Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EiP] Airco webinterface

Pagina: 1
Acties:
  • 340 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter

Airco Webinterface

Het project
De bedoeling is om het bedieningspaneel van mijn aldi mobiele airconditioner volledig toegangkelijk te maken via en webinterface.
Dus via de webinterface de ingestelde temperatuur aflezen en aanpassen, het ding aan/uit zetten, kijken of de waterbak vol is, etcetera.
Historie
Sinds enige tijs heb ik op mijn slaapkamer een mobiele airco staan, welke in verhitte tijden zorgt dat ik ook kan slapen. Al vanaf dat we het ding hebben stoor ik me eraan dat het ding 0 externe bedieningsmogelijkheden heeft, op een simpele ir-remote na.

De airco heeft ook een waterbak (op zolder is geen afvoer), deze raakt vrij snel vol (duurt ~2 uur ofzo) Maar als deze vol is gaat de koeling van de airco uit, en gaat er een rood lampje knipperen. En aangezien ik geen hele dagen op zolder verblijf is dat toch lastig, want dan kom ik er wel eens uren later achter van 'he. die bak is vol' en moet ik alsnog in een veel te hete kamer slapen :(
Wat is nu de 'planning'
  1. Uitvinden hoe het bedieningspaneel in elkaar zit (done).
  2. Een attiny zover krijgen dat hij het hele bedieningspaneel kan uitlezen en via serieel naar een pc kan versturen.
  3. Deze attiny ook de knoppen laten uitlezen/besturen.
  4. De webinterface maken op een computer via seriele verbinding met de attiny.
  5. De attiny een SPI ethernet chip geven (het kan zijn dat het dan een atmega wordt)
  6. De hele webinterface in de atmel bouwen zodat ik een airco met een netwerkaansluiting krijg.
Er komen nog foto's bij, maar die zijn er nog niet. (Iets met batterijen).

Stap 1: Uitvinden hoe het bedieningspaneel in elkaar zt.
Na een hoop meetwerk ben ik erachter hoe het bedieningspaneel in elkaar zit.
Alle ledjes, het display en de knoppen zitten multiplexed in 1 groot raster.
In totaal gaan er 8 draden naar de ingebouwde microcontroller.
3 gaan er naar een 74hc164 (een standaard serieel in, parralel uit shiftregister)
4 gaan er naar pnp transistors die 8 leds schakelen
1 gaat er naar de 7 knoppen.

Afbeeldingslocatie: http://got.sa007.nl/Airco/aircocontrol.png
Die pinnen die staan aangegeven gaan naar een onboard motorola 68hc-based mircocontroller welke alle functies van de airconditioner regelt.

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-08 02:14

Koenzie

Never leave, just go

Ik ben benieuwd. Het zal iig wel een nieuwe dimensie geven aan goedkope airco's.
Als alles werkt zal ik ook maar eens zo'n ding aanschaffen.

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Ben ook erg benieuwd hoe SA007 het eternet deel gaat maken. Zit zelf namelijk ook met het idee om deze winter een webser of iets dergelijks in een avr te proppen :P SA007: Ga jij het webserver deel ala dit maken? (link) Of zelf vanaf de grond ontwerpen. Nou ja ben benieuwd

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
teun-v: Zelf vanaf de grond ontwerpen is bijna niet mogelijk, ik was zelf ook van plan om de ENC28J60 te gaan gebruiken, het is en voorlopig blijft denk ik de enigste makkelijke manier om een microcontroller aan internet te bouwen.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Voor die waterbak zou ik een pompje aan het alarmsignaal koppelen :) Dat de dakgoot in en klaar is kees (SA007).

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-11 13:49
je moet denk ik ook iets van een zoemertje maken, anders kijk je op je webpagina vlak voor je boven komt om te ontdekken dat je waterbak vol is. Een pompje is idd een goed idee.

Enkele ideeen om het waterniveau te meten:
vlottertje met een lichtsluisje (hoe voller hoe minder licht)
2 metalen staafjes (meer staafjes voor niveau's aan te geven)
drijvend magneetje met reed contachtjes aan de buitenkant
lampje met smalle bundel schuin in het water laten schijnen; door brekingsindex komt het licht hoger naarmate het bakje voller is

ik denk wel dat je een atmega8 nodig hebt ofzo, aangezien de attiny serie (voor zover ik weet) geen a/d converter hebben. spi schijn je softwarematig te kunnen doen.

ik ben zelf bezig een oude MP3 speler om te bouwen tot deurbel. Tegen de tijd dat daar wat meer gang in komt zal ik wel eens een en ander posten. Schakelaartjes bedien ik daar met optocouplers, werkt goed en is ook veilig (geen gezeur met 5v / 3v circuits enzo)

succes in ieder geval. Je kan btw de aansturing ook via IR doen...

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Als ik deze 8 pinnen verbind en een stuk code bouw heb ik al een watersensor, die van de airco zelf.

En ik kan 'm besturen.

Zoemertje kan via de webinterface altijd nog.
Pagina: 1