[Orange] Speedtouch 516 maar 2Mbps?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.017 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12 23:11

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
Hello,

Ik heb thuis een 20Mbps Orange Family adsl aansluiting.
Omdat ik gebruik wil gaan maken van een andere firewall/router wil ik op die lijn een modem hebben die mij een bridge functionaliteit biedt. Momenteel heb ik een Sitecom modem (Zo even uit mijn hoofd een DC-223 (Annex A/Analoog) die helaas niet lijkt te kunnen bridgen.
Met die sitecom haal ik een snelheid van rond de 15Mbps, wat normaal is gezien mijn afstand tot de centrale.
Ik heb nu geprobeerd om een Speedtouch 516 aan de gang te krijgen in een bridged config. Op zich werkt de verbinding prima, ik krijg netjes mijn externe IP adres op een aangesloten PC, en ik kan ook het internet op. Probleem is echter dat de modem op mijn lijn niet sneller wil intrainen dan ongeveer 2Mbps, wat natuurlijk een beetje jammer is.
Als ik, via de CLI, de modem instel op ADSL1 ipv ADSL2+ dan traint hij wel netjes in op het maximum van 8Mbps.
Ik kan op internet voor de rest helemaal niets vinden over mogelijke problemen hiermee. Ik heb de helpdesk van Orange ook al een mail gestuurd hierover, maar ik ben ergens bang dat ik daarvan een helaas-wij-ondersteunen-deze-modem-niet terug zal gaan krijgen.

Zijn er mensen met ervaring met dit modem op een Orange Family lijn en hebben jullie ook (deze) problemen (gehad)?
En heeft iemand anders misschien een goede tip over welk modem wel op een goede snelheid zal gaan werken in bridge mode op deze lijn?

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
Klein schopje :)
Niemand ervaring met een bridge-modem op een Orange Family lijn?

Ik heb hier thuis binnenkort weer een Cisco PIXje als firewall staan en dan hoop ik toch wel te kunnen bridgen op de modem op een respectabele snelheid.

Inmiddels wel via mail contact gehad met de helpdesk van Orange, maar die kunnen me alleen de modem instellingen geven maar die staan op die speedtouch al goed ingesteld.

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-11 16:48
Yep. heb hetzelfde probleem met mijn Speedtouch 780. Via de helpdesk van speedtouch ben ik ook niet wijzer geworden. Ik heb nu de livebox weer terug gehangen en deze als bridge ingesteld en de speedtouch als router-only ingesteld (met hulp van de speedtouch helpdesk).

Ik zit nu op 17Mbit ipv 2Mbit met de speedtouch alleen... Ik heb het niet voor elkaar kunnen krijgen om de speedtouch hoger te krijgen.

Maar een bridged modem geeft gewoon al het verkeer 1 op 1 door; je hebt dan niets te maken met de firewall en router functionaliteiten in 't modem. Waarom hang je je Sitecom niet gewoon terug als je toch alleen van bridge gebruik maakt?

[edit]
Bedenkt me trouwens net dat ik ook mijn Zyxel 2602R er voor kan hangen in bridge mode, en dat ik dan niet het probeem heb dat mijn bridge van de livebox wegvalt als de stroom is wegevallen |:(

[ Voor 35% gewijzigd door Krypt op 03-08-2007 15:20 ]

Pvouput live

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
Krypt schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 15:09:
Maar een bridged modem geeft gewoon al het verkeer 1 op 1 door; je hebt dan niets te maken met de firewall en router functionaliteiten in 't modem. Waarom hang je je Sitecom niet gewoon terug als je toch alleen van bridge gebruik maakt?
Op dit moment hangt die Sitecom (als router) ook aan de lijn, en daarmee haal ik rond de 15Mbit. Ik krijg echter binnenkort hier een 'echte' firewall, en dan wil ik graag een bridged modem hebben. Probeem is dat die Sitecom voor zover ik heb kunnen vinden in docs en instellingen, niet kan bridgen maar alleen routen :(

• Lekkere Loempia
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-03 21:33
Lijkt mij een opdracht voor Speedtouch, om een firmware upgrade uit te geven. Blijkbaar wilt het apparaat niet goed funtioneren op een Orange lijn met ADS2+ lijn. Toch raar dat ze het niet goed getest hebben. Er staan ontzettend veel Speedtouch modems en ze hebben zelfs een config tool voor Orange ADSL Family.

• Speedmaster
  • Laatst online: 09:42

Speedmaster

Make my day...

Lekkere Loempia schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 21:17:
Lijkt mij een opdracht voor Speedtouch, om een firmware upgrade uit te geven. Blijkbaar wilt het apparaat niet goed funtioneren op een Orange lijn met ADS2+ lijn. Toch raar dat ze het niet goed getest hebben. Er staan ontzettend veel Speedtouch modems en ze hebben zelfs een config tool voor Orange ADSL Family.
Vreemd, ik heb hier een 780 draaien op Orange en geen enkel probleem met snelheid, gewoon volle bak!

• Krypt
Ligt er aan op wat voor DSLAM je hangt. Als ik mijn speedtouch aanprik dondert de snelheid direct terug naar 2Mbit down en 960Kbit up. Speedtouch geeft ook aan dat er wat incompatibiliteit is met sommige DSLAMs.

Pvouput live

• mcg_nl
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-12 14:28
Grappig, dit had ik ook, net Orange opgelevert gekregen, en geen tijd gehad om de livebox op te halen bij het postkantoor.

Speedtouch 716 v5 WL btw. Ik kreeg alleen maar 2 mit down en hoge pings (verdubbeld).

Nadat ik de laatste firmware en het config tooltje van de site van speedtouch zelf had gehaald, en alle settings had ingesteld zoals op meerdere fora staan, werkt het als een trein.

• Lekkere Loempia
  • Laatst online: 05-03 21:33
Blijkbaar staat er dan een oudere versie van de firmware op de apparaten, die het maar tot 2mbit trekken. Lijkt me een kwestie van resetten, firmware upgraden en opnieuw configureren.

• Krypt
Ik heb de laatste firmware van de 780 draaien; helaas geen goede resultaat.

Pvouput live

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
Ik heb zelf zowel de laatste (v6.2.H.5) als de voorlaatste (v6.1.0.5) firmwares geprobeerd, maar beiden zonder resultaat. (het is een 516v6 btw) :(

edit: zojuist ook de support van Thomson maar eens een mailtje verstuurd, misschien hebben die wel een oplossing.

[ Voor 28% gewijzigd door SambalBij op 06-08-2007 13:14 ]

• Morpho
  • Laatst online: 05-10-2022
SambalBij schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 12:59:
Ik heb zelf zowel de laatste (v6.2.H.5) als de voorlaatste (v6.1.0.5) firmwares geprobeerd, maar beiden zonder resultaat. (het is een 516v6 btw) :(

edit: zojuist ook de support van Thomson maar eens een mailtje verstuurd, misschien hebben die wel een oplossing.
Ik heb precies hetzelfde probleem alleen enkele weken geleden functioneerde deze wel correct op de nieuwste firmware. Ik had enkele tijd hiervoor al verschillende firmwares geprobeert en mijn conclusie is dat het gebruik van de 6.1.4.6 firmware van de speedtouch.co.uk site het probleem verhelpt, alleen heb ik het idee dat er in deze firmware wat problemen zitten wat betreft port forwarding.

Ik beschik zelf over een speedtouch 546v6 modem.Volgens mij maakt de 516v6 gebruik van dezelfde firmware, deze is te downloaden hier:DL

Hiermee haal ik wel gewoon de volle snelheid uit mijn Orange lijntje.
Je dient wel met behulp van de router configuratie tool voor nederlandse providers even je juiste settings te laden, deze tool krijg je op speedtouch.nl.

Ik kan je ook zeggen dat het niet aan de configuratie ligt die geladen wordt door het modem, ik heb namelijk net even de basis configuratie van de 6.1.4.6 firmware met juiste provider configuratie vergeleken met de nieuwste UK en NL firmware. Ik heb ook enkele aanpassingen gemaakt aan de nieuwe configuratie om deze op de 6.1.4.6 configuratie te laten lijken maar helaas dat werkt niet.

Eigenlijk kon ik deze conclusie al trekken nadat ik de firmware geladen had vanwege de lage connectie snelheid.

Het probleem zit hem echt in de firmware zelf en zoals hier boven vermeld werd de compatabiliteit met DSLAM.

PS. Als je even snel handmatig je line up en down wilt brengen zonder je speedtouch te rebooten helemaal kun je via telnet 192.168.1.254 inloggen op dat ding en aan de hand van adsl config status=down en adsl config status=up de line up en down brengen.

Speedtouch 546v6:
6.1.0.5 (NL) - lage connectie snelheid.
6.1.4.6 (UK) - volledig gebruik van orange line.
6.2.0(H).5 (UK en NL) - lage connectie snelheid.
5.4.x.x (UK) - niet mogelijk om deze op een 546v6 te flashen.

[ Voor 5% gewijzigd door Morpho op 06-08-2007 15:37 . Reden: Lijstje met firmwares. ]

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
Okay dan, dat ziet er goed uit!

Ik ga vanavond die UK firmware eens proberen, zien of dat helpt. Problemen met port forwarding zal ik geen last van hebben, zodra ik hem als bridge ga gebruiken

[edit]
Beter!!!! Met die UK firmware haal ik met de Speedtouch tegen de 13Mbit!!
Ietsje langzamer dan die Sitecom, maar dat maakt niet echt uit (1.3 ipv 1.4MB/sec downloaden - kom ik wel overheen :P)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Uptime: 0 days, 0:36:19
Modulation: G.992.5 Annex A
Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]:    991 / 12.741
Data Transferred (Sent/Received) [KB/KB]:   0,00 / 0,00
Output Power (Up/Down) [dBm]:   12,5 / 0,0
Line Attenuation (Up/Down) [dB]:    9,0 / 26,0
SN Margin (Up/Down) [dB]:   10,5 / 10,5
Vendor ID (Local/Remote):   TMMB / IFTN
Loss of Framing (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Signal (Local/Remote):  0 / 0
Loss of Power (Local/Remote):   0 / 0
Loss of Link (Remote):  0
Error Seconds (Local/Remote):   9 / 0
FEC Errors (Up/Down):   0 / 866
CRC Errors (Up/Down):   0 / 11
HEC Errors (Up/Down):   0 / 5

[ Voor 67% gewijzigd door SambalBij op 06-08-2007 17:43 ]

• Morpho
Ik heb de volgende e-mail gestuurd naar thompson in de hoop dat ze hun firmware aanpassen.
Dear Sir/Madam,
I have purchased your speedtouch 546v6 several months ago. During several months time it has worked perfectly. Recently I decided to upgrade to the latest firmware available from your dutch website(www.speedtouch.nl).

After the firmware upgrade the speedtouch modem will not connect at the full available speed I was able to use with previous firmwares. It would connect at 2mbit max(download) while previous firmwares where able to connect at 13mbit(download). After doing alot of research I’ve come to the conclusion that the problem lies in the new available firmwares and not in the way my speedtouch modem has been configured.

Below you will find a summeration of the tested firmware:
6.1.0.5 (NL firmware from speedtouch.nl)
Low connection speed max 2mbit(download).
-----------------------------------------------------------
6.1.4.6 (UK firmware from speedtouch.co.uk)
Full connection speed available but major problems with manual port forwards. Custom added port forwards are not working.
-----------------------------------------------------------
6.2.0(H).5 (UK and NL firmware) – Low connection speed max 2mbit(download).

I’ve also saved the basic configuration of the router with full connection speed and compared it to the low speed basic configuration. I’ve made several changes from the working full speed configuration to the low speed configuration to check if the problem was in the configuration. This assumption turned out not to be true, according to my tests the problem lies specifically in the newer firmwares.

I’ve tried several opermodes through telnet configuration of the ADSL CONFIG command, which only resulted in a 8mbit connection when set to ADSL v1.

When connecting to the modem through telnet and comparing the command output ADSL CONFIG the only difference that can be found between the two firmwares is that the 6.1.4.6(Full speed firmware) shows an option called trace which is set to disabled. This option is not present in the firmware 6.1.0.5 and 6.2.0.5.

In conclusion from firmware 6.1.0.5 and 6.2.0.5 there have been changes made to the way the ADSL code segment works which makes it unable to connect at opermode=multi_adsl2plus with the maximum available connection speed. Unfortunately for testing I only have Orange(NL) previously known as Wanadoo(NL) available, the same issue has been reported by several other users. A thread can be found on a populair dutch website: [Orange] Speedtouch 516 maar 2Mbps?

I’m sending this e-mail to speedtouch in hopes for a new firmware that will allow me to the latest firmware so I can use custom port forwards and connect to my ADSL at full speed instead of only having 2mbit available.

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-12 08:48

joker1977

Tweakert

Herinner me een soortgelijk probleem met ST780 en ADSL2Plus profiel gebruikt op KPN-netwerk. De modem traint altijd verkeerd in. Door upgraden van STS file aangeleverd door Thompson was het probleem verholpen.

Het probleem zat em in een incompatibiliteit tussen het gebruikte profiel in de DSLAM ingesteld in AWS en de firmware-configuratie van de ST780.

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
Ik had ook 5 of 6 augustus een mail verstuurd naar Thomson (via de speedtouch.nl site) maar tot op heden geen antwoord op mogen ontvangen. Binnenkort maar eens een mailtje achteraan sturen of ze al wat weten :)

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
SambalBij schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 02:50:
Ik had ook 5 of 6 augustus een mail verstuurd naar Thomson (via de speedtouch.nl site) maar tot op heden geen antwoord op mogen ontvangen. Binnenkort maar eens een mailtje achteraan sturen of ze al wat weten :)
Ik zou ze eerst vragen of ze je mail wel hebben ontvangen en van plan zijn te antwoorden :X

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Morpho
SambalBij schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 02:50:
Ik heb mijn mail via de thompson.net site verstuurd, op de site kun je eventueel aangeven dat je hem in het Nederlands wilt versturen. Ik heb ervoor gekozen om hem in het engels te sturen in de hoop dat hij sneller afgehandeld zal worden.

Ik heb hier een auto-reply opgekregen met wat lijkt op een case/track nummer.

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
Morpho schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 12:55:
[...]

Ik heb mijn mail via de thompson.net site verstuurd, op de site kun je eventueel aangeven dat je hem in het Nederlands wilt versturen. Ik heb ervoor gekozen om hem in het engels te sturen in de hoop dat hij sneller afgehandeld zal worden.

Ik heb hier een auto-reply opgekregen met wat lijkt op een case/track nummer.
Idem hier :)
bjck schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 11:12:
[...]

Ik zou ze eerst vragen of ze je mail wel hebben ontvangen en van plan zijn te antwoorden :X
Kan ook, maar ik heb een autoreply met een casenummer, dus wat mij betreft hebben ze hem ontvangen en in behandeling genomen. Gewoon simpelweg de status van die call even opvragen dus :)

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11 10:35

TNW

Mailafhandeling gaat bij SpeedTouch niet zo snel...

Wat jullie kunnen proberen is even een telnet sessie te openen naar de modem, het commando "menu" in te voeren en dan naar "adsl" en "config" te gaan.
De modem zal dan vragen om de instelling "opermode". Je kan hier dan kiezen uit multimode,multi_adsl2 en multi_adsl2plus.

Ik kijk hier nu naar een ST546 met R5.4 geinstalleerd, en die staat standaard op multi_adsl2plus ingesteld. Probeer de modem eens op multi_adsl2 te zetten en dan te kijken of het beter gaat. Of desnoods gewoon multimode.
Na het selecteren van de modem op <Enter> drukken, met tab naar OK gaan en weer <Enter>
Dan met tab naar Cancel, en terug op de prompt "saveall" invoeren om de instellingen permanent te bewaren. Dan modem herstarten of opnieuw laten syncen door de DSL kabel los te trekken en opnieuw aan te sluiten.

Interessant dat UK firmwares het beter doen. Ik zou wel willen weten welke opermode ze standaard hebben ingesteld. Naast dat kan je voor SpeedTouch modems tot en met R6.1 de "modemoptions" in het adsl config commando aanpassen.
Het zou ook kunnen dat de UK firmware met die modemopties is aangepast, aangezien in de UK de mensen gemiddeld verder van de centrale zitten (lagere bevolkingsdichtheid)

Weblog | Straling!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
Die opermode wijzigen had ik eerder al geprobeerd. Met multi_adsl2plus haalde ik eerst 2Mbps, en met de UK firmware rond de 13. Met multi_adsl of multi_adsl2 haalde ik beide 8Mbps, wat ook normaal is aangezien de boel dan terugvalt naar ADSL1 snelheid, die maximaal 8Mbps is :)

• Morpho
TNW schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 16:53:
Mailafhandeling gaat bij SpeedTouch niet zo snel...

Wat jullie kunnen proberen is even een telnet sessie te openen naar de modem, het commando "menu" in te voeren en dan naar "adsl" en "config" te gaan.
De modem zal dan vragen om de instelling "opermode". Je kan hier dan kiezen uit multimode,multi_adsl2 en multi_adsl2plus.

Ik kijk hier nu naar een ST546 met R5.4 geinstalleerd, en die staat standaard op multi_adsl2plus ingesteld. Probeer de modem eens op multi_adsl2 te zetten en dan te kijken of het beter gaat. Of desnoods gewoon multimode.
Na het selecteren van de modem op <Enter> drukken, met tab naar OK gaan en weer <Enter>
Dan met tab naar Cancel, en terug op de prompt "saveall" invoeren om de instellingen permanent te bewaren. Dan modem herstarten of opnieuw laten syncen door de DSL kabel los te trekken en opnieuw aan te sluiten.

Interessant dat UK firmwares het beter doen. Ik zou wel willen weten welke opermode ze standaard hebben ingesteld. Naast dat kan je voor SpeedTouch modems tot en met R6.1 de "modemoptions" in het adsl config commando aanpassen.
Het zou ook kunnen dat de UK firmware met die modemopties is aangepast, aangezien in de UK de mensen gemiddeld verder van de centrale zitten (lagere bevolkingsdichtheid)
Modem options voor de 6.1 staan op allemaal 00'en, met de nieuwe firmware zat daar een stuk tussen met 10 geloof ik. Ik heb deze modem options aangepast in de configuratie en deze geupload naar mijn speedtouch met de nieuwste firmware maar naar deze aanpassing(en meerdere) traint het modem nog steeds niet zijn max snelheid. Het verschil is ook te merken als je de 6.1.4.6 firmware flasht dan traint hij meteen op max snelheid ook al heb je de firmware nog niet voor je ISP geconfiged, bij de nieuwe firmware zie je dat deze meteen op lage snelheid traint.

Trouwens om je ADSL line te laten syncen hoef je niet perse je modem te restarten of kabel uit te trekken. Dit kun je simpel weg doen door het ADSL CONFIG STATUS=DOWN en ADSL CONFIG STATUS=UP in telnet uit te voeren zoals ik eerder vermeldde.

Ik heb ook alle opermodes geprobeerd wat geen resultaat op levert. Alleen adsl2plus werkt, bij de andere springt hij of naar ADSLv1 of je configed de speedtouch al als ADSLv1.
Interessant dat UK firmwares het beter doen. Ik zou wel willen weten welke opermode ze standaard hebben ingesteld
UK firmware 6.1.4.6 bevat nog de oude ADSL "train" code vermoed ik, in vergelijking met de op de Nederlandse site beschikbare 6.2.0.5. De opermode van de 6.1.4.6 is multimode_adsl2plus aangezien dit de enigste mode is die je max kan trainen.

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-12 07:01
Is dit een Orange only probleem? Daar ik binnenkort Orange krijg en toch de livebox wil vervangen door deze ST546 (ding doet voor mij meer dan voldoende, mits snelheid >2 Mb ;-)) ...

• redyak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-11 10:00

redyak

Try and Fail

Vanmiddag een Speedtouch 546v6 met 5.4.... firmware geflashed naar 6.2.H.5. Installatietool van Speedtouch zelf gebruikt, de modem was een marktplaats exemplaar met XS4all instellingen (die er niet uitgingen met hun tooltje). Aangesloten en wat denk je. Direkt werken. (zit al 3 dagen te kloten met die livebox elke nacht valt hij eruit en komt niet meer op na resetten, wel spontaan na 12 uur ?)
De snelheid blijft waardeloos maar dat terzijde kom niet verder als een omgerekende 5.5 mbit lijn, met een ping van 49 msec en gemiddelde download van 600 Kb/sec.
Dus qua senlheid ben ik er niet op vooruit gegaan wel qua instellingen, gewoon in bridgestand te zetten.

Heb de UK firmware er nu op maar die geeft geen significante verbetering. Ik zal die tcpoptimizer eens proberen.

[ Voor 8% gewijzigd door redyak op 13-08-2007 22:12 ]

Vandaag gekocht morgen weer oud , dat is IT.

• kalizec
  • Laatst online: 00:18
Zoek eens uit door in te loggen op de Speedtouch op welke snelheid er linesync opgebouwd is.
Is dit hoger dan de 600kB/s die je haalt (6Mbit) dan kun je eens met TCPoptimizer aan de slag.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Morpho
Tot heden nog niks vernomen van de speedtouch helpdesk. Ik heb ondertussen weer wat gegevens opgezocht en dingen geprobeerd.

Zo heb ik de release notes vanaf firmware 6.1.x.x door gespeurd om te kijken of ik informatie kon vinden over de wijziging die eventueel ervoor kon zorgen dat het modem niet meer op volledige snelheid traint. Helaas heb ik er niks over kunnen terug vinden.

Via wat google werk ben ik tevens terecht gekomen op de thomspon.com(http://www.thomsontelecom...product-detail.php?id=108) site waar verschillende firmwares staan, tot mijn verbazing zijn deze echter niet downloadbaar voor consumenten maar alleen voor telecom partners. Gelukkig stond de filename erbij en met wat gegoogle ben ik op de volgende dir terecht gekomen: http://mirror.opensourcehub.com/pub/speedtouch/routers/ hierin staat een lijst met router modellen en de beschikbare firmwares en release notes.

Voor de 546v6 heb ik de volgende firmwares geprobeerd:
5.4.0.14.bin - traint max snelheid en port forwards functioneren. Ik ben van de 6.1.4.6 firmware overgestapt op deze zodat ik tenminste port forwards kan gebruiken.
6.1.9.6.bin - traint lage snelheid
6.2.17.5.bin - traint lage snelheid

Mijn vermoeden is dat alle firmwares hier tussen in ook niet max snelheid zullen trainen.

De zoektocht gaat door!

Hier is nog een leuke tool om de laatste beetjes uit je verbinding te knijpen, deze werkt wel alleen met firmwares waarbij de benaming nog niet naar thompson is verandert. De tool heet DMT en is te downloaden op de volgende pagina: http://dmt.mhilfe.de/ als je onder special > Misc Options unlock expiremental area aan vinkt kun je via het tabblad modem options de noise margin van je modem aanpassen hiermee kun je hem net nog iets hoger trainen. Zo heb ik de mijne die standaard op 12mbit connect met firmware 5.4 naar 15mbit getraint.

[ Voor 16% gewijzigd door Morpho op 15-08-2007 04:57 ]

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
Morpho schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 03:55:
Hier is nog een leuke tool om de laatste beetjes uit je verbinding te knijpen, deze werkt wel alleen met firmwares waarbij de benaming nog niet naar thompson is verandert. De tool heet DMT en is te downloaden op de volgende pagina: http://dmt.mhilfe.de/ als je onder special > Misc Options unlock expiremental area aan vinkt kun je via het tabblad modem options de noise margin van je modem aanpassen hiermee kun je hem net nog iets hoger trainen. Zo heb ik de mijne die standaard op 12mbit connect met firmware 5.4 naar 15mbit getraint.
Hmm met die UK firmware op mijn Thomson branded modem lijkt deze tool ook te werken (versie 7.33)
Wat heb je precies aangepast met die noise margin om de snelheid nog wat omhoog te krijgen?

edit: hmm als ik die signal to noise rating helemaal op minimum zet dan traint ie in met 16Mbit ipv met 12.beetje Mbit :)

Hmm op default geeft ie een SnR van 10dB aan, en als ik de schuif op minimum zet dat gaat ie naar 5dB.

Zeker wel kans dat de lijn daardoor sneller instabiel wordt of wegvalt?

[ Voor 14% gewijzigd door SambalBij op 15-08-2007 10:23 ]

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-11 07:19
onder de 6dB is er grote kans op lijninstabiliteit inderdaad.

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
Hmm zal het eens goed in de gaten houden wat ie nu blijft doen. Voorlopig kan ik op dit moment stabiel downloaden met 1,63MB/sec. Snelheid of verbinding lijkt ook geen last te hebben van bellen of gebeld worden op de telefoonlijn. (Had ik met een vorig modem, een Linksys WAG354G, nogal eens last van; werd ik gebeld viel de linesync weg...)
Als ie nu instabiel blijkt te zijn dan langzaamaan de SnR wat omhoog zetten tot 6 ofzo :)

• Morpho
Ik heb de mijne de SNRM op 6dB staan en de lijn is ondertussen alweer 10 uur up. Mocht de line down gaan dan is het inderdaad slim om gewoon langzaam de SNRM omhoog te brengen.

• redyak

redyak

Try and Fail

[/quote]

De zoektocht gaat door!

[/quote]

Ik krijg hem idd niet aand e praat op de 6.2.17.5 firmware. Maar die 6.1.4.6 was er instabiel. Nou was mijn modem voorzien van een 5.4... versie , die maar terugzetten?

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
Wat zou er btw instabiel zijn aan die 6.1.4.6 versie? Ik heb die er nu een weekje op draaien maar ik heb er totaal geen problemen mee. Performance is prima (helemaal na die SnR wat getweaked te hebben) portmappings doen het gewoon zonder problemen?

• Morpho
SambalBij schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 21:30:
Wat zou er btw instabiel zijn aan die 6.1.4.6 versie? Ik heb die er nu een weekje op draaien maar ik heb er totaal geen problemen mee. Performance is prima (helemaal na die SnR wat getweaked te hebben) portmappings doen het gewoon zonder problemen?
Helaas werkte voor mij de port forwards niet :( dus draai ik momenteel 5.4 versie. DMT tool bestaat ook voor de nieuwste firmwares alleen kun je daar het modem niet mee tweaken.Te verkrijgen hier: http://www.speedtouch-forum.de/viewtopic.php?t=1545

De tool past als ik het goed zie de modem options setting aan (via telnet > adsl > config modemoptions geloof ik) kunt het beste even de CLI reference lezen voor de syntax. Zou alleen niet durven te zeggen welke SnR nou welke modemoption heeft.

[ Voor 16% gewijzigd door Morpho op 16-08-2007 07:10 ]

• redyak

redyak

Try and Fail

SambalBij schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 21:30:
Mijnverbinding "haperde" terwijl de 5.4 en 6.2 versie zorgen voor een continu datastroom met de nieuwsgroepen.

Pagina: 1