Nieuwe development taal leren: welke ?

Pagina: 1
Acties:
  • 66 views sinds 30-01-2008

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik ben van oudsher een Delphi (pascal) programmeur en heb eigenlijk altijd op een procedurele manier geschreven. Ik volg een opleiding Informatica waar ik nu ook object georienteerd (Java) leer programmeren.

Ik heb thuis Visual Studio Express eens geinstalleerd en wil eigenlijk nog een nieuwe taal leren. Nou ben ik benieuwd welke keuze jullie zouden maken als je nu een nieuwe taal zou gaan schrijven ? Volgens mij lig je wel goed in de markt met C# kennis, maar er wordt ook veel gebruikt gemaakt van Visual Basic.

Is er een reden om voor object-georienteerd te kiezen, of blijft procedureel ook in de toekomst veelgebruikt ?

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-01 11:33
Als ik in de toekomst zou kunnen kijken was ik nu rijk, maar algemeen genomen kun je aannemen dat OO the way to go is.
Als je zou willen kiezen tussen VB of C#, zou ik kiezen voor C#. simpelweg omdat C# nu een hoge vlucht aan het nemen is, het aardig lijkt op Java, en er in de markt veel meer vraag is naar C# dan VB. VB wordt een beetje als hobbytaal gezien in het bedrijfsleven, hoewel imho de verschillen tussen VB en C# niet erg groot zijn.

btw: in geen van deze talen is het aan te raden om procedureel te programmeren; als je eenmaal OO gewend bent wil je niet anders...

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

• RAJH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Als ik tussen C# en Visual Basic moest kiezen koos ik voor C#, want de syntax van C# vind ik duidelijker. Als je in de toekomst aan open-source projecten mee zou willen werken zou ik voor C of C++ kiezen aangezien je al bezig bent met Java.

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-02 18:36
Waarom ga je geen object geörienteerd Delphi leren? Je hebt de voorkennis al (de Delphi/Pascal syntax) dus je kunt je volledig richten op het OO principe.

De markt voor Delphi programmeurs is op dit moment weer behoorlijk aan het groeien, na een paar jaar van weinig vraag zie je nu dat er toch weer veel voor Delphi gekozen wordt. Naast Delphi wordt Java ook veel gevraagd.

-

• djc
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Hmm, naast het hele OO-verhaal zou ik toch ook naar functional programming kijken. Zelf ben ik fan van Python, waar je procedurele, functionele, en object-georiënteerde stijlen kan mixen. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor Ruby.

Rustacean

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Je topictitle is misschien anders dan anders (developmenttaal in plaats van programmeertaal), maar je vraag is echt al honderden keren voorbij gekomen. Behalve de discussie procedureel vs. OO zie ik dan ook weinig nut in dit topic want het loopt geheid uit op een 'roep hier je favo taal'. Iedere taal heeft z'n specifieke voor- en nadelen en z'n eigen toepassingsgebied. Er is geen "dé" taal om te leren.

Je zou op z'n minst kunnen aangeven voor welk doeleinde je het wil gebruiken om uberhaupt nog iets zinnigs hierover te kunnen zeggen.

Het is (IMHO) heel simpel om een taal te kiezen; als je een spijker in de muur wil slaan, neem je dan een schroevendraaier of een hamer? In andere woorden: use the right tool for the right job. En als je dan kunt kiezen ui 4 verschillende hamers, dan ga je kijken welke je het best bevalt / meeste toekomst heeft.

Wil je een overzicht van talen; kijk dan hier en pick one ;)
Wil je ze per toepassingsgebied: voila
En wil je hip zijn en de "latest-and-greatest" volgen: Veel plezier ;)

[ Voor 26% gewijzigd door RobIII op 18-07-2007 11:30 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Daarnaast is deze vraag al heel vaak behandeld en altijd loopt het op hetzelfde verhaal uit: iedereen prijst zijn eigen favoriete taaltje aan. Kijk maar eens hiernaar, dan zul je zien dat dit topic een weinig originele toekomst beschoren is. Daarom sluit ik het nu dan ook. :)

Procedurele talen zullen overigens altijd (of in elk geval voorlopig) wel blijven bestaan. De overhead die OO met zich meebrengt is niet altijd even handig. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.