[bekabeling] Netwerk traag

Pagina: 1
Acties:

• Optix
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-03 09:20
Hya,

Ik heb een probleem met de nieuwe bekabeling thuis. Ik woon er nog maar net en had tijdelijk voor het netwerk boven even een kabeltje uit het raam naar boven getrokken. Ging allemaal dikke prima en geen problemen.

Nou heb ik afgelopen week gatenkaas gemaakt, kabels door de muren en door het plafond getrokken. Maar nu heb ik wat problemen met het netwerk boven. Het is slooooom. Het internet boven werkt wel gewoon snel (2,8 mb/s). Maar als ik beneden een filmpje wil trekken van boven gaat dit gemiddeld met 400kb/ps soms een piekje van 1mb/ps.

Dus ik denken, misschien is de kabel tijdens het trekken beschadigd en misschien niet goed geknipt oid. Dus hele kabel en al opnieuw getrokken, maar dat lost niks op. Nou is het vreemde dat als ik even via de trap een kabeltje trek en precies aansluit op de punten van de kabel die door de muur gaat (die er dus even uit haal) is het netwerk gewoon wel snel (10mb/ps).

Het ligt dus echt aan de verbinding van beneden naar boven. Maar het is niet de kabel zelf. Heeft iemand een idee??

Zelf kom ik tot de volgende conclusie:

- de kabel van beneden naar boven is niet verrot, heb em 2 keer opnieuw getrokken.
- overige netwerk apparatuur is ook niet verrot, heb een andere kabel (niet door het plafond) er tussen gehangen en netwerk is wel snel.

het ligt dus aan de omgeving...(?)

Verder weet ik dat een flinke magneet misschien storing/collision kan veroorzaken. Maar via het gat in het plafond waar de netwerkkabel langsgaat loopt ook coax en het beeld is wel goed.

Even ter verduidelijking, zo ziet het netwerk er uit.
			       | -- [C1]
		| --- [S1] --- |
		|	       | -- [C2]
[M] --- [R1] -- |
		| ----- B ---- [S2] -- |
				       | -- [C3]
				       | -- [C4]

[M] = modem
[R] = main router
[S] = een switch (passive)
[C] = een computer
[C1] = ben ik

B is de connectie des doods

edit: pingen zo rond de 1.3ms dus zal wel goed zijn

.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-03 18:47

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Optix schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 11:18:
Het internet boven werkt wel gewoon snel (2,8 mb/s). Maar als ik beneden een filmpje wil trekken van boven gaat dit gemiddeld met 400kb/ps soms een piekje van 1mb/ps.
Met 2,8 milli bit per seconde zou ik niet erg blij zijn.
Of bedoel je 2,8Mb/s (zou ik nog steeds niet blij mee zijn) of 2,8 MB/s? (nog steeds twijfelachtig voor een 100 Mb/s netwerk) -- tenminste, ik neem even aan dat het een 100Mb/s netwerk is. 2,8MB/s voor een 10Mb/s netwerk is namelijk wel super snel... 2,8MB/s=ruim 22Mb/s, wat dus sneller is dan de specs van 10Mb/s... :+
... 10mb/ps ...
10 millibit per seconde, 10 megabit per seconde (Mb/s) of 10 megabyte per seconde (MB/s)??
Bottomline: regel even correcte getalletjes in je post. Want dit is wel een beetje om te :'(
Zelf kom ik tot de volgende conclusie:

- de kabel van beneden naar boven is niet verrot, heb em 2 keer opnieuw getrokken.
De kabel kan ook van twijfelachtige kwaliteit zijn waardoor hij gevoeliger is voor invloeden van buitenaf.
- overige netwerk apparatuur is ook niet verrot, heb een andere kabel (niet door het plafond) er tussen gehangen en netwerk is wel snel.

het ligt dus aan de omgeving...(?)
Kan heel goed.
Verder weet ik dat een flinke magneet misschien storing/collision kan veroorzaken. Maar via het gat in het plafond waar de netwerkkabel langsgaat loopt ook coax en het beeld is wel goed.
Een stilstaande magneet veroorzaakt geen storing. Een passerende coax kabel (voor (digitale) radio/tv/telefonie/internet) kan wel storing veroorzaken evenals een paar stroom kabels, vooral als je een kabel hebt van twijfelachtige kwaliteit of de utp aderparen niet goed hebt gebruikt.

Monteer je zelf de connectors op de kabel? Heb je goed rekening gehouden met de aderparen?
En wat is die passieve switch? Want die bestaan niet.

Edit:
Je bedoeld met passieve switch toch geen schakelaar right? :'(
Gelukkig, het is een simple low-budget switch

[ Voor 13% gewijzigd door remco_k op 18-07-2007 11:42 ]

Alles kan stuk.

• Optix
Met 2,8 milli bit per seconde zou ik niet erg blij zijn.
Of bedoel je 2,8Mb/s (zou ik nog steeds niet blij mee zijn) of 2,8 MB/s? (nog steeds twijfelachtig voor een 100 Mb/s netwerk)
Ik haal 2,8 MB (megabyte) per seconde internet. Dat is mijn verbinding ook, dus dat is wel goed
10 millibit per seconde, 10 megabit per seconde (Mb/s) of 10 megabyte per seconde (MB/s)??
100mbit oftewel +/- 10 MB (megabyte) per seconde
Een passerende coax kabel (voor (digitale) radio/tv/telefonie/internet) kan wel storing veroorzaken evenals een paar stroom kabels, vooral als je een kabel hebt van twijfelachtige kwaliteit
De coax heb ik er al even uitgetrokken, dit maakte ook geen verschil.

Stroomkabels zou kunnen maar lijkt me sterk, zou dit ook niet effect moeten hebben op het signaal op de coax?

Met passieve switch bedoel ik een unmanaged switch :)

.

• remco_k

remco_k

Aha, dus gewoon een simple low-budget switch... duidelijk... gelukkig maar.
Optix schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 11:38:
Stroomkabels zou kunnen maar lijkt me sterk,
Waarom lijkt het je sterk; juist stroomkabels en elektrische apparaten zijn storingsbronnen. Vooral als aderparen niet goed zijn gebruikt.
zou dit ook niet effect moeten hebben op het signaal op de coax?
Als A stoort op B wil dat niet zeggen dat B ook stoort op A.
Dus: als de coax kabel stoort op de utp kabel dan wil dat niet zeggen dat de utp kabel ook stoort op de coax kabel.

Nu mis ik nog antwoorden op deze vragen:
Monteer je zelf de connectors op de kabel? Heb je goed rekening gehouden met de aderparen?

[ Voor 82% gewijzigd door remco_k op 18-07-2007 11:46 ]

Alles kan stuk.

• Optix
remco_k schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 11:41:
Aha, dus gewoon een simple low-budget switch... duidelijk... gelukkig maar.

Nu mis ik nog antwoorden op deze vragen:

[...]
Ik heb ze zelf gemonteerd indd.
3 keer opnieuw zelfs om de mogelijkheid dat de connector fout is uit te sluiten

Klopt low budget switch ding, netgear dingetje. Niks bijzonders

.

• remco_k

remco_k

(heb m'n bovenstaande post ge-edit, en ik blijf maar zeuren over die aderparen)
Vertel de kleur volgorde eens in de RJ45 connector die je zelf hebt gemonteerd... aan beide kanten.

[ Voor 11% gewijzigd door remco_k op 18-07-2007 11:47 ]

Alles kan stuk.

• Blacksnak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07-2024
Wat is het verschil in afstand tussen de kabel die door het plafond gaat tov diegene die je rechtstreeks via trap trekt?

• Optix
Is een straight kabel dus kleuren maken niet zoveel uit toch? Heb gewoon aan beide kanten zelfde volgorde gebruikt

Die ik tijdelijk over de trap heb geledgd is bijna 3 keer zo lang
Waarom lijkt het je sterk; juist stroomkabels en elektrische apparaten zijn storingsbronnen. Vooral als aderparen niet goed zijn gebruikt.
Omdat het op een vreemde plek is, waar hebt gat door het plafond zit, er zit daar boven en onder niet een stopcontact in de buurt, dus betwijfel dat er stroom ligt. Maar zou natuurlijk kunnen..

Zou het helpen als ik een 'a'-kwaliteit netwerk kabel er tussen druk?

[ Voor 76% gewijzigd door Optix op 18-07-2007 11:51 ]

.

• remco_k

remco_k

Optix schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 11:48:
Is een straight kabel dus kleuren maken niet zoveel uit toch? Heb gewoon aan beide kanten zelfde volgorde gebruikt
Aderparen (dus ook kleuren) maken ALLES uit.
Ook al gebruik je dezelfde volgorde... Als je een UTP kabel maakt en aderparen niet goed gebruikt krijg je de meest foute problemen en slechte verbindingen... Aan de andere kant kan het ook (maar dat is dan gebasseerd op puur toeval of schone omgeving) goed werken.

Dat is de oorzaak dus van je probleem. Zoek even hier op GoT of google naar de juiste indeling en je probleem verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Edit:
Hier heb je wat: http://www.pc-freak.nl/UTP_kabel_maken.htm

[ Voor 24% gewijzigd door remco_k op 18-07-2007 11:53 ]

Alles kan stuk.

• Gdsur5all
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-03 14:16
check this: http://www.weethet.nl/dutch/network_utp_cables.php
De volgorde van de kleuren maakt wel degelijk uit.
Zie bovenstaande _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door Gdsur5all op 18-07-2007 11:50 ]

• Optix
Gdsur5all schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 11:50:
check this: http://www.weethet.nl/dutch/network_utp_cables.php
De volgorde van de kleuren maakt wel degelijk uit.
Zie bovenstaande _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Ik ga even naar de overkant (norrod) paar connectortjes halen :P

.

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-03 23:17
^^ Scheelt aanzienlijk veel als je inderdaad de aders aansluit volgens die gebruiksaanwijzing, heeft denk te maken met overspraak in de kabel.

Heb zelf ook vaak genoeg meegemaakt dat het niet wou.

• Optix
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

That indeed did the trick!

Maaruhm waarom? zit er verschil in materiaal tussen die kabeltjes ofzo? Anders is er toch niks anders behalve het kleurtje?

.

Verwijderd

Optix schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 11:52:
[...]

Ik ga even naar de overkant (norrod) paar connectortjes halen :P
Optix schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 12:04:
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

That indeed did the trick!

Maaruhm waarom? zit er verschil in materiaal tussen die kabeltjes ofzo? Anders is er toch niks anders behalve het kleurtje?
offtopic:
Sodeju... jij bent snel... je hebt in 12 minuten 2 nieuwe connectoren gehaald, ze op je kabel geperst en getest!! _/-\o_
Optix schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 12:08:
[...]

Ja, computerboer norrod zit 10 meter verwijderd van mn deur :)
Lucky bastard ;) Dan nog.... ik zou net de adertjes ontveld hebben in die tijd hahaha

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2007 12:11 ]

• Optix
Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 12:07:
[...]

[...]

offtopic:
Sodeju... jij bent snel... je hebt in 12 minuten 2 nieuwe connectoren gehaald, ze op je kabel geperst en getest!! _/-\o_
Computerboer norrod zit 10 meter verwijderd van mn deur :)

.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:19
komt doordat een 'twisted' pair minder gevoelig is voor storing (overspraak). De connectoren hebben nu eenmaal niet een 1-op-1 volgorde maar slaan 2 keer een pootje over (ook vanwege overspraak).

• remco_k

remco_k

http://en.wikipedia.org/wiki/Twisted_pair
Twisting wires decreases interference because the loop area between the wires (which determines the magnetic coupling into the signal) is reduced. In balanced pair operation, the two wires typically carry equal and opposite signals (differential mode) which are combined by subtraction at the destination. The noise from the two wires cancel each other in this subtraction because the two wires have been exposed to similar EMI.
Daarom dus.

Mooi dat het gelukt is! :+

[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 18-07-2007 12:28 ]

Alles kan stuk.

Pagina: 1