Schijf niet meer herkend door BIOS

Pagina: 1
Acties:

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-02 13:50
Ik draai nu al een hele tijd met een stabiel systeem namelijk:

een K8v deluxe moederboard met 3 hdd's.

1 maxtor op de via controller
1 WD op IDE
en 1 seagate op de promise controller, hier staat windows op.

Ik startte vandaag de pc op, en hij zei dat ik een proper boot device moest selecteren. Ik dacht meteen dat er wat mis was met mijn hdd's, dus ik heb stom genoeg instellingen veranderd in mijn bios, en ook instellingen van de promise controller. Later kwam ik er achter dat ik de foutmelding kreeg door een sd kaart die in mijn cardreader zat.

Jullie raden het vast al. Ik krijg windows nu helemaal niet meer opgestart. Het probleem is dat ik de seagate schijf niet meer te zien krijg in de bios. Ik kan wel een array aanmaken (raid 0 met 1 schijf), die zie ik dan in de bios, maar als ik die selecteer als boot device krijg ik weer de melding dat ik een proper boot device moet selecteren.

Weet iemand wat ik kan doen om mijn pc weer op te laten starten vanaf de seagate schijf zonder dat ik windows opnieuw moet installeren? Ik heb trouwens al veel gezocht, maar ik vind vooral problemen van mensen met verse windows installaties, die dus de drivers vergeten zijn, of niet weten hoe je in fastbuild komt. Dit is bij mij dus niet het geval. Ook heb ik naar mijn weten de data niet geweist van de schijf.

Alvast bedankt!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Welke HD was de schijf waarvan je opstartte?

ARME AOW’er

• SaN
De seagate op de promise controller

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-02 11:48
Guardian Angel schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 23:24:
Welke HD was de schijf waarvan je opstartte?
al geprobeerd de TS te lezen ?...

weet je toevallig nog welke instellingen je hebt veranderd ? dan zet je die even terug, probeer anders een BIOS reset.
Zelf doe ik niet aan RAID dus ik weet niet of dit het erger zal maken maar ik geef maar suggesties ;)

• SaN
Ik wist welke instellingen ik had veranderd inderdaad, maar ik heb niet gekeken waar ze op stonden (omdat er niet heel veel opties zijn) Toch stom ik weet het...

Voor de duidelijkheid:

In de bios staat de promise controller aan en op RAID
In fastbuild heb ik de schijf nu op raid 1+0 staan. Ik dacht dat hij hier hiervoor ook op stond, maar daar ben ik nu dus niet helemaal zeker meer van.

Verwijderd

De schijf waar je windows op staat hoeft niet per definitie je opstart disk te zijn, ik raad je aan om ook even te proberen van de andere HDD's te booten.

• SaN
Ik weet dat het mijn opstart disk is.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

offtopic:
Tja, het staat er wel verstopt en zonder die hoofdletter viel het me eerst niet op. Desondanks wachtte ik toch even op een bevestiging van de TS omdat ik geen zin heb om eventueel een verhaal voor niets te tikken. Iets vriendelijker mag best hoor. :)

I.i.g. MOET je dus een raid 0 aanmaken op de Promise controller. In principe zou die dan moeten starten en daarvoor moet je twee instellingen in het BIOS instellen. Ze staan vlak onder elkaar.

1. Je HD's dat is de 2e optie bij BOOT
2. De bootvolgorde waar je de TX2 kiest dat is de 1e optie bij BOOT

Het e.e.a. zou dan moeten werken. Lukt dat niet is repareren van XP de enige optie.

ARME AOW’er

• SaN
Ok, dat lukt inderdaad, maar dan krijg ik dus de melding dat er geen proper boot device is. Dit betekent dus dat mijn schijf kapot is, of dat ik zelf de data heb gewist?

Edit: bij mij is het trouwens: FT TX ARY 1

[ Voor 11% gewijzigd door SaN op 17-07-2007 23:44 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Nou, gewist zul je het niet hebben. Kun je wel op die HD Windows installeren, m.a.w. als je XP vanaf de CD start, met F6 de Promise SATA opgeeft (Floppy) kan dan wel de HD gevonden worden?

ARME AOW’er

• SaN
Nu bedoel je? Dat zou ik dan morgen even moeten testen, maar ik denk eerlijk gezegd van wel. Het lijkt erop dat de schijf gewoon werkt aangezien hij wel gezien wordt.

Ik ga nu slapen. Ik ga morgenavond wel verder. In ieder geval bedankt voor de moeite tot nu toe. Ik heb nogsteeds het idee dat ik iets over het hoofd zie, dus als er iemand is die precies weet welke instellingen ik moet gebruiken in de fastbuild utility houd ik me aanbevolen.

[ Voor 45% gewijzigd door SaN op 18-07-2007 00:06 ]

• SaN
Niemand ideeen verder? Ik ga nu even proberen om windows te herstellen.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

De instellingen in fastbuild zijn toch duidelijk? Uit mijn hoofd iets van Hoofdstuk 5 van het manual. (heb ik niet meer heb dit K8V Deluxe systeem gisteren verkocht en afgeleverd)

ARME AOW’er

Pagina: 1