was het toch telkens "ja leuk maar je schrijft maar wat, ik heb je heus wel een paar keer om half drie naar huis zien gaan deze maand." Ja, omdat m'n moeder met een hersentumor haar laatste maandjes aan het beleven was en ik daar zoveel mogelijk bij wilde zijn en leuke dingen met haar doen :X maar dat telt niet.

Ik denk dus dat ook dit soort schrijf/documentatie werk in veel gevallen je werkdruk niet enorm (of zelfs significant) zal verlagen. Overigens ben ik het wel met je eens dat je het tóch moet doen, al was het maar om je in te dekken tegen rare geintjes vanuit de directie. Daarin heb je 100% gelijk.

De headsetjes... mooi voorbeeld: ik was de sjaak voor telefonie, maar als de directrice besluit dat de technische dienst (aka Marcel) even headsetjes halen moet, dan krijg je gewoon te horen dat je headsetjes beheert per na de lunch. Documentatie en taakomschrijving? Ja, leuk maar het probleem met directeuren is dat ze deze zin kennen:
"Heel mooi allemaal. Maar ik bepaal wat jij uitvoert de hele week, daar betaal ik je voor. Dus jij gaat gewoon %klusje x% doen. Je input wordt gewaardeerd maar nou wel gewoon doen wat ik zeg aub."

Dus je hebt wel gelijk maar ik denk dat het in een kleine situatie gewoon niet echt werkt zoals je verwacht. En in een klein bedrijf waar het management er van uit gat dat het normaal is dat je alles alleen doet en je aangeeft dat het teveel werk is, daar is het zó aan te tonen dat de documentatie niet op orde is omdat je daar geen tijd voor kreeg. Procesbeschrijving daar kraait gene kip naar in zo'n toko en technische beschrijvingen... als het écht fout gaat geef je een deel van je budget uit aan handleidingen en knutsel je in een paar avonden heel wat moois in elkaar voor je opvolger.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 09:04:...Ja, leuk maar het probleem met directeuren is dat ze deze zin kennen:
"Heel mooi allemaal. Maar ik bepaal wat jij uitvoert de hele week, daar betaal ik je voor. Dus jij gaat gewoon %klusje x% doen. Je input wordt gewaardeerd maar nou wel gewoon doen wat ik zeg aub."...
Is dit niet de kern van het probleem? Een incapabele directie die zich bemoeit met het werk waar zij juist specialisten voor in heeft gehuurd. Een goede directeur kent zijn of haar beperkingen en weet wanneer te vertrouwen op het oordeel van het personeel. Maar ja, dat vraagt zelfkennis en de durf om toe te geven dat je als directeur niet alles weet en hoeft te weten. Ontkenning hiervan is wat mij betreft een teken van onzekerheid en zie je vaak bij control freaks. Dit gedrag is ook nog eens desastreus voor de motivatie en initiatief van medewerkers. Hoezo kortzichtig.

[ Voor 5% gewijzigd door Roenie op 24-07-2007 09:57 ]

Pagina: 1