msdos onder windows vista

Pagina: 1
Acties:
  • 1.916 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• skillet
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-02 14:47
ik moet de harde schijf met mijn windows formatteren en hiervoor moet ik in dos zijn. vroeger kon ik altijd via een omweg met de windows xp cd in dos komen maar sinds kort gaat dat niet meer (weet ook niet waarom)

ik heb hier al gezocht maar kon niks vinden, en op google stond dat je een diskette nodig hebt om in msdos te komen, alleen heb ik geen floppydrive meer in mijn pc..

weet iemand nog een andere manier om in msdos te komen?

bvd

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 11:17

disjfa

be

Je kan ook gewoon je xp cd erin stoppen en in een menutje zeggen dat je wilt formateren. Of als je een ander besturingssysteem wilt instaleren zal dat ook daar op dat cdtje staan hoor :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Stop je Vista DVD erin, laat hem booten, kies niet voor 'install' maar voor 'repair' (linksonder), daarna krijg je de optie om een commandprompt te openen...

Edit: of download FreeDOS en maak daarmee een bootable CD :)

[ Voor 16% gewijzigd door Alex) op 18-07-2007 10:10 ]

We are shaping the future

• skillet
in vista kan ik inderdaad formatteren, maar dit gaat zo snel (een minuutje hooguit, 75 GB raptor) dat ik niet geloof dat het echt goed gebeurt. ik heb namelijk mijn vista al voor de tweede keer geinstalleerd, en nu krijg ik de melding bootmgr ontbreekt.

nu moet ik dus de harde schijf echt goed formatteren om dat weg te krijgen en dat kan alleen in dos als ik mij niet vergis...

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 11:17

disjfa

be

Je hebt toch de keuze tussen quick format en normal format? Iig dat was zo met xp.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Alex)
Als hij zo snel klaar is snelformatteer je hem... dan gooit hij alleen de Master File Table (MFT) weg zodat je schijf leeg lijkt.

edit: spuit 11, thanks disjfa

[ Voor 11% gewijzigd door Alex) op 18-07-2007 10:14 ]

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:50
For your info: die Raptors formatteren echt in een hele korte tijd. Mijn 36 GB schijfje doet er inderdaad maar 20 seconden over ofzo... :)

Edit: dit is dus niet met de 'snelformat' optie maar met de 'normale' format optie bij het installatiemenu van Windows XP en Vista. Het gaat gewoon heel snel!

[ Voor 37% gewijzigd door _Teq_ op 18-07-2007 10:15 . Reden: Uitleg formatsnelheid ]

• skillet
maar hoe dan ook die snelformat werkt niet goed genoeg omdat ik die melding krijg van bootmgr ontbreekt dus er staat nog rotzooi op de harde schijf... en dan start hij maar 2 van de 10 keer normaal op.

FOUT! ik heb de windows vista dvd nu geboot maar ik krijg niet de keuze tussen install of repair. bij mij gaat hij direct naar het scherm windows installeren. met de 3 opties voor taal, tijd en valuta, en toetsenbordindeling. FOUT!

sorry het scherm erna gaf wel die melding met repair en install nu ff proberen

[ Voor 14% gewijzigd door skillet op 18-07-2007 10:20 ]

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:35

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Volgens mij krijg je die install/repair optie pas na het tijd/taal/valuta scherm. Als je bootmgr het niet doet, kan je ook repair kiezen, maar dan niet naar de 'dos-prompt', maar kiezen voor de optie 'opstartsector repareren' of iets wat daar op lijkt.

• Alex)
Ja, pas daarna krijg je die optie... Beter kijken dus ;)

Trouwens, als hij zegt dat bootmgr ontbreekt... gaat het formatteren wel goed. Je MBR (Master Boot Record) wordt niet gewist omdat die niet op die partitie staat... maar hij verwijst wel naar bootmgr, dus... logisch :)

[ Voor 4% gewijzigd door Alex) op 18-07-2007 10:21 ]

• skillet
hoe kan ik die mbr van de vorige keer dan verwijderen of repareren? want ik zou niet weten waar "opstart sector repairen" staat

• Alex)
Gewoon een ander OS installeren, meestal overschrijft die de MBR :)

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:19

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Probeer anders in DOS eens fdisk /mbr

Hier kon uw advertentie staan

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Alex) schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 10:25:
Gewoon een ander OS installeren, meestal overschrijft die de MBR :)
Inderdaad.
Nieuwe OS installeren (quick) format erover doen en de MBR is overschreven.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• skillet
die raptor van mij is 74 GB heb hem in 2 partities verdeeld 30 en 40 GB eerst had ik vista op de 40 GB en daarna heb ik die 40 GB geformatteerd en vista geinstalleerd op de 30 GB dus ik denk dat daarom de MBR niet overschreven is geworden.

en de reden dat ik in dos wilde komen is ook om dat fdisk command uit te proberen maar daar kwam ik niet in

[ Voor 4% gewijzigd door skillet op 18-07-2007 10:29 ]

• skillet
heb nu net dat commando van fdisk geprobeerd maar hij zegt: fdisk wordt niet herkend als een interne of externe opdracht, programma of batchbestand

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

skillet schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 10:47:
heb nu net dat commando van fdisk geprobeerd maar hij zegt: fdisk wordt niet herkend als een interne of externe opdracht, programma of batchbestand
Is het niet in Vista net als in XP-repair: fixmbr?

☻/
/▌
/ \

• skillet
nee heb fix mbr, fixmbr, mbrfix, mbr fix, repair geprobeerd, niks werkt

daarnet ook op google gezocht maar heb het nog niet gevonden

• skillet
ik heb het: als je in ms-dos bent bij een vista installatie is het: bootrec /fixmbr

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

skillet schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 11:08:
ik heb het: als je in ms-dos bent bij een vista installatie is het: bootrec /fixmbr
Volgens deze site, kan je met de optie repair (vanaf cd/dvd booten) dit repairen:
http://lifehacker.com/sof...-missing-error-251733.php

Edit:
Een ander advies (op fora) is om al je andere HD's af te koppelen als je dit probleem hebt en daarna vista te installeren/repairen.

[ Voor 14% gewijzigd door Kixtart op 18-07-2007 11:16 ]

☻/
/▌
/ \

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Of je gebruikt Diskpart vanaf de Vista DVD.

Dat is toch al sinds XP uit is de beste manier in plaats van het deprecated fdisk ;)
Vista's installer is 32bits en geen DOS.
Dan wil je ook de 32bits tools gebruiken die er zijn toch? :)
[google=diskpart]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1