Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Links underline - wel/niet

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als ik aan het surfen bent, zie ik dat er blijkbaar verschillende mening zijn over wat er als standaard wordt gezien bij gebruik van links.

Wanneer/waarom wordt een link met underline gebruikt en wanneer zonder underline ? 8)7

Graag jullie input.

• Blacksnak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07-2024
Underline gebruik ik voornamelijk als ik links plaats in een tekst zodat die goed opvallen.

Als er geen twijfel is over het aanwezig zijn van een link dan laat ik ook de underline weg (zoals bv. in menu's, opsommingen van links, ...)

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:11
Naar inzicht van de ontwerper.
Veel ontwerpers vinden onderstreepje links lelijk, en geven hyperlinks alleen een andere kleur.
Voor anderen is het juist weer andersom, en houden de kleur hetzelfde en zetten er een streep onder.

Ikzelf ben van mening dat een link onderstreept hoort te zijn, vanwege de herkenbaarheid. Maar in sommige situaties, zoals bijvoorbeeld navigatie menu's, ziet dat er gewoon niet uit, enmaakt de conext voldoende duidelijk dat iets wel of niet klikbaar is.

Verwijderd

Een link moet je altijd met underline weergeven als niet uit andere eigenschappen (kleur, vetgedrukt, positie) blijkt dat iets een link is. In navigatieknoppen hoeft het dus niet altijd. Als je zwarte tekst hebt, kun je ook links prima knalrood maken en geen underline meegeven. Als het contrast dan ook maar hoog genoeg is voor kleurenblinden! Vergeet niet dat 1 op de 16 mensen op een of ander manier kleurenblind is.

Het omgekeerde zou ik afraden. Gebruik liever geen underline als iets geen link is. En als iets een link is, zorg dan ook dat er verschillende states zijn, zodat het duidelijk is dat iets een link is. Bij een rode link in zwarte tekst, zou ik in de :hover state alsnog die underline laten zien.

Dit alles is persoonlijke mening natuurlijk, maar wel gebaseerd op accessibility guidelines, gecombineerd met common sense.
frickY schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 12:25:
Naar inzicht van de ontwerper.
Veel ontwerpers vinden onderstreepje links lelijk, en geven hyperlinks alleen een andere kleur.
Voor anderen is het juist weer andersom, en houden de kleur hetzelfde en zetten er een streep onder.
Wat mij betreft hebben ontwerpers niet altijd het laatste woord. Er moet absoluut worden gekeken naar accessibility. "Niet mooi" is niet altijd een geldige reden om iets weg te laten.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2007 12:28 ]

• Rickets
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Rickets

Finger and a shift

Links zonder underline worden toegepast wanneer er niet goed wordt nagedacht, bijvoorbeeld wanneer vorm boven functie gesteld wordt. Ik ben ook geen voorstander van alleen een afwijkende kleur, omdat een afwijkende vorm veel beter opvalt dan alleen een afwijkende kleur. (Links in een menu uitgezonderd, deze vallen, als het goed is, op door de vorm en kleur van de context waar ze in staan.)

If some cunt can fuck something up, that cunt will pick the worst possible time to fucking fuck it up, because that cunt’s a cunt.

Verwijderd

Topicstarter
Op http://www.w3c.org, zijn ze ook niet consequent.
Verschillende "styles" worden daar ook gebruikt. Bijv: in de menu de link "HTML" daar staan links in een ander style dan wat ze op de homepage.

Sterk:
Wat mij betreft hebben ontwerpers niet altijd het laatste woord. Er moet absoluut worden gekeken naar accessibility. "Niet mooi" is niet altijd een geldige reden om iets weg te laten.

Verwijderd

Bezoekers zijn gewend dat hyperlinks onderstreept zijn. Een hyperlink is dus het best herkenbaar als deze onderstreept is. Een typisch geval van gewenning.

Je kunt nog verder gaan door een hyperlink blauw te maken, en roodpaars als deze bezocht is, met zwarte tekst op een witte achtergrond. Deze kleurstelling wordt heden ten dage nauwelijks meer gebruikt, maar praktisch iedereen weet precies hoe de vork in de steel zit.

Blauwe tekst op witte achtergrond is door het lage contrast niet het meest gebruiksvriendelijk, maar we zitten nu eenmaal met de legacy van Tim Berners-Lee (de man zij overigens gepreschen en zijn voeten gekuscht voor het uitvinden van het www).

[offtopic]Een ander voorbeeld van gewenning: navigatie staat vaak linksboven op een pagina. Rechtsboven is objectief gezien duidelijker (men leest van links naar recht, dus navigatie rechts stoort minder) maar doordat iemand ooit begonnen is met navigatie linksboven te plaatsen is dat de de facto standaard: doordat bezoekers navigatie links verwachten, kost het bezoekers meer tijd de website te scannen als navigatie rechts staat.[/offtopic]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Imho is het niet nodig te underlinen als het ontwerp zo gemaakt is dat het duidelijk is waar links staan (en in een goed ontwerp moet dat te doen zijn).
Zelf maak ik redelijk weinig gebruik van underlines, vind het gewoon niet mooi staan in veel ontwerpen. Daarbij kun je met hovers genoeg doen om het duidelijk te laten lijken dat het een link is en natuurlijk de plaatsing ervan (iets in een menu ga ik niet underlinen) en als er staat "lees verder..." in een andere kleur, ga ik ook dat niet underlinen.

Verwijderd

Terw_Dan schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 16:13:
Imho is het niet nodig te underlinen als het ontwerp zo gemaakt is dat het duidelijk is waar links staan (en in een goed ontwerp moet dat te doen zijn).
Daarmee dek je hyperlinks in lopende tekst nog niet af. En onderstrepingen zijn ook toch onderdeel van het (grafisch) ontwerp?
Daarbij kun je met hovers genoeg doen om het duidelijk te laten lijken dat het een link is en natuurlijk de plaatsing ervan (iets in een menu ga ik niet underlinen) en als er staat "lees verder..." in een andere kleur, ga ik ook dat niet underlinen.
Een webpagina is makkelijker te scannen als hyperlinks opvallen. Hover wordt pas opgemerkt als je er met een pointer overheen gaat. Hover is handig te verduidelijking, maar moet niet nodig zijn om een hyperlink te identificeren.

Een lees verder die als hyperlink herkenbaar is, is makkelijk te scannen. Het kan dus geen kwaad lees verder als hyperlink vorm te geven, zodat bezoekers makkelijk op lees verder kunnen scannen.

• Boelie-Boelie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2020
Op Webrichtlijnen staat er ook wat over: Kleuren en stijlen van links
Als webontwikkelaars besluiten het uiterlijk van tekstuele links aan te passen…
* …dienen zij links duidelijk onderscheidbaar van andere tekst te maken
* …dienen zij een duidelijk verschil tussen bezochte en onbezochte links te handhaven
[...]
De vormgeving voor links kan zich onderscheiden van omringende tekst door het gebruik van kleur en vorm.
[...]
Onderlijning van tekst wordt door webgebruikers meestal gezien als de indicatie voor links. Webontwikkelaars doen er goed aan van dit sterke signaal gebruik te maken.
Enzovoorts. Maar eigenlijk is alles wat erin staat, al in dit topic voorbij gekomen.

Cogito ergo dubito

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 16:54:
[...]

Daarmee dek je hyperlinks in lopende tekst nog niet af. En onderstrepingen zijn ook toch onderdeel van het (grafisch) ontwerp?
Klopt, maar dan moet ik eerlijk zegen dat ik daar liever een andere kleur voor pak dan een underline. En een underline kan zeker onderdeel van het grafisch ontwerp zijn, maar het weglaten ervan natuurlijk ook.
[...]

Een webpagina is makkelijker te scannen als hyperlinks opvallen. Hover wordt pas opgemerkt als je er met een pointer overheen gaat. Hover is handig te verduidelijking, maar moet niet nodig zijn om een hyperlink te identificeren.

Een lees verder die als hyperlink herkenbaar is, is makkelijk te scannen. Het kan dus geen kwaad lees verder als hyperlink vorm te geven, zodat bezoekers makkelijk op lees verder kunnen scannen.
Uiteraard, je moet hyperlinks sowieso duidelijk maken, niet dat je moet zoeken en er per toeval eentje tegenkomt. zoals het op de FP gedaan is vind ik het prima. In tekst is het underlined, terwijl de kopjes en lijstjes gewoon standaard tekst of bold zijn.

De 'lees verders' die ik gebruik zijn dan meestal een andere kleur en staan op het einde van de tekst, dus daar is een underline niet per se nodig vind ik.

Verwijderd

Terw_Dan schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 18:40:

Klopt, maar dan moet ik eerlijk zegen dat ik daar liever een andere kleur voor pak dan een underline. En een underline kan zeker onderdeel van het grafisch ontwerp zijn, maar het weglaten ervan natuurlijk ook.

[...]

Uiteraard, je moet hyperlinks sowieso duidelijk maken, niet dat je moet zoeken en er per toeval eentje tegenkomt. zoals het op de FP gedaan is vind ik het prima. In tekst is het underlined, terwijl de kopjes en lijstjes gewoon standaard tekst of bold zijn.
Daar ben ik het mee eens :). Ik wil wel nog (in zijn algemeenheid) toevoegen dat het belangrijk is dat je consequent omgaat met de vormgeving van hyperlinks, bijvoorbeeld dat je hyperlinks in lopende tekst zoveel mogelijk op dezelfde manier herkenbaar maakt. Dit maakt het voor bezoekers makkelijker de website te gebruiken.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 18:45:
[...]

Daar ben ik het mee eens :). Ik wil wel nog (in zijn algemeenheid) toevoegen dat het belangrijk is dat je consequent omgaat met de vormgeving van hyperlinks, bijvoorbeeld dat je hyperlinks in lopende tekst zoveel mogelijk op dezelfde manier herkenbaar maakt. Dit maakt het voor bezoekers makkelijker de website te gebruiken.
Precies, hetzelfde als niet heel veel verschillende fonts/lettergroottes/fontkleuren gebruiken (geloof me, ik heb een design gezien voor enkel 1 pagina waar 31 verschillende classes nodig waren om alle verschillende tekstopmaak in een CSS file te duwen).
Zelf gebruik ik doorgaan iets van maximaal 4 verschillende hyperlinks.
1. het menu
2. het submenu (als dat op de site komt)
3. links in tekst
4. links in lijstjes.

Waarbij ik moet zeggen dat ik lang niet altijd verschillende gebruik voor de links in tekst of links in lijstjes, die kunnen ook hetzelfde zijn als het design het toepast. Op deze manier wordt een bezoeker niet helemaal tureluurs van verschillende dingen waar op te klikken is, maar houdt je genoeg variatie om een leuk design te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie input. _/-\o_
Pagina: 1